Mitä rakenneultrassa oikeastaan tehdään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minna77

Aktiivinen jäsen
15.01.2009
1 338
1
36
Aasia
Olen ensimmäistä kertaa raskaana ja puolentoista viikon päästä mulla on rakenneultra.

Mitä kaikkea rakenneuä:ssä oikeastaan tutkitaan? Kuinka tarkkaan katsotaan eri elimiä? Veikkaisin, että katsovat mahdollisia rakennevikoja (ihan nimen mukaan), mutta kuinka tarkasti?

Olen ulkomailla ja haluaisin hieman tietää miten Suomessa etenee tuo, jotta voin vertailla käytäntöjä.

Etukäteen, kiitoksia vastauksista! :flower:

Oikein veikkasti, tarkasti katsotaan eri elimiä. :) Kallo ja aivot katsotaan, sydän käydään tarkasti läpi, esim. että aortan kaari ja kaikki sydämen osat ovat kehittyneet normaalisti; vatsalaukku, munuaiset ja virtsarakko tsekataan. Lisäksi katsotaan selkärankaa ja raajoja, mitataan sikiön koko ja katsotaan vastaako se oletettuja viikkoja. Myös istukan sijainti ja lapsiveden määrä katsotaan. Myös sukupuolta voidaan vilkaista, tosin kaikki ultraajat eivät sitä kerro, eivätkä kaikki vanhemmat halua sitä tietää, eikä se aina edes selviä vilkaisulla. :)

Toivottavasti näistä oli jotain hyötyä.

Kiitos paljon selkeästä selvityksestä :flower: Periaatteen osasin arvatakin, joo, mutta on hyvä tietää yksityiskohtaisesti, jotta voin verrata saanko täälläkin nykyaikasta ja kunnon seurantaa.

Yhteistyössä