Mitä ovat Visalla katevaraukset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
En ole käyttänyt kesäkuussa luottokorttia kuin yhteen 10e ostokseen puolivahingossa, luottoraja minulla on 1000e/kk, mutta äsken kun kävin katsomassa luottokortin tapahtumia, niin siellä näkyy, että käytetty 180e ja katevaraukset -180e.. Ja käytettävissä on siis enää 820e. Mitä tämä nyt tarkoittaa kun ei siellä edes kerrota, että mihin olisin nuo 180e käyttänyt?

Mitä tarkoittaa luottokortin käyttäminen puolivahingossa? Et kuullosta kovin huolelliselta raha-asioissa.

Tuo voi olla juttu että on veloitettu panttimaksua jostain tai sitten sun kortti on kopioitu, käytetty jossain ja veloitus näkyy kohta tapahtumissa.

Siis puolivahingossa niin, että kun maksoin ostosta kassalla maksupäätteellä, niin painoin vahingossa credit kun piti painaa debit, mutten sitten jaksanut sitä alkaa korjaamaan, kun ajattelin että se on ihan sama, kummalla maksaa. Näinköhän sitä uskaltaa enää luottokorttia käyttääkään, jos siitä saattaa noin vain kadota rahaa..olen kyllä joskus tilannut paypalin kautta netistä jotain luottokortilla, onkohan siinä mennyt jotain vikaan.

[QUOTE="aapee";26588291]Siis puolivahingossa niin, että kun maksoin ostosta kassalla maksupäätteellä, niin painoin vahingossa credit kun piti painaa debit, mutten sitten jaksanut sitä alkaa korjaamaan, kun ajattelin että se on ihan sama, kummalla maksaa. Näinköhän sitä uskaltaa enää luottokorttia käyttääkään, jos siitä saattaa noin vain kadota rahaa..olen kyllä joskus tilannut paypalin kautta netistä jotain luottokortilla, onkohan siinä mennyt jotain vikaan.[/QUOTE]

Jos ilmoitat pankkiin heti maanantaina oudosta katevarauksesta niin et menetä rahaa jos osoittautuu väärinkäytökseksi. Kyseessähän on katevaraus eikä rahoja ole vielä tilitetty mihinkään.

Niin ja siis mikä tuo panttimaksu on? Äh, sitä minäkin ajattelin, että maanantaina sitten näkyy että Paypalin kautta on johonkin päin maailmaa rahaa lähtenyt minun tietämättäni. Ei olisi pitänyt alkaa netistä tilailemaan mitään!

[QUOTE="aapee";26588291]Siis puolivahingossa niin, että kun maksoin ostosta kassalla maksupäätteellä, niin painoin vahingossa credit kun piti painaa debit, mutten sitten jaksanut sitä alkaa korjaamaan, kun ajattelin että se on ihan sama, kummalla maksaa. Näinköhän sitä uskaltaa enää luottokorttia käyttääkään, jos siitä saattaa noin vain kadota rahaa..olen kyllä joskus tilannut paypalin kautta netistä jotain luottokortilla, onkohan siinä mennyt jotain vikaan.[/QUOTE]

Kyllä se summa on kokonaisuudessaan johonkin menossa, joko on mennyt vikaan, jos et ole tuollaisella summalla tilannut, tai sitten et muista mihin olet rahojasi käyttänyt.

Soitat maanantaina luottokuntaan ja kysyt mille kate on varattu. Sinulla asia näkyy nettipankissa vasta kun maksu lähtee kortista, nythän se on vasta varauksessa. Ellet ole korttia käyttänyt, kyseessä on väärinkäytös joko netin kautta tai muuten. Tai sitten joku muu on höylännyt korttiasi, tietääkö joku pinkoodisi?

No mä veikkaisin että olet lähipäivinä ostanut jotain 180e arvoista luoton puolelta ja sitä ei ole vielä veloitettu tililtäsi. Koska on sama summa käytetyissä niin järjestelmä laskee jo valmiiksi katevarauksenkin käytetyksi.

