Mitä Papassa seurataan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äippis

Jäsen
31.10.2004
221
20
18
olen käynyt 4 vuotta sitten tk-ssa papakokeessa. Tuli jokin epäilyttävä tulos ja jouduin käymään uudelleen ja sitten vielä uudelleen. Tuli tulos että ei ole syöpä. En tiedä että pitkäisikö nyt pelätä ja mitä.
Sen jälkeen on pari kertaa papa otettu yksityislääkärillä mutta ei ole tullut mitään perään soittoja. Kai ok?
Nyt kun kävin viimeksi ei papaa otettu ja lääkärisanoi minulle että papalla haetaan jotain kondyloomaa (?) ja että jos on vakituisessa suhteessa eikä vaihda kumppania, niin ei ole niin tärkeää ottaa tuota papaa. (Tarkoitti kai minua tällä kun näytti nyt ajattelevan etten juurikaan harrasta seksiä, edelliskerralla sen sijaan kun kävin virtsatulehduksen takia hän sanoi että virtsatulehdus johtuu siitä että naiset vaihtaa partneria, vihjaili kai että olen vaihtanut ja kysyikin että olenko vaihtanut)
En ymmärrä tätä. Onko tuo papa asia näin? Jos on vakipari niin papasta ei tarvi olla huolissaan? Ja mikä tuo kondyllooma on? Entä onko tuon lääkärin puheet ihan tavallisia? Uskallanko enää mennä sinne ollenkaan?
Auttakaa!

No,mä en tarkalleen muista,mitä papalla haetaan,mutta syöpä on kyllä yksi niistä :attn:
Vähän outoja nuo sun lääkärin kommentit. Itse olen ollut pian 20v yhden ja saman miehen kanssa eikä mulle ole sanottu,että se olisi syy olla käymättä papa-kokeessa.

Kuinka paljon lääkäri saa kysellä, kuuluu kysellä suhteen vakituisuudesta?
Vaikuttaako se olennaisesti hoitomääräyksiin jne. kuinka monen mihen kanssa on ja/ tai kuinka usein vaihtaa? Kyselläänkö teiltä näitä? Vastaatteko? Ja mitä vastaatte?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2005 klo 13:49 Jaana kirjoitti:
Kuinka paljon lääkäri saa kysellä, kuuluu kysellä suhteen vakituisuudesta?
Vaikuttaako se olennaisesti hoitomääräyksiin jne. kuinka monen mihen kanssa on ja/ tai kuinka usein vaihtaa? Kyselläänkö teiltä näitä? Vastaatteko? Ja mitä vastaatte?

Kyllä kai sitä saa kysellä monenlaista mistä voi olla hyötyä jonkin sairauden toteamisessa. Eri asia sitten haluaako vastata mutta jos on kyse omasta sairaudesta...No, lääkärithän ovat vaitiolovelvollisia joten eivät he teidän syrjähyppyjänne lähde kellekään kertomaan.

Papa-kokeella testataan tietääkseni joitakin sukupuolitauteja, juuri esim. kondyloomaa, joten on aivan loogista että samassa yhteydessä voidaan kysyä onko ollut useampia sukupuolikumppaneita tms. Sitä kauttahan ne sukupuolitaudit tarttuu...Eli jos lääkäri sanonut ettei vakisuhteessa ole papa-koe niin välttämätön niin näinhän sen voisi ajatella olevankin. Eihän se kondyloomakaan tyhjästä tartu.

Toiseksi papa-kokeella tutkitaan onko papillooma-viruksia. Näiden viruksien on todettu olevan yhteydessä kohdunkaulansyöpään, eli jos papilloomaa löytyy niin silloin tarkistetaan myös löytyykö syöpäkasvaimia. Ilmeisesti tästä on ollut kyse myös ap:n tapauksessa. Ei ap:lla varmastikaan ole syytä huoleen jos mitään ei lisätutkimuksissa ole löytynyt. Kyllä ne lääkärit sanoisivat jos jotain olisi. Mutta tästä toisesta tutkimusaspektista johtuen kyllä kai siellä papassa kannattaisi käydä vaikka olisikin vakisuhteessa.

Mitähän tarkoitti, kun joku puhtausaste oli 2? Selitykseksi sain lääkäriltä, että ihmisen oma bakteerikanta (floora) on jostain syystä koholla, mutta siihen ei tarvita mitään hoitoa. Jäi jotenkin vaivaamaan.

Yhteistyössä