Mitä mieltä tällaisesta parisuhteesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Ollut monta vuotta tekemättä töitä tai opiskelematta, avoliitossa, avovaimo maksanut suurimman osan kaikesta. Ajoittain ei ole saanut työmarkkinatukeakaan. Avovaimo joutui ottamaan pankkilainan että sai jäätyä hoitovapaalle. Vauva-aikana vietti aikansa pääosin kodin ulkopuolella. Ei tehnyt juurikaan kotitöitä senkään jälkeen kun avovaimo aloitti työnteon.

Minä olen tämä avovaimo. Olen puhunut, puhunut ja puhunut, nyt tekee vähän enemmän kotitöitä ja on työharjoittelussa. Mutta luonteetkin ovat hyvin erilaiset, mies on taipuvainen sarkasmiin ja kova neuvomaan muita, kaikkitietävä.

Minä olen yrittänyt kaikkeni, mutta mieli alkaa olla aika maassa ja voimat vähissä. Takana 7 vuotta yhteiseloa. Kuinka kauan minun kannattaa yrittää, kannattaako vielä jatkaa yrittämistä kun jo vähän kehitystä tapahtunut. En ole noiden luonne-erojenkaan takia kauhean onnellinen.

Jos joku nyt tulee sanomaan että miksi teit lapsen, tehty mikä tehty, olen uskonut, toivonut ja luottanut. Sanokaa mulle mitä ajattelette. Potkikaa mua persuksille vaikka, mutta positiivisesti. Antakaa mulle ohjeita joiden avulla löydän oikean suunnan. mulla on kauhea sisäinen ristiriita, hyväsydämisyys ja omanarvontunto taistelevat minun mielessäni.

Lisään vielä, että kun olen koko ajan pitänyt puoleni ja koittanut pitää kiinni tasa-arvosta, niin mies pitää minua hankalana naisena, ja puhuu usein ettei minua kukaan muu kestäisi. Itse olen sitä mieltä että jos minulla ei olisi mies joka on sovinistinen, laiska, itsekäs ja saamaton, niin en olisi ollenkaan hankala kumppani, vaan erittäin hyväkin kumppani...

onko mies ollut puhtaasti itsekäs vai masentunut tms?
tuskin sinäkään olet täydellinen. olen sitä mieltä että olet ollut kovilla.
menkää pariterapiaan. se että mies on taipuvainen sarkasmiin tai erilainen luonteeltaan ei vielä oikein ole syy erota.

pystyttekö puhumaan tunteista? kuulostaa siltä että teidän suhteessa on kielteinen kehä,taidatte molemmat käyttää nyt opittuja suojaustapoja kun tuntuu ettei toiseen saa tunneyhteyttä. valitettavasti useinkaan ei nähdä niitä todellisia tunteita siellä takana. sä tunnet itsesi loukatuksi niin tuntee mieskin. mistä se johtuu?

googlaa parisuhteen kielteinen ekhä niin ymmärrät monta asiaa. siksi mainostan pariterapiaa, siitä hyötyy tutkimuksen mukaan 80% pareista ja suurin yksittäinen tekijä miksi pariterapia epäonnistuu on terapeutin henkilökohtaiset ominaisuudet.

[QUOTE="milja";29338891]onko mies ollut puhtaasti itsekäs vai masentunut tms?
tuskin sinäkään olet täydellinen. olen sitä mieltä että olet ollut kovilla.
menkää pariterapiaan. se että mies on taipuvainen sarkasmiin tai erilainen luonteeltaan ei vielä oikein ole syy erota.[/QUOTE]

En ole ollut täydellinen, olen ollut riidoissa ja väittelyissä ihan tasapuolinen osallinen. Itse olisin toivonut että mies olisi hakeutunut töihin tai koulutukseen viimeistään sen jälkeen kun vauva syntyi, tai ei, niin olisi ollut kotona apuna.

En tiedä, olemme kyllä puhuneet pariterapiasta , kerran jo varasimme ajankin muttemme sitten päässeet sinne kun sairastuimme koko parhe vatsatautiin juuri silloin, eikä ole tullut varattua uutta aikaa.

Ihan mutua, mut jos roolit olisi toisinpäin niin se ei olisi kovin outoa. Mut joka tapauksessa elatuksen sysääminen pelkästään yhden harteille on mun mielestä epäreilua. Toinen on vaan perässävedettävä. Siis minkä takia hän ei hakeudu mihinkään? Onko jotain ongelmia? Perheneuvolan kautta ainakin pitäisi päästä pariterapiaan, jos ei muuten. En mä nyt kehota nostelemaankaan lähteä, vaan yrittää keskustella tulevaisuuden suunnitelmista.

