Mitä pitää eskarilaisen osata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt 5- vuotias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt 5- vuotias

Vieras
Minä täällä jo panikoin ekaa lastani joka on vasta juuri täyttänyt viisi vuotta, eli ei mene vielä eskariin mutta ensi kesän jälkeen sitten.

Mitä eskarissa pitää jo osata?? Meillä tuo poika on hiukan arka joten senkin takia panikoin jo nyt :)

Hän ei esimerkiksi osaa laskea vielä 10. Värejä osaa joitain.

Jääkaapista ottaa itse ruokaa,tekee leivät itse/kaakaot itse.
Käy vessassa itse, joskus pitää pyyhkimisessä auttaa.
Osaa pukea itse, kengän nauhoja ei osaa sitoa.

Tuossa ennen kesää kaverin lapsi oli saanut jonkun eskarilapun ja siinä oli hirvee lista mitä pitäisi jo osata. Yhtään en kyllä enää muista mitä siinä oli.

Ei tarvitse osata mitään erityistä=)) Mutta meillä eskarin aloittava osaa lukea jonkun verran, numerot ja kirjaimet, ajaa ilman appareita, uida (myös selkää),lasketella (ja mennä ankkurihississä itse),....jne

Meidän samanikäinen ei osaa syödä haarukalla ja veitsellä, ainakaan kunnolla.

MUtta eskarilaisen pitää osata ajaa polkupyörällä ilman apurenkaita, ainakin meillä, koska tekevät pyöräretkiä ja appareilla ei sinne mennä.

Luistellakin olisi hyvä osata jo, samoin hiihtää - alkeet varmaan riittää.

Meillä on uimataitoinen lapsi, joka osaa laskea ihan uskomattomia laskuja (kertolaskut menee, jotain potenssilaskuja myös), mutta lukemisesta ei ole hajuakaan, kirjoittaa osaa, kirjaimet osaa, sosiaalisesti ei ole kovin hyvä, joka on ainoa syy miksi ei mennyt eskariin jo tänä vuonna (on alkuvuoden lapsi).

Mutta vastaus alkuperäiseen kysymykseen on, että eiköhän sinne kelpaa kaikki eskarilaisiksi ja oppivat varmaan tarvittavat taidot eskarin aikana.

[QUOTE="kolmen äiti";26784332]Ei tarvitse osata mitään erityistä=)) Mutta meillä eskarin aloittava osaa lukea jonkun verran, numerot ja kirjaimet, ajaa ilman appareita, uida (myös selkää),lasketella (ja mennä ankkurihississä itse),....jne[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta, meillä osataan kans ajaa ilman appareita.
Kaikkein eniten ehkä mietityttää nuo numeroiden ja värien osaamiset.

Meillä ei poikaa oikein huvita mikään tälläinen värittely, pelatakkaan ei oikein kauhean kauaa jaksa.

Olisiko mitään nettisivua missä voisi harjoitella pelin muodossa näitä juttuja?? Hertan maailma on yks mitä tykkää pelata kun tietokoneella saa olla.

Minä täällä jo panikoin ekaa lastani joka on vasta juuri täyttänyt viisi vuotta, eli ei mene vielä eskariin mutta ensi kesän jälkeen sitten.

Mitä eskarissa pitää jo osata?? Meillä tuo poika on hiukan arka joten senkin takia panikoin jo nyt :)

Hän ei esimerkiksi osaa laskea vielä 10. Värejä osaa joitain.

Jääkaapista ottaa itse ruokaa,tekee leivät itse/kaakaot itse.
Käy vessassa itse, joskus pitää pyyhkimisessä auttaa.
Osaa pukea itse, kengän nauhoja ei osaa sitoa.

Tuossa ennen kesää kaverin lapsi oli saanut jonkun eskarilapun ja siinä oli hirvee lista mitä pitäisi jo osata. Yhtään en kyllä enää muista mitä siinä oli.

Oppi vuodessa niin paljon, ettet voi ikinä arvata.
Kymmeneen pitää osata laskea - oppii helposti vuodessa.
Värit osata, ja aakkoset.
Kengännauhoja ei tarvi osata sitoa, sitä eskarissa harjotellaan. Jos ei osaa, älä laita nauhakenkiä.
Vessattaidot tulee osata.

Aakkoset, värit, numerot ja vessajutut oppii kyllä helposti vuodessa. Kyselet värejä ihan arkitilanteissa tai lainaat jonkun värienopettelukirjan ja siitä tunnistelette. Aakkosten ja numeroiden opettelemiseen on Herra Hakkaraisen aakkoset ja numerot kiva, kannattaa ihan ostaa se. Nykyään saa siis kaksi samassa. Meidän tytöllä oli aikanaan nuo molemmat erikseen, ja luettiin kirjaa pari kertaa päivässä. Kahdessa kuukaudessa osasi kaikki aakkoset ja numerot 1-20 :)

Siis eikö teille ole jaettu sellaista listaa päiväkodista, mitä eskarilaisen pitää osata? Siinä on just nämä perusjutut, että pitää osata ajaa pyörällä ilman appareita, uida, sukeltaa, snorklata, valmistaa kolmen annoksen illallinen kuudelle, jonglöörata kolmen palavan tikun kanssa ja lisäpisteitä saa sitten jos osaa lukea, kirjoittaa, laskea ja laulaa kuin enkeli.

