Mitä näistä asioista partnerisi/ ystäväsi tekee usein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja coccodrillo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

coccodrillo

Vieras
Onko sinulla partneri tai ystävä, joka käyttäytyy usein listan kuvaamalla tavalla? Tai käyttäydytkö itse samoin? Kuinka monta asiaa listassa tunnistat heissä/ itsessäsi ja kuinka usein käytös toistuu? Miten reagoit tähän käytökseen?

- on piittaamatta sinun tunteistasi
- kohtelee sinua epäkunnioittavasti
- naureskelee sinulle tai loukkaa, ja sitten sanoo että se oli pila, ja että sinulla ei ole
huumorintajua
- naureskelee sinun uskomuksillesi, uskonnollesi, taustallesi tai asemallesi
- epää hyväksynnän, arvostuksen tai hellyyden
- kohtelee mykkäkoululla
- lähtee pois vastaamatta sinulle
- kritisoi sinua, nimittelee tai huutaa sinulle
- nöyrryttää sinua yksityisesti tai julkisesti
- näyttää varmistavan, että et saa juuri sitä mitä oikeasti haluat
- sanoo, että olet liian herkkä
- satuttaa sinua erityisesti silloin kun olet alamaissa
- näyttää saavan tappelemisesta lisää energiaa, kun tappeleminen kuluttaa sinua
- hänen mielensä ailahtelee ennustamattomasti hyvän ja huonon välillä ilman selvää syytä
- antaa maailmalle hyvän kuvan itsestään ja on ulkopuolisten arvostama
- vääristelee sanojasi, kääntäen omat sanasi sinua itseäsi vastaan
- sanoo asioita, jotka tuntuvat hyviltä, mutta tekee tekoja, jotka tuntuvat pahoilta
- näyttää kehittävän ongelmia juuri kun näyttää sitlä, että olette pääsemässä lähemmäksi toisianne
- lohduttaa sinua tarpeeksi, jotta olisit onnelinen, mutta kritisoi tarpeeksi, jotta olet epävarma
- lupaa toistemiseen, ettei koskaan enää loukkaa sinua
- manipuoloi sinua valheilla ja ristiriidoilla
- käyttäytyy epäkypsästi ja itsekkäästi, mutta syyttää sinua tällä tavoin käyttäytymisestä
- kyseenalaistaa sinun jokaisen siirtosi ja motiivisi, ikään kuin kyseenalaistaen sinun harkintakykysi
- keskeyttää jatkuvasti; kuulee, mutta ei kuuntele
- saa sinut kokemaan että et voi voittaa, kiroaa sinut jos voitat, kiroaa jos voitat
- saa sinut raivon partaalle, mikä "osoittaa", että vika on sinussa
- yrittää vakuuttaa, että hän on "oikeassa" ja sinä "väärässä"
- sanoo usein jotain, jonka kieltää myöhemmin tai väittää sinun ymmärtäneen väärin

Alkuperäinen kirjoittaja coccodrillo:
Onko sinulla partneri tai ystävä, joka käyttäytyy usein listan kuvaamalla tavalla? Tai käyttäydytkö itse samoin? Kuinka monta asiaa listassa tunnistat heissä/ itsessäsi ja kuinka usein käytös toistuu? Miten reagoit tähän käytökseen?