[QUOTE="milja";29338903]pystyttekö puhumaan tunteista? kuulostaa siltä että teidän suhteessa on kielteinen kehä,taidatte molemmat käyttää nyt opittuja suojaustapoja kun tuntuu ettei toiseen saa tunneyhteyttä. valitettavasti useinkaan ei nähdä niitä todellisia tunteita siellä takana. sä tunnet itsesi loukatuksi niin tuntee mieskin. mistä se johtuu?

googlaa parisuhteen kielteinen ekhä niin ymmärrät monta asiaa. siksi mainostan pariterapiaa, siitä hyötyy tutkimuksen mukaan 80% pareista ja suurin yksittäinen tekijä miksi pariterapia epäonnistuu on terapeutin henkilökohtaiset ominaisuudet.[/QUOTE]

Silloin kerran, olisikohan siitä toista vuotta, kun varasimme ajan pariterapiasta, juttelin sen hlön kanssa suhteestamme. Puhui juuri tosta kielteisestä kehästä ja googlettelin sitten siitä. Se juuri on ongelmamme. Olemme meinanneet kolme kertaa erota, mutta aina päättäneet jatkaa. uusien alkujen jälkeen on aina mennyt 2-3 kk mennyt hyvin, kunnes on alkanut asiat luisumaan vanhaan kaavaan.

Minä osaan puhua tunteistani avoimesti, mies ei ole puhunut niistä kuin noissa tilanteissa kun olen kolme kertaa omasta aloitteestani ollut lähdössä.

Ihan mutua, mut jos roolit olisi toisinpäin niin se ei olisi kovin outoa. Mut joka tapauksessa elatuksen sysääminen pelkästään yhden harteille on mun mielestä epäreilua. Toinen on vaan perässävedettävä. Siis minkä takia hän ei hakeudu mihinkään? Onko jotain ongelmia? Perheneuvolan kautta ainakin pitäisi päästä pariterapiaan, jos ei muuten. En mä nyt kehota nostelemaankaan lähteä, vaan yrittää keskustella tulevaisuuden suunnitelmista.

Nyt hän on työmarkkinatuella ja työkokeilussa tai -harjoittelussa vai mikä se on nimeltään, eli parempaan päin menossa. En ole saanut ihan tarkkaa vastausta siihen miksi ei ole jo aiemmin hakeutunut. Miehestä on tosiaan vaikea saada irti yleensä mitään.

Usein ristiriidat johtuvat rahasta tai töiden jakamisesta. Osaako puolisosi hoitaa lapsia? Tekeekö hän mitään kotona? Ovatko lasten kasvatusarvonne samanlaiset? Nyt jomman jumman pitäisi herätä, kyse ei ole pelkästään teistä vaan myös lapsesta joka on hankittu yhdessä!

Usein ristiriidat johtuvat rahasta tai töiden jakamisesta. Osaako puolisosi hoitaa lapsia? Tekeekö hän mitään kotona? Ovatko lasten kasvatusarvonne samanlaiset? Nyt jomman jumman pitäisi herätä, kyse ei ole pelkästään teistä vaan myös lapsesta joka on hankittu yhdessä!

Mies on hyvä isä. Tekee kotona kyllä muttei ole kovin oma-aloitteinen, eli yleensä pyydän esim. imuroimaan tai ripustamaan pyykit yms. Itse on suurpiirteisempi kotitöissä kuin minä, itse en ole mikään pedantti mutta suurinpiirtein on paikat kunnossa, veikkaan että ihan keskiverto vastuuntuntoinen perheenäiti.

Kasvatusarvomme ovat käsittääkseni riittävän samanlaiset, joistain asioista olemme kyllä eri mieltäkin. Näin ainakin luulen...miestä on vaikea tosiaan saada avautumaan.Päiväkodin vasukeskustelua mies piti turhana ja meinasi nukahtaa siellä. Lapsen kanssa kyllä on nykyään paljonkin, ja minullakin on nykyään omaa aikaa ja ihana harrastus kerran viikossa.

