Mitä/minkälaista ruokaa ei kannata/kannattaa pakastaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Ajattelin siis että voisin tehdä 2-3 ruokaa kerralla (siis samana päivänä eli tänään) ja jos vaikka sitten pakastaisin niistä suurimman osan.

Mutta minkälaisia ruokia kannattaa ja minkälaisia ruokia ei kannata pakastaa?

Teen broilerimakaroonilaatikkoa, kasvispihvejä, porkkanapihvejä, karjalanpiirakoita ja ehkä porkkanasämpylöitäkin jos ehdin/jaksan/viitsin.

Nuo sämpylät ja piirakat tietenkin voi pakastaa, mutta entäs nuo muut? Varmaan aikalailla kaikkea voi pakastaa mutta muuttuuko se maku/rakenne tms niin paljon ettei pakastaminen ole järkevää?

Jotain muutakin ruokaa pitäisi keksiä kun tomaattimurskaa jää 400g yli tuosta paketista mutten vielä tiedä mitä siitä keksisi...ja senkin olisi hyvä olla sellaista mitä voi pakastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Kyllä noita kaikkia voi pakastaa! Perunamuusia en suosittele.

Tuon perunan pakastamisen olenkin kuullut....ettei siis ole paras mahdollinen paastettava elintarvike. Osaakohan joku sanoa että miksi näin? Mä kun kuitenkin olen ostanut pakastemuuseja ennenvanhaan ja ne oli kyllä hyviä :p

Alkuperäinen kirjoittaja j:
99% ruoista maistuu pakastuksen jälkeen kamalalle, pakastimelle...

Miltä teidän pakastin maistuu :D

Me ollaan kyllä varmaan totuttu pakastimen makuun, kun 95% meidän lihoista ja leivistä menee sitä kautta mutta valmiiden ruokien pakastaminen on mulle tuntemattomampaa. Sitä en ole oikeastaan koskaan pahemmin harrastanut :)

jos et keksi käyttöä tomaattimurskalle, niin pakasta se.

Ai katos perkule...säpäs sen sanoit! Ei tosiaan kuulu mun vahvuuksiini tää pakastaminen. Mulle tuli ihan yllätyksenä että maitoakin voi pakastaa...anoppi tiesi eilen kertoa.

Kiitos idioottihelposta vinkistä, jota en kyllä ois itse äkännyt :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Me ollaan kyllä varmaan totuttu pakastimen makuun, kun 95% meidän lihoista ja leivistä menee sitä kautta mutta valmiiden ruokien pakastaminen on mulle tuntemattomampaa. Sitä en ole oikeastaan koskaan pahemmin harrastanut :)

Kyllä meilläkin lihoja pakastetaan mutta ei valmiita ruokia, ne maistuu pakastuksen jälkeen paljon pahemmilta kun tuoreena.

Kaikki nuo voi ihan hyvillä mielin pakastaa. Mie oon kerran fiksuna pakastanut ruokaa jossa oli perunaa; en suosittele, on aika karmean makusta kun sulattaa :laugh:
Mie pakastan kauheesti kaikkea, en oikeastaan ees mieti että mitä sinne aina menee :whistle: Tomaattimurskaahan voi laittaa lasagneen, pitsaan, jauhelihakastikkeeseen..

Kyllä meilläkin lihoja pakastetaan mutta ei valmiita ruokia, ne maistuu pakastuksen jälkeen paljon pahemmilta kun tuoreena.

Uskon kyllä että tuore on aina tuoretta...mutta kun mä en jaksaisi jatkuvasti olla seisomassa tuossa hellan ääressä :ashamed: mulla on ikävä mun eineselämää :ashamed:

Kyllä noita kaikkia voi pakastaa! Perunamuusia en suosittele.

