Mitä näyttöä on ismompien päiväkotiryhmien traumatisoinnista ja kaikesta siitä mitä kotiäidit mussuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymys

Vieras
Puhutaan vaikka 15hengen sisarusryhmästä jossa neljä alle kolmevuotiasta ja muut portaittain vanhempia.

Ainoa oikeasti tutkittu asia joka ei ole mutua on lapsen stressitason nousu. Miksi tämä perustellaan aina ja vain huonoksi asiaksi? Stressitason hetkittäinen nousuhan on ihan tutkitustikin hyväksi ihmiselle ja siitä on paljon hyötyä suurimpana esimerkkinä synnytys. Vauvan stressitason nousu alatiesynnytyksessä on erittäin hyödyllinen ja luonnollinen asia joka sektiossa jää suurelta osin kokematta. Luonnossa ihmiset kulkevat suurissa ryhmissä joissa lapsia on tuotakin enemmän, miten tämä siis voisi olla kovin huono asia?

Suuressa perheessä voi olla 15 lasta helposti, onko siis luonnollisin kokoonpano huono asia? Eikö näiden lasten tulisi olla kotona jos he saavat siitä traumoja, kaikenlisäksi hoitajia on näillä vain yksi tai kaksi, mitä tuon kokoisella pk ryhmällä on n.3.

Missä se näyttö on, että näistä lapsista jotka alle 3v:na on päiväkotiin viety, tulisi häiriintyneitä ja syrjäytyineitä? Olen törmännyt vain erääseen kanadalaistutkimukseen, jossa esitettiin että pienenä päiväkotiin vieminen lievensi huonoista perheistä tulleiden ongelmia sekä kaikista lapsista keskimäärin tuli menestyvämpiä jos oli viety päiväkotiin pienenä.

Keltikangas-Järvisen teoriahan on, että lapsena koettu jatkuva korkea stressitaso heikentää aikuisiän stressinsietokykyä. Tämä sitten näkyy siinä, kuinka nykyajan nuorista aikuisista niin suuri osa on työkyvyttömyyteen saakka masentuneita. En tiedä, miten tämän pystyisi todistamaan, maailma nyt on muutenkin nykyään hyvin toisenlainen kuin vielä muutama vuosikymmen sitten, eikä ihmisiä oikein voi käyttää koekaniineinakaan.

Itse olen sitä mieltä, että ihmisen paikka on heimossa. Mutta siihen heimoon pitäisi kuulua pari vanhempaa, muutama sisarus ja isovanhemmat. Eri-ikäisiä ihmisiä, joiden keskellä pieni saa rauhassa olla pieni ja erityinen. Varsinkin vanhuksilla ja lapsilla tuntuu olevan ihan erityinen yhteys.

Ei meilläkään sellaista heimoa ole, mutta aina voi elätellä utopioita.

• Tykkää
Reactions: misStar ja Lispetti
Suuressa perheessä voi olla 15 lasta helposti, onko siis luonnollisin kokoonpano huono asia? Eikö näiden lasten tulisi olla kotona jos he saavat siitä traumoja, kaikenlisäksi hoitajia on näillä vain yksi tai kaksi, mitä tuon kokoisella pk ryhmällä on n.3.

Kerro perhe jossa on 15 suunnilleen saman ikäistä lasta? Ei taida Suomessa montaa olla. Päiväkotiryhmässä lapset ovat suunnilleen saman ikäistä. Ei siis voi verrata päiväkotiryhmää ja suurperhettä.

Kotiäidit mussuttaa? Enemmän minä olen kuullut lausuntoja lasten parissa työskentelevien suusta kuin kotiäitien. Itsekin olen ollut päiväkotialalla yli 20 vuotta, vaihdellen eri päiväkodeissa eri kaupungeissa joten kokemusta piisaa. Omat lapset eivät ole koskaan päiväkodissa ole olleet, koska mielestäni päiväkoti ei ole paras paikka lapselle.

[QUOTE="vieras";27648530]Kerro perhe jossa on 15 suunnilleen saman ikäistä lasta? Ei taida Suomessa montaa olla. Päiväkotiryhmässä lapset ovat suunnilleen saman ikäistä. Ei siis voi verrata päiväkotiryhmää ja suurperhettä.

