Mitä mieltä siitä, että mies ottaa avioliiton myötä naisen sukunimen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siinä vasta miesten mies. OIkeasti. Ihailen miestä, joka kehtaa muiden ajatuksista välittämättä tehdä eri tavalla kuin muut. kuin yleensä.

no tietysti jos ottaa jonkun tosi hienon nimen vaimoltaan, siis muiden mielestä hienon, muka aatelinen, tai vastaavaa, se nyt ei ole niin ihailtavaa, kuin ottaa samanveroinen nimi kuin itsellään

tekeekö joku niin? Mahtava mies on, jos ottaa tavisnimen vaimoltaan. Miesten mies.

Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Mulla ei oikeastaan ole asiasta mielipidettä, muuta kuin että saatananmoisia sovinisteja kaikki ne, joiden mielestä miehen sukunimi on ainoa oikea vaihtoehto perheen yhteiseksi nimeksi.

peesi. olin saatananmonien tyhmä sovinisti kun meninnaimisiin. hävettää. parin tyttölapsen äitinä on saanut nähdä miten epätasa-arvoinen ja epäreilu maailma on tytöille. En vaihtaisi omaa nimeäni enää. jos joskus on ylimääräistä rahaa, metsästän äidin äidin äidin äidin jne nimeä niin pitkälle kuin löydän ja otan sen. vaihdan nimeä.

kristinusko haista paska. ja muu miesten ylivalta.

peesi. olin saatananmonien tyhmä sovinisti kun meninnaimisiin. hävettää. parin tyttölapsen äitinä on saanut nähdä miten epätasa-arvoinen ja epäreilu maailma on tytöille. En vaihtaisi omaa nimeäni enää. jos joskus on ylimääräistä rahaa, metsästän äidin äidin äidin äidin jne nimeä niin pitkälle kuin löydän ja otan sen. vaihdan nimeä.

kristinusko haista paska. ja muu miesten ylivalta.

Aamen.

Meillä tilanne on se, että minä haluaisin tulevan vaimoni sukunimen, koska se on kauniimpi ja epätavallisempi kuin minun, joka on ihan tavallinen ja tylsä ja lisäksi inhoan sukuani. Kihlattuni kuitenkin haluaisi minun nimeni, joten tässä on nyt sitten vääntämistä, kumpi taipuu.

Yksi vaihtoehto tietysti on keksiä ihan uusi sukunimi vaikka yhdistämällä miehen ja vaimon sukunimet. Siis jos nyt vaikka Vuorinen ja Jokinen menevät naimisiin, nimestä tuleekin Vuorijoki. Tai jos Huhtakallio ja Halmesaari menevät naimisiin, heistä tulisikin Kalliosaari.

Meillä puhuttiin jo kauan etukäteen, että jos joskus mennään naimisiin, mies ottaa mun sukunimen. Hänellä on tavallinen sukunimi, mulla taas harvinainen ja vieläpä "sukupuuttoon kuolemassa" oleva, kun ei ole juurikaan uutta sukupolvea jolle nimi voisi siirtyä. Mieheni ehdotti järjestelyä ihan omasta aloitteestaan, kun kerroin etten haluaisi luopua kauniista ja harvinaisesta sukunimestäni. Nyt olemme sopineet, että meidän lapset saa mun sukunimen ja mieheni ottaa sen myös sitten, kun menemme naimisiin. :)

Musta olis jotenkin outo ajatus, että mun mies ottais mun sukunimen. Jos, me joskus mennään naimisiin, niin otan mieheni sukunimen. Tästä ollaan puhuttu ja mies on sen hyväksyny. Mun mielestä se menee niin, että mies nai naisen sukuunsa ja naineselle tulee miehen sukunimi.

Minua ei naitu kenenkään sukuun. Menin naimisiin mieheni kanssa, en kenekään muun. Minä pidin nimeni, samoin mies. Lapset on miehen sukunimellä. Minä olen kiistatta lapset kantanut ja synnyttänyt, niin ei ole epäilystäkään siteestämme. Miehen side lapsiin ei ole fyysisesti niin vahva, siksi lapset saivat hänen sukunimensä.

