Mitä mieltä? :|

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja No mä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jösses;26744500:
Onko tollaisia kauhistelijoita olemassa oikeasti??
On :D

Erityisen paljon niitä kauhistuttaa se, jos alle kouluikäinen lapsi - Luoja paratkoon - saa juoda...siis mä en pysty edes sanomaan tätä ääneen, kun hirvittää niin kovasti....COKISTA! :'(

Viikko pari sitten puhuttiin just tällaisista kauhistelijamammoista kaverin kanssa, kun oltiin syömässä kiinalaisessa. Siis näistä "meidän Käpy-Inkeri ei kuuna kullan päivänä ole saanut maistaa colaa, sehän on myrkkyä kehittyvälle ja kasvavalle lapselle!"-vanhemmista. Mukana oli mun vauva ja kamun lapsi joka joi juurikin colaa. Jossain vaiheessa sitten meidän naapuripöydässä istunut pesue (äiti ja pari lasta) lähti pois, ja lapsista yksi huomasi mitä kaverini lapsi joi. Ja huusi kovaan ääneen, kauhistuneena ja/tai hämmästyneenä, että "äiti, tuo lapsi juo...KOKAKOLAA!!!". Melkein nauratti :saint:, siinä taisi olla nimenomaan sellainen perhe jossa on opetettu lapsille että limpparit on hyh hyh ja aikuisten juomaa. Niillä itsellään taisi olla maitoa tai vettä, en saanut kyylättyä kovin tarkkaan, dämn it.

(terkkui vaan rakkaalle naimasiviälleni jos satut olemaan paikalla :wave:)

• Tykkää
Reactions: Eedla
eiköhän teidän "super-äitejen" kannattaisi tämäkin kyttäys aika kuluttaa omien lastenne kanssa leikkimiseen!? Antaa jokasen kasvattaa lapsensa niinku haluaa, tuskimpa kenelläkään on niitä ainoita oikeita keinoja! Yksi pala kakkua tai pillimehu ei varmasti pilaa kenenkään tulevaisuutta, vähemmän ainakin kuin juoruilu ja paskanjauhaminen!

Minun huomioni mukaan mitä nuorempi äiti, sen nuorempana myös lapset saavat juoda pillimehuja, limsoja yms. Hampurilaispaikoissahan yms näitä näkee, 0,5l Coca-Colaa omasta mukistaan hörppiviä 1-vuotiaita. Mennyt terveyskasvatus persiilleen...

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;26744531:
Minkäsikäinen niitä sokeriherkkuja sit tarvii? Eiköhän tämänkin ketjun äitien lapset syö enemmän hedelmiä (joissa muuten hurjasti sokeria myös) ja marjoja, kun karkkia...

Juu meillä ainakaan ei lapset 8v, 5v ja 2v saa koskaan mehua arkena, isommilla on kerran viikossa karkkipäivä jolloin saavat pienen määrän karkkia, 2vuotiaalla ei ole vielä karkkipäivää. Mutta kyllä kaikki on omilla synttäreillään saaneet kakkua ja mehua ja muutenkin jos juhliin mennään niin saavat mitä pöydässä on tarjolla, myös pienin. Ja joskus anna sille palasen suklaata tai lakua enkä mä usko että se mitenkään vaarallista on.

[QUOTE="kahden äiti";26744549]Minun huomioni mukaan mitä nuorempi äiti, sen nuorempana myös lapset saavat juoda pillimehuja, limsoja yms. Hampurilaispaikoissahan yms näitä näkee, 0,5l Coca-Colaa omasta mukistaan hörppiviä 1-vuotiaita. Mennyt terveyskasvatus persiilleen...[/QUOTE]

Niin on mennyt, hammaslääkäri totesi nykypäivän lasten hampaiden olevan huonnommassa kunnossa kuin heidän vanhempiensa vastaavan ikäisenä.

[QUOTE="vieras";26744533]Meillä päin taas sokerihumalaan totutetut lapset kiskaisevat pöydän tyhjäksi herkuista.[/QUOTE]

Jaa. täälläpäin ne lapset joille ne herkut on tavallinen asia jota aina silloin tällöin saa, ei jaksa keskittyä pöydän antimiin vaan leikkivät. Ne lapset joiden kotona ollaan hirmu tarkkoja ja joiden kotona ei ikinä saa mitään herkkuja, syövät niitä kuin hullut niin paljon kuin vaan ehtivät ennenkuin äiti tulee kieltämään.

[QUOTE="kahden äiti";26744549]Minun huomioni mukaan mitä nuorempi äiti, sen nuorempana myös lapset saavat juoda pillimehuja, limsoja yms. Hampurilaispaikoissahan yms näitä näkee, 0,5l Coca-Colaa omasta mukistaan hörppiviä 1-vuotiaita. Mennyt terveyskasvatus persiilleen...[/QUOTE]

Mistä sä tiedät mitä siinä pillimukissa on, meidän 2v juo maitoa sellasesta jos hamppareilla käydään :D
Ja itseasiassa olin nuorempana (teiniäitinä) paljon tarkempi muksujen ruokavaliosta kun nyt kolmikymppisenä.

