Mitä on tärkeää tietää päiväkodista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "liirumlaarum"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"liirumlaarum"

Vieras
Menen tutustumaan muutamaan päiväkotiin, ennenkuin jätän päivähoitohakemuksen. Mistä asioista teidän mielestä olisi tärkeää kysyä, vinkkejä?

Mitkä seikat teillä on vaikuttaneet päiväkodin valintaan?

Haen kunnalliseen päiväkotiin Helsingissä.

Kiitos paljon!! <3

Voithan käydä tutustumassa vaikka kuinka moneen, mutta meillä päin ei kyllä itse voi päiväkotia valita. Sinne laitetaan missä tilaa on. Anteeksi nyt vaan kyynisyyteni... Omalle lapselleni olen laittanut hoitohakemuksen 3kk sitten ja kk päästä alkaisi hoidon tarve. Ja hakemukseen 5km. säteellä kaikki päiväkodit (yhtä lukuunottamatta)sekä pph:t. Tällä viikolla koko aluetta hoitava päiväkodinjohtaja soitti ja kyseli olisiko meillä kuitenkin mahdollisuus palka kotiin hoitaja, kun paikkaa ei yksinkertaisesti ole. Kyllä pistää vähän jännittämään, mitä pienen hoidon aloituksesta tuleekaan :(

Minä en myöskään ymmärrä tuota, että käydään tutustumassa kymmeneen päiväkotiin.. kun ei sitä paikkaa tosiaan saa valita ja paikkoja on vähän tarjolla. Ja siinä "tutustuessa" saatu käsitys päiväkodista ei välttämättä mitenkään vastaa todellisuutta.

yritä vähän aistia tunnelmaa aikuisten kesken ja aikuisten ja lasten välillä. kovin suuria johtopäätöksiä ei tietenkään voi yhden vierailun perusteella tehdä, mutta ehkä huomaat eroja. kuinka aikuiset puhuvat toisilleen ja lapsille? vaikuttavatko lapset olevan kiintyneitä aikuisiin? kuinka aikuiset ratkaisevat ristiriitatilanteet lasten kanssa? onko ryhmässä enemmän iloa ja hymyä kuin kiukkua ja kyyneleitä?

kysy mitkä asiat ovat heille tärkeimpiä lapsen varhaiskasvatuksessa ja lapsen hoitopäivän totetuttamisessa. kullakin meistä on erilaisia arvoja ja voi olla, että et ole kaikkien päiväkodin työntekijöiden kanssa kaikesta samaa mieltä. ehkä löydät sellaisen paikan, jossa arvonne natsaavat yhteen. kehotan kuitenkin kuuntelemaan tarkalla korvalla varsinkin kokeneiden työntekijöiden näkemyksiä, vaikka et itse ehkä heti olisikaan samaa mieltä. heillä on sellainen kokemus takana lasten kasvattamisesta, että monien erityisesti nuorten nykyvanhempien käsitykset kasvattamisesta ovat aika hataralla pohjalla heihin verrattuna.

loppujen lopuksi haluan todeta, että uskon, että suurimmassa osassa suomalaisia päiväkoteja suurin osa työntekijöistä tekee työtä sydämellä ja kärsii jatkuvasti siitä, ettei voi tehdä työtään niin hyvin kuin haluaisi. esteenä tälle on liian suuret ryhmät, huonoa kotikasvatusta ja riittämätöntä hoivaa kotonaan saaneet/saavat lapset, epäpätevät ja alalle soveltumattomat työkaverit, pätevien sijaisten saamisen mahdottomuus ja työn pirstaloituminen, kun perustyöhön eli lasten kanssa olemiseen ei jää tarpeeksi aikaa toimisto yms.töiden vuoksi. jos siis kohtaat epäkohtia, niin älä heti ajattele, että työntekijät ovat haluttomia tai kykenemättömiä toimimaan toisin. juttele vähän syvemmin niin pääset ehkä vähän jyvälle heidän ajatuksistaan.

täytyy kyllä myös todeta, että aika harvoin taitaa nykyään olla mahdollista valita eri päiväkotien välillä. tunkua ja lapsia on niin paljon, että kysessä taitaa olla lopulta vaan siitä, että mistä onnistuu saamaan paikan, aina ei voi valita. mutta toki hyvä, että olet aktiivinen ja kiinnostunut lapsesi hoidosta ja käy ihmeessä tutustumassa, ei siinä mitään häviäkään.

