Mitä neuvolan perhetyöntekijä tekee lapsiperheissä? Mikä koulutus heillä on pohjalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hei"

Vieras
Meille tarjottiin neuvolasta perhetyöntekijää kotiin. Mitä se perhetyöntekijä sit tekee kotona? Kun periaatteessa en ymmärrä mihin tarvitsen... vaikka välillä vaikeaa kahden pienen lapsen kanssa onkin... siivous ja esikoisen leikitys olis ainoat tehtävät, joihin apua kaipaan.

Ei kannata ottaa! ne vitun lehmät tulee tutkii JOKA paikan kämpässä ja sit ne viel aukoo päätä! Ei ne auta ei ne tee mitään hommii mitä mä käskin! Ne kyylää ja vittuilee! Siis oikeesti huomauttelee JOKA asiasta! Kaikki on niistä väärin! Ne komentelee lapsia! Sit ne tapaamisen jälkeen tekee salaa lastensuojelu ilmoituksen!

Mä olen ymmärtänyt että ne ei TEE mitään vaan se tuki on enemmän henkistä lajia, eli neuvoo sulle miten kannattaa esim organisoida että ehtisit tekemään kaikki tms.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Neuvolasta en tiedä, mutta pehepalvelukeskuksen perhetyöntekijät eivät ainakaan tee muuta kuin istuvat ja neuvovat.

Päiväkodin kautta (en sitä virallista tietä tiedä ) perhetyöntekijät auttavat lapsia hoitamalla ja ulkoiluttamalla.

juu ei ne tule siivoomaan tai tekemään asioita sun puolesta, keskusteluapua se on. sitten jos tarviit lastenhoito tai siivouspalvelua niin siihen annetaan mahdollisesti palveluseteli eli ostat ja maksat sen jollein firmalle.

Kyllä niitä on ilmaisiakin lastenhoitopalveluita, meillä ainakin kävi kaksi tätiä auttamassa. Sain itse siivoiltua ja käytyä asioilla.

Siivoamaan joudut kyllä itse, mutta ainakin saat tehdä sen rauhassa.

Meillä kävi perhetyöntekijä neuvolan kautta muutaman kerran.
Vei esikoista pihalle kun itse otin päikkärit vauvan kanssa. Perhetyöntekijä oli sisällä koko meillä olo aikansa yhteensä ehkä tunnin. Ekalla kerralla oli sen 30 min, jossa puhuttiin ja kyseltiin ja suunniteltiin avun tarpeesta ym. Sen jälkeen ptt tuli, otti lapsen mukaan ja meni pariks tuntia pihalle, toi lapsen ja lähti samantein.. Ei siinä paljoa kotoa tutkinut, ei minulle nalkuttanut ja valittanut, eikä lastensuojeluilmoitustakaan ole kuulunut tai näkynyt..

Perheohjaaja kävi myös pariin kertaan neuvolan kautta, jolloin keskityttiin sitten vauvan ongelmiin. Hän istui tunnin olohuoneessa ja puhui kanssani. Ei hirveesti tuktinut paikkoja tai nalkuttanut hänkään.

Itselläni on siis hyviä kokemuksia näistä. Ilmeisesti kohdalleni on sitten sattunut ne oikeasti työtään tekevät työntekijät?

No kyl mulla ja mun kavereilla käyneet oli ihan homolehmiä. Mitään hyötyy. Piti sitten mun faijan palkata meille hoitaja kun ei nuo saaneet mitään järkevää tehtyy.