Kotiäidit mussuttaa? Enemmän minä olen kuullut lausuntoja lasten parissa työskentelevien suusta kuin kotiäitien. Itsekin olen ollut päiväkotialalla yli 20 vuotta, vaihdellen eri päiväkodeissa eri kaupungeissa joten kokemusta piisaa. Omat lapset eivät ole koskaan päiväkodissa ole olleet, koska mielestäni päiväkoti ei ole paras paikka lapselle.[/QUOTE]

Samanikäinen tuskin on 6v ja 9kk ikäinen. :D

Ystäväni on ollut neljässä pk:ssa töissä ja on toista mieltä asiasta, ehkä heillä on ammatitaitoisemmat hoitajat vai mistäs johtuu? ;) Ja sitä faktaa, ei sun mutua teidän huonosta pk:sta. Inhottavaa jos huonot hoitajat hoitavat lapsia. : /

[QUOTE="hääh";27648551]Samanikäinen tuskin on 6v ja 9kk ikäinen. :D

Ystäväni on ollut neljässä pk:ssa töissä ja on toista mieltä asiasta, ehkä heillä on ammatitaitoisemmat hoitajat vai mistäs johtuu? ;) Ja sitä faktaa, ei sun mutua teidän huonosta pk:sta. Inhottavaa jos huonot hoitajat hoitavat lapsia. : /[/QUOTE]

Enemmän 6v ja 9kk ovat saman ikäisiä kuin 20v ja 9kk sisarukset. Ammattitaitoisia henkilöitä päiväkodeissa on, ainakin missä itse olen ollut. Edelleen korostan sitä että oma vanhempi ja oma koti on lapselle paras paikka jos perheessä asiat ovat hyvin. Monilla vanhemmilla on liian ruusuinen kuva päiväkodeista.

[QUOTE="vieras";27648566]Enemmän 6v ja 9kk ovat saman ikäisiä kuin 20v ja 9kk sisarukset. Ammattitaitoisia henkilöitä päiväkodeissa on, ainakin missä itse olen ollut. Edelleen korostan sitä että oma vanhempi ja oma koti on lapselle paras paikka jos perheessä asiat ovat hyvin. Monilla vanhemmilla on liian ruusuinen kuva päiväkodeista.[/QUOTE]

Ihme kun tutkimuksiakin on tehty tätä väitettä vastaan. :)

Päiväkodit on lasten säilytyspaikkoja, näin kärjistettynä. Ei päiväkodit ole, varsinkaan pienille, mitään virikkeellisiä leikkipaikkoja ainoastaan, vaan suurinosa päivästä on ison ryhmän hallintaa, jossa yksilö kärsii. Kyllä kotona olisi ihanteellinen lapsen paikka.

Ymmärrän että lapset on joskus vietävä hoitoon ja vanhemman mentävä töihin, syystä tai toisesta ja joskus jo silloin kun lapsi on hyvin pieni. Kyllä ne siellä hengissä pysyy, mutta eihän se missään nimessä ole ihanteellinen paikka pienelle lapselle ja tämä näkyy usein käytöksessä ja lapsen väsymyksessä.
Itseäni kauhistuttaa ajatus, jossa pieni lapsi on pitkän päivän hoidossa ja näkee äitiään (ja äiti ja isä lastaan) vain pari tuntia hereillä ja siinäkin tehdään ruokaa, kotihommia, yms.

Jos voi valita, niin ei lasta kannata heittää oravanpyörään kuin vasta mahdollisimman myöhään. Virikkeitä ja kavereitä saa kotona, kerhossa, kaupungilla, puistoissa. Päiväkodissa oleminen ei ole viriketoimintaa, vaan päinvastin väsytystoimintaa.

En ikimaailmassa laittaisi alle 2-3 vuotiasta hoitoon päiväkotiin. Se on niiin lyhyt aika koko elämänkaaressa, miksi en takaisi lapsilleni ihanaa elämänalkua rauhallisessa ja turvallisessa koti ja ystäväpiirissä, jossa lapsi saa kasvaa ensin siihen ikään, jossa paremmat valmiudet selvitä isojen ryhmien stressistä ja dynamiikasta.