Tuon perunan pakastamisen olenkin kuullut....ettei siis ole paras mahdollinen paastettava elintarvike. Osaakohan joku sanoa että miksi näin? Mä kun kuitenkin olen ostanut pakastemuuseja ennenvanhaan ja ne oli kyllä hyviä :p

ei siinä perunassakaan muuta ole vikana pakastaessa kuin että sen rakenne menee vähän sellaseks hituseks. Itse pakastan perunaa paljonkin kun teen itse ruoat meidän vauvalle (jos 10kk vielä lasketaan vauvaks :D) ja hyvältä se maistuu sulatuksenkin jälkeen. Eikä ole yhtään hituista kun sulatan kuumaksi asti mikrossa, vaatii siis kunnollisen kuumentamisen :) Ja varsinkin muun ruoan seassa peruna ei ole vaikea pakastettava.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiira-:
Kaikki nuo voi ihan hyvillä mielin pakastaa. Mie oon kerran fiksuna pakastanut ruokaa jossa oli perunaa; en suosittele, on aika karmean makusta kun sulattaa :laugh:
Mie pakastan kauheesti kaikkea, en oikeastaan ees mieti että mitä sinne aina menee :whistle: Tomaattimurskaahan voi laittaa lasagneen, pitsaan, jauhelihakastikkeeseen..

Paljonko sitä jauhelihaa pitää laittaa suhteessa tomaattimurskaan?

Voisin kyllä jauhelihakastikkeen tehdä :)

Minä pyrin välttämään täysin valmiiden ruokien pakastamista, sen sijaan teen itse puolivalmisteita eli esim. paistan jauhelihan ja sipulin ja lyön siihen mausteetkin valmiiksi ja teen siitä sitten makaronilaatikkoa. Kastikelihoja voi paistaa valmiiksi annospakkauksiin ym. Pakastan myös valmiiden kastikkeiden loput (esim. salsa- ja pestokastike) omissa lasipurkeissaan, enkä ole huomannut mitään maku- tai rakennehaittoja, kun olen niitä pakastimesta kaivanut.

Peruna vetistyy tunnetusti pakastimessa. Olen muutaman kerran kokeillut pakastettuja peruna-sipuli-suikaleita laatikoissa ja minusta ne perunat eivät alkuunkaan vastanneet tuoreista tehtyjä. Paljon ihmiset tuntuvat kuitenkin käyttävän noita ja olisi kiva kuulla, eivätkö he huomaa eroa tuoreesta tehtyyn vai tyytyvätkö vaan kompromissiin. Olisi se kyllä niin tuhat kertaa helpompaa ottaa perunat pakastimesta kuin kuoria ja pilkkoa itse...

Mie oon pakastanu käristyksen kanssa ihan normi keitettyä puikulaperunaa, ja sulatuksen jälkeen perunan maku oli JÄRKYTTÄVÄ :x
Ööh. Mie en ikinä mieti mitään mittoja, kun laitan kaikkea summanmutikalla... :ashamed: Ruskista jauheliha ja jos käytätte sipulia niin se, lisää mausteet ja lopussa kun jauheliha on jo ruskistettua niin tomaattimurska. Laita levyä pienemmälle ja anna hautua n. puoli tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Miten sun säästöprojekti menee?

Heikosti...tai sanotaanko niin, että nyt näyttää siltä ettei säästöä synny sillä kauppaan on mennyt rahaa (19.2.-4.3.) 378,78? ja huomenna on taas kauppapäivä...yleensä kuukaudessa kauppaan menee 700? eli sen mukaan säästöä ei ole syntymässä.

Toisaalta taas huominen kauppalista on ainakin toistaiseksi todella lyhyt (tosin vasta aloitin sen väsäämisen) mutta kaupasta ei taideta tarvita mitään muuta kuin ruokaa...eli taloustarvikkeita ei taideta tarvita nyt lainkaan. Ja se tuo kyllä ison säästön.

Pakkasessa on lihaa niin paljon että se kyllä riittäisi seuraavat 2 viikkoa (joskaan ei ole tarkoitus syödä pakkasta tyhjäksi vaan ostella tilalle uutta lihaa kun tarjouksia tulee vastaan) ja leipääkin siellä on yli viikoksi vielä. Kasviksiakin on vielä yllättävän paljon ja hedelmistäkin vain osa on loppumassa. Viiliä tein eilen 9 purkkia lisää joten niilläkin taas pötkitään kivasti eteenpäin.