- on piittaamatta sinun tunteistasi
- kohtelee sinua epäkunnioittavasti
- naureskelee sinulle tai loukkaa, ja sitten sanoo että se oli pila, ja että sinulla ei ole
huumorintajua
- naureskelee sinun uskomuksillesi, uskonnollesi, taustallesi tai asemallesi
- epää hyväksynnän, arvostuksen tai hellyyden
- kohtelee mykkäkoululla
- lähtee pois vastaamatta sinulle
- kritisoi sinua, nimittelee tai huutaa sinulle
- nöyrryttää sinua yksityisesti tai julkisesti
- näyttää varmistavan, että et saa juuri sitä mitä oikeasti haluat
- sanoo, että olet liian herkkä
- satuttaa sinua erityisesti silloin kun olet alamaissa
- näyttää saavan tappelemisesta lisää energiaa, kun tappeleminen kuluttaa sinua
- hänen mielensä ailahtelee ennustamattomasti hyvän ja huonon välillä ilman selvää syytä
- antaa maailmalle hyvän kuvan itsestään ja on ulkopuolisten arvostama
- vääristelee sanojasi, kääntäen omat sanasi sinua itseäsi vastaan
- sanoo asioita, jotka tuntuvat hyviltä, mutta tekee tekoja, jotka tuntuvat pahoilta
- näyttää kehittävän ongelmia juuri kun näyttää sitlä, että olette pääsemässä lähemmäksi toisianne
- lohduttaa sinua tarpeeksi, jotta olisit onnelinen, mutta kritisoi tarpeeksi, jotta olet epävarma
- lupaa toistemiseen, ettei koskaan enää loukkaa sinua
- manipuoloi sinua valheilla ja ristiriidoilla
- käyttäytyy epäkypsästi ja itsekkäästi, mutta syyttää sinua tällä tavoin käyttäytymisestä
- kyseenalaistaa sinun jokaisen siirtosi ja motiivisi, ikään kuin kyseenalaistaen sinun harkintakykysi
- keskeyttää jatkuvasti; kuulee, mutta ei kuuntele
- saa sinut kokemaan että et voi voittaa, kiroaa sinut jos voitat, kiroaa jos voitat
- saa sinut raivon partaalle, mikä "osoittaa", että vika on sinussa
- yrittää vakuuttaa, että hän on "oikeassa" ja sinä "väärässä"
- sanoo usein jotain, jonka kieltää myöhemmin tai väittää sinun ymmärtäneen väärin

Miten ap on päästänyt asiat venymään noin monimutkaisiksi ja pitkäksi, että KAIKKI TUO ON EHDITTY JO KOKEA. Suosittelen ap:lle seuraavissa ihmissuhteissaan vähän nopeampaa asioiden selvittämistä.

Mitä noista tulette itse tehneeksi? Nyt viisi minuuttia intensiivistä pohdintaa, vaikka ette tänne vastaisikaan. Montaa noista nimittäin tekee aikalailla jokainen, mutta sen huomaa vain sinä vastaanottavana osapuolena.

Alkuperäinen kirjoittaja no sitten:
olet hyvällä mielikuvituksella tai sairaalla mielellä varustettu aloituksesta päätellen heh

Elikkä että ap on jokatapauksessa mieleltään sairas, vaikka ei omista kokemuksistaan kerrokkaan? Oli asiat niin tai näin, niin aina olet kuitenkin oikeassa? Vaikka selvästi todistettiin, että eka väittämäsi oli väärin, niin olet kuitenkin omasta mielestäsi oikeassa?
Kuinka sairas on sinun mielikuvituksesi, kun näit aloituksessakin jotain, mitä siinä ei ilmiselvästi ollut?

Selvä riitatilanne ellei jopa tappelu, vaiko jonkinlainen arvokeksutelu kyseessä? Mistä saanut alkunsa, varmaan jokin syy tai aihe pitää olla? Ja riitanhan tarvitaan kaksi tai useampi. "Mitä noista tulet itse tehneeksi. Intensiivistä pohdintaa..." - erittäin hyvä huomio edellä.

ihan sekopäiseltä sillisipulimurskalta eli on pilkottu elämä niin pieniin miniatyyritiherryspiperrykseksi että fakta ja fiktio eli tietoisuus todellisuudesta ovat sekoittuneet ja menneet siis päät sekasin kaikilta ja tullut ns. sekametelisoppa.

Suosittelen vähän laajempaa maalauspintaa eli esim. katugrafiikkaa, jossa käytetään isompia taidevälineitä ja laajempia pintoja.

Laajoin vedoin siis voi maalata vaikka talon seinää ... ja siis isommalla pensselillä.

Puolisoni täyttää ainoastaan yhden kohdan: hänen mielestään olen liian herkkä, mikä pitää vieläpä paikkansa. Itseeni osui useampikin kohta. Olen kyllä tietoinen siitä, että olen vaikea kumppani ja myönnän sen puolisollenikin sekä muille. Olen oppinut vuosien saatossa pyytämään anteeksi tökeröä käytöstäni ja yhdessä olemme käyneet toimintatapojani läpi keskustelemalla. Itkuja on itketty, nauruja naurettu. En silti ole narsisti, henkisesti rikkinäinen kyllä.

ei täytä mitään kohtaa vaan antaa minun olla se mitä olen ja hyväksyy minut sellaisena kuin olen.