No ei meillä päin kyllä pääse tutustumaan mihnkään päiväkotiin,ennen kuin päätös päivähoitopaikasta on tehty.ja tutustuminenekin on muutaman tunnin vanhemman kanssa.Tietty jos omat työt aloitta vasta lapsen mentyä hoitoon,niin sittenhän siinä on mahdollista lapsen olla lyhyempää päivää aluksi hoidossa.Meillä kyllä lepset aloittaa samaan aikaan,kun mulla alkaa työt.

jännäksi pistää elämän,kun viimeksi olin menossa töihin aj tuli tämä ylläri raskaus ja siten en hoitopaikka tarvinnutkaan.minulle soitettiin viikkoa ennen kun töitten piti alkaa,että vieläkö tarvitsen hoitopaikkaa,että ku kaikki on täynnä.No siinä vaiheessa istten jatkoin hoitovapaatani,koska ongelmaraskaudessa olisin kuitenkin joutunut sairaslomalle,että se oli minulle ihan sama.Olin todella järkyttynyt puhelin soitotsta,että voiko olla totta ,koska oli hakenut paikka ajoissa monta kk etukäteen ja vasta kun vikko oli aikaa nii ilmoitettiin,että paikka ei ole,tai että se kyllä jostain järjestetään,missä nyt sattuu tilaa olemaan.neuvoksi sanottiin,että kannattaa aloittaa lapsen hoito elokuun alussa,vaikka töihin menisi vasta syyskuussa,koska paikat tulee jakoon elokuussa.
tästä viisastuneena laitan isomman hoitoon jo elokuun alusta ja pienemmän vasta syyskuussa,jolloin aloitan työt.Näin saan molemmat samaan päiväkotiin ja tällä turhalla kuukaudella pelaan varman paikan lähipäiväkotiin.On tämä vaan hullua hommaa kyllä =(

yritä vähän aistia tunnelmaa aikuisten kesken ja aikuisten ja lasten välillä. kovin suuria johtopäätöksiä ei tietenkään voi yhden vierailun perusteella tehdä, mutta ehkä huomaat eroja. kuinka aikuiset puhuvat toisilleen ja lapsille? vaikuttavatko lapset olevan kiintyneitä aikuisiin? kuinka aikuiset ratkaisevat ristiriitatilanteet lasten kanssa? onko ryhmässä enemmän iloa ja hymyä kuin kiukkua ja kyyneleitä?

kysy mitkä asiat ovat heille tärkeimpiä lapsen varhaiskasvatuksessa ja lapsen hoitopäivän totetuttamisessa. kullakin meistä on erilaisia arvoja ja voi olla, että et ole kaikkien päiväkodin työntekijöiden kanssa kaikesta samaa mieltä. ehkä löydät sellaisen paikan, jossa arvonne natsaavat yhteen. kehotan kuitenkin kuuntelemaan tarkalla korvalla varsinkin kokeneiden työntekijöiden näkemyksiä, vaikka et itse ehkä heti olisikaan samaa mieltä. heillä on sellainen kokemus takana lasten kasvattamisesta, että monien erityisesti nuorten nykyvanhempien käsitykset kasvattamisesta ovat aika hataralla pohjalla heihin verrattuna.

