Nykyajan vätysmiehet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja qp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Q

qp

Vieras
Kaikkialla puhutaan siitä kuinka nykyisin isät ovat niin osallistuvia ja auttavat lasten- ja kodinhoidossa hurjasti ja plaa plaa. Meillä ei ainakaan tilanne ole sellainen.

Meillä on 2 alle 2-vuotiasta, molemmat kotihoidossa ja olen aivan puhki. Lisäksi haluan korostaa, että mieheni oli se, joka alunperin halusi lapsia, ja suostutteli minut siihen (itse olisin halunnut ehkä hieman myöhemmin, mutta olen kyllä tyytyväinen että lapset saimme!) (tuo vain disclaimerina, ettei tule vastauksia että mitäs pakotit ukon hankkimaan lapsia, koska niin ei meillä tilanne ole ollut).

Olisin itse ollut valmis harkitsemaan subj.päivähoito-oikeuden hyväksikäyttöä, ja laittamaan esikoisen osaksi viikkoa tarhaan (esim. 2 puolikasta päivää viikossa) mutta mieheni ei tästä halunnut kuullakaan. Hänen mielestään hyvä äiti kyllä pärjää kahden pienen lapsen kanssa kotona. No, ehkä olisin itsekin tullut tähän tulokseen, mutta ärsyttää kun sitä vaihtoehtoa ei edes suostuttu miettimään.

Lisäksi sain kiinnostavan työtarjouksen joka olisi alkanut kun kuopus 10 kk. Ehdotin miehelleni että mietittäisi, josko tuon voisi toteuttaa, olisn voinut kysellä olisinko voinut tehdä alkuun työtä osa-aikaisena ja etätyönä kotoa (tuossa työssä olisi hyvin voinut onnistuakin) ja jos mieheni olisi voinut jäädä pariksi kuukaudeksi hoitovapaalle, ettei vauvaa olisi tarvinnut niin pienenä laittaa tarhaan. Mieheni ei suostunut edes puhumaan asiasta. Siitä ei vaihdettu sanaakaan sen jälkeen kun sanoin milloin tuo työ alkaisi.

Olisin tuossakin todennäköisesti päätynyt samaan kuin mieheni, en haluaisi laittaa lasta noin pienenä hoitoon, mutta taas ärsyttää kun asiasta ei voi edes neuvotella.

Eipä siinä mitään, mutta nyt sitten olen tosiaan ollut kotona lasten kanssa n. 2 v ja aion olla vielä ehkä toiset 2 v (mieheni toivomuksesta, ettei lasta alle 2v tarhaan). Ja eipä tässä mitään muuten, mieheni käy töissä, mutta hänellä on se asenne, että koska vain hän tienaa tässä perheessä, hänellä on myös suurempi päätösvalta miten rahat käytetään. Mielestäni täysin epäreilua, koska itsekin teen perheen hyväksi työtä, vaikkei siitä maksetakaan juuri mitään. Ja etenkin kun on erityisesti mieheni toive että olisin kotiäitinä!

Joudun häneltä anelemaan rahaa jos tarvitsen jotain itselleni, kuten kampaajalla käyntiä tai uutta paitaa varten. Olen viimeisten kahden vuoden aikana ostanut ehkä kahdet kengät ja yhden takin ja en juuri muuta itselleni. Kampaajalla käyn n. kahdesti vuodessa nykyisin. Näytän aivan variksenpelätiltä, mutta eipä kai silläkään mitään väliä kun mähän olen vain kotona...

Olen myös melkein käytännössä yh arkisin. Mieheni reissaa ja tekee niin pitkää päivää että lapset usein nukkumassa kun hän tulee kotiin. Hän nukkuu aamulla pitkään ja lähtee aika myöhään töihin, ja palaa tosi myöhään. Viikonloppuisin kyllä auttaa lasten kanssa. Hänellä myös omia harrastuksia parina iltana viikosta, jolloin on poissa muutaman tunnin. Mulla ei ole mitään harrastuksia, enkä ole poistunut kotoa vauvan syntymän jälkeen kuin just kampaajalle ja lääkärille pari kertaa. Mies vetoaa siihen että niin kauan kuin imetän, hän ei voi hoitaa vauvaa. En jaksa tapella asiasta. No, kun vauva täyttää vuoden, niin ehkä mä sit pääsen. Tai katsotaan minkä syyn mieheni silloin keksii ettei voi hoitaa vauvaa.

