Mitä mieltä ...uuden kumppanini käytös...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti ja tytär"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="popp";24232528]Mies antoi lapselle palautetta aiheesta, mutta noinkin lyhyen ajan jälkeen kiinni käyminen mietityttää. Keskustelka ja kysy hänen kantaansa ruumiilliseen kurittamiseen. Jos tuo tapa oli maksimi, niin ok. Jos se oli vain esimakua, ei todellakaan ok, ja silloin suhde poikki.[/QUOTE]

Mulla sois hälytyskellot että tarttuu vieraaseen lapseen kiinni! Puhuminen on ok ja näin kuuluukin tehdä, käsiksi käyminen ei ole ok.
Jos nyt jo mies reagoi noin, entäpä kun olette saman katon alla? Nää on just niitä, mistä kannattaa naisella ruveta ne hälärit soimaan

[QUOTE="tota noin";24232543]Mulla sois hälytyskellot että tarttuu vieraaseen lapseen kiinni! Puhuminen on ok ja näin kuuluukin tehdä, käsiksi käyminen ei ole ok.
Jos nyt jo mies reagoi noin, entäpä kun olette saman katon alla? Nää on just niitä, mistä kannattaa naisella ruveta ne hälärit soimaan[/QUOTE]

Tätä minäkin tarkoitin. Kyllä meilläkin on välillä otettu lapset pois pahanteosta fyysisesti kiinni tarttumalla (ote kainaloiden alta ja pikkueemeli jäähylle) eli taluttammista en pidä pahana - tosin en tiedä tietystikään, millaisia otteita ap:n nyksä käytti. Eniten rassaa kulunut aika, noin lyhyen tuttavuuden jälkeen jo ojennellaan lapsia tuolla tavalla...

[QUOTE="popp";24232566]Tätä minäkin tarkoitin. Kyllä meilläkin on välillä otettu lapset pois pahanteosta fyysisesti kiinni tarttumalla (ote kainaloiden alta ja pikkueemeli jäähylle) eli taluttammista en pidä pahana - tosin en tiedä tietystikään, millaisia otteita ap:n nyksä käytti. Eniten rassaa kulunut aika, noin lyhyen tuttavuuden jälkeen jo ojennellaan lapsia tuolla tavalla...[/QUOTE]

Nimenomaan, toi mullakin särähtää. Myös se' että mies oli hiljaa ja yhtäkkiä tarttu kiinni. Puistatus käy!

[QUOTE="tota noin";24232543]Mulla sois hälytyskellot että tarttuu vieraaseen lapseen kiinni! Puhuminen on ok ja näin kuuluukin tehdä, käsiksi käyminen ei ole ok.
Jos nyt jo mies reagoi noin, entäpä kun olette saman katon alla? Nää on just niitä, mistä kannattaa naisella ruveta ne hälärit soimaan[/QUOTE]

Joo, mulla myös! Kyllä lähtis tollanen ukko ulos....

[QUOTE="tota noin";24232530]Heh, mistäpä tiedät kuinka kovasti on niskasta kiinni pitänyt? Eli sun lapsiasi saa päiväkodissa tai koulussa tarttua kiinni noin, ilman siis etukäteen puhumista?[/QUOTE]

No samaa voisi kysyä sinulta, mistä tiedät kuinka kovaa niskasta on kiinni pidetty? Et tiedä. Itse järkeilin, että kyseessä on normaali ihminen, joka on kyllästynyt esiteinin länkyttämiseen, jota äiti ei saa kuriin, on napannut lasta niskasta ja kädestä kiinni, ja vienyt juttelemaan. En ole hysteerinen akka, joka on samantien huutamassa pahoinpitelyä kun otetaan kiinni, ajattelen että normaali ihminen ei ota kiinni väkivaltaisesti, ja oletan että kyseessä on normaali ihminen.
Jos sinä haluat olla epäilevä erkki ja olla varma siitä että kyseessä on väkivaltainen naisen hakkaja, niin ole vaan, mutta minä en silti ole.

Ja kysymykseesi, kyllä lapseni saa ja pitää taluttaa pois tilanteesta jossa hän toimii huonosti, oletan että myös nämä päiväkodin tädit ovat normaaleja ihmisiä jotka tekevät kasvatustyötä, ei paholaisia jotka yrittävät tuhota lapseni, nöyryyttää ja pahoinpidellä häntä. Mutta hei, ehkä mä olen tänä päivänä aika höveli ihminen, en ole kertaakaan esimerkiksi epäillyt salaliittoteorioita terveyskeskuslääkäreiden kesken, tai muuta vastaavaa... :D

jos mun mukula länkyttäisi tuolla tavalla, sitä saisi ottaa niskasta ja pitää puhuttelun vaikka täysin vieras ihminen. Mikä siinä on, ettei lapsen käytökseen saa nykyaikana puuttua muut kuin omat vanhemmat? En näe tilanteessa väkivaltaa, vaan sen, mitä äidinkin olisi pitänyt viestittää: "nyt loppui epäkunnioittava käytös" Hyvää käytöstä ei tarvitse anella, vaan kyllä aikuiset voi sitä ihan vaatia.