Ts. siellä mitään erityistaitoja tarvitse olla. Sinne mennään oppimaan ihan niinkuin kouluunkin mennään oppimaan. Se piisaa, että osaa olla nätisti ryhmässä jne..

Ei meille ole tullut mitään ohjeita mitä eskarilaisten pitäisi osata.

Meidän 6v lukee ja kirjoittaa, laskee yhteen, vähennys, kerto ja jakolaskuja, helppoja tosin. Syö haarukalla ja harjoittelee veitsen käyttöä. Hoitaa vessassa käynnit itse. Harjoittelee kengännauhojen sitomista. Osaa luistella ja hiihtää ja uida, mutta pyörässä on vielä apupyörät. Tekee itse voileivät, kaataa maitoa. mitähän muuta? Kiinnostunut monista asioista, esim. luonnosta, maantieteestä, ihmisen biologiasta jne.

Ei tarvi osata mitään erityistä. Meillä tuli lappu kotiin ja siinä luki just jotain, että omatoimisesti pitäisi osata käydä vessassa ja että ruoka-annoksen ottamista itsenäisesti pitäisi harjoitella.

Apupyöriä ei meidän esikoisen eskariin saanut viedä, mutta ei niitä ilman tarvinnut osata ajaa. Ne lähti pyörälenkille, jotka osasi. Toiset jäi pihaan harjoittelemaan. Meidänkin poika oppi vasta siellä ajamaan. Neljäntenä pyöräilypäivänä lähti jo lenkille mukaan, vaikka ei osannut yhtään ajaa ilman apupyöriä, kun pyöräilyviikko alkoi. :)

Mun neljännelle luokalle menevä tyttö on vasta tänä kesänä oppinut ajamaan pyörällä niin hyvin, että uskalletaan päästää luokan kanssa liikenteesen. Ei tarvinnut eskarissa osata, mutta vaikka olisi tarvinnut, niin ei osannut.

No huh huh! Olen itse päiväkodissa töissä, eskariryhmässä jopa ja eipä siellä ole mitään "vaatimuksia" mitä lapsen pitäisi osata eskariin tultaessa. Jokainen varmasti tajuaa ilman eskariakin, että tuon ikäisen lapsen täytyisi osata pukea/riisua, syödä ja hoitaa wc käynnit SUHT omatoimisesti. Eskarivuonna harjoitellaan monia asioita, toisille toiset ovat ennestään hallussa/toisille toiset. Ei siitä pidä mitään paineita ottaa.

Oppi vuodessa niin paljon, ettet voi ikinä arvata.
Kymmeneen pitää osata laskea - oppii helposti vuodessa.
Värit osata, ja aakkoset.
Kengännauhoja ei tarvi osata sitoa, sitä eskarissa harjotellaan. Jos ei osaa, älä laita nauhakenkiä.
Vessattaidot tulee osata.

Aakkoset, värit, numerot ja vessajutut oppii kyllä helposti vuodessa. Kyselet värejä ihan arkitilanteissa tai lainaat jonkun värienopettelukirjan ja siitä tunnistelette. Aakkosten ja numeroiden opettelemiseen on Herra Hakkaraisen aakkoset ja numerot kiva, kannattaa ihan ostaa se. Nykyään saa siis kaksi samassa. Meidän tytöllä oli aikanaan nuo molemmat erikseen, ja luettiin kirjaa pari kertaa päivässä. Kahdessa kuukaudessa osasi kaikki aakkoset ja numerot 1-20 :)

Kiitos taidanpa heti tilata, onneksi on vuosi aikaa opetella. meillä on laspet kotihoidossa niin ehkä siksi? eivät ole niin nopsaa näitä asioita oppinut kun en ole asiaksi sitä ottanut. Kaksi kertaa viikossa käy kerhossa.

Tärkein taito on uskaltaa kertoa, jos on joku hätä. Jos ei esim. saa itse vaatteita päälle ja tarvii apua. Tai jos tulee ulkona pissahätä tai kylmä jne.

Toinen tärkeä taito on ohjeiden kuuntelu. Eskarissa kun on aika monta lasta yhtä aikuista kohti, pitäisi osata toimia ohjeen mukaan. Vaikka se ohje sanottaisiinkiin koko ryhmälle eikä sille lapselle suoraan.

Kolmas tärkeä taito on kaveruustaidot. Että kohtelee kavereita kauniisti muttei ole kuitenkaan muiden vietävissä.

Noi kaikki tiedolliset ja taidolliset jutut opitaan sitten siellä eskarissa. Ei niistä tartte ressata.

Jessus, mä en oo saanut yhtäkään lippusta missä olisi lueteltu mitä tuon tulevan eskarin pitäisi osata :O :D
Tosin en kyllä oo ottanut ressiäkään asiasta. Ainoo mitä ollaan oikeen opettelemalla opeteltu on pyllyn pyyhkiminen kakan jälkeen, eskarissa tuskin tätit ehtii samalla lailla vessa-avuksi kun päiväkodin puolella.

Niin ja toi tuleva eskari ei siis osaa esim aakkosia kun g:n saakka, enkä mä silti ota mitään ressiä että olisi jotenkin vajaavainen taidoissaan. Meille ainakin painotettiin eskariin tutustumisessa, että pääasiassa vielä ensivuonna on sosiaaliset tilanteet, leikit ja pienten ihmisten yhdessä oleminen :)

Yhteistyössä