Jos haluan omaa aikaa, niin se on sitten sitä, että otan vauvan mukaan. Se on siis mulle sitä "omaa" aikaa! Eli että mies hoitaa yhtä lasta ja mä toista...

Olen niin väsynyt tähän. Aamusta iltaan raadan, siivoan, kokkaan ja pyykkään ja hoidan lapset. Mietin joskus että oikeasti yh:na olisi ehkä jopa helpomaa kun ei tarvitsisi miehellekin kokata ja pyykätä, ja kukaan ei valittaisi kaikesta mitä en ole tehnyt. Jos esim. en ole kaupassa ehtinyt käydä ja miehellä ei ole jotain suosikkileipäänsä niin kauhea valitus. Tai jos en ole imuroinut vaikka lapset on tuoneet hiekkaa sisään. Tai jos lasten lelut lojuu lattialla. Itseä ei pikkusotkut kauheasti haittaisi mutta miehen takia pitää siivota aina tip top kuntoon kämppä joka päivä. Jos olisin oikea yh niin saisin tinkiä näistä just niin kuin itse tykkään.

Myös viikonloppuaamuisin mä herään lasten kanssa aina. olen ehdottanut että mies heräisi toisena aamuna ja mä toisena mutta hän on kuulemma niin väsynyt töistä että kaipaa lepa tai ei jaksa! Hänellä on niin vaativa ja stressaava työ (jota hän vihaa) että hänen on pakko saada levätä viikonloppuisin. Mä en saa edes koskaan kiitosta mistään kotihommista, vaan aina löytyy jotain huomautettavaa. Vaikka herään kuudelta keittämäään puurot, sen jälkeen tiskit ja vaippa- ja pukemisruljanssi, ulkoilut, sen jälkeen imuorointi hiekan takia ja lounaan laitto ja siivous, sitten nukutukset ja taas siivoukset. Pyykit ja päivällisen valmistaminen. Syönti ja taas ulos, taas siivousta ja muksut unille. Aina joku paikka on jäänyt siivoomatta (esim. vessassa paskasta, pyykit pesemättä, pölyt pyyhkimättä, en oo käynyt hakee kaupasta leipää tms) Jos edes sais tunnustusta siitä miten hyvin tekee hommansa. Mutta kun ei. Onneksi lapset ihania ja motivoivat mua jaksamaan.

Ja vielä valituksen aihe on se, jos mulla menee liikaa rahaa ruokaan tai ylipäätään kaikkeen. Esim jos oon ostanut itselleni suklaata tai jotain muuta ylimääräistä. Kun mähän en siis tienaa mitään niin meillä ei ole rahaa suklaaseen mutta miehen kalliisin erikoisruokiin on, koska hänhän se tienaa.

Lisäksi mies on jatkuvasti pahalla päällä ja valittaa siitä että seksiä on liian vähän. No miksihän? Ei ole tosiaan seksi päällimmäisenä mielessä tällaisten päivien jälkeen vaan meen yleensä samantien nukkumaan kun lapsetkin. Usein mäkin oon nukkumassa jo kun mies tulee töistä.

Tiedän toki että olen onnellisessa asemassa kun on ihanat lapset eikä miehessäkään MUUTEN mitään vikaa ole, ja on hyvä että perhe on koossa jne jne ja meillä molemmilla työpaikat ja koti on ja kaikki periaatteessa hyvin mutta rasittaa vain kun tuntuu että mä saan tehdä kaiken ja lisäksi sitä ei arvosteta paskaakaan.

Onko muillakin tällaista? Kaipaan vertaistukea.

kyllä on sinun miehesi, ei voi muuta sanoa. Voimia!

Kohta yksi. Miehesi on itse päättänyt, että sinä olet kotona lasten kanssa ja hän käy työssä. Tästä syystä teillä ei ole rahaa (?), mutta hän ei suostu tinkimään omista menoistaan. Siis mitä häh? Jos kerran itse päättää, että vaimo hoitaa kotona lapsia, niin silloin osallistuu itse myös säästötalkoisiin, jotta se on mahdollista. Kuulostaa lähinnä siltä, kuin olisit joku kotiorja, joka saa syödäkin vain toisten rippeitä, koska ei itse ansaitse rahaa. No, siis kärjistäen, mutta kuitenkin,

Kohta kaksi. Miehesi tekee kyllä työtä, joo, mutta kuulostaa lähinnä siltä, kuin hänen työnsä olisi vähintäänkin avaruustiedettä tai syöpätutkimusta, missä hän on täysin korvaamaton. Kyllä työpäivän jälkeen pitää pystyä auttamaan kotitöissä, vähintään viikonloppuna siten, että herää edes toisena aamuna lasten kanssa! Etenkin, jos itse on ne lapset halunnut, ja vielä kaksi lyhyen ajan sisään. Ja jestas sentään, pyyhkiköön itse ne pölyt tai paskat vessasta tai imuroikoon hiekat, jos ne häntä sieppaavat. Tuskinpa hänen kätensä imurin pitelemisestä särkyvät.

