Mitä olette tästä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja käsi sentään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

käsi sentään

Vieras
Tilanne oli tämä:

1,5v lapsi istuu lattialla ja piirtää. Sanoin lapselle, että vaihtaa kynä toiseen käteen (vasemmasta oikeaan) ja lapsi vaihtaa. Mies veti herneen nenään ja kävimme melko kiivasta keskustelua lapsen ohjauksesta ja kasvatuksesta. Miehen mielestä on väärin "ohjata" lasta käyttämään enemmän toista kättä, vaan hänen pitäisi itse päättää kumpaa kättä käyttää hallitsevasti. Olen samaa mieltä, että molempia käsiä pitää käyttää, mutta onko väärin kehottaa vaihtamaan esim. kynä oikeaan käteen, jos lapsi piirtää sillä paremmin. Itse en näe tässä asiassa mitään väärää, koska tuohon asiaan emme kuitenkaan voi lopullisesti vaikuttaa ja mitään merkitystä, kumpikätinen lapsi on tai hänestä tulee, ei ole. Mies on vasenkätinen, minä oikeakätinen.

miehes kanssa samaa mieltä lapsen pitää itse päättää kummassa kädes pitää kynää. joskus menneinä vuosina kouluissa pakotettiin pitämään oikeassa ja nykyään ei sitä enää ole. onneksi. tai no tiedä näistä vanhemmista kuuskymppisistä opeista vieläkö pakottavat. mutta luonto hoitaa kyllä kumpi kätinen lapsesta tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja olen :
miehes kanssa samaa mieltä lapsen pitää itse päättää kummassa kädes pitää kynää. joskus menneinä vuosina kouluissa pakotettiin pitämään oikeassa ja nykyään ei sitä enää ole. onneksi. tai no tiedä näistä vanhemmista kuuskymppisistä opeista vieläkö pakottavat. mutta luonto hoitaa kyllä kumpi kätinen lapsesta tulee.

Samaa mieltä, jollei puolieroja ole. Mutta jos toisella kädellä onnistuu selvästi paremmin niin sitten ohjaisin siihen.

Meillä toinen kaksosista on vasenkätinen. Alussa piirteli kummallakin kädellä ja en oikeestaan puuttunut siihen mitenkään. Pian kuitenkin rupesi käyttämään pelkästään vasenta.

Miten arvioidaan 1,5 v:n piirtävän "paremmin" tai "huonommin" jollain kädellä? En siis kysy vittuillakseni, vaan minä itse olen vasuri ja mies oikeakätinen, ja pohdin jo näin etukäteen että miten oikeasti tukea lasta siihen luontaiseen suuntaan mikä hänelle oikea sitten on.

Alkuperäinen kirjoittaja Sinirastas:
Miten arvioidaan 1,5 v:n piirtävän "paremmin" tai "huonommin" jollain kädellä? En siis kysy vittuillakseni, vaan minä itse olen vasuri ja mies oikeakätinen, ja pohdin jo näin etukäteen että miten oikeasti tukea lasta siihen luontaiseen suuntaan mikä hänelle oikea sitten on.

No aika pitkäänhän lapset vaihtelevat kätisyyttä sillä tavalla, että esim. syövät ja piirtävät sillä kädellä mihin kynä tai lusikka ensimäisenä osuu... Kuitenkin aika usein jo pienelläkin on huomattavissa se, että kummalla kädellä homma sujuu varmemmin. Varsinkin syömisessä on minusta selviä eroja...

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Niin no, ei minusta väärin ole ohjata, mutta en näe sille mitään tarvettakaan. Joten teki niin tai näin, niin tässä tapauksessa se taitaa olla aina oikeinpäin =)

Näin mäkin ajattelen. Ja saatan ohjata, mutta en tee asiasta numeroa eli jos lapsi vaihtaa kynän toiseen käteen, niin hyvä, mutta jos ei halua vaihtaa, niin en ala vänkäämään vastaan enkä komentamaan. Tosin mä en koskaan itse edes ohjaa, mulla ei vaan ole aikaa ja mielenkiintoa vahdata kummalla kädellä nuo mitäkin tekee, pääasia että tekee (syö ja piirtää itse). :whistle:

Tarkoitan, että kynä pysyy hallitummin oikeassa kädessä ja otteet ovat varmemmat. Jälkihän on ihanaa töherrystä kummallakin kädellä :D

Toki lapsi meillä käyttää molempia käsiään kaikissa toimissaan, enkä koskaan ole esim. vaihtanut tavaraa kädestä toiseen, vaan käyttänyt tässä sanallista ohjausta.

Alkuperäinen kirjoittaja olen :

Peesi tähän

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Näin mäkin ajattelen. Ja saatan ohjata, mutta en tee asiasta numeroa eli jos lapsi vaihtaa kynän toiseen käteen, niin hyvä, mutta jos ei halua vaihtaa, niin en ala vänkäämään vastaan enkä komentamaan.

Näin juuri olen tehnyt ja samalla periaatteella ;) Jos kynä ei vaihdu toiseen käteen, niin ei haittaa. Siksi hämmästyin todella miehen voimakkaasta reaktiosta kommenttiini.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tarkoitan, että kynä pysyy hallitummin oikeassa kädessä ja otteet ovat varmemmat. Jälkihän on ihanaa töherrystä kummallakin kädellä :D

Tätä vähän meinasinkin joo :D Mutta kiitos vastauksesta (samoin Aaban) kaipa meidänkin mukula jonkin kätisyyden omaksuu kun ensin syntyykin :)

No jospa miehesi reaktio johtui juuri tästä vasenkätisten historiasta?
Mä en kyllä sanois lapselle yhtään mitään enkä pyrkisi ohjaamaan. Ei tietääkseni ole mitenkään tarpeellista, se kätisyys löytyy ja ohjautuu ihan itsekseenkin. (Tai vaikka olisi molempikätinenkin niin siitä ei mitään haittaa ole).

Alkuperäinen kirjoittaja v:
No jospa miehesi reaktio johtui juuri tästä vasenkätisten historiasta?Mä en kyllä sanois lapselle yhtään mitään enkä pyrkisi ohjaamaan. Ei tietääkseni ole mitenkään tarpeellista, se kätisyys löytyy ja ohjautuu ihan itsekseenkin. (Tai vaikka olisi molempikätinenkin niin siitä ei mitään haittaa ole).

Tätä mäkin veikkaan. Sehän on aiheuttanu joskus paljon ongelmia koulussa, jos kirjoitti "väärällä" kädellä ja siitä kun pakotettiin väkisin kirjoittamaan oikealla kädellä seurasi lukihäiriöitä ja änkytystä.

Mihin ikään mennässä yleensä toi kätisyys löytyy? Huomasin vasta äsken et meidän1v4kk syö vasemmalla, tosin seuraavana päivänä söi oikella. Mietin että koska on selvää kumpi kätinen on?

Yhteistyössä