Ja lapsen takia olemme aina päättäneet jatkaa, kun olemme tosiaan kolme kertaa harkinneet eroa, tosin minun aloitteestani.

ymmärrän että puhumattomuus loukkaa ja tuo lisäksi suhteeseen turhaa painolastia kun väärinymmärryksiä yms ei oijota. Mutta mitä tulee siihen ettei mies ole tehnyt asioita niin ehkä hän on ollut masentunut muttei ole puhunut asiasta sinulle.

Kielteinen kehähän menee niin että mitä enemmän toinen vetäytyy sitä enemmä toinen vaatii,mutta mitä enemmän vaadit sitä enemmän toinen sulkeutuu.

ymmärrä molempia. sulkeutuminen aiheuttaa hätääntymsitä mikä näkyy usein sillä tavalla että toinen vaatii enempi.

Mihelläsi on jotain miksi hän on oppinut että puhuminen ei kannata, ei hän tee niin ilkeyttään. usein syyt löytyy lapsuuden perheistä. Siksipä osaava pariterapeutti voisi auttaa paljonkin. sä et saa miestä tajuu että asioista pitää puhuu, koska se ehkä pelottaa miestä.

ongelmat on ratkottavissa

Mä kyl korostaisin sitä, että ongelmat on ratkottavissa, jos vain molemmat siihen sitoutuvat. Ei onnistu niin, että toinen yrittää kaikkensa ja toinen heittäytyy odottamaan valmista.

Mä kyl korostaisin sitä, että ongelmat on ratkottavissa, jos vain molemmat siihen sitoutuvat. Ei onnistu niin, että toinen yrittää kaikkensa ja toinen heittäytyy odottamaan valmista.

Olen itse ihan samaa mieltä. Meillä mies on niin sulkeutunut etten saa hänestä edes kaikkeni yrittämällä mitään irti. Sitten kriisiyttämisen ja uuden alun jälkeen kaikki aina liukuu entiselleen, ja on kireää ja eletään kuin kämppikset yhdessä.

[QUOTE="a p";29338870]mutta mieli alkaa olla aika maassa ja voimat vähissä. Takana 7 vuotta yhteiseloa. Kuinka kauan minun kannattaa yrittää, kannattaako vielä jatkaa yrittämistä kun jo vähän kehitystä tapahtunut. En ole noiden luonne-erojenkaan takia kauhean onnellinen. [/QUOTE]

yrittää mitä? muuttaa miestä toisenlaiseksi kuin mitä hän on ollut viimeiset 7 vuotta?

ei se siitä muutu, eikä tarvitsekaan kai. se on se kuka se on. sinun pitää sitten päättää, haluatko elää sinun elämäsi juuri sen kanssa, vai etsiä jotain muuta.

yrittää mitä? muuttaa miestä toisenlaiseksi kuin mitä hän on ollut viimeiset 7 vuotta?

ei se siitä muutu, eikä tarvitsekaan kai. se on se kuka se on. sinun pitää sitten päättää, haluatko elää sinun elämäsi juuri sen kanssa, vai etsiä jotain muuta.

Niinpä, oikeassahan sinä varmaankin olet. Olen yrittänyt muuttaa miestäni tasa-arvoisemmaksi, kunnioittavammaksi minua ja muita ihmisiä kohtaan, positiivisemmaksi, sosiaalisemmaksi, luottavaisemmaksi, lempeämmäksi, avoimemmaksi, tunteensa näyttäväksi, siistimmäksi, ahkerammaksi, tunnollisemmaksi, täsmällisemmäksi, vähemmän määrääväiseksi ja neuvovaksi. (sellaisissakin asioisssa joista ei tiedä juurikaan, on tietävinään...) Hän on yrittänyt muuttaa minua alistuvammaksi sellaiseksi etten kaipaisi tasa-arvoa vaan kuuntelisin ja passaisin häntä, tekisin kotityöt, en haluaisi koko ajan keskustella kaikesta, antaisin seksiä kun hän haluaa. Hän haluaisi myös etten olisi niin jämpti kotitöissä enkä vaatisi häneltä osaansa niistä, silloinkaan kun hän ei ole töissä ja minä olen. Hän haluaisi myös ettei tarvitsisi halailla tai olla lähekkäin pahemmin, paitsi seksin merkeissä. Hän haluaisi etten vaatisi häntä puhumaan tunteistaan tai parisuhteen tilasta. Häntä häiritsee kun en pidä politiikkaa kovinkaan tärkeänä vaan olen kiinnostuneempi musiikista, taiteesta ja kirjallisuudesta. Hän politiikasta, tekniikasta, kierrätyksestä ja puutarhanhoidosta tai viherkasveista. Ainut yhteinen noista on kierrätys, josta olemme kumpikin kiinnostuneita. Kasvatuksestakin olemme eri mieltä. Vasukeskustelussa hän nukahti koska pitää sellaisia turhana, itse taas olen lukenut paljon kasvatuksesta ja tiedän asiasta.