Minusta tuo raha-asia ja menoista nipottaminen on kuitenkin kauheinta. Taitaisin itse lähteä ovet paukkuen, jos mulle tultais suklaalevystä naputtamaan... Vaikka mulla ei edes ole omaa työpaikkaa odottamassa ja jäisinkin aika tyhjän päälle yksinäni, niin silti lähtisin. Sori, kun esitän asian näin, mutta referenssinä voin kirjoittaa, minkälaista meillä on.

Minä olen kotona 1-vuotiaan kanssa. Lisäksi taloudessa on koira. Äitiysvapaan jälkeen mulla katkesi tösuhde ja tällä hetkellä olen työtön. Menen kyllä töihin vä'littömästi, kunhan jotain löydän, mutta nyt tilanne on tämä. Mies käy töissä normaalisti. Meillä eletään ihan kuin ennenkin, mutta tietysti ollaan tingitty ns. harrastusmenoista, eli ei syödä ulkona tai käydä leffassa jne. kovin usein. Minä käyn jumpassa kerran viikossa sekä lapsen kanssa muskarissa tai perhekahvilassa, mies käy satunnaisesti kaverillaan tai pelaamassa futista. Vapaa-aika menee molemmilla kotitöissä, koiran ja lapsen kanssa ulkoillessa jne.

Minä kyllä hoidan meillä ruokapuolen sekä tiskit ja pyykit, kun olen päivän kotona. Ulkoillaan päivän aikana paljon, jo koirankin takia. Kun mies tulee töistä kotiin (on töissä n. 8.30-16.30, joskus ylitöitä), saatetaan käydä jossain kylässä nopeasti, ruokakaupassa tms., tai minä jumpassa. Viikonloppuisin siivotaan yhdessä ja hoidetaan lasta "puoliksi" jos on jotain omia menoja, tai sitten vietetääön aikaa yhdessä. Ei sen ihmeempää.

Meillä ei todellakaan tule mitään sanomista rahasta IKINÄ, eikä myöskään sotkusta, vaikka meillä sitä usein esiintyykin. Lähinnä mies on huolissaan siitä, kuinka kauan MINÄ jaksan, jos töitä ei ala löytyä. Hänen mielestään kun on aika raskasta hoitaa kotihommia, verrattuna hänen kiinnostavaan työhönsä! :D Hän siis kokee itsensä etuoikeutetuksi minuun nähden, koska hänellä ylipäänsä on työpaikka, kun taas minä olen mielelläni toistaiseksi kotona, kunnes töitä saan. Tällä hetkellä kaikki sujuu siis mainiosti.

Mulle tulee kyllä mieleen, että onko miehesi koskaan hoitanut lapsia ja kotia edes yhtä kokonaista päivää yksinään? Ei varmaan. Kannattaisi!

Oletpahan aikamoisessa liemessä. Ensinnäkin sinä et taida osata kovin hyvin pitää puoliasi, kun annat miehesi jyrätä kaikissa asioissa ihan kuus nolla. Kannattaa opetella puolustamaan omia mielipiteitään, sillä muuten käy niin, että LAPSETKIN tulevat jyräämään joka asiassa sinun yli, koska tietävät isän esimerkin mukaan, että äidin valittamisesta ei kannata valittaa, koska hän antaa aina periksi.

Imetyksestä huolimatta vauvaa voi laittaa hoitoon. Moni synnyttänyt äiti aloittaa jumpan tai käy tapaamassa kavereitaan oman mielenrauhan vuoksi siten, että imettää vauvan, lähtee heti liikkeelle ja tulee kotiin esim. 2-3 tunnin päästä. Jotta näitä taukoja saa, niin vauvan voi totuttaa myös tuttipullolle.

Mikä on tekosyynä, että miehesi ei vietä aikaa esikoisenne kanssa? Viettääkö hän isä + lapsi -hetkiä esim. vie hänet puistoon, pulkkailemaan, poimimaan metsästä puolukoita tms? Minusta sinä teen karhunpalveluksen lapsillenne, että he eivät tutustu isäänsä. Kohta olet huutava zombie, kun et jaksa hoitaa lapsia etkä jaksa vaatia oikeuksiasi mieheltä.