Helposti maksaa vahingossa luotolla, näin käynyt kerran itsellenikin, enkä edes tiennyt painaneeni väärin ennen kuin visa-lasku tuli.

[QUOTE="aapee";26588307]Niin ja siis mikä tuo panttimaksu on? Äh, sitä minäkin ajattelin, että maanantaina sitten näkyy että Paypalin kautta on johonkin päin maailmaa rahaa lähtenyt minun tietämättäni. Ei olisi pitänyt alkaa netistä tilailemaan mitään![/QUOTE]

auton tai muun asian vuokrauksessa saatetaan toisinaan veloittaa luottokortilta suurehko summa pantiksi joka palautetaan sinne luottotilille kun palautat vuokrakohteen

[QUOTE="vieras";26588305]Jos ilmoitat pankkiin heti maanantaina oudosta katevarauksesta niin et menetä rahaa jos osoittautuu väärinkäytökseksi. Kyseessähän on katevaraus eikä rahoja ole vielä tilitetty mihinkään.[/QUOTE]

Eli soitan heti kun pankki aukeaa vai voisinko laittaa jo nyt verkkopankista viestiä?

[QUOTE="aapee";26588291]Siis puolivahingossa niin, että kun maksoin ostosta kassalla maksupäätteellä, niin painoin vahingossa credit kun piti painaa debit, mutten sitten jaksanut sitä alkaa korjaamaan, kun ajattelin että se on ihan sama, kummalla maksaa. Näinköhän sitä uskaltaa enää luottokorttia käyttääkään, jos siitä saattaa noin vain kadota rahaa..olen kyllä joskus tilannut paypalin kautta netistä jotain luottokortilla, onkohan siinä mennyt jotain vikaan.[/QUOTE].

Noi laitteet on niin rasittavia, kun aina tarjoavat automaattisesti creditiä. Mäkin olen joskus kiireessä maksanut jonkun parin euron maito-ostoksen vahingossa luotolla...

[QUOTE="aapee";26588333]Eli soitan heti kun pankki aukeaa vai voisinko laittaa jo nyt verkkopankista viestiä?[/QUOTE]

Ei sitä kukaan ennen maanantaita lue kuitenkaan. Luottokunnalla on "hätänumero* jossa on 24h päivystys. Sinne voi soittaa jos on tarve sulkea kortti kun epäilee väärinkäytöstä tai on varastettu. Mutta siellä ei mitään sulle selvitetä, vaan suljetaan vaan se kortti ja sitten sitä ei voi enää käyttää kunnes selviää mikä on tilanne.

[QUOTE="quu";26588315]Soitat maanantaina luottokuntaan ja kysyt mille kate on varattu. Sinulla asia näkyy nettipankissa vasta kun maksu lähtee kortista, nythän se on vasta varauksessa. Ellet ole korttia käyttänyt, kyseessä on väärinkäytös joko netin kautta tai muuten. Tai sitten joku muu on höylännyt korttiasi, tietääkö joku pinkoodisi?[/QUOTE]

Aivan, näin täytyy tehdä. Sillähän se sitten selviää, kiitos :)

[QUOTE="quu";26588352]Ei sitä kukaan ennen maanantaita lue kuitenkaan. Luottokunnalla on "hätänumero* jossa on 24h päivystys. Sinne voi soittaa jos on tarve sulkea kortti kun epäilee väärinkäytöstä tai on varastettu. Mutta siellä ei mitään sulle selvitetä, vaan suljetaan vaan se kortti ja sitten sitä ei voi enää käyttää kunnes selviää mikä on tilanne.[/QUOTE]

Kävinkin verkkopankissa laittamassa juuri päivän käyttörajat 10 euroon, ajattelin, että se ajaa saman asian..

Onko mahdollista, että olet itse käyttänyt korttia? Vahingossa valinnut luottopuolen? Eli toisin sanoen oletko ostanut jotain 180 euron arvosta viime päivinä? Katevaraus kohdistuu ainaa yhdelle maksutapahtumalle, eli ostosumma täytyy olla juuri tuo.