Tosi äijä ottaa naisen sukunimen, koska hän uskaltaa tehdä niin. Tosi äijä ei pelkää muiden reaktiota tai naurunalaiseksi joutumista. Tosi äijä myös pukeutuu sukkahousuihin ja vaaleanpunaiseen minihameeseen. Koska ei häntä se pelota. Todelliset äijät menevät vaikka homobaariin, koska eivät he pelkää leimaantumista. Ja sitten todella kovat äijät voi harrastaa seksiä miehen kanssakin, sillä heidän itsetuntonsa kestää sen ja he tietävät, ettei kerta homoa tee. Tosi äijä ei tarvitse loppupeleissä naista ollenkaan, sillä hän voi ihan hyvin asua Matin kanssa kahdestaan... ei tosi äijät pelkää mitään homoleimaa ja tosiäijää ei muiden mielipide edes kiinnosta. Niin hyvä itsetunto tosiäijällä on.

Tosimies ottaa sen nimen jonka itse haluaa, eikä siihen vauvapalstan akoilla ole länkyttämistä. Eikä tosimiehen munia hetkauta se, minkä nimen vaimo ja lapset ottavat.

[QUOTE="Milla";28517736]Tosimies ottaa sen nimen jonka itse haluaa, eikä siihen vauvapalstan akoilla ole länkyttämistä. Eikä tosimiehen munia hetkauta se, minkä nimen vaimo ja lapset ottavat.[/QUOTE]

Just näin!

Eipä kai tuolla yleisesti mitään väliä ole kumman nimi käytössä. Mutta sen perusteella mitä on vastaan näitä naisen sukunimen ottaneita miehiä tullut, niin onhan ne yleisesti aikas vässyköitä. Joten tuo olettamus on se ensimmäinen, mutta joo eiköhän jokainen tapaus ole erillainen.

Itselleni se oli ainoa vaihtoehto ottaa miehen sukunimi, koska mielestäni "niin kuuluu tehdä". Mies yritti lämppäillä kokonaan uuteen sukunimeen tmv. mutta en tykännyt ajatuksesta.

Tuon naisen sukunimen ottamisen ymmärrän ihan erityisen hyvin niissä tilanteissa, missä se naisen sukunimi on harvinainen. Jos mies "huvikseen" ottaa naisen sukunimen pidän sitä ehkä hieman erikoisena, ihan vain siksi että olen tottunut siihen että nainen ottaa miehen sukunimen. Omassa ystäväpiirissä nainen on aina ottanut miehen sukunimen kun joku on naimisiin mennyt.

Kaikki kuitenkin tekevät omat valintansa tämän asian suhteen, enkä minä nyt oikeasti asialla päätäni vaivaa ikinä.

[QUOTE="vieras";28517380]Tosi äijä ottaa naisen sukunimen, koska hän uskaltaa tehdä niin. Tosi äijä ei pelkää muiden reaktiota tai naurunalaiseksi joutumista. Tosi äijä myös pukeutuu sukkahousuihin ja vaaleanpunaiseen minihameeseen. Koska ei häntä se pelota. Todelliset äijät menevät vaikka homobaariin, koska eivät he pelkää leimaantumista. Ja sitten todella kovat äijät voi harrastaa seksiä miehen kanssakin, sillä heidän itsetuntonsa kestää sen ja he tietävät, ettei kerta homoa tee. Tosi äijä ei tarvitse loppupeleissä naista ollenkaan, sillä hän voi ihan hyvin asua Matin kanssa kahdestaan... ei tosi äijät pelkää mitään homoleimaa ja tosiäijää ei muiden mielipide edes kiinnosta. Niin hyvä itsetunto tosiäijällä on.[/QUOTE]
Mikäli mies haluaa pukeutua sukkahousihin ja vaaleanpunaiseen minihameeseen, niin enemmän äijä hän on sen tehdessään, kuin että vain salaa päässään haaveilee muttei kehtaa. Tosi äijä myös myöntää olevansa homo, mikäli sitä on.

Minusta taas on todella kummallista, että "tosimiehen" muodostaisi joku tietty vaatekappale tai kumppani. Vähän sama kuin sanoisi, että naisellinen nainen tarkoittaa korkokenkiä ja huulipunaa.

Kyllä se vaatii "munaa" uskaltaa olla sellainen kun on, etenkin silloin jos se on valtavirrasta poikkeavaa tai jollain muulla tavalla monien väheksymää. Melkoinen tossukka on ihminen, joka teeskentelee olevansa jotain muuta kuin on - mies tai nainen.

Yhteistyössä