Todennäköisin syy miehen käytökseen on se, että hän haluaa alistaa sinua. Hän tietää, että sinä et esim. uskalla ottaa eroa, koska olet "vain" kotiäiti, joten hän kohtelee sinua ihan miten haluaa. Koska hän ei ole joutunut hoitamaan lapsia, hänellä ei ole aavistustakaan siitä, millaista lapsenhoito todellisuudessa on. Sinun sijassasi minä keksisin aluksi vaikka jonkun tekosyyn esim. hammaslääkäri, gynekologi tms., jolloin sinun on "pakko" mennä ja miehen on pakko jäädä hoitamaan lapsia. Ole poissa pari tuntia, niin mies joutuu myös ruokkimaan lapset. Kun tulet takaisin, niin muista moittia miestä, että miksi hän ei ole siivonnut leluja lattialta ja tiskannut astioita...

Sinun työsi on lasten hoito, joten miehen tehtävänä on hoitaa elatus (myös sinun elatus huom huom!). Olethan pitänyt huolen, että sinulla on ikioma pankkitili, johon lapsilisät ja kodinhoidon tuki menevät???

Olen itse aikoinaan mennyt töihin esikoisen ollessa 10 kk juuri siksi, että totesin pääseväni helpommalla työssäkäyvänä äitinä kuin kotiäitinä, joka on mieheni mielestä lähinnä elätti ja hyödytön. Miehen mielestä minulla oli arvoa vasta sitten, kun tein taas palkkatyötä (mies tosin auttoi siivoamisessa yms). Ymmärrettävästi tällaiset pikkuseikat johtivatkin myöhemmin eroon. Sen jälkeen olen kyllä pitänyt huolen, että minun yli ei kävellä ja että lapset oppivat sen, että nainen on ihan yhtä arvokas kuin mieskin riippumatta siitä, onko hän työssä, kotona, opiskelemassa tms.

samaa täällä, meillä ei kyllä motkoteta rahankäytöstä tai muuta mutta mulla keittää ja pahasti koska mies ei tod. tee mitään ylimäärästä jos en erikseen käskytä! Ei pulikoi vastaankaan mutta mua ärsyttää ihan suunnattomasti tollanen oma-alotteisuuden puute. Hänellä on ne muutamat kotihommat vastuullaan joihin en kertakaikkiaan puutu, mutta nekin tehdään vasta kun tilanne on räjähtämispisteessä. tykkäisi kyllä että koti olisi siisti mutta ei laita tikkua ristiin asian hyväksi jos ei erikseen pyydä.

pienempi valvottaa ja olen tosiaan aika zombie useinkin ja olen myös väsymyksen hetkinä miettinyt että yh-na vois olla helpompaa... tai siis luokittelisin niin että mulla on tällä hetkellä kolme lasta joista yks on teini, ei tarvitse apua pyllynpyyhkimiseen ja on kovin rakas mutta niin rasittava! kaikesta tarvii tosiaan muistuttaa, muuten jää ruuat lapsilla saamatta jne. -Joo tarttis varmaan on suosikkivastaus! TYMPII!!!

Voi ei mikä ankea mies sulla. Olet tainnut yksinkertaisesti valita huonon miehen.
Sanot ettei miehessä "MUUTEN ole mitään vikaa"; ööh, no onhan hänessä MITÄÄN vikaa, oikeastaan aika paljonkin vikaa.

Mitäs voisit tehdä? No ainakaan tänne tilittäminen ei auta muuten kuin vertaistuen kannalta.
Ehdottaisin, että näyttäisit hänelle kirjoittamasi tekstin, tai kirjottaisit hänelle rehellisen kirjeen, jossa "vuodatat" kaiken sydämeltäsi suoraan. Tarvitsette nyt vakavaa ja rehellistä keskustelua. Ehkä pariterapiakin olisi paikallaan?
Vaikea tilanne, josta päädytte satavarmasti eroon, ellei mies muuta ajattelu- ja toimintatapojaan. Sekä suhtautumistaan sinuun!!

Kylläpä kuullostaa tutulta... Onneks ei meidän huushollissa vaan ystäväperheen.

