mitä rahaa saan esikoisesta vauvan synnyttyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys..

Vieras
Olen yksin huoltaja, Esikoinen vauvan syntyessä 1v10kk. minimi äp-rahaa saan.
Saanko jotain tukea esikoisesta ja jos niin kuinka paljon?
asuinpaikassamme ei ole kuntalisää (vai mikälie se on?)

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä:
Jos saamasi kotihoidon tuki on suurempi kuin saamasi äp-raha saat erotuksen kotihoidon tukena.

Ei nykyisin kotihoidontuki ole ä-rahaa suurempi. Tuo on naurettava teksti kelalla. Kotihoidontuen perusosaa ei saa, mutta hoitolisää saat sen maks. 168e.

Voi se olla suurempi, jos on kuntalisä käytössä ja saa täyden hoitolisän. Mulla ainakin oli. Nyt en tiedä onko tilanne muuttunut kun minimi-äp-rahaa korotetaan ensi vuonna.

Eli tämä on väärää tietoa, että voisi saada näin... toisessa ketjussa joku kirjoitti, että saisi tukia näin.

""thewaxa:
Päätös 5.7.2007. Myönnetty äippäraha 27.6.2007 syntyneestä lapsesta 875e/kk. Kodinhoidontuki 24.5.2006 syntyneestä lapsesta 294euroa/kk ja 16.4.04 syntyneestä lapsesta 94euroa/kk. Hoitolisää 168euroa/kk ja kuntalisää 120 euroa/kk.

Muok. Elikkäs kaksi oli pieniä kun jäin kolmannesta äitiyspäivärahalle. Kaikki kotihoidossa. Nyt vanhin alottanut päiväkodissa kuntoutuksellisena ja saan silti kodinhoitotukea siitä sen 60 euroa." "

Eihän noin voi saada???

Eikös se ole niin, ettei kahta etuutta saa yhtä aikaa. Siis jos saa äitiysrahaa ei voi saada kotihoidontukea (siis sitä perusosaa). Alle kouluikäisistä saa hoitorahan (en muista summaa, enkä oli varma onko hoitoraha oikea nimike tässä). Mä en ainakaan ole koskaan saanut kotihoidontukea yhtäaikaa. Sitten vasta kun vanhempainrahakausi päättyy, alkaa kotihoidontuki. Hoitorahaa olen saanut sen minimin alle kouluikäisistä lapsista. Kaikki lapset ovat tietenkin olleet kotihoidossa.

Yhteistyössä