Naurettu on enemmän kun itketty ... ja yleensä meil on helvetin hauskaa.

Erota ei koskaan.

Saan olla MINÄ! :)

Alkuperäinen kirjoittaja puruluu:
Puolisoni täyttää ainoastaan yhden kohdan: hänen mielestään olen liian herkkä, mikä pitää vieläpä paikkansa. Itseeni osui useampikin kohta. Olen kyllä tietoinen siitä, että olen vaikea kumppani ja myönnän sen puolisollenikin sekä muille. Olen oppinut vuosien saatossa pyytämään anteeksi tökeröä käytöstäni ja yhdessä olemme käyneet toimintatapojani läpi keskustelemalla. Itkuja on itketty, nauruja naurettu. En silti ole narsisti, henkisesti rikkinäinen kyllä.

Ex-ystäväni ei koskaan pyytänyt anteeksi. Siksi onkin ex heh.

Alkuperäinen kirjoittaja puolisoni:
ei täytä mitään kohtaa vaan antaa minun olla se mitä olen ja hyväksyy minut sellaisena kuin olen.

Naurettu on enemmän kun itketty ... ja yleensä meil on helvetin hauskaa.

Erota ei koskaan.

Saan olla MINÄ! :)

... niin ja HÄN saa olla HÄN ... tietenkii ...

- on piittaamatta sinun tunteistasi - Joskus väsyneenä.

- kohtelee sinua epäkunnioittavasti - Ei koskaan.

huumorintajua - Ei koskaan.

- naureskelee sinun uskomuksillesi, uskonnollesi, taustallesi tai asemallesi - Ei koskaan.

- epää hyväksynnän, arvostuksen tai hellyyden - Jos on pahalla tuulella, ei helli.

- kohtelee mykkäkoululla - Ei koskaan.

- lähtee pois vastaamatta sinulle - Ei koskaan.

- kritisoi sinua, nimittelee tai huutaa sinulle - Ei ikimaailmassa!

- nöyrryttää sinua yksityisesti tai julkisesti - Ei koskaan.

- näyttää varmistavan, että et saa juuri sitä mitä oikeasti haluat - Ei koskaan.

- sanoo, että olet liian herkkä - Ei koskaan.

- satuttaa sinua erityisesti silloin kun olet alamaissa - Ei koskaan.

- näyttää saavan tappelemisesta lisää energiaa, kun tappeleminen kuluttaa sinua - Ei tappele.

- hänen mielensä ailahtelee ennustamattomasti hyvän ja huonon välillä ilman selvää syytä - Usein.

- antaa maailmalle hyvän kuvan itsestään ja on ulkopuolisten arvostama - Kyllä.

- vääristelee sanojasi, kääntäen omat sanasi sinua itseäsi vastaan - Ei koskaan.

- sanoo asioita, jotka tuntuvat hyviltä, mutta tekee tekoja, jotka tuntuvat pahoilta - Ei; hän tekee niin kuin sanoo.

- Joskus

- lohduttaa sinua tarpeeksi, jotta olisit onnelinen, mutta kritisoi tarpeeksi, jotta olet epävarma - Ei.

- lupaa toistemiseen, ettei koskaan enää loukkaa sinua - Ei.

- manipuoloi sinua valheilla ja ristiriidoilla - Ei.

- käyttäytyy epäkypsästi ja itsekkäästi, mutta syyttää sinua tällä tavoin käyttäytymisestä - Ei.

- kyseenalaistaa sinun jokaisen siirtosi ja motiivisi, ikään kuin kyseenalaistaen sinun harkintakykysi - Ei.

- keskeyttää jatkuvasti; kuulee, mutta ei kuuntele - Joskus.

- saa sinut kokemaan että et voi voittaa, kiroaa sinut jos voitat, kiroaa jos voitat - Ei koskaan.

- saa sinut raivon partaalle, mikä "osoittaa", että vika on sinussa - Ei koskaan.

- yrittää vakuuttaa, että hän on "oikeassa" ja sinä "väärässä" - Ei koskaan.

