Mitä olette tehneet eri tavalla toisen lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihamieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En stressannut senkään vertaa, kuin esikoisen kanssa. Joka ei sekään paljoa ollut.

Enkä edes yrittänyt laittaa lasta kärryvaunurattaisiin, siksi "kun niin kuuluu tehdä".

Paljon rennommin, en oikein tiedä onko se hyvästä vai pahasta, mutta otin asiat todella paljon lunkimmin. Enkä huomioinut samalla tavalla jokaista asiaa lapsen kehityksessä. Se on vähän surullistakin, en muista samalla tapaa kuopuksen ensimmäisiä sanoja tai hampaita tms. Mutta en minä sitä lapselle kerro.

Miten sujuu noin yleisesti ottaen? Ei ainakaan liian kuuma kesä :D

voin sanoa jo etukäteen, vaikka toista ei vielään ole, että en ole niin höperö ja stressaantunut seuraavasta lapsesta. Tuntui ekan kanssa kun oli mahassa, että mikään ei ole hyvin, kasvaako tarpeeksi kun on niin pieni maha ja plaa plaa.. jätän noi mietiskelyt sikseen ja kun syntyy niin yritän ainkain pysyä järjissäni :) enkä osta valmiiksi kauheeta määrää kaikkee mitä ei sitten kuitenkaan tarvii.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
En stressannut senkään vertaa, kuin esikoisen kanssa. Joka ei sekään paljoa ollut.

Enkä edes yrittänyt laittaa lasta kärryvaunurattaisiin, siksi "kun niin kuuluu tehdä".

mitkä on kärryvaunurattaat?

no ne normaalit hätäilyt esikon ollessa vauva jäi pois toisen kanssa. esim. en voinut tiskata kun vauva nukkuu, voi herätä enkä sit voinut tiskata vauvan ollessa hereillä kun piti seurustella pojan kanssa :laugh: :laugh:
ja kaikkea muuta yhtä älytöntä.

Alkuperäinen kirjoittaja pullapitko:
no ne normaalit hätäilyt esikon ollessa vauva jäi pois toisen kanssa. esim. en voinut tiskata kun vauva nukkuu, voi herätä enkä sit voinut tiskata vauvan ollessa hereillä kun piti seurustella pojan kanssa :laugh: :laugh:

Ensimmäistä muistan tuijotelleeni, kun nukkui, että heräis nyt jo, miksi se niin kauan nukkuu. Mutta sitä ei kyllä tapahtunut kuopuksen kanssa :D

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
mitkä on kärryvaunurattaat?

Mikä tahansa hökötys, jossa lasta kärrätään. :D

Eli rintarepussa kannoin alusta alkaen. Esikoista yritin kärrätä vaunuissa pari ekaa viikkoa.... hampaat irvessä.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja pullapitko:

Ensimmäistä muistan tuijotelleeni, kun nukkui, että heräis nyt jo, miksi se niin kauan nukkuu. Mutta sitä ei kyllä tapahtunut kuopuksen kanssa :D

mä kävin " tökkimässä" poikaa kun nukkuu niin kauan että onko kaikki hyvin. :D

Miten sujuu noin yleisesti ottaen? Ei ainakaan liian kuuma kesä :D

No ei ole juu kuumaa ollut, hyvä niin, kun minulla on kuuma joka tapauksessa. no nyt pitäisi alkaa helteet, juuri kun olemme kaupungissa loppuviikon. Ja jos raskautta tarkoitat, niin olen ollut tosi väsynyt verrattuna ekaan raskauteen, ja edelleen huonovointisempi, mitä olin viimeksi (nyt sentään vko 22 ja risat). Mutta eri merkkiä on tulossa, liekö se vaikuttaa, vai se, että on 4 v vanhempi...? Ja olin kunnolla kipeänä, pari viikkoa sängyn pohjalla, aloin jo olla vähän huolissaan, mutta pikkuhiljaa alkaa olla normaaleissa voimissa.

Välillä mietityttää, että olenko oikeasti väsynyt, vai käytänkö vaan raskautta tekosyynä armottomalle laiskuudelleni? Lomalla en ole kuitenkaan saanut MITÄÄN aikaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Välillä mietityttää, että olenko oikeasti väsynyt, vai käytänkö vaan raskautta tekosyynä armottomalle laiskuudelleni? Lomalla en ole kuitenkaan saanut MITÄÄN aikaiseksi.

