Mitä mieltä tästä - puutunko asiaan vai annanko olla (8v tytöistä kyse)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli siis meillä ja naapurissa on 8v tytöt. Ovat olleet pienestä asti kavereita. Ensimmäisen kerran alkoi tulla ongelmia eskari aikana. Meidän tyttö ollut aina se hijaisempi ja totellut melko kiltisti tätä naapurin neitiä. Eskarissa sit meidän tyttö sai muitakin kavereita ja siitähän tämä "Iina" ei tykänny. Eli välillä oli välit poikki kokonaan ym.

Nyt taas olleet pitkään hyviä kavereita ilman ongelmia.
Meillä oli nyt perjantaista asti vieraita kauempaa. ja heillä monta tyttöä 6-10 vuotiaita. Luonnollisesti oltiin koko viikonloppu omalla perheellä vieraiden kanssa.

Eilen illalla kun vieraat olivat lähteneet oma tyttö alko katsomaan puhelintaan (sai nyt joululahjaksi ensimmäisen puhelimensa) ja tuli mulle sanomaan että Iinalta tullu 20 viestiä. Suurin osa oli jotain yhden sanan viestejä joissa luki jotain jaa tai ei (en ymmärtänyt niitä) . Mutta joukossa oli myös viestejä missä kyseltiin et kenen kanssa leikit, ketä teillä on, en oo enää sun kaveri, leikin ma koulussa vain Miran kanssa jne.

Oma lapsi oli aika hämmentynyt viesteistä eikä oikein tiennyt mitä tehdä. Kaikki viestit oli tullut perjantai iltana. Paitsi tänään tuli taas yks viesti missä kysyttiin kenen kanssa leikit.

Kysyin haluaako tyttö et soitan Iinan äidille muttei nyt ainakaan halunnut. ELi odotanko ja katsonko miten huominen koulupäivä sujuu? Aion tuosta kyllä sanoa Iinan äidille viimestään kun muuten ollaan tekemisissä.

Mutta itteä mietityttää et alkaa olla jo aika kiristämisen makua tässä. Ja se että oma tyttö pitää tuota Iinaa parhaimpana kaverinaan kun taas Iinalla on tuo Mira joka menee meidän tytön edelle. Eli jos Mira on Iinan luona niin meidän tyttö ei mahdu mukaan.

Onko tyttösi vastannut yhteenkään viestiin? Toisesta voi myös tuntua, ettei halua olla kaveri. Ei tietenkään kaikkiin voi vastata. Voisiko tyttösi laittaa viestin, että ilmoittaa sitten, kun voi taas leikkiä.

Itse äitinä haluaisin, että minuun otettaisiin yhteyttä mikäli oma lapseni häiriköisi noin tekstiviestein. Lasten kaverisuhteet, kuten aikuistenkin, ovat monimutkaisia, haluaisin silti painottaa omalle lapselleni, ettei tuollainen "kiristäminen" kuuluu todelliseen kaveruuteen. Näin ajattelisin jos olisin tuon Iinan äiti.

[QUOTE="tuittu";22802188]Onko tyttösi vastannut yhteenkään viestiin? Toisesta voi myös tuntua, ettei halua olla kaveri. Ei tietenkään kaikkiin voi vastata. Voisiko tyttösi laittaa viestin, että ilmoittaa sitten, kun voi taas leikkiä.[/QUOTE]

Ei ole vastannut. Kuten jo laitoin on aika vähän vielä käyttänyt koko puhelinta. Toisaalta nyt on ollut loma/pyhät ym milloin minun mielestä ollaan koko perheellä jos ei muuta sovita. Ei tuo tyttö tiedä mitä vastata. Minun mielestä ei ole tilivelvollinen kaverilleen.
Tietenkin olisi kohteliaampaa vastata.

Itse äitinä haluaisin, että minuun otettaisiin yhteyttä mikäli oma lapseni häiriköisi noin tekstiviestein. Lasten kaverisuhteet, kuten aikuistenkin, ovat monimutkaisia, haluaisin silti painottaa omalle lapselleni, ettei tuollainen "kiristäminen" kuuluu todelliseen kaveruuteen. Näin ajattelisin jos olisin tuon Iinan äiti.

Pitää vielä puhua tuon oman tytön kanssa. Ovat vaan pienessä kyläkoulussa ja kaveri vaihtoehdot aika vähissä. Ja siis tuo oma tyttö aika sopeutuvainen. Eikä siis osaa ajatella et toinen häntä pyörittää oman pillinsä mukaan.

Iinalta tuli jälleen viestiä ja oma tyttökin alkoi jo hermostua. soitti sitten sinne ja sano ettei tänään pääse mihinkään. Iina alkoi tenttaamaan et kenen kanssa on leikkinyt ym. Keskeytin ja sanoin omalle tytölle ettei tarvi tehdä tiliä mitä ja kenen kanssa on leikkinyt.
Kaitpa tuo sitten joutuu huomenna koulussa tekemään Iinalle tiliä viikonlopusta ja kun ei edes tajua että tuossa jotain väärää on että toinen kontrolloi noin vahvasti. Äsken kyllä jo sanoin ettei ne Iinalle niin tarkkaan kuulu.

Kyllä kannattaisi puuttua tilanteeseen jo nyt ennen kuin tilanne kehittyy liian pitkälle. Itse ainakin haluaisn ehdottomasti tietää jos oma lapseni käyttytyisi kaveria kohtaan noin niin kuin tämä "iina". Oma poikani 5,5v on aina ollut todella vahva luonne ja vähän pomottavakin ja kavereina on paljon sellaisia jotka on hiljaisempia ja rauhallisempia kuin meidän tämä välillä vähän liiankin menevä pakkaus. Minä puutun joka kerta siihen jos poikani alkaa pomottamaan kavereita koska se ei kuulu kaveri suhteisiin.