No colaahan ei suositella kovin nuorille kofeiinin takia joten aika ikävää Anatolialta haukkua sellainen ihminen joka noudattaa suosituksia.
Ja ihme kommentti sekin että ovat normaalipainoisia ja hyvähampaisia. Ainakin kertaalleen se on tässä ketjussa mainittu. Eikö teitä muuten kiinnosta mitä lisäaineet aiheuttaa, ylivilkkautta, allergioita, vatsavaivoja?

[QUOTE="Jep";26744632]No colaahan ei suositella kovin nuorille kofeiinin takia joten aika ikävää Anatolialta haukkua sellainen ihminen joka noudattaa suosituksia.
[/QUOTE]
En mä ketään oo haukkunut...mua vaan naurattaa ne, jotka ei sallisi muidenkaan lapsille herkkuja, koska HEIDÄN Käpy-Inkerikin herkuttelee vain kuivatuilla luomuaprikooseilla ja niilläkin ainoastaan joskus ja jouluna. Ja selittävät miten se ja se on MYRKKYÄ ja miten piittaamattomia toiset vanhemmat ovatkaan, eivät lastensa terveydestä pätkän vertaa välitä...ja sädekehät kiiltää kiiltämistään.

Sellaiset on ärsyttäviä. Sama se mulle, jos heidän lapsensa eivät saa vaikkapa sitä colaa, mutta antakaa mun ja lasteni juoda sitä rauhassa :xmas:. Satunnainen colanjuonti tai vaikkapa pillimehu ei liene ketään vielä tappanut.

• Tykkää
Reactions: Eedla ja erinys
Mä en usko siihen että lasta voidaan mitenkään "opettaa" olemaan pitämättä makeasta. Sitä paitsi onhan äidinmaitokin jo tosi makeaa, että siitähän se jo alkaa..
Jotkut lapset ketkä on saanut makeaa yli kaksi vuotiaana, ei siitä niin välitä ja toiset taas sitten rohmuaa kaksin käsin. Eli mun mielestä tärkeintä on että herkkuja syödään silloin tällöin kohtuudella ja pestään hampaita. Ei se että on joku tietty ikä minkä jälkeen saa syödä..

• Tykkää
Reactions: Eedla
[QUOTE="Jep";26744632]No colaahan ei suositella kovin nuorille kofeiinin takia joten aika ikävää Anatolialta haukkua sellainen ihminen joka noudattaa suosituksia.
Ja ihme kommentti sekin että ovat normaalipainoisia ja hyvähampaisia. Ainakin kertaalleen se on tässä ketjussa mainittu. Eikö teitä muuten kiinnosta mitä lisäaineet aiheuttaa, ylivilkkautta, allergioita, vatsavaivoja?[/QUOTE]
Mitä lisäaineita on esimerkiksi itsetehdyssä täytekakussa?
Se olin minä, joka mainitsi hampaat ja painon, mutta lisätään nyt vielä että eivät ole ylivilkkaita, allergisia tai vatsavaivaisia. Ainoa allergikko meillä on pieni vauva.
Enkä ole erityisen huolissani lisäaineista koska edelleen, herkkuja syödään kohtuudella.

• Tykkää
Reactions: erinys
Mä en usko siihen että lasta voidaan mitenkään "opettaa" olemaan pitämättä makeasta. Sitä paitsi onhan äidinmaitokin jo tosi makeaa, että siitähän se jo alkaa..
Jotkut lapset ketkä on saanut makeaa yli kaksi vuotiaana, ei siitä niin välitä ja toiset taas sitten rohmuaa kaksin käsin. Eli mun mielestä tärkeintä on että herkkuja syödään silloin tällöin kohtuudella ja pestään hampaita. Ei se että on joku tietty ikä minkä jälkeen saa syödä..

Niin.
Mä itse olen ap:n kaltaisen äidin lapsi, tosin äitini oli niin nipo että hän antoi makeaa meille vasta kun ikää oli 7v ja silloinkin vielä 13vuotiaaksi asti tositosi vähän tositosiharvoin. Sitte kun tulin yläasteikään ja äiti ei ollu koko ajan selän takana vahtaamassa niin aloin ostella karkkia ja söinkin sitä sitte varmaan monta kymmentä kiloa muutamassa vuodessa. Nykyäänkin olen kyllä varsin makeanperso ja vetelen karkkia ja suklaata lapsilta salaa harva se päivä...
Äitini tarkoitus oli että meistä lapsista ei tulisi sokerisyöppöjä mutta kuinkas kävikään :D Sisarukseni ovat samanlaisia syöppöjä. (ollaan silti normaalipainoisia kaikki).