Ptt auttaa ja tukee arjen hallinnassa. Joillakin arjen hallinta ontuu esim. vuorokausirytmien osalta, toisilla kodinhoidollisten taitojen osalta, toisilla taas terveys on siltä osin haasteena, että ei jaksa / kykene esim. lasten kanssa ulkoilemaan. Perhetyö ei saisi olla mielestäni puolesta tekemistä, vaan nimenomaan yhdessä tehden arkea helpommaksi. Keskusteluapu on myös joillekin se henkireikä. Ptt koulutus on kirjavaa, mutta toivottavasti myös ennaltaehkäisevässä perhetyössä on suuntaus menossa siihen suntaan, että perhetyön palveluita antavat ja tuottavat amk-koulutuksen saanet hlöt, esim. sosionomi (AMK).

Ptt koulutus on kirjavaa, mutta toivottavasti myös ennaltaehkäisevässä perhetyössä on suuntaus menossa siihen suntaan, että perhetyön palveluita antavat ja tuottavat amk-koulutuksen saanet hlöt, esim. sosionomi (AMK).
Uskoisin, että tämä lisäisi juuri niiden istuskelevien terapeuttien osuutta perhetyössä. Tuskin kukaan amk-koulutuksen saanut haluaa alkaa tekemään ruumillista työtä.

Meillä on nyt 2 kertaa käynyt. Ekalla kerralla hoiti vauvaa, laittoi pyykit kuivumaan ja juteltiin. Toisella kerralla vaan juteltiin. Ekalla kerralla apu tuli tarpeeseen, toisella kerralla tuntui turhalta. Nyt kun olen kuumeessa, niin hyvä että huomenna tulee avuksi.

jaa, mulle tarjottiin neuvolan perhetyöntekijää avuksi kun jalka murtui ja kahden alle kaksivuotiaan hoitaminen tuntui 'vähän' hankalalta kahden kepin kanssa. ymmärsin että ihan jotain konkreettista apua olis ollu tarjolla, en tiiä mitä keskustelu olis mun tilanteessa auttanu, vai oisko ne neuvoni miten nostan vauvaa jos tarvitsen molemmat kädet liikkumiseen? mutta joo, otin sitten isovanhemmat avuksi mieluummin, kun sieltä ois tarottu vain muutama käynti päivässä ja se ei ois meidän kohdalla riittäny.

Käsittääkseni entisaikojen (puhun nyt kaukaisesta 1980-luvusta) kodinhoitajat ovat nykyään resurssoitu kokonaan vanhustenhoitoon ja sielläkin ehtivät vain käväistä ja jakaa lääkkeet. Olenko väärässä??
Itse ainakin muistan, että kodinhoitaja olisi leiponut meillä ihan leipääkin, kun äitini joutui sairaalaan ja isällä oli työkiireitä.
Eli siis yhteiskunnan rahat eivät riitä enää tähän.

Enemmän kuin huonoihin työntekijöihin, uskon kylläkin siihen, että "homolehmät" ovat osuneet juurikin niihin koteihin, joissa lastensuojelulla olisikin töitä. Tosin ei siinäkään nalkutus auta, opastus kädenstä pitäen voisi ehkä auttaakin. Mutta jos ei mitään ongelmia myönnä olevankaan, niin eipä mene apukaan perille kovin helposti..

En kyllä ymmärrä tätä perhetyöntekijäjuttua ollenkaan. Tai siis ei ole koskaan ollut tarvetta itsellä, mutta jos äiti tarvitsisi käytännön apuja esim. sairastamisen tai muun sellaisen syyn vuoksi, niin mitä se keskustelu auttaa? Vielä pitäisi katsella jotain vierasta siinä samalla töitä tehden. Jossain tapauksissa varmaan pelkkä neuvontakin olisi tarpeen, mutta suurin ongelma on kait äitien väsymys (esim. vauva valvottaa ja on isompia sisaruksia päivällä hoidettavana) tai sairastapaukset. Niissä auttaa vain konkreettinen apu, ei keskustelu!

Meille perhetyöntekijä sanoi suoraan että hän ei sitten tee puolesta mitään. Istui meillä sohvalla tunnin ja jutteli. Ei mitään apua.

Miksi hän muuten alunperin tuli teille?

