mitä perkelettä mie ten ton lapsen kaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
nyt taas tämä kausi, jolloin saa miettii että mitä mie nyt vielä keksin että tuo lapsi edes vähän AIKAA olisi kunnolla....
kerrotaanpa vaikka aamun saldo.
-heti herättyään meni jääkaapille, jugurtit nurin, maidot lattialla, murot sylissä..
-vessaan lääräämään (meni muka pesee kädet) no koko vessa täynnä sotkua, paperia jne
-sen jälkeen meni omaan huoneeseen kaikki pikkulegot ympäri ja heitteli niil pikkuveljeään
-huutaa, kirkuu ja noin 5min. välein olisi jääkaapilla jotain syömässä(aamupalaksi otti vaivaiset 2 laut.jogurttia, muroja,mehua,leipää, kurkusta varmaan puolet, kiisseliä naminamitx2....)ja taas on jääkaapilla...
-koitin alkaa piirtää lasten kanssa. niin eiköhän hän päättänyt piirtää lattiat
- otti keittiövälineet ja alkoi rummuttaa atteria niillä.
käy kun kone kokoajan (ad-hd-alpsi on)
-alakerrassa levitti petivaattensa rikkoi ne
-repi seinästä piirustuksensa
kaikki tämä klo.8-10 välillä

mie tuun hulluksi kohta.
2 muuta pientä on myös talossa, jotka matkii kaikki nuo typeryydet...kun on muitakin lapsia ei voi aina juos ta tuon temppuilevan perässä,
tuntuu vaan ettei tuo ihan normaalilla tuo lapsi käy. ymmärrän vielä jos omat lelut rikotaan tai levitellään. mutta kun ne pysyvät siististi järjestyksessä mutta kaikki muu tavara rikotaan ja otetaan...
ollaan kokeiltu monia keinoja. arestipenkii, jäähyä, suoraa huutoa. palkitsemista jne--- ei mikään tehoa.
jos muilla on tälläistä mielelläni kuulisin miten ovat "oireet"helpottuneet

Alkuperäinen kirjoittaja voi jee..:
kyllä mä jo puuttuisin tohon aamupalasyömiseen.. Seisoisin natsina vieressä ettei toinen nyt koko kaappia tyhjennä.. sokerihumalahan tuosta seuraa..

kuýlläpä siihen puututtiinkin ,mutta jos pienimmät huutaa toisessa kerroksessa niin eipä tuota jääkaappia lukkoo saa. ja pakko oli kattoa mitä pienimmät puuhaa..

en nyt välittäisi paskaa saaada niskaan van neuvoja...

mulla ei ole tietoa adhd lapsista yhtään, mutta mieleen tuli että käykö hän jossain ammattilaisella opettelemassa keskittymistä jne? vaikea nyt selittää kun en tiedä noita ammattihenkilöiden nimikkeitä, fysioterapeutilla kenties? eli jos lasta pikkuhiljaa opettais keskittymään pieniin asioihin ja hetkiin, esimerkiksi tohon piirtämiseen niin, että kannustais lasta tosiaan piirtämään sille paperille eikä mihinkään muualle ja kun toimii hienosti niin kehut ja vaikka joku tarrapalkintosysteemi tms?

meillä siirrytään suosiolla kesäksi ulkoelämään. syönnit yms. pihalle. säästyypä talo edes sisältä kesäsin. :/ säännölliset ruokailut, ei naposteltavaa välissä.

Alkuperäinen kirjoittaja voi jee..:
kyllä mä jo puuttuisin tohon aamupalasyömiseen.. Seisoisin natsina vieressä ettei toinen nyt koko kaappia tyhjennä.. sokerihumalahan tuosta seuraa..

Joo mullekin tuli mieleen et ei jugeja eikä naminameja...jospa et edes ostais sokeroituja sössöjä?

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
mulla ei ole tietoa adhd lapsista yhtään, mutta mieleen tuli että käykö hän jossain ammattilaisella opettelemassa keskittymistä jne? vaikea nyt selittää kun en tiedä noita ammattihenkilöiden nimikkeitä, fysioterapeutilla kenties? eli jos lasta pikkuhiljaa opettais keskittymään pieniin asioihin ja hetkiin, esimerkiksi tohon piirtämiseen niin, että kannustais lasta tosiaan piirtämään sille paperille eikä mihinkään muualle ja kun toimii hienosti niin kehut ja vaikka joku tarrapalkintosysteemi tms?

jep.käydään toimintaterapialla ja psykologille minä saan kertoo jos jotain on... mutta ei se oikeen auta täällä kotona... tuolla on niin kova omatahto. tottakai se on aikuinen joka määrää, mutta kun se alkaa olee todella mahdotonta.
tätä on varmati vaikee käsittää ihmiset jolla lapset ovat kilttejä(tai joskus riehaantuvat) jos täällä palstailee henkilöitä joilla on adhd tai muuten tosi vilkkaita lapsia niin mielelläni heitä kuulisin...