Kyllä kannattaisi puuttua tilanteeseen jo nyt ennen kuin tilanne kehittyy liian pitkälle. Itse ainakin haluaisn ehdottomasti tietää jos oma lapseni käyttytyisi kaveria kohtaan noin niin kuin tämä "iina". Oma poikani 5,5v on aina ollut todella vahva luonne ja vähän pomottavakin ja kavereina on paljon sellaisia jotka on hiljaisempia ja rauhallisempia kuin meidän tämä välillä vähän liiankin menevä pakkaus. Minä puutun joka kerta siihen jos poikani alkaa pomottamaan kavereita koska se ei kuulu kaveri suhteisiin.

Siis miten puutut? Soittamalla Iinan äidille?

[QUOTE="a p";22802356]Siis miten puutut? Soittamalla Iinan äidille?[/QUOTE]

Soitat tämän "Iinan" äidille ja selität tilanteen sille. Ei ole oikein että sun tyttöä painostaa ja pompottaa tuolla tavalla, menee minusta jo kiusaamiseksi.

Tämä Iina varmasti aika epävarma itsestään kun noin käyttäytyy. Kyllä minäkin haluaisin tietää jos oma lapseni noin häiriköi joten sinuna soittaisin Iinan äidille tänään. Ja mistä tiedät ettei oma lapsesi lällätte myös ettei oo Iinan kaveri ja nyt Iina pelkää sitä? Pahin moka yleensä on että luulee ettei oma lapsi tee mitään ja syy on aina muiden kakaroissa. Eli kannattaa puhua myös oman lapsenkanssa että yksi kiusaamisen muoto on tuo " En leikin sunkanssa" ja muutenkin opastaa sosiaalisissa suhteissa kun sanoit ettei oma lapsi tiedä mitä vastaisi... Ja jos tuo koulu elämään vaikuttaa nyt tai tulevaisuudessa , ole yhteydessä opettajaan :)

[QUOTE="Veera";22802398]Tämä Iina varmasti aika epävarma itsestään kun noin käyttäytyy. Kyllä minäkin haluaisin tietää jos oma lapseni noin häiriköi joten sinuna soittaisin Iinan äidille tänään. Ja mistä tiedät ettei oma lapsesi lällätte myös ettei oo Iinan kaveri ja nyt Iina pelkää sitä? Pahin moka yleensä on että luulee ettei oma lapsi tee mitään ja syy on aina muiden kakaroissa. Eli kannattaa puhua myös oman lapsenkanssa että yksi kiusaamisen muoto on tuo " En leikin sunkanssa" ja muutenkin opastaa sosiaalisissa suhteissa kun sanoit ettei oma lapsi tiedä mitä vastaisi... Ja jos tuo koulu elämään vaikuttaa nyt tai tulevaisuudessa , ole yhteydessä opettajaan :)[/QUOTE]

Ei ole oma tyttö (tällä kertaa ainakaan) lällätelly mitään. Ja kuten sanoin niin aika opettelua tuon puhelimen kanssa. Ei ole montaa viestiä vielä lähettänyt sillä jne.
Ja tulee melkein aina sanomaan jos on käyttänyt puhelinta kun on vaan niin onnellinen kun pitkään toivoi puhelinta.
Mutta taidan soittaa tuonne naapuriin niin saa asian hoidettua pois ainakin tältä osin.

Soitin Iinan äidille ja kommentti oli et joo pitääpä Iinalle sanoa ettei laita turhia viestejä kun menee äkkiä saldo raja umpeen. Tuntuu et ei tää ainakaan asiaa auttanu perimmiltään yhtään.
Sanoin kyllä että mun mielestä meidän tyttö ei ole velvollinen tilittämään Iinalle joka risausta.
Tuumas vaan et Iinan ja Miran välillä on samanlaista tuon puhelimen kanssa. Yritin sit sanoa et pitäskö siihenkin puuttua.
Mutta aika huolettomalle kuulosti. Mut kaitpa tämä tästä kun ei ala liikoja miettimään.

Iinan äiti soitti äsken uudestaan ja kysyi että oonko varma noista viesteistä. että Iina väittää ettei oo mitään laittanut. Onneksi ei tyttö noita vielä poistanu vaan luin sit suoraan niitä tuolta puhelimesta. Seuraava selitys oli sitten että ne oli tarkoitettu Miralle. Joo o.
Pitää nyt ainakin vähän tarkemmin kysellä tytön koulukuulumisia ens viikolla.
Meillä muut lapset poikia joten ei oikein oo tottunu tälläiseen.

No siis miksei sun tyttö voi sanoa että teillä on ollut vieraita ja on siksi ollut kotona ja leikkinyt niiden kanssa?

Harva 8-v. päivystää kännykkäänsä ja tarksitaa viestejä, etenkin jos on vieraita useampana päivänä.

Jopa minulle on käynyt niin että vasta seuraavana päivänä huomasin viestin, jonka olin saanut. Puhelinlaskuni on n. 10 €/kk.

[QUOTE="miina";22802957]Sä teet kärpäsestä härkäsen!!!!![/QUOTE]

Eli sulle on ok että sinun lapsen kaverit laittaa lapselle tekstiviestejä missä sanotaan ettei oo enää lapsesi kaveri eikä leiki enää sen kans?
Ja muutenkin tuo että joskus on päiviä mitkä on rauhoitettu omalle perheelle.

Yhteistyössä