Siellä isäntä on Isäntä ja vaimo tekee - kaiken. Kaksi lasta, omakotitalo. Mies töissä vaan joka neljäs vuorokausi, vaimo normaalissa toimistotyössä 5 pv viikossa.
Molemmat lapset joka päivä täyden päivän päiväkodissa - äiti hoitaa viemiset ja hakemiset. Kauppareissut äidillä iltaisin töiden jälkeen - lasten kanssa. Siivoomiset yms viikonloppuisin.
Jumppaan olisi saanut mennä kerran viikossa, jos olisi ottanut lapset mukaan.
Eniten mua suututtaa nämä isän harrastukset, jotka vie pois kotoa vähintään vuorokaudeksi, mielellään aina kun ei ole töissä.
Ja tässäkin huushollissa mies oli se, joka lapset halusi!

Meidän huusholliin on nyt 6 vuoden ikäerolla tullut toinen lapsi. Esikoisen kanssa kotona ollessani mies yritti valittaa, etten mukamas päivisin tee mitään. Noh, lopetin hänen pyykin pesemisen, hänelle ruuan laittamisen ja siivoomisen. Viikossa ääni muuttui kellossa kun puhtaat kalsarit alkoi loppua kaapista ;-) ja villakoirat juoksi nurkissa.
Nyt tilanne on ihan toinen. Mies suorastaan käskee lepäämään ja olemaan tekemättä mitään päiväsaikaan. Keskittymään vaan vauvan hoitamiseen ja itsestä huolehtimiseen. Kauppareissut ym hoidan mielelläni iltaisin ihan yksinäni ja siivoomiset + pyykkäykset hoidetaan yhteistuumin viikonloppuisin. Viikonloppuisin on esikoisen syntymästä asti nukuttu vuoroaamut tasan niin pitkään kuin on väsyttänyt - vaikka sitten iltapäivän puolelle. Molemmat lapset on opetettu syömään myös pullosta ettei ole ollut vain tissin varassa.

Ehkä olen itsekäs kotihirmu, mutta mun mielestä isä on 50% vastuussa lapsista ja kotirumban pyörittämisestä.

Sanopa miehellesi, että orjuus on laitonta ja että mielelläsi tutustutat hänet arjen pyörittämiseen hänen toivomusten mukaan. Pölyrätti kouraan, pesukoneen käyttöohjeet iltalukemiseks, tuttipullot kehiin ja kartta läheiseen leikkipuistoon! Sinä et todellakaan kauaa jaksa tuota menoa, et henkisesti etkä fyysisesti.
Vinkki: hävitä kaupan kuitit! Mitä se miehelle kuuluu, mitä kaupasta ostat - vaikka 5 suklaalevyä! Jos valittaa isoista kauppalaskuista, tuumaa vaan että kyllä on ruoka kallista...

Meillä on pieni lapsi kanssa, kohta 10 kk, itse haluaisin kovasti olla hoitovapaalla ja lapsen kanssa kotona vaikka ensi syksyyn asti, mutta mies pakottaa töihin. vetoaa että rahat loppuu ja konkurssi tulee ihan heti jos äiti ei lähde ansaitsemaan itselleen omaa rahaa.
JOtenkin ahistaa tuollainen, mutta kaipa se on lähdettävä töihin ja toivottava että tulisin mahd pian uudelleen raskaaksi-ja sitten olisin kotona kunnes pieninkin olisi kaksi v. (vauvakuume on ollut jo pitkään, ja ollaan puhuttu että toinen saa tulla, mutta tässä välissä pitää mennä töihin ansaitsemaan).

Alkuperäinen kirjoittaja töihin pakotettu....;10666965:
Meillä on pieni lapsi kanssa, kohta 10 kk, itse haluaisin kovasti olla hoitovapaalla ja lapsen kanssa kotona vaikka ensi syksyyn asti, mutta mies pakottaa töihin. vetoaa että rahat loppuu ja konkurssi tulee ihan heti jos äiti ei lähde ansaitsemaan itselleen omaa rahaa.
JOtenkin ahistaa tuollainen, mutta kaipa se on lähdettävä töihin ja toivottava että tulisin mahd pian uudelleen raskaaksi-ja sitten olisin kotona kunnes pieninkin olisi kaksi v. (vauvakuume on ollut jo pitkään, ja ollaan puhuttu että toinen saa tulla, mutta tässä välissä pitää mennä töihin ansaitsemaan).

Onhan tuo tavallaan ihan ymmärrettävää. Miksi miehen pitäisikään tienata koko perheen rahat, jos äidilläkin siihen mahdollisuus? Itsekin menin töihin heti äitiysloman jälkeen, sillä en olisi voinut vaan "lorvia" kotona ja elellä miehen kukkarolla.

