Mitä nimityksiä käytätte lapsesta, ja mitkä niistä on ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja --
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ite puhun kersoista. Inhoan tekopirteitä kuten muksut ja naperot. Prinsessaksi tai neidiksi en ikinä nimittäisi, ne on mielestäni kaikkein halventavimpia ja toisaalta kannustavat neitimäisyyteen ja prinsessaleikkeihin eli "naismaiseen" avuttomuuteen ja vähän kuin turhamaisuuteen. Tyttöjäkin pitää kannustaa tekemiseen eikä pynttäytymiseen

Pipana. Lähinnä kotona käytän ja hellitellessä, "kuules Pipana, mitä sä oot oikein tehny??!"

Vieraalle esim. nlan odotushuoneessa puhuessa käytän vaan nimeä poika "meillä tuo poika käy nukkumaan ysiltä"

Muuten pojan nimestä on pari "hellittelynimeä" joita saatta muutkin läheiset käyttää joskus :)

Pentu ja kakara kuulostaa mun korvaan negatiivisilta.

Inhosin lapsena kun täti puhui mukuloista...Ei pahalla puhunut mutta tuli mieleen että mukulat on niinkuin perunan mukuloita. Pieniä, niitä on paljon, ne ovat kuin oma lajinsa, niitä vain jostain ilmestyy "mukuloita"...Ne pärjää ja leikkii keskenään eikä ymmärrä aikuisten asioita...Mukulat on kuin villeinä pellossa.

meillä on yleisessä käytössä apina, pentu, kakara ja mukula. Näissä ei ole negatiivista sävyä.

mä inhoon sanaa pipana, mutta en sensävyn takia vaan siks et se kuulostaa liikaa papanalta. pupun pipanoita... :D

muksut, pojat, penskat, pikku possut, mussukat, mustikat, kultsit, pirulaiset, tuholaiset... Mitään en sano pahalla ja lapset tietää kyllä. Joskus on yks tuttu kysynyt että miksi sanot lapsiasi pennuiksi, etkö arvosta heitä mäkätimäkäti...
Se on hassua että omalla nimellään puhun heille melkipä pelkästään sillon kun ovat tuhmia. Ja mua häiritsee aina kauheesti jos mun ukko puhuu mulle mun nimellä, enkä mä koskaan puhu hänelle hänen nimellään. Sama juttu isäni ja äitini kanssa.

Useimmiten käytän omasta nimeä mutta joskus: poikanen, kersa, alamittainen, pikkuinen, laps, gosse....
Muiden on melkeinpä poikkeuksetta lapsia, sopivan neutraali, pojat jos on pojista kysymys ja tytöt jos on tytöistä.