• Tykkää
Reactions: Lispetti

Kerro ihmeessä mitä tutkimuksia että päiväkoti on parempi paikka lapselle kuin lapsen oma vanhempi ja lapsen oma koti? Itse en ole moiseen törmännyt vaikka alalla olen. Jos puhutaan normaaleista vanhemmista, perheistä ja kodeista.

Mitä päiväkoti tarjoaa mielestäsi mitä hyvä vanhempi ei voi lapselleen tarjota?

Minulla on faktaa kymmenien vuosien ajoilta päiväkodeista.

Aina kun lasten lukumäärä sisarusryhmässä tai yli kolmevuotiaiden ryhmässä on 15 tai alle, lapsilla on jo helpompaa. Jos taas alle kolmevuotiaiden ryhmässä on lähes 15 lasta kolmella hoitajalla, se on todella ikävää lasten kannalta. Noin on käynyt valitettavasti monissa päiväkodeissa.

Valitettavasti myös yli kolmevuotiaiden ryhmät ovat jossain kasvaneet ja kasvaneet. Eikä nykyinen henkilökunnan mitoitus ole missään tapauksessa sopiva. Jokaisessa ryhmässä täytyisi olla ainakin osapäiväisesti neljä työntekijää, koska he joutuvat tekemään niin paljon muutakin kuin kasvatuksellisia töitä-

Stressin ja muun vaikutukset näkyvät aivan varmasti lasten levottomuutena ja keskittymiskyvyttömyytenä, mutta koska ilmiö on pesiytynyt lasten elämään pikkuhiljaa, se otetaan melkein luonnollisena. Eikä vanhemmilla ole edes aavistusta siitä, kuinka paljon miellyttävämpää elämä olisi rauhallisemmissa olosuhteissa kasvaneiden lastensa kanssa.

• Tykkää
Vastaan, vaikka ei ole mitään näyttöä ;) Minusta päiväkoti ei ole välttämättä paha paikka ollenkaan, siis paikkana. Minun kotihoito-päätökseeni on vaikuttanut ennemminkin sen nk lieveilmiöt eli aikaiset aamut lapsille (versus saa herätä kun haluaa, aikaisin tai myöhään, nukkumaanmeno silti samaan aikaan ja olenkin huomannut lapsen unentarpeen olevan kovin erilainen eri päivinä), sairastaminen (päiväkodissa taudit tarttuu tietysti helpommin ja toisaalta kotihoidossa pieni nuhakin voidaan ottaa paremmin huomioon ilman pakkoulkoiluttamisia tms., myös toipumisaikaa on niin paljon kuin tarvitsee eikä senverran kuin työnantaja "antaa" olla hoitamassa lasta kotona), leikkien ja kavereiden valinta (moni lapsi kokee kiusaamista jo päiväkodissa, tätä ei tietysti kotona tule vastaan, ja toisaalta leikit voivat kotona jatkua seuraavanakin päivänä eikä leluja kukaan korjaa pois kun leikkihetki on ohi).

Silti, päiväkodissa oppii lapsi varmasti tutustumaan monenlaisiin lapsiin väkisinkin, oppii joukkokäyttäytymistä, monet pienet oppivat puhumaan nopeammin ja selkeämmin aiemmin, aktiiviselle lapselle seuraa ja toimintaa on kylliksi. Mutta näitä puolia voi ylläpitää kotioidossakin,vaikka perhekerhoilemalla yms sosiaalisella kanssakäymisellä.

Päiväkodit on lasten säilytyspaikkoja, näin kärjistettynä. Ei päiväkodit ole, varsinkaan pienille, mitään virikkeellisiä leikkipaikkoja ainoastaan, vaan suurinosa päivästä on ison ryhmän hallintaa, jossa yksilö kärsii. Kyllä kotona olisi ihanteellinen lapsen paikka.