Onhan tuo tavallaan ihan ymmärrettävää. Miksi miehen pitäisikään tienata koko perheen rahat, jos äidilläkin siihen mahdollisuus? Itsekin menin töihin heti äitiysloman jälkeen, sillä en olisi voinut vaan "lorvia" kotona ja elellä miehen kukkarolla.

Mun mielestä taas toi on aivan käsittämätön ajattelutapa. Miksi perheessä pitäisi olla "miehen rahat" ja "naisen rahat"? Kyllä meillä ainakin on siitä asti kun aloin esikoista odottamaan ollut yhteinen tili ja "meidän rahat". Samalle tilille menee kaikki: palkat, äitysrahat/kotihoidontuki, lapsilisät... ja sieltä maksetaan kaikki.

Mä en ymmärrä ollenkaan että lasketaan jotenkin sun ja mun rahoja. Äitihan (tai isä) on siellä kotona hoitovapaalla hoitamassa lasta ettei tarvitse hoitoon viedä kovin pienenä. Mikä siinä on lorvimista? Mun mielestä kyllä se on täyttä työtä, varsinkin kun meilläkin lapset 1,5 vuoden ikäerolla. Nyt kun olen töissä taas niin tämä on kyllä paljon helpompaa kuin se kotonaoleminen. Mä kyllä ennemmin lasken töissäkäymisen lepäämiseksi ja kotona olon rankaksi työksi ;)

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan;10667176:
Mun mielestä taas toi on aivan käsittämätön ajattelutapa. Miksi perheessä pitäisi olla "miehen rahat" ja "naisen rahat"? Kyllä meillä ainakin on siitä asti kun aloin esikoista odottamaan ollut yhteinen tili ja "meidän rahat". Samalle tilille menee kaikki: palkat, äitysrahat/kotihoidontuki, lapsilisät... ja sieltä maksetaan kaikki.

Mä en ymmärrä ollenkaan että lasketaan jotenkin sun ja mun rahoja. Äitihan (tai isä) on siellä kotona hoitovapaalla hoitamassa lasta ettei tarvitse hoitoon viedä kovin pienenä. Mikä siinä on lorvimista? Mun mielestä kyllä se on täyttä työtä, varsinkin kun meilläkin lapset 1,5 vuoden ikäerolla. Nyt kun olen töissä taas niin tämä on kyllä paljon helpompaa kuin se kotonaoleminen. Mä kyllä ennemmin lasken töissäkäymisen lepäämiseksi ja kotona olon rankaksi työksi ;)

Totta tämäkin. Kyllä meilläkin on yhteiset rahat, vaikka minä olenkin lapsen kanssa kotona. Mutta päätös siitä, onko lapsi kotihoidossa vai ei, kuuluu molemmille vanhemmille, ei vain äidille. Eli ei äidillä sen paremmin kuin isälläkään ole oikeutta hoitaa lasta kotona ja "elää toisen rahoilla" jos tämä johtaa siihen, että esim. lainanlyhennyksiä ei saada maksetuksi. Kussakin perheessä on erilainen taloudellinen tianteensa, se kannattaa muistaa. Tuskin 10 kk lapsen isä kiusallaan on lastaan päivähoitoon laittamassa...

Alkuperäinen kirjoittaja yhteisistä rahoista;10667185:
Totta tämäkin. Kyllä meilläkin on yhteiset rahat, vaikka minä olenkin lapsen kanssa kotona. Mutta päätös siitä, onko lapsi kotihoidossa vai ei, kuuluu molemmille vanhemmille, ei vain äidille. Eli ei äidillä sen paremmin kuin isälläkään ole oikeutta hoitaa lasta kotona ja "elää toisen rahoilla" jos tämä johtaa siihen, että esim. lainanlyhennyksiä ei saada maksetuksi. Kussakin perheessä on erilainen taloudellinen tianteensa, se kannattaa muistaa. Tuskin 10 kk lapsen isä kiusallaan on lastaan päivähoitoon laittamassa...

Tätä juuri tarkoitin. Jos perheen tulot ja menot on mitoitettu kahden työssäkäyvän tulojen mukaan, niin mun mielestä se vaan on epäreilua että äiti päättää jäädä kotiin hoitamaan lapsia ja isän palkasta pitäisi nipistää sit kaikki. Tai että joutuu pienentämään lainaeriä, jotta isän palkka siihen riittää. Ja toki se on sitten eri asia, äiti ja isä yhteistuumin päättävät että äiti jää kotiin hoitamaan lasta ja isä maksaa kaiken. Mutta kyse olikin siitä, että mies oli pakottanut töihin. Eihän äiti voi yksin tuollaista asiaa päättää ja olettaa että mies maksaa kaiken!

