mitä oireita jos kohdunkaula ennenaikojaan lyhenee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilli3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lilli3

Vieras
Onko kokemusta mitä oireita on ollut, jos ennen aikojaan kohdunkaula lyhenee tai kohdunsuu aikeaa. Voiko sitä tuntea itse, vai onko se lääkärin vain todettavissa?
Mitä oireita on ollut jos vauva on syntynyt ennen aikaisena...vai onko mitään.Siis ennenkuin säännölliset supistelut sitten ovat alkaneet.
Olen nyt viikolla 32 ja jomottaa alapäätä ja vihloo välillä ihan sikana. Hiukka epätoivo iskee välillä että miten tästä vielä helmikuun alkuun mennään...kävely on välillä tosi vaikeaa ja supistaa lähes aina kun nousen kävelemään.

Itselläni kohdunkaula lyheni viikolla 25, eikä oirehtinut millään lailla. Aiemmin oli tuollaista jomotusta ja vihlontaa, mutta silloin ei ollut mitään tapahtunut.

Myös minulla oli aivan oireeton vaihe tuo kohdunkaulan lyheneminen ja synnytyksen alkaminen. Vedet vain meni ja muutaman tunnin päästä oli vauva maailmassa. Tietysti oli täytynyt supistella aikaisemmin, mutta en sitä tuntenut.

Nuo vihlonnat alapäässä (jos ovat ihan ala-alapäässä) on ihan normaaleja liitoskipuja, joita voi olla jo alkuraskaudesta. Varsinainen supistelu ainakin itselläni tuntui mahassa hieman navan alla ja ristiselässä.

Jos kohtu supistaa (maha kovettuu) kävellessä, niin kannattaa rauhoittaa tahtia ja malttaa levätä. Ei liikaa joulustressiä! :)

Oma pikkuinen syntyi 33viikkoisena ja pari viikkoa oltiin sairaalassa ennen kotiinpääsyä. Siinä main ovat jo niin kehittyneitä, että lähinnä enää keräävät viimeiset viikot massaa ja kehittelevät keuhkojaan. Jotkut tarvitsevat vielä hengitysapuja, mutta monet kykenee hengittämään heti jo ihan itse pikkuisessa lämpökaapissaan. Toivottavasti sinun vauvasi malttaa kuitenkin pysytellä kohdussa tulevan vuoden puolelle, mukavampihan siellä äitin lämmössä on olla.

Yhteistyössä