Sanoit, että on adhd-lapsi. Siis diagnoosi on olemassa? Oletko lukenut "Tahatonta tohellusta"-kirjan? Sanovat auttavan ymmärtämään, mitä myllerrystä pään sisällä tapahtuu. Kun ymmärtää, pystyy paremmin ohjailemaan ja ennen kaikea osaa antaa palautteen lapselle sopivalla tavalla.

Toiset adhd-lapset suorastaan vaativat sokeria ja toiset eivät sitä kestä.

Lääkitystäkään vastaan en täysin ole, jos sillä saadaan elämän laatua parannettua ja syrjäytymisen vaaraa vähennettyä.

täytynee karsia kaikki sokeriset sitten pois, koko poppoolta..
meillä on kyllä säännölliset ruoka-ajat kuin myös päivärytmit... mutta kun ei siinä voi kokopäivää natsina olla jääkaapin ovella. joskus viriteltiin joku lukko, mutta poika on ketterä käsistää ja sai sen revittyy auki...
toinen paha pulma syömisen jälkeen on tuo jatkuva tavaroiden hajoittaminen....
mitä "rangaistus"keinoja käytätte (tiietään adhd lapsia pitäs kehua ja paljon, mutta ei aina voi)meil on ollut ensin jäähy (tuloksetta)
miettimispenkki (toimi ennen)
huutoa ja hampaan kiristystä ( ei vaikutusta)
palkitsemista hyvistä jutuista jne

Itselläni siis on diagnoosi, neljä lasta, joilla yhdellä tarkkaavaisuushäiriö-diagnoosi (enemmän add-tyyppinen), lkuemisen- ja kirjoittamisen erityisvaikeus ja hienomotoriikassa, toisella lievä tarkkaavaisuushäiriö ja joitain hahmottamisen ja oppimisen hankaluuksia, kolmas aloittaa tutkimukset (klassinen adhd-lapsi, jos näin voi sanoa) ja neljäs seuraa sisrustensa jälkiä vielä selkeämmillä oireilla.

Eli vauhtia riittää!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:

jep.käydään toimintaterapialla ja psykologille minä saan kertoo jos jotain on... mutta ei se oikeen auta täällä kotona... tuolla on niin kova omatahto. tottakai se on aikuinen joka määrää, mutta kun se alkaa olee todella mahdotonta.
tätä on varmati vaikee käsittää ihmiset jolla lapset ovat kilttejä(tai joskus riehaantuvat) jos täällä palstailee henkilöitä joilla on adhd tai muuten tosi vilkkaita lapsia niin mielelläni heitä kuulisin...

se on vaikeaa ja raskasta, sen verran olen ollu tekemisissä adhd lapsen kanssa, kun joskus teininä kävin hoitamassa kahta lasta silloin tällöin ja tuntu että on veto pois jo sen yhden vuorokauden jälkeen mitä siellä oli :ashamed:

Olet varmaan jotain neuvoja saanut terapeutilta, miten kannattaa siellä kotosalla menetellä, tai jos et niin kannattaa kysellä :) Sen mitä itse huomasin kun tätä tyttöä kävin hoitamassa, että sillon kun itse oli rauhallinen ja yritettiin pitää rauhallinen hetki, sanoin tytölle että ootpas ollut nyt tosi hienosti ja reipas, ja tytöstä näki kuinka ylpeä oli itsestään kun siihen pystyi. tosin mullakin joskus tuo kehuminen meni vähän liikaa yli ja sillon tyttö innostui vähän liikaa ja alkoi innostumaan taas kaikesta vähän liikaa ja sitten niitä vahinkoja sattuu.

Varmaan kannattaa yrittää lähteä jostain ihan pienestä asiasta ja sopia lapsen kanssa, että nyt tehdään tämä asia kunnolla. Vaikkapa sitten se aamupalahetki. Juttelet lapsen herätessä lapsen kanssa rauhallisesti että mitäs jos nyt yritetään olla aamupalalla reippaita ja istutaan omalla paikalla jne, ja lupaa jotain mieluista jos tämä asia onnistuu.