Tavallaan hän on hyvä mies, jollekin, mutta olen alkanut tajuta, ettei minulle.

En ole koskaan kertonut hänelle muuten, etten kannata persuja enkä ole heitä äänestänyt. Siitä tulisi vain riitaa, koska nämä asiat ovat miehelle niin tärkeitä.

Itse en pidä miestä kovin älykkäänä, eikä meillä ole paljonkaan keskustelunaiheita.

Miksi otin hänet? Koska kumpikin halusimme kipeästi lasta, hän oli jo yli neljänkymmenen ja minä vähän alle. Kerron ihan rehellisesti että tuo oli syy. Tyhmä ehkä, tiedän sen, varsinkin kun alkuhuuma oli vielä päällä kun aloimme yrittää lasta- hedelmöityshoidoilla, kun minulle ei muuten onnistu, syistä joita en halua tässä kertoa, en voi saada luomusti lapsia. Mies tarjoutui maksamaan hoidot, jo viikon päästä kun olimme tutustuneet. Ajattelin kai,että "kyllä se siitä" kun huomasin että olemme erilaisia.

Riitamme ovat tulleet suurimmaksi osaksi siitä ettei hän ole kantanut vastuutaan raha-asioista eikä kovinhoidosta. Muistan että kerran suutuin siitä kun hän sanoi että eikö hän ole hyvä mies, kun "päästää" minut kerran viikossa 2 tunniksi harrastamaan. Itse oli silloin työtön, ja vietti kodin ulkopuolella 6 päivää viikosta, joskus sain sitä seitsemättä ihan anelemalla anella, että tehtäisi jotain yhdessä. Muistan miten itkin monet kerrat hoitovapaalla kun viikonloppuisin näin perheitä yhdessä, ja minä melkein aina olin vaan kahdestaan lapsen kanssa. Puhuin kyllä miehelle, aina oli selitys vaan, että se ja se projekti on pakko tehdä jne...harrastusjuttuja siis. Joissa hän ei ole saanut juurikaan mitään aikaiseksi.

Minä olen väsynyt, ja tiedän että lapsi kärsii siitä kun näkee meidän riitojamme ja näkee minun itkevän monta kertaa viikossa. Ei tämä enää voi olla lapsen etu. Pariterapiaa olen ehdottanut, mies ei halua lähetä.

Mieheni syyttää minua hankalaksi ihmiseksi ja sanoo usein että moni muu ei kestäisi minua.Silti kun mietin, olen suuttunut hänelle aina pelkästään laiskuudesta, vastuun kantamattomuudesta, siitä että hän on minulle tyly ja töykeä sekä kylmä ja itsekäs, epäreilu. Olen kyllä palon myös pitänyt suuni kiinni, ihan siksi että pääni ei olisi kestänyt enempää riitaa.

Ehkä minussa on vikaa, tietenkin on, en syytä vain miestä. Mutta haluaisin miehen joka kantaa tasapuolisesti vastuun perheen elatuksesta ja kotitöistä tai että ne ainakin jollain tavalla jaetaan ja mies olisi niissä oma-aloitteinen eikä kuin teinipoika joka nurisee ja pitkittää kun pyytää kerran kahdessa viikossa imuroimaan. Haluaisin etä arki olisi kivaa. Minusta elämä on mukavaa, nautin arkiarkareista ja ihan tavallisesta elämässä, oisi kiva jakaa se miehen kanssa, käydä yhdessä kaupassa, laittaa yhdessä ruokaa niin että toinen esim. keittää pastat ja tekee salaatin, toinen tekee kastikkeen ja kattaa pöydän. Tuntuu että kaikki tuollainen on miehelle vain pakkopullaa, hän haluaisi vain istua koneella. Tosin olemme jo pitkään vain kumpikin iltaisin istuneet koneella tai leikkineet erikseen lapsen kanssa tai katsoneet telkkaria, kun ei ole oikein yhteisiä puheenaiheita. Hän ei juurikaan jaksa kuunnella minun juttujani-musiikista, psykologiasta, taiteesta, lapsenkasvatuksesta, enkä minä jaksa kuunnella hänen paasaustaan politiikasta tai auton moottoreista.