Mietin siis vain, että mitä ongelmaa perheessä on, jos perhetyöntekijä lähetetään mutta mitään konkreettista ei tehdä?

Ja mietin myös näin vaikka lähimmäisenrakkauden kannalta, että eikö siinä juttelun ohessa voisi tehdä kotitöitäkin? Siis vaikka että laittaisi ruokaa tai pyykit koneeseen tai ulos tai täyttäisi edes tiskikoneen.. Naiset nyt yleensä osaavat puhua ja tehdä samaan aikaan..

Perhetyö

Perhetyöllä pyritään tukemaan ja auttamaan lapsiperheitä sekä edistämään heidän hyvinvointiaan. Sitä toteutetaan lapsiperheiden kotiapuna, ennaltaehkäisevänä - ja lastensuojelun perhetyönä.

Lapsiperheiden kotiapu

Lapsiperheiden kotiapu on tarkoitettu kaikille apua ja tukea tarvitseville perheille. Perhetyön kodinhoitaja auttaa lastenhoidossa, ruoanlaitossa ja muissa kodin päivittäisissä töissä.

Milloin?
- raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen
- kun tunnet tarvitsevasi aikaa itsellesi tai parisuhteellesi
- kun sinä tai lapsesi olette sairaana
- jonkun muun syyn vuoksi

1.1.2010 alkaen lapsiperheillä on mahdollisuus saada maksutonta kotiapua 4 tuntia puolen vuoden sisällä lapsen syntymästä. Muutoin maksu määräytyy kunnan taksan mukaan, joka tällä hetkellä on 5€/alkava tunti. Kotiapu voi olla perheelle tilapäistä tai säännöllistä.

Yhteydenotot suoraan perhetyön kodinhoitajalle:
Susanna Hietaniemi puh. 040 546 2971

Ennaltaehkäisevä - ja lastensuojelun perhetyö

Ennaltaehkäisevä perhetyö on tarkoitettu perheille, jotka tarvitsevat tukea arjessa selviytymiseen. Ennaltaehkäisevä perhetyö voi olla apuna esimerkiksi silloin, kun perheen vuorovaikutus kaipaa tukea, haetaan päivärytmiä tai vanhemmat tarvitsevat tukea rajojen asettamisessa. Perhetyö on myös ohjausta ja neuvontaa. Ennaltaehkäisevää perhetyötä tehdään ilman lastensuojelun asiakkuutta ja sillä ehkäistään ongelmien kasautumista. Ennaltaehkäisevää perhetyötä toteuttavat perhetyöntekijä ja perhetyön kodinhoitaja.
Perhetyö on asiakasperheelle maksutonta ja määräaikaista suunnitelmaan pohjautuvaa työtä. Asiakkaaksi hakeudutaan, joko itse ottamalla yhteyttä sosiaalityöntekijään tai ottamalla omat huolet puheeksi jossakin muussa viranomaistahossa kuten esim. neuvolassa tai jonkin viranomaistahon ohjaamana.

Lastensuojelun perhetyötä voidaan tarjota lastensuojelun asiakkaille yhtenä avohuollon tukitoimenpiteenä, mikä on asiakkaalle maksutonta. Perhetyö on suunnitelmallista ja tavoitteellista työtä. Lastensuojelun perhetyö on monimuotoista ja työssä käytetään eri työmenetelmiä tavoitteiden saavuttamiseksi. Lastensuojelun perhetyötä toteuttaa perhetyöntekijä sekä perhetyön kodinhoitaja. Asiakkaaksi ohjaudutaan kunnan sosiaalityöntekijän kautta.

