Mitä pahaa on olla juntti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja j
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

j

Vieras
Tuli vaan mieleen, että mun mielestä sellaiset "sivistyneet ja intelligentit" on usein snobeja ja noloja. Siis sellaisia, jotka ovat mukamas niin sivistyneitä, viisaita, tyylikkäitä.. mitä pahaa on kuunnella Popedaa, lukea roskajännäreitä tms? Usein nuo "sivistyneet ja ylempää luokkaa olevat" ovat takakireitä, pumpulissa kasvaneita ja ennakkoluuloisia - juuri noita "juntteja" kohtaan :)

mä kans mietin tätä tuosta yhdestä ketjusta..
jos ihminen lukee jotakin tiettyä kirjaa tai kuuntelee jotakin tiettyä musiikkia, josta taas ei joku "snobi" pidä niin johan on junttia.

Voisihan sitten ajatella, että onko ns missään mitään pahaa? Kai kukin saa rauhassa olla sellainen kuin on, jos nyt kaikenlaiset rikollisuudet sun muut jätetään pois. Mutta jos tulee tunne, että pitää halveksua toisenlaisia ihmisiä, niin jos se ei nyt pahaa ole, niin ainakin jonkun verran typerää.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiPikkuInkkuli:
mä oon ainaskin ihan tyytyväinen tälleen "junttina" :laugh:

:laugh: Sama täällä ja junttius on kait aika laaja käsite ja veteen piirretty, toisen mielestä on junttia käyttää tuulipukua lenkillä ja toisesta kaljan juonti on junttia :xmas:

Junttihan on jossain alkeellisessa pimennossa kasvanut yksilö, jolla ei ole kykyä nähdä pidemmälle kuin lähimmän naurispellon laitaan. Ja kaikki, mikä on kauempana kuin se naurispellon laita, on juntille kauhistus. Kauppauato ja Esson baari kuuluu vielä junttien elämänpiiriin, mutta nekään eivät ole juntille ihan arkipäivää.

Nykypäivän junttius taitaa olla pienen yhteisön sisäänpäin lämpenevä elämäntapa. Mutta ei junttiudessa sinällään mitään vikaa ole. Monasti juntit ovat luultavasti onnellisempiakin pienissä ympyröissään.

Yksi ero on siinä, että juntin täytyy muille perustella, miksi on tai haluaa olla juntti. Sivistyneen ihmisen ei tarvitse perustella, miksi on sivistynyt tai koulutettu tai sosioekonomisesti paremmassa asemassa. Tai miksi juntti arvostelee kaikkea mitä poliitikot/päättäjät tekevät, kertomatta miten hänen mielestään asiat voisi paremmin hoitaa. Juntilla on aina mielipide siitä kuinka paskoja ovat ne, joiden kaltaisia he eivät halua olla, mutta kuitenkin haluavat kurkkia niiden elämää ja retostella sitä ja käyvät lottoamassa joka viikko.

Mä miellän juntin sellaiseksi todella mustavalkoiseksi ja ehdottomaksi ihmiseksi jolta puuttuu käytöstavat ts. "maalainen"... Paljon ennakkoluuloja muita kohtaan eikä haluakaan ymmärtää toisten valintoja ja karsastaa kaikkea uutta ja erilaista. Ei musiikkimaku tai se mitä kirjoja lukee tee kenestäkään junttia.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Mä miellän juntin sellaiseksi todella mustavalkoiseksi ja ehdottomaksi ihmiseksi jolta puuttuu käytöstavat ts. "maalainen"... Paljon ennakkoluuloja muita kohtaan eikä haluakaan ymmärtää toisten valintoja ja karsastaa kaikkea uutta ja erilaista. Ei musiikkimaku tai se mitä kirjoja lukee tee kenestäkään junttia.

Hmm, toivoakseni ymmärsin väärin. Maalainen ja juntti sama asia?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yksi ero on siinä, että juntin täytyy muille perustella, miksi on tai haluaa olla juntti. Sivistyneen ihmisen ei tarvitse perustella, miksi on sivistynyt tai koulutettu tai sosioekonomisesti paremmassa asemassa. Tai miksi juntti arvostelee kaikkea mitä poliitikot/päättäjät tekevät, kertomatta miten hänen mielestään asiat voisi paremmin hoitaa. Juntilla on aina mielipide siitä kuinka paskoja ovat ne, joiden kaltaisia he eivät halua olla, mutta kuitenkin haluavat kurkkia niiden elämää ja retostella sitä ja käyvät lottoamassa joka viikko.

Hauskasti todettu. =)

No höh, junttina saa olla just niin kuin itse haluaa. Ei tarvitse ressata mitä muut sinusta ajattelee.

Tällä palstalla nyt on junttia kaikki mikä poikkeaa noiden olevinaan snobien tekemisistä. Jos olis pakko valita niin mä olisin kyllä mieluummin juntti, inhoon snobbailua ja elän muutenkin sen mukaan mikä hyvältä tuntuu, enkä niin kuin muka "pitäisi".

Niinhän monet tällaisissa ketjuissa väittää, kun kysytään junttiuden syvintä olemusta. Kuitenkin ollaan valmiita leimaamaan liekki- tai tekstipaitoihin pukeutuvat Popedaa tai Klamydiaa kuuntelevat ja Sotkasta ja Jyskistä huonekalunsa ostavat junteiksi, vaikkeivät nuo seikat (ainakaan minun järkeni mukaan) tee ihmisestä käytöstavatonta.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Korjasin just :D
Huomasin :) Mutta kyllä sana juntti on synonyymi sanalle bönde. Maailma vaan on muuttunut, joten kaikki maalaiset eivät ole enää juntteja eivätkä kaikki stadiin muuttaneet ole päässeet eroon junttiudestaan. Junttius on asenne, joka voi olla kenellä vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Hmm, toivoakseni ymmärsin väärin. Maalainen ja juntti sama asia?

Juu en tarkoittanut sitä :D Vaan ns. stereotypia maalaisesta esim. mies joka polkee kylänraittia kaljapullo verkkareiden takataskussa persvako pilkoittaen... Oon onneton selittämään mitä tarkoitan :) Mutta siis maalla asuva ei ole mielestäni juntti.

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Tällä palstalla nyt on junttia kaikki mikä poikkeaa noiden olevinaan snobien tekemisistä. Jos olis pakko valita niin mä olisin kyllä mieluummin juntti, inhoon snobbailua ja elän muutenkin sen mukaan mikä hyvältä tuntuu, enkä niin kuin muka "pitäisi".

Mikä on snobin ja olevinaan snobin välinen ero?

Juu en tarkoittanut sitä :D Vaan ns. stereotypia maalaisesta esim. mies joka polkee kylänraittia kaljapullo verkkareiden takataskussa persvako pilkoittaen... Oon onneton selittämään mitä tarkoitan :) Mutta siis maalla asuva ei ole mielestäni juntti.

Mutta eikö tuo ole renttu?

Yhteistyössä