Mä teiniäidin lapsi oon maistanu limsaa ekan kerran 7-vuotiaana. :whistle: Enkä edelleenkää juo kauhian paljoa limsaa.

Hampaat on menny huonoon kuntoon "kiitos" sädehoidon.

Njoo, no en minäkään alle vuoden ikäiselle karkkia antaisi tai alle kouluikäiselle limsaa. Noin muuten en enää himokyttääjä ole, alle 1-vuotias ei mitään sokeriherkkuja kyllä saanut. Siitä olin tarkka.

Alkuperäinen kirjoittaja plää;26744454:
Sitä mieltä että heti poistuin sivuilta kun näin mikä tämän alotuksen tarkoituksena on! Ap haluaa kiillottaa omaa sädekehää ja omaa äitiyttään.

Mä en jotenkin jaksa nykyään sun kaltaisia ihmisiä! Minäminäminä

Tulit kuitenkin takaisin ja päätit vielä jopa vastata....?! :P

Meillä on lapset saaneet niin pillimehuja kuin täytekakkujakin maistaa pieninä jo synttäreillä jne., vanhin on jo 13v ja kenelläkään ei ole reijän reikää hampaassa ja ihan normi painoisia lapsia ovat.

Maalaisjärkeä ja kohtuutta elämään lastenkasvatuksessa :D

[QUOTE="vieras";26744867]Meillä on lapset saaneet niin pillimehuja kuin täytekakkujakin maistaa pieninä jo synttäreillä jne., vanhin on jo 13v ja kenelläkään ei ole reijän reikää hampaassa ja ihan normi painoisia lapsia ovat.

Maalaisjärkeä ja kohtuutta elämään lastenkasvatuksessa :D[/QUOTE]

TÄysi peesi tuolle viimeiselle lauseelle.

Anteeksi, luulin että puhuttiin enemmän yleisellä tasolla herkkujen syömisestä. Kaipa se 1-vee voi maistaa synttärikakkua, mutta harva vanhempi jättää sen siihen. Olen vain vierestä seurannut, miten joku 1-vee, joka on saanut jo useamman kuukauden maistella jätskiä, karkkeja yms., oikein suuttuu kun ei sitten saakaan namia. Sen aika ei oo mielestäni vielä niin pienenä.

Mun mielipide vaan on, että sokeriin totuttamista tulee lykätä niin pitkälle kun mahdollista, koska - kuten me aikuiset kokemuksesta tiedämme - siihen sokeriin tulee riippuvuus tosi helposti. Ja tämä on yleistystä, ei kaikkien lapset "jää koukkuun", ja sehän on vanhemmistakin kiinni. Jotkut hoitavat hienosti ne itkupotkuraivaritilanteet kaupan karkkihyllyillä, ja EIVÄT anna periksi, mutta jotkut haluavat päästä helpommalla. Samat kakarat muutaman vuoden päästä lipittävät energiajuomia, kun edes tavallisen limpparin sokeri ei riitä :D Ja anteeksi, jos joku äiti nyt tunsi piston sydämessään; ei, en ole kehittelemässä sädekehää ympärilleni, haluan vaan tehdä asiat alusta asti niin, että tulevaisuudessa pääsen helpommalla - jos pääsen, eihän sitä tiiä millanen kauhukakara meille tulee, ja nielen kaiken tämän sanomani.

En siis edes vielä ole äiti, nämä ovat vain hyväuskoisen odottajan optimistisia haaveita lapsen kasvatuksesta ;) Varmasti te kokeneemmat äidit tiedätte paremmin, miten asiat oikeesti menee. Mut silti, ei sitä karkkia tarvii syöttää niin pienelle, joka ei osaa sitä edes pyytää. Synttärikakku on siis eri asia.

Minä kun yritän tyrkyttää 2-vuotiaalleni suklaata ja muita herkkuja, niin se pirulainen ei huoli! Ei, vaikka sai 1-vuotis synttäreillään täytekakkua. Ja mikä järkyttävintä, olen hammashoitaja!!!! Kolme vanhempaa lastani ovat myös saaneet syödä makeaa, eikä kenelläkään ole reiän reikää hampaissa, ei vanhimmallakaan, joka täyttää jo 14. Missähän vika?

Meillä saa herkkupäivänä ihan just sitä roskaa mitä haluaa. Mäkkärissä kolaa kun siellä ruokaillaan kerran kahdessa kuussa. Lauantaina karkkia ja synttärillä kakkua jne.. Arkena (6pv viikosta) on vettä, maitoa,leipää ja maustamatonta jugurttia hedelmillä ja marjoilla. Syödään xylitolia ruuan jälkeen ja pestään hampaat aamuin illoin. Kun normi arki on kunnossa, voi herkkupäivänä syödä melko vapaasti. Vanhin lapsi nyt 7v ja ei koskaan ollut reikiä hampaissa tai ylipainoa. Oppiivat että herkkujakin SAA syödä kun on kohtuus kaikessa.