Tuutavaperheessä useita ADHD-lapsia. Erittäin tarkat päivärutiinit on käsittääkseni yksi kulmakivi näiden kanssa toimimiseen. Muuta en tiedä heidän systeemistä.
Lapsia kuitenkin 6 ja heistöä aibnakin 4:llä ADHD.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
täytynee karsia kaikki sokeriset sitten pois, koko poppoolta..
meillä on kyllä säännölliset ruoka-ajat kuin myös päivärytmit... mutta kun ei siinä voi kokopäivää natsina olla jääkaapin ovella. joskus viriteltiin joku lukko, mutta poika on ketterä käsistää ja sai sen revittyy auki...
toinen paha pulma syömisen jälkeen on tuo jatkuva tavaroiden hajoittaminen....
mitä "rangaistus"keinoja käytätte (tiietään adhd lapsia pitäs kehua ja paljon, mutta ei aina voi)meil on ollut ensin jäähy (tuloksetta)
miettimispenkki (toimi ennen)
huutoa ja hampaan kiristystä ( ei vaikutusta)
palkitsemista hyvistä jutuista jne

Rakkautta, rajoja ja rutiineja... On todella raskasta joskus.

Mutta onko teillä jotain asioita tai tavaroita, joita SAA purkaa osiksi ja yrittää kasata jälleen? Se, että saa lapsen huomion suunnattua toiseen toimintaan, auttaa useasti, eikä tarvitse ihan yhtä usein torua.

Meillä annetaan varoitus, toinen varoitus ja jäähy. Jäähyn jälkeen keskustellaan, miksi rangaistus tuli ja miten seuraavaksi on parempi toimia.

Verensokerin laskiessa poika saa huutopotkuraivareita ja on oppinut jo, että silloin haetaan vaikka voileipä. Täyttää siis kohta 7v.

Olen huomannut itsestänikin, että tasainen energiansaanti on välttämätön, muuten pitää buustata sokerilla tai kofeiinilla...

Lapsen tulee paha olo, kun hän huomaa, ettei kerta kaikkiaan osaa olla, kuten muut. Siksi kehuja tarvitaan.

Mulla on adhd. Mielenkiinnolla odotan et onko likalla.... Mut hei toi aamupalan syöminen kuulostaa tutulta. Mie nimittäin en aina muista mitä oon syönyt noin 2 minuuttia sitten. Ihan oikeasti, aivot käy niin ylikierroksilla!

Ja toi komentaminen ei auta josset mene lapsen tasolle, siis esim polvilleen, Katsot silmiin ja puhut rauhallisesti. Tämän keinon olen oppinut adhd serkultani...Ja tässä on sama ylikierroskäyminen syynä. Lapsi pitää rauhoittaa kuuntelemaan komennusta. Jos mulle puhutaan huoneen toiselta puolelta (siis alle 5 metrin päästä) niin en välttämättä kuule. Ja kuulossa ei ole mitään vikaa, sitä vain ei aivot ennätä rekisteröidä kun miljoona asiaa pyörii päässä!

Ja jos haluat kokeilla minkälaista on adhd ihmisen ajatuksen juoksu niin imuroi, lue kirjaa, syö ja laula samaan aikaan. Sellainen vilinä mun päässä ainakin oli ennenkuin sain kunnon terapiaa ja lääkityksen...

Mulla 11v adhd-poika, ja se kans keksii vaikka mitä :( vasta pyöräili 45km päähän, sit luvalla 30km päähän kaverille
Mut silloin ku se suuttuu, niin pidäkkeitä ei ole, tavarat lentää, nyrkit pystyssä jne. Kesäaika vaikeaa aikaa sille, kun rytmit muuttu.. ei keksi tekemistä niin härnää jatkuvasti jotain. Se tarvitsisi jotain fyysistä hommaa, mutta meillä ei oo semmosta.. mummolla käy leikkaamassa ruohot, sit välillä käy auttamassa entistä luokanvalvojaansa lampaitten kans (esim kantanut heinäpaaleja siinä kuin miehetkin ) Koulussa oli keskittymisvaikeuksia, ja sit lukihäiriön myötä vielä ongelmia aineissa (varsinkin englannissa) paljon autto tosi jämy miesope, jolla riitti pinnaa ja oli tasapuolinen kaikille, kuunteli jokaisen osapuolen selostukset riitatilanteissa. (seuraavat kaks vuotta onkin sit tuskaa sekä pojalle, mulle että naisopettajalle, jolla ei meinannu kestää hermot 5oppilaankaan kanssa, joista yksi oli omansa)
meillä vaikuttaa myös se että isäntä ei oo paljoa kotona, ja sit kaikki kiukku puretaan minuun, mua uhmataan ja kieltoja koetellaan jatkuvasti.
Mut sit toinen puoli pojasta, välillä herttanen ja kuin pieni enkeli.. osaa katua tekosiaan sit ku on rauhoittunut, käy välillä halaamassa ja suikkaamassa suukon poskelle. tässä ku nukahdin sänkyyn ilman peittoa nukuttaessani noita kolmea nuorinta, niin hän kävi peittelemässä minut. Kohteliaaksi kehuvat kylällä