Voisiko ap kertoa, onko tukkapöllyllä uhkailu hänelle kovinkin yleinen tapa ojentaa lasta? Toteuttaako hän uhkailunsa? Jos toteuttaa, hän tekee rikoksen. Jos ei toteuta, hän antaa lapselle taas yhden esimerkin siitä, miksi häntä ei tarvitse totella.

Ja te, joiden mielestä mies on raakalainen: mikä olisi viisas toimintamalli, jos lapsen äiti on jo kertaalleen uhannut lasta väkivallalla, eikä tämä näytä uhkauksesta millään tavalla välittävän? Ehkä mieluummin kuitenkin se tiukasti taluttaminen kuin äidin uhkaama tukkapölly.

[QUOTE="Niin";24233064]No samaa voisi kysyä sinulta, mistä tiedät kuinka kovaa niskasta on kiinni pidetty? Et tiedä. Itse järkeilin, että kyseessä on normaali ihminen, joka on kyllästynyt esiteinin länkyttämiseen, jota äiti ei saa kuriin, on napannut lasta niskasta ja kädestä kiinni, ja vienyt juttelemaan. En ole hysteerinen akka, joka on samantien huutamassa pahoinpitelyä kun otetaan kiinni, ajattelen että normaali ihminen ei ota kiinni väkivaltaisesti, ja oletan että kyseessä on normaali ihminen.
Jos sinä haluat olla epäilevä erkki ja olla varma siitä että kyseessä on väkivaltainen naisen hakkaja, niin ole vaan, mutta minä en silti ole.

Ja kysymykseesi, kyllä lapseni saa ja pitää taluttaa pois tilanteesta jossa hän toimii huonosti, oletan että myös nämä päiväkodin tädit ovat normaaleja ihmisiä jotka tekevät kasvatustyötä, ei paholaisia jotka yrittävät tuhota lapseni, nöyryyttää ja pahoinpidellä häntä. Mutta hei, ehkä mä olen tänä päivänä aika höveli ihminen, en ole kertaakaan esimerkiksi epäillyt salaliittoteorioita terveyskeskuslääkäreiden kesken, tai muuta vastaavaa... :D[/QUOTE]

Eli sun mielestä se ei ole nöyryyttävää että yhtäkkiä hiljaa ollut ukko tarttuu kiinni? Mä syytän tässä enemmän äitiä, mutta turha ruikuttaa puolen vuoden jälkeen kun ukko on jatkuvasti kiinni tytössä

Voisiko ap kertoa, onko tukkapöllyllä uhkailu hänelle kovinkin yleinen tapa ojentaa lasta? Toteuttaako hän uhkailunsa? Jos toteuttaa, hän tekee rikoksen. Jos ei toteuta, hän antaa lapselle taas yhden esimerkin siitä, miksi häntä ei tarvitse totella.

Ja te, joiden mielestä mies on raakalainen: mikä olisi viisas toimintamalli, jos lapsen äiti on jo kertaalleen uhannut lasta väkivallalla, eikä tämä näytä uhkauksesta millään tavalla välittävän? Ehkä mieluummin kuitenkin se tiukasti taluttaminen kuin äidin uhkaama tukkapölly.

Ruumiillinen käsiksi käyminen on aina ok. Ja varsinkin mä tykkään henkisestä väkivallasta. Mun mielestä puhuminen on aivan turhaa. Lapsille kannattaa heti opettaa että jos ei totella niin käsiksi käydään!!!

Meistä kun kukaan (ap:ta lukuun ottamatta) ei ole ollut läsnä tuossa tilanteessa, niin on tosi vaikea sanoa tekikö mies oikein vai väärin. Ap:n kirjoituksesta sain sen käsityksen, että 12 v on täysin kuriton ja pitää äitiä pilkkanaan ja siinä mielessä voi olla hyvä että joku pistää lapselle rajat. Eikä kirjoituksesta käy ilmi myöskään se, millä tavalla mies otti lasta kiinni, turhan kovaa vai sillä tavalla kuin kuritonta lasta aikuinen voi ihan hyvin ottaa ilman että tilanne menee liian pitkälle. Joten tosi paha sanoa puolin tai toisin.

Ruumiillinen käsiksi käyminen on aina ok. Ja varsinkin mä tykkään henkisestä väkivallasta. Mun mielestä puhuminen on aivan turhaa. Lapsille kannattaa heti opettaa että jos ei totella niin käsiksi käydään!!!

Anteeksi jos osui ja upposi.

Mistähän muuten johtuu, että ammattikasvattajilla on oikeus poistaa lapsi ryhmästä tarvittaessa taluttamalla, mutta heillä ei ole oikeutta sanoa "ooppas nikopetteri kunnolla tai mä tukistan". Mietipä sitä pitkään ja ankarasti.

Anteeksi jos osui ja upposi.

