MITÄ MIELTÄ TÄLLAISESTA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi

Vieras
Nyt haluan rehellisen vastauksen teiltä kanssamatkustajat! Muistakaa-rehellinen- vaikka kyse on itsestäni, sen varmaan arvaattekin.

Eli, mitä ajattelette äidistä, jolla alta kouluikäisiä, sekä kouluikäisiä lapsia kaksi kappaletta ja sairaseläkkeellä?

Oma häpeäni on suuri, ja mitään asialle en tietenkään mahda kun työelämässäkin olen ollut. Mutta siis, mitä mieleesi tulee kun kuulet lapsiperheen äiti joka on sairaseläkkeellä.
Tuntuu että lapsetkin joutuu kokoajan selitellä kavereille.. Ja hassua olla miehen elätettävänä..
Mikä on oma mielipiteesi, ja onko muita joilla sama tilanne?

Ja negatiivistakin palautetta saa laittaa, ihan mitä tulee mieleen, mut rehellisesti.

Ei sairaseläke ole oma valinta!!!! Et sä voi sille mitään, että terveys pettää jo nuorella iällä.

Tärkeintä on yrittää pitää jonkinmoinen terveys loppuelämänsä, et jaksaa normi elämää viettää...
'Ei varmasti ole helppoa henkisesti. Voimia.

Ainoastaan et takana joku isompi juttu (sairaus tms) minkä takia eläkkeellä. Muuten ei vaikuta siihen mitä ihmisestä itsestään ajattelen. Yksi tuttu minulla samassa tilanteessa.

Mä en ole ikinä edes ajatellut tuollaista asiaa vaikka moneen suhteellisen nuoreen sairaeläkeläiseen olenkin törmännyt.En vaan osaa tehdä tuosta mitään asiaa nyt itselleni tai muillekaan eikä mun lapsetkaan osaa ihmetellä miksi joku mun ikäinen on jo eläkkeellä.Miten tuosta edes VOI tulla asia?Siis ongelman kaltainen ASIA..?

Minusta eläkettä ei Suomen maassa myönnetä kovinkaan helposti joten automaattisesti ajattelisin että lasten äiti on vakavasti sairas tai ainakin työkyvytön pysyvästi. En mitenkään negatiivisesti ko. ihmisestä ajattelisi... Ei varmasti ole helppoa ihmiselle...

Sulla on varmasti hyvä syy, ei lääkäri turhan takia laita sairaseläkkeelle. Ei mitään syytä potea häpeää, keskity lapsiisi ja ole niistä onnellinen. :hug:

että 'voi ihmisparkaa, ei varmaan oo helppoa silläkään. toivottaavsti arkielämä sujuu kuitenkin. mahtaakohan silläkin olla selkä hajalla niinkuin mulla...?" :hug:

Minä olen myös sairaseläkkeellä. Olen alle 30-vuotias. Mulla on nyt se vaihe menossa että kartan sosiaalisia tilanteita. En vaan jaksa selittää ihmisille miksi olen eläkkeellä.

No kun itsellä tietenkin sellanen olo, että otsassa lukis että työkyvytön!! Tuntuu että eihän sellasta voi kukaan ottaa tosissaan. Mieskin sanoo että jos jollekin muulle sattuis, ajattelisinko samalla tavalla. No en tietenkään!! Mutta ku omalle kohalle kolahti niin tuntuu että ei kehtaa enää naamansa näyttää ku tuntuu että kaikki luulee luuseriksi ku ei ole edes töissä!!

Onko sitä pakko kertoa kaikille, että on sairaseläkkeellä?

Mutta mä miettisin varmaan, että onkohan paha masennus vai mikä vie nuoren sairauseläkkeelle. En miettisi siis muuta kuin ihan uteliaisuudesta yrittäisin miettiä sun sairautta ja taustaa. Ja miettisin myös, että jaksatkohan olla kotona lasten kanssa vai ovatko hoidossa. Ihan siis mielenkiinnosta. En luulisi luuseriksi, koska sairauseläkkeelle ei varmaan helposti pääse ja sille on aina jokin perusteltu syy.

Yritä keksiä itsellesi jokin muu "identiteetti/rooli" kuin tuo "sairauseläkeläinen" eli voithan esitellä itsesi kotiäitinä tai voit kertoa harrastuksistasi (vaikka kirjallisuus, kuvataide, kirjoittaminen, jooga...). Ja huom! Kukaan sivistynyt, kohtelias ihminen ei kysy ekaksi tuntemattomalta, että mitä teet työksesi. Sitä ei siis ole kohteliasta kysyä kuin vasta jonkin ajan kuluttua tutustumisesta.

Pää pystyyn, ap!

No jo saa ihmisessä itsessään olla jotain vikaa jos tuollaisesta tilanteesta jotain pahaa osaa ajatella. Perheenjäsenen sairaudessa myötäeläneenä tiedän, että Suomessa ei sairaseläkettä helpolla saati turhaan myönnetä.
Voimia sinulle (eläkä suotta käytä niitä muiden ennakkoluulojen miettimiseen)! :) :hug:

Yhteistyössä