Mitä pyydätte lapsillenne synttärilahjaksi, kun joku kysyy toivetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lapsen 2-v synttärit lähestyvät, ja lahjatoivekysymyksiä alkaa sadella. Meillä on hirveät määrät lelua, ja mitään vaatettakaan lapsi ei oikeastaan tarvitsisi. Tarvetta olisi ostaa lapselle kevätkenkiä (mm. kumisaappaat) ja muita vk-vaatteita, mutta ne ovat niin kalliita, että ei niitä kehtaa pyytää ja jotenkin tuntuisi tosi tyhmältä pyytää rahaa.

Mitä te vastaatte noihin lahjatoivekyselyihin? Ja minkä arvoinen lahja mielestänne on ok pyytää? Itse en vaan kehtaa pyytää edes mummoilta tai muilta lähisukulaisilta mitään arvokkaampaa (n. 10-15e max). Olisi kuitenkin kiva, että jos joku lahjan ostaa, niin se olisi sellainen mille oikeasti on käyttöäkin..

Pyytäisin ihan vaikka rahana jos tuollaisia tarpeita. Voihan sitä antaa vaikka 10 euroa ja sit vaikka jonkin pienen kivan paketin lisäksi. Tai sit jos sukulaisista kyse niin yhteislahjana muutamalta perheeltä esim ulkoilupuku.

Vaatelahjakortti johonkin lastenvaateliikkeeseen?
Voi sitten käyttää kun tarvitsee.
(olen aika mielikuvitukseton, itse aina sanon että vaatelahjakortteja, kun joku kysyy mitä haluan synttäri tai joululahjaksi :D)

Jotenkin vaan tuntuu että tuota rahaa ei kehtaa pyytää.. Lisää mielipiteitä kehtaako vai ei? Tarvetta kyllä oikeasti olisi enemmän, kuin jollekin "turhalle" lelulle.

Itse olen jotenkin tosi tarkka noiden vaatteiden suhteen, ja kun suurimmalla osalla on ihan eri maku kuin mulla, niin helposti jää sitten sellaiset vaatteet käyttämättä..

Toivoisin rahaa, että voisin ostaa välikausivaatteet. Tai sitten toivoisin vaikka Brion junaradan paloja. (Ennen vastasin aina "vaatteita" tai "ei me mitään tarvita" ja sitten meille tulee 4v. synttärilahjaksi nuppipalapelejä ja dubloja..tai 130cm tyttöjen vaatteita!)

Jatkan vielä. Onko lapsilla pankkitiliä, pyydä sinne sijoitusta. Voit sitten lasten kanssa shoppailla jotain, mitä oikeasti tarvitaan. Me otettiin myös S-ryhmän osuusmaksu juuri tuota varten, että isovanhemmat voivat sinne sijoittaa hyväksi katsomiaan summia. Ja osuusmaksu kun vielä kasvaa korkoa.

Mä pyydän kirjoja ja vaatteita. Kirjoja saa jo kolmella eurollakin ja niitää luetaan jatkuvasti. Mä varmaan selittäisin isovanhemmille tuon kenkä/vaatetarvetilanteen. Sanoisin, että lapsi on tyytyväinen euron värityskirjaan, mutta suoraan sanottuna olisi tarve saada apuja kenkäkassaan, johon jokainen kymppi on tervetullut.

Moi! Itse olen huono pyytämään rahaa lapselleni lahjaksi. Meiltä kun on kysytty lahjatoiveita olen itse ehdottanut seuraavia:
- muumimukit
-askartelutarvikkeet
-kirjat
- pyyhkeitä tai tyynyliinoja
-kevät tai talvikäsineitä
Monesti meillä isovanhemmat ovat itse ehdottaneet neitin tilinsaldon lisäämistä ja samalla toivoneet, että ostamme rahoilla tarpeen tullen jotain tarpeellista (kuten kenkiä, ulkoilupukuja yms.
Monesti olemme mieheni kanssa ostaneet kummilapsille lahjaksi jotain sellaista mitä tiedämme ettei heidän vanhemmat ostaisi (Barbi, tekniikka Legoja tms.)

Sanon aina yleisellä tasolla toiveita eli esim. kaikki Autot-jutut tai prinsessajutut on suosittuja. Jos on romua liikaa, niin sitten toivon esim. piirustus tai askarteluvälineitä, muotoiluvahaa tai jotain kuluvaa. Kirjat ja DVD:t on myös aina hyviä.

Mä en tiedä miten mä saan sitten ihmisille selvennettyä, että me ihan oikeasti ei haluta tai tarvita lahjoja, muuta kun ehkä rahaa tytön säästötilille :/ Kun tekee pahaa, joudutaan nyt jo poikien leluista harva se päivä heittämään pois tavaraa, ja viemään erilaisiin keräyksiin ne jotenkuten ehjät ja uudehkot kun ei tänne mahdu. Ja vanhin lapsi on kolme. Jos meille neljä kertaa vuodessa + joulu läjähtää hirveät kasat tavaraa, niin ei yksinkertaisesti mahdu ja siivoaminen on jo nyt tarpeeksi rasittavaa.

Vaatteita tyttö saa käytettynä todella paljon, ei yleensä ole mitään tarvetta niille. Enkä mielellään kerää turhaa, varsinkin jos se on uutena ostettu. Toisaalta tytön ylittäessä yhden vuoden alkaa tarvitsemaan kestäviä ulkoiluvaatteita enkä tiedä saadaanko niitä käytettynä, mutta ei siitä riitä kaikille ostettavaa kuitenkaan.