Ja mä en vaan missään nimessä voi olla samaa mieltä siitä että lastenhoito kotona olisi töihin verrattavaa. Ensinnäkin siitä ei makseta juuri mitään, toisekseen en vaan näe lasten kanssa leikkimistä ja ruoan laittoa työksi, anteeksi nyt vaan.

Mulla tuli ap:n tekstiä lukiessa tasan yksi asia mieleen, josta ongelmat juontuvat: miehen työ. Kerroit ap, että tekee tosi pitkää päivää ja vieläpä suorastaan vihaa työtään. Olisiko mahdollista, että miehesi työ aiheutta sen, että hänestä tulee kireä ja vaativa? Vai onko näitä piirteitä ollut aina havaittavissa, esim aikana ennen lapsia? Jotenkin tuli mieleen, että hän kokee tekevänsä mittavan uhrauksen käymällä töissä ja painamalla pitkää päivää, ja siihen verrattuna hän kokee, että sinä pääset helpolla.. Tuokin on moneen kertaan kuultu, että työssä käyvä osapuoli ajattelee, että on oikeus käyttää oma palkkansa miten tykkää. Jossain mielen sopukoissa sen voi jopa ymmärtää - sikäli kun taustalla on se ajatus, että kotona lasten kanssa oleva pääsee niin kovin helpolla. Tästä siis juontuisivat myös nuo rahaongelmat: kun minä teen paskaa työtä ympärivuorokauden, kai minulla on oikeus nauttiakin sitten palkastani ja huilata viikonloput.

Mä en osaa suo neuvoa, mutta tuli mieleen, että olisiko mahdoton ajatus, että miehesi vähentäisi työntekoa? Tekisi lyhyempää päivää tai jopa vaihtaisi työpaikkaa? Ja sitten, kuten joku tuolla ehdotti, järjestäisit niin, että miehesi "joutuu" olemaan kotona vaikka kokonaisen päivän. Laitat listan, mitä kaikkea kuuluu tehdä, että se vastaa sinun normaalia arkipäivääsi...Että hän tajuaisi, ettei se kotona lasten kanssa olo nyt mitään lomailua ole. kyllä minusta nyt vaan kuulostaa, että miehesi on työn takia ihan paskana ja sen takia ei osaa nähdä, mitä ympärillä tapahtuu; ei osaa arvostaa sua, ei ole energiaa teidän perheelle... ei ylipäänsä nyt oikein nää, mikä elämässä on tärkeintä.

Sinulla taitaa olla erittäin helpot lapset, jos päivät pitkät vaan leikitte tai laitatte ruokaa:) Meillä on kohta kaksi vuotta vanhat kaksoset ja kyllä riittää päivissä huutoa ja kiukuttelua myös. Toki niitä mukaviakin hetkiä on paljon, mutta kyllä se silti työstä käy. Jos esim. vertaa johonkin kevyeseen sisähommaan, jossa monet "siirtelevät papereita" ja juovat kahvia (en nyt siis yleistä että kaikki sisähommat olisivat kevyitä, mutta jotkut toki ovat). Hyvä päivä on, jos saa lastenhoidon ohella pyykkikoneen ja astianpesukoneen päälle ja jossain välissä ruoat tehtyä. Kaikki muu (esim. siivoaminen, hetken aikaa istuminen sohvalla ja kirjan lukeminen) on satunnaista herkkua. Usein pyykit odottavat vielä koneessa, kun mies tulee kotiin ja ne saa roikkumaan vasta illalla. Puhumattakaan siitä kun mennään ulkoilemaan, draama usein seuraa draamaa eikä ole ihan helppoa kanniskella kiukuttelevia taaperoita ympäri pihamaata.. Ehkä meillä on jotenkin erityisen vaativat lapset:) Ihania ovat kuitenkin.

Hyvä nainen, olet aivan tossun alla. Lyö nyrkkiä pöytään ja vaadi omia oikeuksiasi. Ei niitä kukaan muu sun puolesta tee. Jätä ukon pyykit pesemättä, ruoka tekemättä jne. Sittenpähän näkee, että teet paljonkin kotona. Ja VAADI että hän osallistuu enemmän. VAATIMALLA vaadit.