- sanoo usein jotain, jonka kieltää myöhemmin tai väittää sinun ymmärtäneen väärin - Ei koskaan
[/quote]

... jotka vielä etsivät itseään ihmisenä ja kumppaniaan parisuhteessa. Kun on löytänyt itsensä niin voi jatkaa elämäänsä ns. laajemmin vedoin eli "maalaten sitä talon seinää". Ei tarvitse enää niin paljon käyttää aikaa ns. miniatyyriripellyksen.

Tsemppiä ap:lle itsesi etsimiseen ja parisuhteesi täsmentämiseen! :)

Tuon jopa tulostin. En sen takia, että alkaisin syynätä tuttavakuntaa tuon mukaan, mutta ihan noin niinkuin itselleni tarkistuslistaksi peilin viereen. Paree aina välillä miettiä, mitä tässä on taas tänäänkin tullut tehtyä ja mihinkin suuntaan aikaan saatua. Kiitos vaan, hyvä lista! Lähimmäiset kiittänevät myös! :)

Ei hyvä tavaton, kuka tuollaisen listan laatii. En pystynyt sitä kokonaan edes lukemaan.

Ihminen joka valittaa, että hänen tunteitaan ei oteta huomioon ja hänelle naureskellaan, on itse aika vakavasti sairas, tietysti poikkeuksiakin on, mutta itsetunto on aloituksen listassa nolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ntt:
Tuon jopa tulostin. En sen takia, että alkaisin syynätä tuttavakuntaa tuon mukaan, mutta ihan noin niinkuin itselleni tarkistuslistaksi peilin viereen. Paree aina välillä miettiä, mitä tässä on taas tänäänkin tullut tehtyä ja mihinkin suuntaan aikaan saatua. Kiitos vaan, hyvä lista! Lähimmäiset kiittänevät myös! :)

Ethän laatinut listaa itse ethän???

Ei, en, en osaisikaan. Mutta koetan osata hyödyntää, eli osaltani arjessa edes lyhentää, kun joku on ensin osannut noin pitkän ja kattavan laatia. Työnjako se olla pitää, vaikka huonompikin työnjako. Jahka saan osaltani nollille, sitten otan kierroksen alusta ja rupean vaatimaan samaa muilta... :) (saattaa kyllä jäädä seuraavaan elämään!)

Alkuperäinen kirjoittaja Ntt:
Ei, en, en osaisikaan. Mutta koetan osata hyödyntää, eli osaltani arjessa edes lyhentää, kun joku on ensin osannut noin pitkän ja kattavan laatia. Työnjako se olla pitää, vaikka huonompikin työnjako. Jahka saan osaltani nollille, sitten otan kierroksen alusta ja rupean vaatimaan samaa muilta... :) (saattaa kyllä jäädä seuraavaan elämään!)

Jollakin tapaa ymmärrän listan käyttämisen oman käytöksen tarkkailuun, mutta ..

Rajansa kuitenkin kaikella. Ei oikein voi elää toista miellyttääkseen.

onpas tämä vaikeaa

Hengitys, lepo. :) En meinaa ruveta arjessani joka ilta miettimään kuutta tuntia listan jokaista kohtaa suhteutettuna jokaiseen päivän aikana tavalla tai toisella vastaan tulleeseen. Loppuu vuorokaudesta tunnit ja eläjästä äkkiä hermot. Mutta meinasin, että noin niinkuin tarkistuslistana ihan hyvä käydä läpi silloin tällöin, taatusti olen montaa noista kohdista aina välillä suuntaan tai toiseen tekemässä.

Jos auton konepellinalusen tarkistaa kunnolla kerran, pari vuoteen, se on järkevyyttä ja ajoturvallisuutta. Jos purkaa moottorin joka päivä tarkistaakseen, ettei mikään kohta ole löyhässä, se on sitten jo hulluuden puolelle menevää. Ja siihen en meinaa ruveta! :)

Enkä puutu muidenkaan moottoreihin, jos joskus kyytiin istun. Jos oikein epäilyttää, ettei autoa ole tällä vuoskymmenellä katsastettu tai ettei ajokortti ole voimassa tai hankittunakaan, sitten taas on paree kävellä.

Yhteistyössä