Mä olisin tarvinut ihan konkreettista apua, kun olin yksin ja lapsi valvotti yöllä eikä päivälläkään nukkunut kuin puoli tuntia kerrallaan. Niin neuvolasta tarjosivat ainoastaan perhetyötä ja nainen kävikin meillä pari kertaa mutta vaan jutteli ja piti vauvaa sylissä kun pyysin ja sanoi että he eivät tee puolesta mutta yhdessä voidaan ulkoilla yms. Nyt vasta kun mennyt jo vuosi eteenpäin kertoi neuvolasta että on mahdollisuus saada kotiapulainen mutta se täytyy itse maksaa.

Minulle kanssa tarjottu neuvolasta perhetyöntekijää, mutta en ole sitä vielä ottanut vastaan. Mietityttää kovasti koko homma. En ole masentunut tms. Tekemistä vain on älyttömästi ja reilun vuoden ikäiset kaksoset ehtivät kivasti "sotkea" nämä äidin kodinhoitoyritykset. Eli ainoa apu mitä tarvitsen, olis just lastenhoitoapu (ulkoilu) tai sit vaihtoehtosesti kotityöt. Ymmärrän, etteivät he halua alkaa siivota/pyykätä eli tuo lastenhoito olisi meidän tapauksessa ainoa järkevä ratkaisu. Mutta mitään sohvalle istujia en huoli tänne, omissakin riittävästi passattavaa ja juu kiitos, osaan siivota/kokata/pitää kuria yms eli en juuri tarvitse neuvojia.

Meillä kaupunki voi järjestää perhetyöntekijän käymään ja auttamaan, jos perheessä on jokin akuutti tilanne, tai sitten on pidempi aikaisia ongelmia, joiden takia perhe saa tukea perhetyöntekijältä.

Työntekijä auttaa perhettä arjen askareissa - hoitaa lapsia, auttaa/opastaa ruoanlaitossa, siivouksessa ym. arjen asioissa. Häntä nimittäisin itse enemmän entisajan kodinhoitajaksi.

Ja pätevyysvaatimuksena meillä on lähihoitajan tutkinto, mieluiten suuntautunut lasten puolelle.

Meillä perhetyöntekijä on lapsen kanssa, yleensä ulkoilua, saattaa auttaa syömisessä jos on ruokalu juuri sinä aikana. Yleensä on ollut aamupäivän, tulee niin syödään aamupalaa (tarjoan kupillisen teetä) sitten jotain leikkivät, pukee lapselle ulkovaatteet ja lähtevät ulkoilemaan, tulevat sisälle sitten kun on ruoka-aika ja sitten lähtee pois. 3,5h maksaa 25e, ylimmässä maksuluokassa.

Meillä päin eivät siivoa, mutta kuulemma laittavat ruokaa pyydettäessä. Meillä ei ole ruokaa laittanut koska ei ole ollut tarvista.

Ei keskustelu apua, mutta varmaan keskustelisivat jos sitä kaipaisin, noh jutellaanhan me siinä aamupalalla ;)

Hoidan lapsia, kun vanhempi käy terapiassa, lääkärissä, AA-ssa tai nukkuu, käy perheneuvolassa kumppaninsa kanssa. Lasten kanssa ulkoilen, leikin, askartelen (jos perheestä löytyy välineitä), toteutan lapsen perushoitoa (pesut, lääkkeet, syötöt ym..).
Valmistan tarvittaessa päivän ruuan.Teen myös muita kodinhoidollisia töitä: pesen pyykkiä, viikkaan, järjestelen paikkoja, siivoan yhdessä vanhemman kanssa (äiti hakkaa matot ja minä imuroin esm)...
Usein opetan vanhemmille ruuanlaittoa, raha-asioita, autan hakemusten täytössä, vauvan hoidossa, rajojen asettamista lapsille, rytmiä, kerron ulkoilun ta terveen aterian merkityksestä vanhemmille. Eli arjen hallintaa.
Mielenterveyskuntoutuja vanhempien kanssa teemme usein asiat melkein käsi kädessä, rauhallisesti, ilma kiirettä... Päihdeasiakkaalla tuemme päihteettömyyteen ja katsomme samalla perheen hyvinvoinnin.
Jos on tarve lastensuojeluilmoitukseen, kerron sen vanhemmille etukäteen, kuuluu asiaan. Kiireellisen teen heti (jos mentäessä kotona on bileet, porukat sekaisin ja lapset kotona, ruiskuja löytyy, lasinsiruja...) tai vanhempi on joutunut psykoosiin tai päällä on perheväkivaltatilanne.

