Mitä pianomerkkiä suosittelet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Limeoline
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Limeoline

Jäsen
04.06.2007
268
0
16
Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun olen ostamassa pianoa? Olen harkinnut käytetyn pianon ostamista, kannattaako? Vai pitäiskö ostaa ihan uusi? Entä minkä merkkinen piano olisi takuuvarma valinta? Meidän perheessä minä soitan pianoa aina, kun vain sellainen on näköpiirissä, mutta teknisiin ominaisuuksiin en ole koskaan perehtynyt. Sen verran olen jo tehnyt valintoja, että olen päätymässä korkeaan konserttipianoon...

Meillä on joku Pearl River, jonka kuulemma on Yamahan tekniikalla. Tosi kauniit äänet, ostettiin se vähän käytettynä.

Itse en henk.koht. ostas niitä ihan pieniä pianoita, mitä perinteisesti on paljon ja kaikilla. Ei oo MUN mielestä ees niin hyvät äänet.

En mä noista pianoista sen enempää tiiä, mut omastani tykkään.

Eikös se käytetty ole ihan yhtä hyvä? Virittää pitää jokatapauksessa kun sen tuo kotiin. Itsekin joskus lapsena soitin ja joskus tekis mieli ostaa piano mut ei tänne mahdu ja ovat vähän kalliitakin.

Uusien ja käytettyjen hinnoissa on ihan hiukeat erot, vähän niinkuin autoissa. Siksi olen ajatellut, että käytetty saa kelvata meille. Joo, olen jossain soittanut tuolla Pearl Riverillä. Erosihan se ääni esimerkiksi ruotsalaisesta pianosta (Student Malmsjö) Olen tottunut sellaiseen Hellas-tyyppiseen ääneen, mutta Yamahan äänikin on alkanut miellyttämään ja olen luultavasti siihen päätymässä. Kuinka monella on Yamahan piano, esim. malli U1?

Pianon valinta on LIIAN vaikeaa, kävin joskus liikkeessä soittelemassa kymmentä eri soitinta, enkä osannut valita parasta. Onneksi meillä ei ihan vielä ole rahaa siihen. Mutta jos tässä keskustelussa nousee joku merkki esiin, niin laitan itsekin korvan taa.

Meillä on ikivanha (siis 80-luvun,lapsuudenkodista raahaamani) Hellas.Tollanen tumman puun värinen,ei todellakaan mikään sisustuselementti,mutta enpä mä sillä saa enää rauhassa soittaakaan,joten ihan sama mikä tuossa nurkassa on pimputettavana.
Mutta jos lapset jossain,niin kaivan pinon nuotteja ja käyn soittelemaan ja palauttamaan mieleen ihania tutkintokappaleita

Ja olen enempi kuin tyytyvainen siihen. Jokaiseen muuttokonttiin se on saatava aina mukaan. Lapsuudenkodissani on edelleen Yamahan piano.

Hellas ja Yamaha ovat molemmat hyvia peruspianoja.

Kokeillessa kannattaa avata kansi, painella muutamia koskettimia ja katsoa etteivat vasarat jaa kiinni huopaan. Ja jos perusasiat ovat kunnossa, eli piano on hyvakuntoinen yksilo sitten kannattaakin keskittya sointiin, kuulostaako helealta vai polyttyneelta haahkalta. Soundieroja pianoissa on paljon yksilokohtaisesti ja ne vaikuttavat siihen milta soitetut kappaleet kuulostavat.

Pianoon tulee aina viritys, on se uusi tai vanha. Uuteen kuuluu aina hintaan. Virityksen hinta riippuu paljonko joutuu nostamaan tai laskemaan. Jos kielia tai vasaroita on katkeillut sekin lisaa virityshintaa. Kannattaa muistaa, etta oikein pahaan epavireeseen ei viritys auta kuin hetkeksi, paha epavire kaipaa jo kunnon remontin.

Itse ostaisin kaytetyn pianon kylla liikkeesta, olisivat huollettuja, viritettyja seka saisi kotiinkuljetuksen.

Hyvia soitinhetkia

ps. jos olisi tilaa ruhtinaallisesti haluaisin flyygelin

Kiitos kommenteista! Olen joo ajatellut ostaa liikkeestä käytettynä, juuri sen huollon vuoksi. Harmi vaan, että lähin käytettyjä pianoja myyvä liike on 250 kilsan päässä, niin ei voi jatkuvasti käydä tsekkaan tarjontaa. Tuosta koneistosta, taidan ottaa mukaan liikkeeseen sitten kanttori-ystäväni, jospa hän ymmärtäisi siitä enemmän.

Mutta kiitos vielä kommenteista, pitää käydä joskus kesän aikana pimputtelemassa noita eri merkkejä, jos kesälomareissulla ajellaan sinne pianoliikkeen kaupunkiin päin.

Suosittelen käytetyn ostamista, jos säästää haluat, käytetytkin ovat hyviä.
Minulla ollut Yamahan musta kuin uusi piano, 20 vuotta vanha, ja soi ja näyttää kuin uudelta! Ei mitään vikoja, ja vieläkin seisoo huoneessani. Petrof ja Yamaha suosittelen aloittelijalle tai hieman kokeneelle.

Uusimmat

Yhteistyössä