loppujen lopuksi haluan todeta, että uskon, että suurimmassa osassa suomalaisia päiväkoteja suurin osa työntekijöistä tekee työtä sydämellä ja kärsii jatkuvasti siitä, ettei voi tehdä työtään niin hyvin kuin haluaisi. esteenä tälle on liian suuret ryhmät, huonoa kotikasvatusta ja riittämätöntä hoivaa kotonaan saaneet/saavat lapset, epäpätevät ja alalle soveltumattomat työkaverit, pätevien sijaisten saamisen mahdottomuus ja työn pirstaloituminen, kun perustyöhön eli lasten kanssa olemiseen ei jää tarpeeksi aikaa toimisto yms.töiden vuoksi. jos siis kohtaat epäkohtia, niin älä heti ajattele, että työntekijät ovat haluttomia tai kykenemättömiä toimimaan toisin. juttele vähän syvemmin niin pääset ehkä vähän jyvälle heidän ajatuksistaan.

täytyy kyllä myös todeta, että aika harvoin taitaa nykyään olla mahdollista valita eri päiväkotien välillä. tunkua ja lapsia on niin paljon, että kysessä taitaa olla lopulta vaan siitä, että mistä onnistuu saamaan paikan, aina ei voi valita. mutta toki hyvä, että olet aktiivinen ja kiinnostunut lapsesi hoidosta ja käy ihmeessä tutustumassa, ei siinä mitään häviäkään.

Missä päiväkodissa henkilökunnalla on aikaa keskustella mahdollisten tulevien lasten vanhempien kanssa syvällisiä keskusteluita? Jos kaikki kiertäisivät monta päiväkotia läpi kyselemässä syvällisiä, niin lapset jäisivät heitteille. Itsekin totesit tekstissäsi ettei hoitajilla ole tarpeeksi aikaa perustyöhön muiden töisen vuoksi.

[QUOTE="espoolainen";25920306]Minä en myöskään ymmärrä tuota, että käydään tutustumassa kymmeneen päiväkotiin.. kun ei sitä paikkaa tosiaan saa valita ja paikkoja on vähän tarjolla. Ja siinä "tutustuessa" saatu käsitys päiväkodista ei välttämättä mitenkään vastaa todellisuutta.[/QUOTE]

Se valinta riippuu kyllä kans vähän ajankohdasta jolloin hakee... me haettiin lapselle paikkaa kesäkuun puolivälistä (oli sitten sen pari viikkoa harjoittelemassa, heinäkun kotona, ja elokuussa meni hoitoon), ja saatiin paikka siitä päikystä mikä oli meillä kakkostoiveena. Ensisijaiseen ei päästy, koska siellä ei ollut eskareita, eikä näinollen paikkoja vapautunu elokuussa sen enempää kun muutenkaan. Jälkeenpäin ollaan oltu varsin tyytyväisiä tähän mikä saatiin.

Aapeelle -kannattaa kyselllä kokemuksia päiväkodissa jo olevien lasten vanhemmilta, jos vaan suinkaan saa niitä mitenkään käsiinsä. Voithan vaikka tutustumiskäynnillä kysellä, olisko tällaista mahdollisuutta. Musta tuntuu, että ainakin pienemmissä päiväkodeissa se tutustumiskäynti saattaa myös vaikuttaa paikan saamiseen, että niille vähille paikoille otetaan mielummin sellainen lapsi, joka on käynyt paikassa näyttäytymässä, ja normaaliksi havaittu :) Tää on tosin ihan mutu-tuntumaa, en tiedä pitääkö ollenkaan paikkaansa.

Ja kyllä se vaan on ainakin tässä meidän lähistöllä niin, että kaikki ne, jotka menivät hoitoon elokuussa, saivat paikan lähipäiväkodista, kun taas ne jotka nyt keväällä olisivat alottelemassa, joutuvat kuskaamaan lapsiaan kuka minnekin, monen kilometrinkin päähän. Ja Helsingissä asutaan.

Itsellä sama prosessi käynnissä ja todellakin käyn tutustumassa niin moneen päiväkotiin, kuin tunnen tarpeelliseksi. Kaikissa joihin olen ollut yhteydessä, on suhtauduttu todella myönteisesti tutustumisiin. Ja tutustuessa työntekijät ovat mielellään ja avoimesti kertoneet toiminnastaan kaikkea, mitä olen osannut kysyä.

Yhteistyössä