Ymmärrän että lapset on joskus vietävä hoitoon ja vanhemman mentävä töihin, syystä tai toisesta ja joskus jo silloin kun lapsi on hyvin pieni. Kyllä ne siellä hengissä pysyy, mutta eihän se missään nimessä ole ihanteellinen paikka pienelle lapselle ja tämä näkyy usein käytöksessä ja lapsen väsymyksessä.
Itseäni kauhistuttaa ajatus, jossa pieni lapsi on pitkän päivän hoidossa ja näkee äitiään (ja äiti ja isä lastaan) vain pari tuntia hereillä ja siinäkin tehdään ruokaa, kotihommia, yms.

Jos voi valita, niin ei lasta kannata heittää oravanpyörään kuin vasta mahdollisimman myöhään. Virikkeitä ja kavereitä saa kotona, kerhossa, kaupungilla, puistoissa. Päiväkodissa oleminen ei ole viriketoimintaa, vaan päinvastin väsytystoimintaa.

En ikimaailmassa laittaisi alle 2-3 vuotiasta hoitoon päiväkotiin. Se on niiin lyhyt aika koko elämänkaaressa, miksi en takaisi lapsilleni ihanaa elämänalkua rauhallisessa ja turvallisessa koti ja ystäväpiirissä, jossa lapsi saa kasvaa ensin siihen ikään, jossa paremmat valmiudet selvitä isojen ryhmien stressistä ja dynamiikasta.
Tuskin ihan noin ääripää kuitenkaan että pysyy hengissä mutta muuten ihan paskaa. :laugh: Ei mun 2v ole mitenkään erityisen väsynyt päivän jälkeen. Tuolla on kivasti niin, että ottavat aina pari lasta ihan rauhalliusesti askartelemaan toiseen huoneeseen JOKA päivä, isommilla on tanssitnteja joten ihan vain muutama lapsi jää leikkihuoneeseen. Melutaso pidetään alhaalla hienosti. :) Selvästi lapsi voi hyvin. Toki parastahan lapsille olisi kaikkien olla kotona hitto kouluun asti, mutta on tuo tosi hyvä noinkin. :) Myös 4v:lle on parempi olla kotona, joten aika harvalla on tästäKÄÄN varaa mitään sanoa. ;)

Meidän pk ryhmässä on 17 lasta, mutta en ole ikinä yli kymmentä samaan aikaan edes nähnyt, tosi monta eskarilaista ja joitain jotka käy kahtena päivänä viikosta, joten määrä on todella harvoin edes yli kymmentä. Jotkut osaa hoitaa nää asiat kato. ;)

Sinunkin viesti oli pelkkää mutua, sitä kunnon näyttöä nyt. Ei arvailuja tai asiantuntijoiden MIELIPITEITÄ, vaan selkeää näyttöä. Kai sitä nyt löytyy jos pk on niin surkea paikka lapsille!?

[QUOTE="hääh";27648551]Samanikäinen tuskin on 6v ja 9kk ikäinen. :D

Ystäväni on ollut neljässä pk:ssa töissä ja on toista mieltä asiasta, ehkä heillä on ammatitaitoisemmat hoitajat vai mistäs johtuu? ;) Ja sitä faktaa, ei sun mutua teidän huonosta pk:sta. Inhottavaa jos huonot hoitajat hoitavat lapsia. : /[/QUOTE]

Pienen lapsen kohdalla hoitajan ammattitaitoa (tai mielipidettä oman työyhteisön ammattitaidosta) tärkeämpi taitaa olla aito ihmissuhde hoitajan ja hoidettavan välillä. Sellainen voi syntyä toki monenlaisissakin oloissa, mutta tietty etulyöntiasema vanhemmilla kyllä on ;)

Ja lisätään vielä: minäkin tunnen upeita, ammattitaitoisia hoitajia. Ja samoin tunnen perheitä, joille pitkä kotihoito ei syystä tai toisesta ole ollut vaihtoehto. Näkökulmia on monia.

Minulla on faktaa kymmenien vuosien ajoilta päiväkodeista.

Aina kun lasten lukumäärä sisarusryhmässä tai yli kolmevuotiaiden ryhmässä on 15 tai alle, lapsilla on jo helpompaa. Jos taas alle kolmevuotiaiden ryhmässä on lähes 15 lasta kolmella hoitajalla, se on todella ikävää lasten kannalta. Noin on käynyt valitettavasti monissa päiväkodeissa.