Luulen kyllä että loppupeleissä saatetaan hieman säästääkin...jännittyneenä odotan kuinka tässä käy :D

Kuules chef - oonko ikinä kertonut, että niin usein kuulostat/vaikutat/ minusta niin viehättävältä naiselta, että taidat oikein ollakin. Hauska, kehityskelpoinen, puolisoinen, companjero, oikein ihana.

Minä en sellaisia baareista löydä.

Alkuperäinen kirjoittaja mysis:
Minä pyrin välttämään täysin valmiiden ruokien pakastamista, sen sijaan teen itse puolivalmisteita eli esim. paistan jauhelihan ja sipulin ja lyön siihen mausteetkin valmiiksi ja teen siitä sitten makaronilaatikkoa. Kastikelihoja voi paistaa valmiiksi annospakkauksiin ym. Pakastan myös valmiiden kastikkeiden loput (esim. salsa- ja pestokastike) omissa lasipurkeissaan, enkä ole huomannut mitään maku- tai rakennehaittoja, kun olen niitä pakastimesta kaivanut.

Peruna vetistyy tunnetusti pakastimessa. Olen muutaman kerran kokeillut pakastettuja peruna-sipuli-suikaleita laatikoissa ja minusta ne perunat eivät alkuunkaan vastanneet tuoreista tehtyjä. Paljon ihmiset tuntuvat kuitenkin käyttävän noita ja olisi kiva kuulla, eivätkö he huomaa eroa tuoreesta tehtyyn vai tyytyvätkö vaan kompromissiin. Olisi se kyllä niin tuhat kertaa helpompaa ottaa perunat pakastimesta kuin kuoria ja pilkkoa itse...

Mä eilen justiin tein peruna-sipulisekoituspussista (jonka olin ostanut ennen säästö- ja elämäntaparemppaprojektiani) kinkkukiusauksen ja se oli hyvää...olen varmaan kerran elämässäni tehnyt sen oikeista potuista enkä mä huomaa eroa...en huomaa eroa myöskään pakastemuusin tai itsetehdyn muusin välillä.

Mutta se johtunee siitä, että mun makunystyräni eivät ole sieltä parhaimmasta päästä
:laugh:

Mie oon pakastanu käristyksen kanssa ihan normi keitettyä puikulaperunaa, ja sulatuksen jälkeen perunan maku oli JÄRKYTTÄVÄ :x
Ööh. Mie en ikinä mieti mitään mittoja, kun laitan kaikkea summanmutikalla... :ashamed: Ruskista jauheliha ja jos käytätte sipulia niin se, lisää mausteet ja lopussa kun jauheliha on jo ruskistettua niin tomaattimurska. Laita levyä pienemmälle ja anna hautua n. puoli tuntia.

Joillakin on se taito että voi kokata silleen mutulla ja ilman mittoja. Multa se puuttuu :D

Noh, soitan BKM:älle...se on mun luottokokki tiukassa tilanteessa :D

Alkuperäinen kirjoittaja ~mies~:

Kuules chef - oonko ikinä kertonut, että niin usein kuulostat/vaikutat/ minusta niin viehättävältä naiselta, että taidat oikein ollakin. Hauska, kehityskelpoinen, puolisoinen, companjero, oikein ihana.

Minä en sellaisia baareista löydä.

Kyllä mä ihan hyvä tyyppi olen ja niitä on kyllä maailma pullollaan :D

Paljonko sitä jauhelihaa pitää laittaa suhteessa tomaattimurskaan?

Voisin kyllä jauhelihakastikkeen tehdä :)

Mä laitan aina 400g:aan jauhelijaa kaksi purkkia tomaattimurskaa, tulee ihanan tomaattista kastiketta :)

. [/quote]

Joillakin on se taito että voi kokata silleen mutulla ja ilman mittoja. Multa se puuttuu :D

Noh, soitan BKM:älle...se on mun luottokokki tiukassa tilanteessa :D [/quote]

Mun mutu-tuntuma ei läheskään aina osu ihan oikeaan, mutta harjottelen, en vaan jaksa lukea reseptejä niin tarkkaan

:laugh:

Yhteistyössä