Niin, mitähän tuohon sanoisi.
3 vaihtoehtoa
1) jatka samaan mallin - rivien välistä vähän paistaisi , että olet samaa mieltä kuin miehesi . :)
sinua nyt vaan vähän krpii

tai
2) sano miehellesi että menet töihin jos rahasta valitus ei lopu ja sinulle tulee sovittavaa summaa tilille -älä pyörrä päätöstäsi vaikka mikä myrsky nousi, miehesihän voi jäädä kotiin lasten kanssa kun se on niin helppoa.

3)näiden väliltä .. koska sinun osasi on helppo etkä TEE mitään . Jätä myös tekemättä , äläkä kuluta kauppaan rahaa..
-Osaa se aikuinen mies itsekkin kalsarinsa pestä, pyyhkiä pölyt tms jos ne niin paljon vtuttavat.
-osta kaupasta edullista perusruokaa , jota koko perhe voi syödä ja perustele ettei sinulla ole rahaa erikoiseen/ylimääräiseen. Makaroonilaatikko tms.. :)
ja muuten sen oman suklaan voi ostaa kitskalta tms niin ettei siitä jää kuittia ja syödä sen päivällä, kun mies on töissä. ;D
-laitappa kuluneet , pienet vaatteet päällesi kun miehen sukulaiset tulevat vierailulle, kun kerta ei ole rahaa sinun tarpeisiisi
-ota selvää seurakunnan tms kerhioista johon voit esikoista viedä ja vie myös että saat levätä.

MUISTA että tätä voi pelata vain hetken ja sen jälkeen kun alkaa tulla liikaa murinaa niin laitappa hänelle vaikka sähköpostia ja kysyt että miksi hän on vihainen kun toimit hänen ohjeiden mukaan.. huom kerää ylös milloin mies mitäkin on sanonut -aika ja paikka.
Nämä on hyvä laittaa selvästi sähköpostiin ja perustella. :)
voit varautua hetkelliseen raivonpurkaukseen mutta viesti menee kyllä perille.

Jos miehesi vihaa työtään ja osaa tehdä kotihommat sinua paremmin, kun niissä noin neuvoo, niin mitä jos sinä menisit töihin ja miehesi jäisi kotiin hoitamaan lapsia ja siivoamaan? Tai sitten menet itsekin töihin hankkimaan "omaa rahaa".

Meillä on sovittu, että äitiysloman päätyttyä jompi kumpi (tai molemmat vuorollaan, jos kumpikin haluaa) jää kotiin vauvan kanssa ainakin puoleksi vuodeksi. Tuona aikana työssä käyvä maksaa kaikki perheen arkimenot ja hoitovapaasta maksettava naurettava palkkio jää kotona olijan taskurahaksi. Lapsilisä säästetään vauvalle tulevaisuuden varalle. Jos yhden palkka ei riittäisi kattamaan perheemme menoja, emme pitäisi hoitovapaata.

minäkin ehdottaisin, että miehesi jäisi kotiin hoitamaan lapsia ja sinä menisit töihin. Sillä tavalla mies saisi lepoa ja taukoa työstä. Isäsuhteellekin se tekee hyvää.

Minä menin töihin lapsen oltua 11 kk vanha, koska mies ei kerta kaikkiaan suostunut elättämään minua, jos olisin jäänyt kodinhoidontuelle. Näin jälkikäteen päätös oli oikea, koska taloudellinen tilanne huononi muutama vuosi sitten. Ehdin siis juuri saamaan jalkani isommissa projekteissa ns. oven rakoon. Sain lisää vastuuta ja palkkakin nousi kivasti. Kun YT-neuvottelut jokin aika sitten alkoivat, sain pitää työpaikkani. Sen sijaan monella pitkältä äippälomalta tulleet joutuivat pois, koska heillä tietotaito oli pahasti karissut muutaman vuoden poissaolon aikana. Myös palkkauksessa se näkyi selvästi, vaikka osa heistä oli minun kanssa saman ikäisiä, sama koulutus ja alunperin samat työtehtävät.

Tarkoitus on nyt hankkia toinen lapsi, koska asemani on työpaikalla paljon vakaampi, työtaidot kunnossa kaikin puolin ja taloudellisesti rahaa on säästössä, joten pystyisin olemaan 1-2 vuotta kodinhoidontuella kotiäitinä. Tietysti esikoinenkin hyötyisi kotiin jäämisestäni nyt ja ehtisin olemaan kotona, kun hän tulee aloittamaan koulunkäynnin.

Yhteistyössä