Valitettavasti myös yli kolmevuotiaiden ryhmät ovat jossain kasvaneet ja kasvaneet. Eikä nykyinen henkilökunnan mitoitus ole missään tapauksessa sopiva. Jokaisessa ryhmässä täytyisi olla ainakin osapäiväisesti neljä työntekijää, koska he joutuvat tekemään niin paljon muutakin kuin kasvatuksellisia töitä-

Stressin ja muun vaikutukset näkyvät aivan varmasti lasten levottomuutena ja keskittymiskyvyttömyytenä, mutta koska ilmiö on pesiytynyt lasten elämään pikkuhiljaa, se otetaan melkein luonnollisena. Eikä vanhemmilla ole edes aavistusta siitä, kuinka paljon miellyttävämpää elämä olisi rauhallisemmissa olosuhteissa kasvaneiden lastensa kanssa.
Tämä ei kyllä ole faktaa vaan omaa mutuasi. Älä sekoita faktaa tähän.

Mutta onneksi on näitä sisarusryhmiä, ei minustakaan ole paras juttu että on 15 ale kolmevuotiasta! Sisarusryhmissä alle 3vuotiaita meidän kaupunginosassa on yleensä alle viisi. :)

Eikös tutkimuksien sisältö ole ollut suunnilleen se, että syrjäytyneiden lapset hyötyvät päiväkodista. Juuri ne "virikehoidossa" olijat, joita ollaan tälläkin palstalla ajamassa pois päiväkodeista.

Hyvin toimeen tulevien ja onnellisen vanhempien lapset pärjäävät kaikissa oloissa. Noin kärjistettynä.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27648651]Eikös tutkimuksien sisältö ole ollut suunnilleen se, että syrjäytyneiden lapset hyötyvät päiväkodista. Juuri ne "virikehoidossa" olijat, joita ollaan tälläkin palstalla ajamassa pois päiväkodeista.

Hyvin toimeen tulevien ja onnellisen vanhempien lapset pärjäävät kaikissa oloissa. Noin kärjistettynä.[/QUOTE]

Yhdessä tutkimuksessa kävi ilmi ihan yleisesti, että ne lapset jotka vietiin aikaisemmin päivähoitoon, menestyivät elämässä paremmin. Tästä oli poistettu se muuttuva tekijä, että korkeammin koulutetut ja hyvötuloisemmat vievät lapset aikaisemmin pk:hon. :)

Yritän kuumeisesti löytää linkin tähän. Luin lehdestä ja toivon löytäväni myös netistä! : /

Toisekseen, jos jossain on tutkittu, että päiväkoti on parempi paikka lapselle, kuin surkeat kotiolot, jossa vanhempi ei huolehdi lapsen henkisitä ja fyysisitä tarpeista (päihdeongelmat, työttömyys, mt ongelmat, likaiset vaatteet, ei ulkoilua, ei ruokaa, ei resursseja leikkiä ja järjestää tekemistä isommille lapsille) niin eikö se jo kerro, että ei se kovin kummoinen paikka ole se päiväkotikaan. Parempi vaihtoehto vain siinätapauksessa, että lapsi on niin huonosti hoidettu, että vieraan aikuisen hoito on parempaa kuin oman vanhemman.

Kuinka moni näistä päiväkotia ja sen hoidon laatua ihannoivista ihmisistä on viettänyt viikon seuraten toimintaa aamusta iltapäivään siellä pienten (tai isojen) ryhmässä?

Istuuko teillä kotonakin lapset yksin rattaissa tai lattialla suurimmat osan päivää, myös itkien? Joutuuko kotonakin lapsenne odottamaan pitkiä aikoja lohdutusta, koska yksinkertaisesti ei ole aikaa heti vastata, lapsen tarpeisiin. Onko teillä kotonakin kommunikaatio pienen lapsen kanssa vain vaipanvaihtoa ja syöttämistä?

Mikä on suhteenne laatu omiin pieniin lapsiin, jos sekä lapselle, että äidille on ihan sama onko hoitaja suurimman osan päivää oma vanhempi vai vaihtuvat vieraat tädit?

