Mitä mieltä (tapaturma-asiaa)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tirppana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tirppana"

Vieras
Meil vauvalle sattui tapaturma, jonka välillisenä aiheuttajana oli isosisko (3v).

Alkuun isä moitti lapselle et miksi teit, niin mut se oli lähinnä reaktio säikähdyksestä ja loppui ku käskin lopettaan. Nyt oon saanu muualtaki kommentia siitä et miten rankaisin tätä 3v:tä tai moitinko 3v:tä mitenkään, miten tämä 3v otti tilanteen.

Isosisko juoksi pihalle sen jälkeen ku tilanne oli ohi eikä nähny itse tapahtunutta (mikä oli vain mielestäni hyvä). Mielestäni isosisko ei ole syyllinen eikä sitä saa syyllistää. Koska ensinnäki tuon ikäinen ei vielä ymmärrä syy seuraussuhdetta leikkien ja touhujen tiimellyksessä. Ainut ketä tapaturmasta voi syyttää oon minä ite, enkä aijo itekkään alkaa isoa syyllisyyden viittaa kantaa niskassa.. tapaturmia sattuu vaik ei sais sattua, mut niitä nyt vain sattuu. Eikä tuo ollu tahallinen
 
Kyllä ainakin pitäisi sille isosiskolle selittää ja kertoa jos hänen toiminta aiheutti tilanteen sillä muuten se voi tapahtua uudestaan. Tän voi tehdä ilman syyllistämistäkin .
 
No jos tapaturma on aiheutunut siitä että 3v teki jotain selkeästi kiellettyä, niin rangaistus siitä kielletyn tekemisestä (esim vauvan tönäiseminen, hyppiminen sohvalla tms), mutta ei voi rangaista sen mukaan mitkä oli seuraamukset vauvalle. Vahingoista ei voi rangaista, mutta voi ja pitää keskustella kunnolla jälkeenpäin.
Saatto tietysti mennä ihan metsään kun ei tiedä mitä oli sattunut....
 
Siis isosisko oli menossa ulos. Meil ulko-ovessa pumppu. Odotti pienempää siskoa (2v) et tulee pihalle. Sanoin täs vaiheessa et elä päästä ovea jot vauva jää oven väliin (8kk). Samassa päästi oven ja vauvan sormi jäi ovenväliin.

Oon selittäny 3v:lle et vauvalle tuli iso pipi ja se tuli siitä ku jäi oven väliin.
 
No sinunhan se vika oli, mutta olisin kyllä omani huutanut takasin ja näyttänyt että nyt sattui ja se oli tuo raskas ovi jonka kanssa pitää olla hyvin varovainen. Ei rangaistuksia, mutta sellanen varoitus että vastaisuudessa osaisi varoa ovea. Siitä se vaarallisten asioiden varominen alkaa, että sattuu jotain, valitettavasti.
 
En mä kerenny huutamaan mitään ku meni ihan pastmat sekasi ku huomasin sormeen tulleen vamman. Jälkikäteen kyllä selitin mitä on tapahtunu ja miksi. Mut en tiedä tajusko lapsi.
 
Olisko ny kuitekin ollut vahinko? Armoa nyt tuolle pienelle 3vuotiaalle.

Tietty lasten pitää oppia ettei mm ovien välissä leikitä tai vastaavaa, Mutta 3v on kuitenkin niin pieni ettei sen päässä vielä ajatukset pysy sekunttia pidempään. Saattavat pienet kuulla vain osan esim eivät kuule kieltävässä lauseessa juuri sitä kielto sanaa. Älä mene tiellä kiellossa he kuulevat mene tielle jne.
Kannattaa kiinnittää huomiota omiin sanoihin, sanoa hyvin yksinkertaisesti, käskymäisesti. Mutta liiallisia selityksiä tai seuraamuksen seuraamuksia lapsi ei vielä tuossa iässä jaksa kuunnella tai jaksa ymmärtää.
 
Jälkeenpäin on turha mennä enää syyttämään, torumaan tai antamaan rangaistuksia kun tilanne on jo ohitettu. Keskustelua silti voi käydä, mutta ei sitäkään juurta jaksaen sillä syyllistämis tilanteessa tuon ikäiselle se on varmasti vaikeaa ja säilyykö siinä mielenkiintokaan pitkään kun tilanne epämukava.

Minusta tilanne on nyt ohi ja se oli vahinko.

Muistuttaisin lasta kuitenkin siitä, ettei oven kanssa saa leikkiä ja pitää olla varovainen. Tämäkin on tärkeää missä tilanteessa sanot sen, kesken pukemisen siinä ei ole niin paljon tehoa kuin siinä tilanteessa, että otat kunnon kontaktin lapseen ja kiellät ettei niin saa enää tehdä, ovi on vaarallinen jos joku tai jotain jää väliin. Syyllistämään en enää lähtisi...
 

Yhteistyössä