mitä naisen tulee osata

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukkelinkuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukkelinkuu

Vieras
Ilman piilov*ttuilua, sovinismia, mitään muutakaan. Mitä kuuluu naisen perustaitoihin?

Taustalla idea, että olen itse vain asteen täysuusavutonta korkeammalla. Ruokaa laitan sen verran, että nälkä lähtee. Kämppä pysyy suht siistinä, mutta siivoan kunnolla lähinnä kuin tiedän että on vieraita tulossa. Napin ompelen ja lahkeet lyhennän, en muuta. Kukat unohdan kuitenkin kastella, siispä niitä ei ole.

Olisi kiva vähän ryhdistäytyä, kaikki kun on kuitenkin opeteltavissa. Tavallaan ajatus tehokkaasta ja pätevästä emännästä kiehtoo. Mitä jokaisen itseään kunnioittavan naisihmisen tulisi osata?

Tehdä mies onnelliseksi. Pitää koti siistinä, ruokaa ruoka-aikaan pöydässä, silittää kauluspaidat ja tyydyttää kultamussupuppeli aina kun hän haluaa. Mä olen aina pyrkinyt tähän ja mies on tyytyväinen :)

Naisen perustaitoihin kuuluu ainakin alkeellinen ompelutaito, että pystyy edes verhon reunat kääntämään ja lahkeet lyhentämään. Aika onnetonta jos ei osaa mitään ja kaikki pitäisi viedä ompelijalle. Kyllä mua hävettäis jos olisi siinäkin peukalo keskellä kämmentä. Tosin monellahan on, vaikka ne taidot opetetaan jo koulussa.

Pärjätä itsekseen, huolehtia itsestään ja jälkikasvusta, perushygieniasta (itsensä, lastensa ja kotinsa suhteen), kommunikoida, kuunnella, kunnioittaa itseään ja läheisiään niin, ettei mitään epämääräisiä sotkuja ja väärinkäsityksiä synny. Kaikki muu lienee plussaa.

[QUOTE="kätevä emäntä";23202539]Naisen perustaitoihin kuuluu ainakin alkeellinen ompelutaito, että pystyy edes verhon reunat kääntämään ja lahkeet lyhentämään. Aika onnetonta jos ei osaa mitään ja kaikki pitäisi viedä ompelijalle. Kyllä mua hävettäis jos olisi siinäkin peukalo keskellä kämmentä. Tosin monellahan on, vaikka ne taidot opetetaan jo koulussa.[/QUOTE]

Tai sitten pitää osata käyttää aivojaan. Kangaskaupoissa myydään sitä sellaista liimanauhaa, jolla voi silittää verhot ja housut oikean mittaiseksi.

Itse teen samoja asioita kuin aloittaja.
Ruokaa teen noin joka toinen päivä (toisena päivänä syödään niitä eilisiä tähteitä), tiskaan noin kerran päivässä, ja imuroin pari kertaa viikossa (siihen pölyjen pyyhintä yms lisäksi) + pesen pyykit. MINUN mielestäni siinä on kyllä tarpeeksi 'ahkeraa emäntää'.

Kunnon naisen tunnistaa myös kukista ja viherkasveista. Pitää olla senverran viherpeukaloa että pystyy tekemään perheelle viihtyisän kodin eikä mitään harmaata selliä.

Naisen on hyvä osata ihan kaikkea. Siis ompelusta autoihin ja remonttihommista ruuanlaittoon. Itse asiassa niin naisten kuin miestenkin pitäis osata edes jonkin verran kaikkia taitoja, tai jos ei osaa, niin olla valmis tarvittaessa opettelemaan.

Sellasella asenteella pärjää elämässä, kun on valmis oppimaan ja tekemään asian kuin asian.

Hyvältä kuulosta tähän mennessä. Erityisesti tuo Hankeyn kommentti että tehään ite mitä osataan ja muut ostetaan on hyvä :)

Ajattelin leipoa joku päivä ensimmäistä kertaa elämässäni pullaa. Voiko siinä epäonnistua kovin pahasti?

[quote="hih";23202553]jokaisen naisen tulee osata tienata rahaa sen verran, että pystyy palkkaamaan jonkun tekemään ne hommat, joita ei itse osaa eikä edes halua oppia.[/quote]

oikein!

IHMISEN (aikuisen) pitää osata mun mielestä:

- perusruuanlaitto: keitot, jauhelihakastike, laatikkoruuat yms arkiruoka
- pyykinpesu niin etteivät vaatteet värjäydy ekassa pesussa pilalle
- siivoaminen oikeilla aineilla ja välineillä
- auton tankkaus ja tuulilasinpesunesteen täydennys(jos autoilee)
- pyörän kumen vaihto (jos pyöräilee)

On noita muitakin mut en nyt jaksa miettii enempää.

[QUOTE="aapee";23202586]Liimanauhaa? Oli ihan uusi tuttavuus. Pitääpä käydä katsastamassa. Kiitos tästä tiedosta![/QUOTE]

Se on aivan ykkönen. Itse en osaa ommella, eikä kyllä kärsivällisyyskään riittäisi, mutta tuolla nauhalla voi lyhentää melkein mitä tahansa. Taitaa olla ruotsalainen keksintö, kun lähes kaikissa Ikean verhoissa tulee tuota nauhaa mukana.

[QUOTE="kätevä emäntä";23202569]Kunnon naisen tunnistaa myös kukista ja viherkasveista. Pitää olla senverran viherpeukaloa että pystyy tekemään perheelle viihtyisän kodin eikä mitään harmaata selliä.[/QUOTE]

Meillä noita kukkia, eikä viherkasveja ole (muutakuin pari muovisena versiona), mutta ei meidän koti silti miltään harmaalta selliltä näytä. Viihtyvyyttä voi tuoda monella muullakin sisustuselementillä, kuin kukkasilla :)

Jos tulee missään määrin toimeen omillaan ja pystyy huolehtimaan itsestään ja siitä mahdollisesta jälkikasvusta niin hyvä homma. Ketä oikeasti kiinnostaa osaako kääntää jotain verhoja tai tehdä perusruokia kummempaa.. Opettelee jos tarpeelliselta tuntuu ;)

Ja viestille #3: :laugh: Yeah right, ja mitähän se mies tekee pitääkseen naisen tyytyväisenä?

Pulla ei ole leipomuksista helpoimmasta päästä, siinä harjoitus tekee mestarin. Onneksi on raakapakasteet :)
Mutta alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, kaikkien ihmisten, miesten ja naisten pitäisi pärjätä tarvittaessa itsenäisesti perusjutuissa. Just esim. ettei kuole nälkään täyden ruokakaapin äärellä, että hiukan osaa edes lämmittää ja leipää leikata, vaika valmiiksisiivutettua tietenkin on. Housunlahkeiden lyhennykseen on muuten olemassa loistoratkaisu: pikapalte. Sitä myydään rullassa, siinä tarvitsee tosin osata käyttää silitysrautaa. Ja saksia.

[QUOTE="hih";23202553]Jokaisen naisen tulee osata tienata rahaa sen verran, että pystyy palkkaamaan jonkun tekemään ne hommat, joita ei itse osaa eikä edes halua oppia.[/QUOTE]

Täys peesi tähän!

Yhteistyössä