Yhdessä tutkimuksessa kävi ilmi ihan yleisesti, että ne lapset jotka vietiin aikaisemmin päivähoitoon, menestyivät elämässä paremmin. Tästä oli poistettu se muuttuva tekijä, että korkeammin koulutetut ja hyvötuloisemmat vievät lapset aikaisemmin pk:hon. :)

Yritän kuumeisesti löytää linkin tähän. Luin lehdestä ja toivon löytäväni myös netistä! : /

Kiitos. Odottelen mielenkiinnolla. Muistaakseni ainakin HS:ssä on joskus uutisoitu vastaavanlaisesti, mutta itse tutkimustulos olikin vähän toisenlainen. Nykyään on mukavaa, kun verkosta löytyy niin paljon tutkimuksia tai ainakin tiivistelmiä meidän tavan tallaajien luettavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vastaus tähänkin;27648648:
Tämä ei kyllä ole faktaa vaan omaa mutuasi. Älä sekoita faktaa tähän.

Mutta onneksi on näitä sisarusryhmiä, ei minustakaan ole paras juttu että on 15 ale kolmevuotiasta! Sisarusryhmissä alle 3vuotiaita meidän kaupunginosassa on yleensä alle viisi. :)

Miten voit väittää näkemyksiäni mutuksi, koska olen työskennellyt päiväkodeissa eri vuosikymmenillä.

Lähes joka päivä näen, kuinka lapset joutuvat päiväkodissa tilanteisiin, joihin heidän ei pitäisi joutua. Henkilökuntaa on siis aivan liian vähän, eikä kaikkialla voida pitää tilanteita lapsille mielekkäinä. Päiväkodeissa levottomuus tarttuu hetkessä ja niitä tilanteita ei nykyisellä henkilökunnalla ole kaikkialla mahdollista estää.

• Tykkää
Toisekseen, jos jossain on tutkittu, että päiväkoti on parempi paikka lapselle, kuin surkeat kotiolot, jossa vanhempi ei huolehdi lapsen henkisitä ja fyysisitä tarpeista (päihdeongelmat, työttömyys, mt ongelmat, likaiset vaatteet, ei ulkoilua, ei ruokaa, ei resursseja leikkiä ja järjestää tekemistä isommille lapsille) niin eikö se jo kerro, että ei se kovin kummoinen paikka ole se päiväkotikaan. Parempi vaihtoehto vain siinätapauksessa, että lapsi on niin huonosti hoidettu, että vieraan aikuisen hoito on parempaa kuin oman vanhemman.

Kuinka moni näistä päiväkotia ja sen hoidon laatua ihannoivista ihmisistä on viettänyt viikon seuraten toimintaa aamusta iltapäivään siellä pienten (tai isojen) ryhmässä?

Istuuko teillä kotonakin lapset yksin rattaissa tai lattialla suurimmat osan päivää, myös itkien? Joutuuko kotonakin lapsenne odottamaan pitkiä aikoja lohdutusta, koska yksinkertaisesti ei ole aikaa heti vastata, lapsen tarpeisiin. Onko teillä kotonakin kommunikaatio pienen lapsen kanssa vain vaipanvaihtoa ja syöttämistä?

Mikä on suhteenne laatu omiin pieniin lapsiin, jos sekä lapselle, että äidille on ihan sama onko hoitaja suurimman osan päivää oma vanhempi vai vaihtuvat vieraat tädit?
Olen istunut. :)
Eikä ollut tuollaista sisarusryhmässä. En tiedä mitä se on pienten ryhmässä.
Ei kukaan koskaan jäänyt itkemään ellei joku selvästi kiukutellut vain, silloin sanottiin että saat kiukutella rauhassa, tule sitten kun rauhotut. AIVAN kuten tekisin kotonakin. :) Ei kukaan istunut rattaissa kertaakaan. Yhden kerran kahden vuoden aikana olen nähnyt YHDEN lapset nukutettavan rattaisiin ulkona kun ei ollut päiväunia nukkunut. Heijattiin ihan uneen siellä. Kyllä suurimman osan päivästä lapsi leikkii ihan itsekseen lattialla, pöydän ääressä ja minä vain jutustelen välillä tai luen lapselle. En minä istu leikkimässä junilla tosiaankaan, toisin kuin pk:n tädit näyttävät tekevän. Senkus, ei se mitenkään välttämätöntä ole, kyllä lapset osaavat itsekin leikkiä. :)

Tässähän puhuttiin sisarusryhmistä edelleenkin.