Alkuperäinen kirjoittaja MaidA:
Ja jos haluat kokeilla minkälaista on adhd ihmisen ajatuksen juoksu niin imuroi, lue kirjaa, syö ja laula samaan aikaan. Sellainen vilinä mun päässä ainakin oli ennenkuin sain kunnon terapiaa ja lääkityksen...

Ja laita TV ja pari radiota ja cd-soitin päälle ja ratko samalla ristisanaa ja laita ruokaa :laugh:

Tuttua on! Concerta rules. Sanoo AavikkoTapiiri.

Ite olin ADHD pojan avustajana eskarissa. Meillä oli ongelmana kun ei syönnyt eli lahjomalla syötiin... Meillä oli kans tiukkoja matseja kun se hajotti toisten leikit, mätki toisia päin näköö jne... Empatian tunteethan näitltä lapsilta puuttuu. Puolvuotta me tapeltiin joka asiasta ja jäähypenkki oli kovassa käytössä, samoten joutu kiinni pitää. Mut sit saatiin yhteinen sävel ja poika arvas jo mun äänensävystä et kohta tapahtuu jos ei usko. Joulun jälkeen ei tarvinnut jäähypenkkiä ku muutaman kerran ja kiinni ei tarvinnut pitää kertaakaan! Mutta ymmärrän et kun kotona on muutama muu tenava niin ei siinä kerkiä hirveesti sit joka asiaan puuttumaan. Mä olin yhes koulutukses ja siellä neuvottiin että isommalle voi jo neuvoa että aina kun rupee suututtaa ni laita kädet nyrkkiin takin/housun taskuun ja odota kunnes viha menee ohi.Taskuun voi myös antaa pienen pehmeän pallon jota voi puristella! Meni ainakin tolle mun tapaukselle hyvin perille... Riippuu tietysti minkä ikänen pikkuvintiö sulla siellä on, et kannattaako kokeilla?
Jääkaapin oveen kannattaa kyl jotain yrittää kehitellä, koska toi sokerimäärä aamusta kyllä varmasti vaikuttaa tuohon vilkkauteen. Tietty sit sekin et siel jääkaapis ei pidetä makeita herkkuja jatkuvasti. Silläkin pystyy sit "kiristää", jos vaikka sovitaan et jos oot kaksipäivää kiltisti(tietty ei sit voi verrata normaalilapseen, vaan suhteutettuna kyseiseen lapseen) ni sit käydään ostaa esim. naminami ja saat sitten syödä sen. Tuolla koulutuksessa missä olin oli myös tästä että tehdään lapsen kanssa sopimuksia ja jos lapsi pystyy pitää sopimuksesta kiinni niiin sit hän saa palkkion. Tietty tässäkin sit se ikä.... Meillä oli käytössä mm. tarravihko eli jos joku meni hyvin niin sai valita tarrran sinne. Oli myös käytössä lentokone taulu.ja kun pääs hyvällä käytöksellä pilviä pitkin aurinkoon niin sai jonkun pienen palkinnon. Toivottavasti joku näistä vinkeistä natsahti! Ja eihän nää kaikille sovi mut aina kannattaa kokeilla!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ite olin ADHD pojan avustajana eskarissa. Meillä oli ongelmana kun ei syönnyt eli lahjomalla syötiin... Meillä oli kans tiukkoja matseja kun se hajotti toisten leikit, mätki toisia päin näköö jne... Empatian tunteethan näitltä lapsilta puuttuu. Puolvuotta me tapeltiin joka asiasta ja jäähypenkki oli kovassa käytössä, samoten joutu kiinni pitää. Mut sit saatiin yhteinen sävel ja poika arvas jo mun äänensävystä et kohta tapahtuu jos ei usko. Joulun jälkeen ei tarvinnut jäähypenkkiä ku muutaman kerran ja kiinni ei tarvinnut pitää kertaakaan! Mutta ymmärrän et kun kotona on muutama muu tenava niin ei siinä kerkiä hirveesti sit joka asiaan puuttumaan. Mä olin yhes koulutukses ja siellä neuvottiin että isommalle voi jo neuvoa että aina kun rupee suututtaa ni laita kädet nyrkkiin takin/housun taskuun ja odota kunnes viha menee ohi.Taskuun voi myös antaa pienen pehmeän pallon jota voi puristella! Meni ainakin tolle mun tapaukselle hyvin perille... Riippuu tietysti minkä ikänen pikkuvintiö sulla siellä on, et kannattaako kokeilla?
Jääkaapin oveen kannattaa kyl jotain yrittää kehitellä, koska toi sokerimäärä aamusta kyllä varmasti vaikuttaa tuohon vilkkauteen. Tietty sit sekin et siel jääkaapis ei pidetä makeita herkkuja jatkuvasti. Silläkin pystyy sit "kiristää", jos vaikka sovitaan et jos oot kaksipäivää kiltisti(tietty ei sit voi verrata normaalilapseen, vaan suhteutettuna kyseiseen lapseen) ni sit käydään ostaa esim. naminami ja saat sitten syödä sen. Tuolla koulutuksessa missä olin oli myös tästä että tehdään lapsen kanssa sopimuksia ja jos lapsi pystyy pitää sopimuksesta kiinni niiin sit hän saa palkkion. Tietty tässäkin sit se ikä.... Meillä oli käytössä mm. tarravihko eli jos joku meni hyvin niin sai valita tarrran sinne. Oli myös käytössä lentokone taulu.ja kun pääs hyvällä käytöksellä pilviä pitkin aurinkoon niin sai jonkun pienen palkinnon. Toivottavasti joku näistä vinkeistä natsahti! Ja eihän nää kaikille sovi mut aina kannattaa kokeilla!