En minä tiedä pystyisikö kukaan meitä auttamaan, joku pariterapeutti. Itse olen kaikin voimin koittanut parantaa suhdettamme, mutten vaan saa itseäni tyytyväiseksi mieheni kanssa, tuntuu että minun pitäisi muuttua täysin toisenlaiseksi ihmiseksi kuin olen.

En ymmärrä, että jos toinen toimettomana kotona niin miksi sitten työssäkäyvä ottaa pankkilainan voidakseen jäädä hoitovapaalle? Minusta se kotona oleva osapuoli olisi luonnollinen vaihtoehto hoitajaksi lapselle tässä?

En ymmärrä, että jos toinen toimettomana kotona niin miksi sitten työssäkäyvä ottaa pankkilainan voidakseen jäädä hoitovapaalle? Minusta se kotona oleva osapuoli olisi luonnollinen vaihtoehto hoitajaksi lapselle tässä?

Se meni niin, että menin töihin kun lapsi oli 1 v. 4 kk. Mies jäi lapsen kanssa kotiin koska ei ollut töissä ollut muutenkaan aikoihin. Meillä oli silloin paljon riitaa koska työni oli fyysisesti raskasta vuorotyötä eikä mies tehnyt kotona mitään paitsi kun sen jälkeen kun olin räjähtänyt asiasta. Usein kun tulin kotiin, tai kun olin vapaalla, mies oli poissa. Myöhemmin hän valitti usein että meni aika ihan hukkaan kun joutui olla lapsen kanssa kotona. Olin töissä 6 kk ja koitin säästää rahaa jäädäkseni taas muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaalle, mutta ei se siittänyt mitä kerkesin säästää koska mies ei ollut töissä. Olin sitten 5 kk hoitovapaalla, ja pari tonnia oli pakko ottaa lainaa kun ei olisi muuten rahat riittänyt.

Niin. En nyt varsinaisesti ymmärrä ongelmaa.

Itse en katsoisi tuollaista miestä. En olisi ollut tuollaisen miehen kanssa noin pitkään enkä lapsia tehnyt. Enkä todellakaan aloittaisi parisuhdetta tuollaisilla motiiveilla enkä myöskään alkaisi heti pykäämään lapsia parisuhteen rasitteeksi. Ja jos olisinkin, niin eroaisin nyt ja rakentaisin itselleni mielekkään elämän ja ehkä tapaisin unelmapuolisonikin jossain vaiheessa.

Minulle oli tärkeää löytää sopiva kumppani ja ennen lapsenhankintaa varmistaa, että tämä sopiva kumppani olisi myös sopiva isä lapsilleni. En tehnyt sitä vain itseni takia vaan mahdollisten tulevien lapsien.

Mutta sinä olet tehnyt niin erilaisia ratkaisuja kuin minä, joten ehkä sinä sitten paremmin jaksat katsella tuollaista. Minulle on tärkeää, että mieheni ottaa vastuun perheestään, niin taloudellisesti kuin muutenkin. Hän haluaa olla mahdollisimman paljon lapsensa kanssa ja nauttii siitä. Hän on kunnianhimoinen, haluaa edetä työssään ja haluaa tehdä sen perheemme vuoksi; hän mahdollistaa minun olemiseni kotona lapsen kanssa. En voisi sietää silmissäni tuollaista loisihmistä, kuten miehesi kertomasi mukaan on.

Mielestäni parisuhteeseen, joka perustuu ainoastaan pikaiselle lapsenteolle ja luonteet eivät millään tasolla kohtaa, ei pariterapiat auta.
Mikä ihmeen asetelma muutenkin on, että molemmat yrittävät muuttaa toista?
Eikö parisuhde ole 'paikka', jossa on turvallinen ja hyvä olla, molemmat hyväksytään sellaisina kuin on ja suhteessa viihdytään? Ja luulisi aikuisen ihmisen tajuavan, että ei toista ihmistä muuteta, ei kukaan, ei koskaan.
Jos ihminen haluaa itse muuttua jonkinlaiseksi ja tekee helvetisti töitä sen eteen, niin silloin voi jotain tapahtuakin, mutta se että toinen ihminen muuttaisi, ei ole mahdollista. Ja kai sinä ymmärrät, että vaikka mies itse omasta tahdostaan muuttaisi käytöstään, niin ei se hänen luonnettaan tai älykkyyttään muuta!?