Silloinhan loma on ollut just oikeanlainen, ei aina tarvi touhottaa =)

Silloinhan loma on ollut just oikeanlainen, ei aina tarvi touhottaa =)

Joo mutta joskus ne hommat on kuitenkin tehtävä. Ja töiden jälkeen on aina poikki, eli siksi olisi ollut hyvä jos jotain olisi saanut aikaiseksi. No, tänään silitän ison kasan pyykkejä, kertymä ehkä neljältä kuukaudelta :whistle:

Joo mutta joskus ne hommat on kuitenkin tehtävä. Ja töiden jälkeen on aina poikki, eli siksi olisi ollut hyvä jos jotain olisi saanut aikaiseksi. No, tänään silitän ison kasan pyykkejä, kertymä ehkä neljältä kuukaudelta :whistle:

Uskomattoman pitkään sitä voi asioita siirtää :saint: Sama homma olisi muuten minulla, silitystä riittäisi, josko huomenna. Tosin huomenna on meillä synttärit, kuopus aikoo miettiä mitä tahtoo päivälliseksi, lupasin kokota mitä vain tahtoo, kunhan on sellaista, mitä osaan :D

Otin toisen lapsen kohdalla vieläkin rennommin kuin ekan kohdalla :D

Imetin paljon pidempään; kuopus sai rintaa 1 v 9 kk, esikoinen 3 kk. Tämä tosin oli enemmänkin vauvasta, hänen tarpeistaan ja luonteestaan kiinni kuin minun päätöksestäni.

Käytin kestovaippoja ja kantoliinaa. Esikoisen kanssa vasta suunnittelin käyttäväni kestoja ja kantoliinaa :saint:

En hankkinut kolhoja yhdistelmävaunuja koska sellaiset mukamas pitää talvivauvalla olla, vaan kuljetin vauvaa ketterissä rattaissa :)

Olin kotiäitinä lyhyemmän ajan: esikoinen oli kotihoidossa piirun verran alle 3 v ikäiseksi, kuopus meni päiväkotiin 1 v 8 kk iässä.

Uskomattoman pitkään sitä voi asioita siirtää :saint: Sama homma olisi muuten minulla, silitystä riittäisi, josko huomenna. Tosin huomenna on meillä synttärit, kuopus aikoo miettiä mitä tahtoo päivälliseksi, lupasin kokota mitä vain tahtoo, kunhan on sellaista, mitä osaan :D

Minäkin olisin siirtänyt silityksen vielä huomisellle, mutta säätiedotus sai muuttamaan mielen: tänään on vielä pilvinen ja kohtuuviileä päivä, ja huomenna on pelkkää aurinkoa ja kuumuutta, ja silitys on liian kuumaa sellaisena päivänä.

Hyviä synttäreitä teille! Kerro sitten mitä kuopus halusi.

Hyviä synttäreitä teille! Kerro sitten mitä kuopus halusi.
Juu, arpoi vielä eilen parin vaihtoehdon kanssa, jälkiruoan saan kuulema itse päättää, olisi kiva kuulema, jos olisi yllätys :D

Meillä mies toivoi pullapitkoa, lupasin leipoa tänään. Minun tekisi mieli kamalasti pavlovaa, ehkä sitten loppuviikosta...

Meillä mies toivoi pullapitkoa, lupasin leipoa tänään. Minun tekisi mieli kamalasti pavlovaa, ehkä sitten loppuviikosta...

No tuota pavlovaa minäkin suunnittelin, ties monettako kertaa, viime viikolla viimeksi, kun olimme kahden kesken, mutta jos nyt sitten rohkaisisin mieleni, on mansikka-aikakin =)

Vastaan vielä tähän omaan aloitukseen, sillä minulla on mielessä tällä hetkellä kolme asiaa, mitä aion tehdä toisin:
1) en aio syödä suklaata joka päivä imetysajan
2) en aio aloittaa kiinteät perunalla
3) palstaisen täällä huomattavasti vähemmän äitiyslomalla!

Ihan on alkanut pelottaa tämän nelosen kasvatus, kun kolmonenkin on ihan vaan tuossa sivussa kasvanut. :whistle:
Eli paljon paljon rennommin olen kaikki asiat ottanut, kuin esikoisen kanssa.

Esikoisen kohdalla imetys ei luonannut, poika oli niin hätäinen syöjä ja nänninpäitä mulla ei ollut missään. Piti sitten imettää sillä hiton rintakumilla ja se taas ei jaksanut kiinnostaa mua. Joten imetin vain 2kk kun maidontulo tietty hiipui koko ajan, kun en imettänyt kokoaikaa vaan sai myös korviketta. Ja kakkosta ja kolmatta olen siis täysimettänyt ja kakkosen imetys loppui vasta 2v4kk iässä.

Lisäksi kakkosen ja kolmosen kanssa ei ole tarvinnut vaippaa laittaessa laskea pippeliä alaspäin, kun on olleet tyttöjä. :laugh: :laugh:

Yhteistyössä