Miten voit väittää näkemyksiäni mutuksi, koska olen työskennellyt päiväkodeissa eri vuosikymmenillä.

Lähes joka päivä näen, kuinka lapset joutuvat päiväkodissa tilanteisiin, joihin heidän ei pitäisi joutua. Henkilökuntaa on siis aivan liian vähän, eikä kaikkialla voida pitää tilanteita lapsille mielekkäinä. Päiväkodeissa levottomuus tarttuu hetkessä ja niitä tilanteita ei nykyisellä henkilökunnalla ole kaikkialla mahdollista estää.

Miksi sitten lto ystäväni on aivan eri mieltä. Yhdestä päiväkodista tosin oli samaa mieltä kanssasi. Eli kyllä niisä on eroja. Kumarsi hänkin sisarusryhmille. ;)

Sitä oikeaa näyttöä NYT!?

Mutua on kaikki, mitä ei ole tieteellisesti todistettu. Joku voisi sanoa, ettei kasvatusalalla muuta olekaan kuin mutua.

Mutta on sinun mutusi kuitenkin huomattavasti arvokkaampaa kuin vaikka minun mutuni. Päivääkään en ole päiväkodissa ollut, missään roolissa. Ja silti pitäisi omien pienten kohdalla jotain päätöksiä tehdä.

Eikö näytöksi riitä, se, kun tietyn seudun päiväkodin työntekijä kertoo asioiden olevan huonolla tolalla. Ja samaa mieltä ovat tuntemani, samassa kaupungissa työskentelevät lto:t.

Yksityiskohtia lasten ikävistä kokemuksista riittäisi todella paljon. Lapset sopeutuvat ja pärjäävät, mutta vähemmillä stressaavilla kokemuksilla heillä olisi laadukkaampi elämä.

• Tykkää
Miksi sitten lto ystäväni on aivan eri mieltä. Yhdestä päiväkodista tosin oli samaa mieltä kanssasi. Eli kyllä niisä on eroja. Kumarsi hänkin sisarusryhmille. ;)

Ehkä ystäväsi on eri sukupolvea kuin tämän palstan lto. Jos on nähnyt toisenlaisen ajan, suhtautuu ehkä nykyaikaankin toisin.

Tai sitten kahdella lto:lla voi olla jopa erilaisia mielipiteitä, jotka kaikki ovat omalla tavallaan totta.

Eikö näytöksi riitä, se, kun tietyn seudun päiväkodin työntekijä kertoo asioiden olevan huonolla tolalla. Ja samaa mieltä ovat tuntemani, samassa kaupungissa työskentelevät lto:t.

Yksityiskohtia lasten ikävistä kokemuksista riittäisi todella paljon. Lapset sopeutuvat ja pärjäävät, mutta vähemmillä stressaavilla kokemuksilla heillä olisi laadukkaampi elämä.

Haluan todellista tietoa, en jonkun tietyn kaupungin joidenkin lto:den mielipiteitä asioista. :) Varmasti päivähoidon laatua vois parantaa, esimerkiksi lisätä niitä sisarusryhmiä joista oli puhe ja lisätä henkilökuntaa. Voisi laittaa sisarusryhmiin ylärajaksi vaikka 15 lasta, pienten ryhmiin jos niitä on pakko jatkaa, 6 lasta ja isommille se 15 myös. :) Tai vastaavaa, en silti näe että lapset juuri ja juuri hengissä pysyvät tai että heistä tulee traumatisoituneita hylkiöitä aikuisena kuten kamalasti tunnutaan väittävän. Siksi halusin oikeaa faktaa pöytään näistä kärkkäistä väitteistä joita omahyväiset kotiäidit varsinkin laukovat. :)

Yhteistyössä