En haluais turhaa krääsää mutta en tiedä sitten meneekö perille. Sisko on taistellut jo jonkin aikaa mutta ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, tai sitten silti haluavat ostaa "jotain pientä" (ymmärrettävää, että haluavat ilahduttaa) ja kaikki kerääntyy massiivisiksi vuoriksi...

isompia vaatteita ja sovin etukäteen miten tulevat mukaan isompaan ostokseen isovanhempien kanssa. Muuten kirjat, legot, brio ovat sellaista mitä ei ole koskaan liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jotenkin vaan tuntuu että tuota rahaa ei kehtaa pyytää.. Lisää mielipiteitä kehtaako vai ei? Tarvetta kyllä oikeasti olisi enemmän, kuin jollekin "turhalle" lelulle.

Itse olen jotenkin tosi tarkka noiden vaatteiden suhteen, ja kun suurimmalla osalla on ihan eri maku kuin mulla, niin helposti jää sitten sellaiset vaatteet käyttämättä..

No olet sä aika hankala äiti, jos tavalliset vaatteet ei kelpaa. Pyydä sitten vaikka lahjakortti Hoplop-leikkipuistoon tms, jos kukaan vieraista ei osaa ostaa yhtään vaatetta, mitä voisitte käyttää. Mä en ainakaan kehtaa pyytää kalliita vaatteita lahjaksi, esim välikausipukuja. Tuskin ap:lle kelpaa mikään muu kuin kallis Reimatec, jos kerta on tarkka vaatteiden suhteen.

Jos lapsesi on päiväkodissa, niin pyydä vaikka kurahousut seuraavaa kokoa. Ne on kohtuuhintaiset ja ainakin meidän päiväkodissa myös niiden reimatecciken päälle puetaan kaikille kurikset.

olen omalle äidilleni suoraan sanonut mille on tarvetta kun on kysynyt. Esim viime vuonna osti tytölle vk-setin. Sanoin että kosteussuoja pitää olla, muuten ei väliä. Ja sellaisen tyttö sai.

No en mä tiedä tekeekö se musta hankalan äidin jos haluan pukea lapseni vaatteisiin, jotka miellyttävät omaa silmääni? :) En pue itsellenikään vaatetta josta en pidä. Eikä tarvii olla Reimatekkiä, mistä sekin tulee että jos haluaa pukea lapsensa nätisti, omaa silmää miellyttävästi niin vaan reimatekki kelpaa? :D

Mutta joo, ehkä laitan toivelistalle ne rukkaset, askartelutarvikkeita yms. pientä tarpeellista. :)

Alkuperäinen kirjoittaja mude:
Pyytäisin ihan vaikka rahana jos tuollaisia tarpeita. Voihan sitä antaa vaikka 10 euroa ja sit vaikka jonkin pienen kivan paketin lisäksi. Tai sit jos sukulaisista kyse niin yhteislahjana muutamalta perheeltä esim ulkoilupuku.

just näitten muutaman euron "kivan pienen paketin" takia ap miettiikin mitä vastais, ettei sais niitä turhia "kivoja pieniä" juttuja. jos antaa rahaa, niin lisäksi riittää kortti. jos sitten taas keksii OIKEESTI kivan jutun, niin sitten ei tarvi sitä rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No en mä tiedä tekeekö se musta hankalan äidin jos haluan pukea lapseni vaatteisiin, jotka miellyttävät omaa silmääni? :) En pue itsellenikään vaatetta josta en pidä. Eikä tarvii olla Reimatekkiä, mistä sekin tulee että jos haluaa pukea lapsensa nätisti, omaa silmää miellyttävästi niin vaan reimatekki kelpaa? :D

Mutta joo, ehkä laitan toivelistalle ne rukkaset, askartelutarvikkeita yms. pientä tarpeellista. :)

Toiselle nätti on kaikki uusretrot, toiselle taas hello kitty... Ja jos et esim jompaa kumpaa voi sietää niin kyllä ne jää kaappiin... Toivottavasti saatte mieleisiä ja tarpeellisia lahjoja =)

Mä pyydän jotain sellaisia leluja missä ei haittaa vaikka niitä olisi enemmänkin kuten legot ja brion junarata. Meillä poika on täyttää seuraavaksi 2 v. Legot ja briot ovat laadukkaita ja ajattomia lahjoja, joista lapsi saa sitten joskus vielä ihan hyvin rahaa, kun myy kirpparilla pois. Muumimukit myös hyviä.

Tänä vuonna kysyin molempien vanhemmilta ihan suoraan että mikä on budjetti ja tilasin lapsille vaatetta kutsuilta,kummeille samaten kun ovat kysyneet olen kertonut mikä olisi tarpeellista.Mun isovanhemmat antaa yleensä suoraan vähän rahaa ja käskee ostamaan lapsille jotain.

Tämä ihan noin yleisesti..Mitäs ne lapset on mieltä niistä vaatelahjoista? Ymmärrän, että äidit ottavat mielellään vastaan rahaa ja vaatetta, mutta jos on lapsen syntymäpäivä, niin osaako se 4v iloita lahjakorteista tai rahasta pankkitilillä? Eikö se lapsi ota kuitenkin mielummin sitä "krääsää" ja leluja?

Yhteistyössä