Tuli mieleen, että onkohan semmoinen mahdollista, että olisin joskus vaikka keväällä ostanut jotain luotolla ja jostain syystä se olisi vasta nyt tullut katevarauksiin? vai tuleeko nuo luottokorttiostokset heti näkyviin?

[QUOTE="aapee";26588376]Tuli mieleen, että onkohan semmoinen mahdollista, että olisin joskus vaikka keväällä ostanut jotain luotolla ja jostain syystä se olisi vasta nyt tullut katevarauksiin? vai tuleeko nuo luottokorttiostokset heti näkyviin?[/QUOTE]

Kyllä toikin on mahdollista. Mulla on tullut kerran muutaman euron parkkimaksu puolen vuoden jälkeen tiliotteeseen ja kerran hieman suurempi ostos oli 2kk myöhässä. Tästä syystä kannattaisi aina säilyttää saamansa kuitit kaikista ostoksista jossain hyllyssä myöhempää tarkastelua varten.

[QUOTE="vieras";26588369]Onko mahdollista, että olet itse käyttänyt korttia? Vahingossa valinnut luottopuolen? Eli toisin sanoen oletko ostanut jotain 180 euron arvosta viime päivinä? Katevaraus kohdistuu ainaa yhdelle maksutapahtumalle, eli ostosumma täytyy olla juuri tuo.[/QUOTE]

No mietin sitä jo itsekin, mutta en kyllä ainakaan viime päivinä ole, kun olen käynyt vain lähimarketissa..

[QUOTE="aapee";26588376]Tuli mieleen, että onkohan semmoinen mahdollista, että olisin joskus vaikka keväällä ostanut jotain luotolla ja jostain syystä se olisi vasta nyt tullut katevarauksiin? vai tuleeko nuo luottokorttiostokset heti näkyviin?[/QUOTE]

Tulee heti. Sirukorteilla ei ole enää mahdollista, että tulisi myöhemmin näkyviin. Korkeintaan kahdessa viikossa näkyy kyllä kaikki tapahtumat. Ennenhän se oli mahdollista kun oli niitä käsikäyttöisiä koneita ja tapahtuman veloitus saattoi riippua siitä koska kauppias toimitti ostotositteet pankkiin tilitettäväksi.

[QUOTE="vieras";26588385]Kyllä toikin on mahdollista. Mulla on tullut kerran muutaman euron parkkimaksu puolen vuoden jälkeen tiliotteeseen ja kerran hieman suurempi ostos oli 2kk myöhässä. Tästä syystä kannattaisi aina säilyttää saamansa kuitit kaikista ostoksista jossain hyllyssä myöhempää tarkastelua varten.[/QUOTE]

Pitää toivoa, että kyse olisikin semmoisesta :) No juu, toivottavasti opin tästä nyt sen verran että alan tosiaan niitä kuitteja säilyttämään!

[QUOTE="vieras";26588389]Tulee heti. Sirukorteilla ei ole enää mahdollista, että tulisi myöhemmin näkyviin. Korkeintaan kahdessa viikossa näkyy kyllä kaikki tapahtumat. Ennenhän se oli mahdollista kun oli niitä käsikäyttöisiä koneita ja tapahtuman veloitus saattoi riippua siitä koska kauppias toimitti ostotositteet pankkiin tilitettäväksi.[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa. Kyllä ne veloitukset sirukortillakin joskus myöhästyy

[QUOTE="vieras";26588394]Ei pidä paikkaansa. Kyllä ne veloitukset sirukortillakin joskus myöhästyy[/QUOTE]

Ok, en lähde väittämään, koska ei ole kokemusta. Kai kaikki on mahdollista. Kauppiaana (itse siis olen) ei kuitenkaan ole tullut tällaista vastaan ja pankeista tulee sellaista palautetta, että sirukortit ovat "supervarmoja".

Yhteistyössä