Mitä mieltä tandem-imetyksestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiinnostunut

Vieras
Yritin täällä kysellä, olisiko jollakulla kokemusta tandem-imetyksestä, mutta hiljaista oli. Jutustellaan nyt sitten muuten vain: mitä mieltä olette moisesta? Siis imetetään kahta eri-ikäistä lasta. Vanhemman imetystä ei ole lopetettu ennen kuin on syntynyt jo toinen.

Ei varmaan onnistuis mulla. Yhden lapsen imetyksessä kerrallaan on ollut tarpeeksi työtä, vaikka maito on riittänytkin. Raskausaikana olen ollut niin väsynyt, etten varmaan olis jaksanut imettää toista.
Toisaalta ymmärrän, jos joku vaikka raskautuu, kun vauva on muutaman kuukauden ikäinen ja esim. vuoden ikäinen toisen syntyessä.

Löysinkin pari vanhaa keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä, ja sieltähän niitä mielipiteitä tuli... "sairasta", "Hyi ei kai nyt kukaan imetä melkeen 3 vuotiasta yök", "toivottavasti provo. jotenki etoo :X"

Samoin taaperoimetyksestä: "Aika vastenmielinen ajatus, että joku tulisi kävellen tissille luputtamaan maitoa...", "HYI HELVETTI: täytyy kyllä olla äidillä vikaa korvien välissä, että viitsii kävelevää ja puhuvaa lasta imettää. Pedofilian esiaste."

Ollaankos me vähän luonnosta vieraantuneita. Vielähän WHO:kin suosittelee kahden vuoden imetystä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mua on aina kiinnostanut se että minkälaista maitoa sitten tulee? kun leikki-ikäisen tarve on kuitenkin vähän erillainen kuin vauvan

Tämä minuakin on mietityttänyt, silloin harvoin kun olen sattunut tandemimetystä ajattelemaan. Eikö ensimmäiset pari kuukautta maito ole paksua ja rasvaista, mutta taaperon juoma sitten "laihempaa". Pärjääkö vastasyntynyt sillä taaperon maidolla?

No minulla loppu kyllä maito siihen paikkaan ko tulin raskaaksi. Ja lapsi vierottu siinä sit rinnalta. Ei hän sit enään halunnu edes tissiä ko sen on vauvan ruokaa ;)
Eli meillä ei kyllä olis onnistunu.

Aika rankkaa varmaan! Ainakaan mulla ei täysin riitä maito kaksosille, vaikka syön ihan hirveän paljon. Vaikka eihän sitä taaperoa tarvii imettää kolmen tunnin välein, vaikka aamu ja iltamaito vaan.

Meillä sanoivat neuvolassa, kun toinen raskaus todettiin ja esikoinen 9kk, että kannattaa lopettaa imettäminen, kun se aiheutta kohdun supistelua ja sillon sikiön hapensaanti hetkellisesti vaikeutuu. No niinhän se käy, mutta onko se niin minimaalista ettei sillä ole käytännön merkitystä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika rankkaa varmaan! Ainakaan mulla ei täysin riitä maito kaksosille, vaikka syön ihan hirveän paljon. Vaikka eihän sitä taaperoa tarvii imettää kolmen tunnin välein, vaikka aamu ja iltamaito vaan.

Meillä sanoivat neuvolassa, kun toinen raskaus todettiin ja esikoinen 9kk, että kannattaa lopettaa imettäminen, kun se aiheutta kohdun supistelua ja sillon sikiön hapensaanti hetkellisesti vaikeutuu. No niinhän se käy, mutta onko se niin minimaalista ettei sillä ole käytännön merkitystä?

Mutta eikös kohtu supistele joka tapauksessa, joillain tosi varhaisesta vaiheesta jo?

Minäkin olen kuullut, että kyllä se maito muuttuu vauvamaidoksi synnytettyä. Istukan irtoaminenhan käynnistää tavallisesti imetyksen, eiköhän se tässäkin tapauksessa ilmoita rinnoille, että vauva tuli, nyt alkakaa tuottaa vauvamaitoa:)

Meillä tandemimetyksestä on vain positiivisia kokemuksia (jos ei oteta huomioon joitakin neuvolan terveydenhoitajan hölmöjä, tietämättömyyden piikkiin meneviä, lausahduksia aiheesta). Tandemimetystä on nyt jatkunut puolitoista vuotta. Kuopus 3v 4kk on tällä hetkellä itse vieroittumassa, käy rinnalla enää satunnaisesti. Luonnollinen vieroittuminen minulla onkin ollut toiveissa. Kuopus näyttäisi jatkavan tisuttelua myös vähän pidempään.

Ihan hieno juttu sinänsä jos onnistuu, itse en kyllä varmaan olis kokenut luontevaksi. Tai mistä sitä tietää jos olis imettänyt esikoista vielä kun kuopus syntyi, ehkä se sitten oliskin tuntunut luontavalta. Meillä siis lapsilla ikäeroa 1v7kk.

Yhteistyössä