Vanhemmat haluavat usein itse keskustella ja kysellä neuvoa ja ohjausta asiasta kuin asiasta. Lastenhoidosta parisuhteeseen ja sukulaisiin asti. Kuulen usein, mikä tähän tilanteeseen on johtanut. Juttelemme yleensä työn lomassa ja kinkkisemmät asiat silloin jos lapset nukkuvat päiväunia. Työ on läpsilähtöistä ja lasten etu menee ensimmäiseksi.

Säännölliset käynnit alkaa ensin sopimuksen teolla, jossa perheet määrittelevät perheensä tilan ja avun tarpeen ja toivomukset. Sovitaan asioista ja vanhemmat asettavat itselleen tavoitteen (esm: rajojen asettaminen lapsille, mennä lasten kanssa ulos aluksi 1 kertaa viikossa ja sitä lisäämällä). Käynneillä keskustellaan sitten asiasta ja kannustetaan tai kuunnellaan miksi ei ole asiakas tavoitteisiin päässyt. Etsitään yhdessä voimavaroja ja keinoja.

Perheet jossa käy, löytyy jokin syy, monista useampikin.
Joskus hoidan erityslapsia, vaikeasti vammaisia, saattohoidossa olevia. Töissä katetroin, laitan nenämahaletkua, mittaan sokereita, pistän insuliinia ja muuta lääkinnällistä toimenpidettä. Kommunikoin puhumalla suomea, englantia, käytän muita kommunikaatiovälineitä (tukiviittomat, kuvat, viittomakieltä).

Työni on joka päivä erillaista ja vaihtelevaa. Toivoisin kohtaavani enempi normi perheitä ja lapsia. Pidän ammatistani ja lapsista. Kaikki lapset ovat mukavia, joillakin vain kasvuolosuhteet ja lähiympäristö on vinksallaan erillaisista syistä. Vanhemmat eivät sitä itse tiedosta ja tehtäväni on se heille ja taata lapselle terve mahdollisuus kasvaa normaalisti kehityksensä vaatimalla tasolla.

Huh huh, mitä juttuja täällä lukee...
Tulee kyllä ihmisille ihan väärä kuva asiasta :(

Minä ainakin olen saanut aivan ihanaa apua ennalta ehkäisevän perhetyön työntekijöiltä. Tämä vuosi on ollut todella vaikea ja olen kyllä saanut just sitä apua, mitä olen tarvinnu. Ovat siivolleet, laittaneet pyykkiä, hoitaneet lapsia jne. Ja viimeisin ihana teko heiltä oli, kun kävivät meillä siivoamassa ja laittamassa paikat kuntoon, kun piti yks aamu lähteä kiireellä sairaalaan ambulanssilla ja sillä reissulla meni useampi päivä <3

Täällä päin se käsittää sen että kaksi ihmistä n. vuoroviikoin käyvät luonasi istumassa 3h, saat kysyä heiltä vinkkejä tai apua, mitä lapsista tulee mieleen ja he opastavat kodinhoidon, vauvanhoidon tms suhteen.

Eivät siivoa, eivät auta lapsen hoidossa tms.

Tulevat oikeastaan vain juttelemaan.

Kun taas tiedän, kuinka yhdessä pikkukunnassa perhetyöntekijä leikki usein lapsen kanssa ja ulkoili, jotta äiti sai siivota tai nukkua päiväunet tai käydä asioilla.

Eli varmaan riippuu paikasta..

Yhteistyössä