Pakko väittää vastaan
:saint: empatiankyky ei puutu adhd-ihmisiltä yhtään sen useammin, kuin muilta. Yleensä päin vastoin. Impulsiivisuus tekee, sen, että ei ehdi ajatella asiaa loppuun saakka eikä tajua tekojensa seurausta.

Esikoiseni ja toiseksi nuorimmaiseni ovat äärettömän empaattisia lapsia. Silti Heka Hillitön voi ohi kiitäessään motata nyrkillä, ihan vain siksi, että ei osaa arvioida voimiaan ja haluaa koskettaa.

Adhd on suuri haaste sekä kasvattajalle, että lapselle itselleen.

Jääkaappit saa lukkoon. Kun minä olin lapsi, isä laittoi jääkaapin lukkoon, jos ei syöty lautasta tyhjäksi. En ole muistanu kysyä, miten se tehtiin, mutta ei siihen tarvittu työkaluja eikä mitään "munalukkoa".

Mulle tuli kans toi sokeri ensimmäisenä mieleen kirjoituksestasi, et kannattais kokeilla, mutta sen oli huomannut jo moni muukin. Voimia, voimia ja voimia! Toivotaan että sokerin poistosta olisi edes ihan pienikin apu tilanteeseen.

No en lähe väittää vastaan mut mun avustettavalta tää kyky puuttu. Kevät juhlassa äitinsä onnessaan kun ekan kerran poika näytti tunteita, muitakin kun raivoominen. Itki kun toi mulle lahjaa ja äitinsä oli sit kysynyt et mikä itketti. Niin poika oli vastannut et kun mä en enää nää näitä ihmisiä ja tulisn siitä surulliseks. Mutta tääki kai sit voi vaihella? Kyl tääkin poika hoiti pienempiä innoissaan mutta... sitten ei osannut asettuu toisen asemaan oikeestaan missään tilanteessa. Puhumalla ja kertomalla pikkuhiljaa alkoi ymmärtää.
Hm, mulla oli joku ajatus mikä piti kirjottaa mutta enhän mä sitä enää muista... Ai no nyt se palas mieleen... Eli tää kun komennetaan tai sanotaan esim et laita takki päälle ja ei heti tapahdu se toistetaan liian pian niin ADHD lapsi ei oo kerinny sisäistää sitä asiaa ja kun se sanotaan uudestaan niin hän alkaa käsitellä sitä niinkuin uutta asiaa. Eli miettimiseen tarvii antaa AIKAA! Tää ainakin oli mulle yks parhaista neuvoista ton pojan kohalla!

Yhteistyössä