Mistähän muuten johtuu, että ammattikasvattajilla on oikeus poistaa lapsi ryhmästä tarvittaessa taluttamalla, mutta heillä ei ole oikeutta sanoa "ooppas nikopetteri kunnolla tai mä tukistan". Mietipä sitä pitkään ja ankarasti.

Ammattikasvattaja saa lapsen poistumaan ilman taluttamistakin ja sillä taluttamisella ja "taluttamisella" on vissi ero, Mietipä sitä pitkään ja ankarasti!

Mä olen seurustellut miesystäväni kanssa kohta neljä vuotta ja jo alussa tein selväksi, että mies saa kyllä komentaa lapsia (välillä ärjäisee ihan kunnolla, jos tarve vaatii), mutta fyysisesti ei saa kurittaa tai edes esim. taluttaa lasta rivakasti mihinkään. Itse saatan kyllä napata kiukkuavan lapsen kainaloon tai taluttaa reippaasti huoneeseen, mutta en vaan voisi sietää sitä, että joku "vieras" tarttuisi mun lapseen. Ajattelen, että (normaalilla) vanhemmalla on kuitenkin syvä rakkaus lapseen ja lapsi luottaa häneen, vaikka tulisi isompikin konflikti. Uusi mies ei välttämättä koskaan kuitenkaan saavuta tällaista samanlaista rakkautta ja luottamusta, vaikka olisivatkin lapsen kanssa kiintyneet toisiinsa. Kyllä minäkin sain isältäni pienenä tukkapöllyä tms. mutta se olisi ollut ihan tuhat kertaa pelottavampaa, jos sen olisi tehnyt joku vieras ihminen.
Mielstäni siis tuo "käsiksi käyminen" teidän tilanteessa on aika pelottavaa, koska ette tunne toisianne ja perheitänne vielä kovin hyvin. Ymmärrän kyllä, että uusi miehesi on ollut vihainen ja rasittunut lapsesi käytöksestä, mutta hänen olisi kuitenkin pitänyt hoitaa asia muulla tavoin. Tai oikeastaan Sinun olisi pitänyt hoitaa. Ehkä et itse kuitenkaan osannut puuttua tarpeeksi napakasti, koska kuitenkin tavallaan ymmärsit lapsen käytöksen syyn...? Mutta jatkossa sopisin selvär säännöt siitä, kuinka kukakin saa lapsia komentaa. Ja ole itse myös napakampi!

Hienoa! Kyllä lapsen/teinin pitää saada tajuamaan se, ettei omille vanhemmille varsinkaan puhuta miten sattuu ja mitä sylki suuhun tuo! Totta hemmetissä tyttös nyt inhoaa miestä, kun se puutui tuohon huonoon käytökseen, tietysti ton ikäinen tykkäis semmosesta isäkokelaasta joka antais kaiken periksi. Sinä ap aikuisena onneksi tajuat paremmin, mikä teille on hyväksi. Se on sellainen jämäkkä mies, joka pitää huolen siitäkin, että lapset kunnioittaa vanhempiaan. Se on katoavaa kansanperinnettä, valitettavasti, ja vaikuttaa ikävästi monella saralla (koulu, työelämä, oma perhe), joten pidä kiinni miehestä -tai mä vien sen.

Jos mies tosiaan vain talutti tytön, niin en pitäisi asiaa mitenkään pahana. Mutta vaikeapa se on muiden sanoa kun emme tiedä tilannetta kunnolla, saati sitten teidän suhteitanne. Tyttö varmasti "vihaa" tuota miestä, se on melko normaalia ;). Tuollainen varhaisteini-ikä on ihanaa aikaa ottaa uusi kumppani, olen itse saanut vierestä nähdä sitä kiukuttelua. Mutta yleensä ne välit siitä vielä lämpenee jos se aikuinen jaksaa kiukuttelusta huolimatta.

Ammattikasvattaja saa lapsen poistumaan ilman taluttamistakin ja sillä taluttamisella ja "taluttamisella" on vissi ero, Mietipä sitä pitkään ja ankarasti!

Kyllä ammattilaisetkin joutuvat joskus taluttamaan ja pitämään kiinni. Esimerkiksi jos lapsi on vaarassa vahingoittaa itseään tai toisia.

Sitä kukaan meistä ei voi sanoa, onko ap:n tapauksessa ollut kysymys taluttamisesta vai "taluttamisesta". Mutta väkivaltaa vastustavana ihmisenä en voi ymmärtää väkivallalla uhkailua. Sehän tarkoittaa sitä, että antaa ymmärtää joko olevansa valmis väkivaltaan tai syömään sanansa.

Kyllä ammattilaisetkin joutuvat joskus taluttamaan ja pitämään kiinni. Esimerkiksi jos lapsi on vaarassa vahingoittaa itseään tai toisia.

Sitä kukaan meistä ei voi sanoa, onko ap:n tapauksessa ollut kysymys taluttamisesta vai "taluttamisesta". Mutta väkivaltaa vastustavana ihmisenä en voi ymmärtää väkivallalla uhkailua. Sehän tarkoittaa sitä, että antaa ymmärtää joko olevansa valmis väkivaltaan tai syömään sanansa.

Joo no totta