Mitä sairaalakassiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tatti

Vieras
Suokaa anteeksi avuttomuuteni, mutta kysyn senkin uhalla että joku tästä pillastuu. Mitä sairaalakassiin tulisi pakata eli mitä otetaan mukaan, kun lähdetään synnyttämään? Mulla on laskettu aika syyskuussa ja ensimmäistä kertaa olen menossa.

Oletan, että puhut itselle otettavista, ei vauvalle? Jotkut ottaa mukaan puoli omaisuutta ;)
ja jotkut tulee toimeen vähemmälläkin.
Itselläni oli seuraavat:
- puhtaat vaatteet (trikoohousut+paita, alkkarit ja imetysliivit)
- kosmetiikkaa ( kasvovoide, pienet pullot shampoo+hoitoaine, yms.), hammasharja+tahna, hiusharja ja peili
- suklaata ja pillimehuja
- kännykkä ja laturi

Muuta mulla ei tainnut ollakaan.

Vauvalle varattavat on sitten tietysti asia erikseen, mutta kumpiakohan tarkoitit?

kyllä kai tänne voisi myös niitä vauvalle pakattavia listata...

tuohon äidille mukaan, lisäisin ehkä liivinsuojat, ja olen kuullut monien ottavan esim, lakuja/luumuja...

mutta enpä tiedä kun ensimmäistä vasta odottelen..

Ehkä kannattaa ottaa samat asiat kuin ottaisi, jos lähtisi viikonloppulomalle? Plus ne liivinsuojukset. Eihän se paljon poikkea siitä, että käy pikkulomalla? Maalaisjärkeä mukaan...

vai että lomalle ;)

Mukaan voi ottaa
pillimehuja (niistä oli helppo juoda supistusten lomassa ja miehen helppo tarjota),
lukemista tai/ja muuta tekemistä (jouduttiin olemaan kuusi päivää laitoksella niin meinasi jo aika tulla pitkäksi),
kotiintulovaatteet (löysät housut!), sukkia (sairaalan sukat oli tosi löysiä!)
toki muutakin vaatetta jos ei halua sairaalan asusteissa olla, mutta tulee pyykkiä...
imetysliivejä, liivinsuojia,
siteitä (ne sairaalan siteet on julmetun isoja, jos jälkivuoto ei olekaan hirmu runsas),
kamera + laturi (tai filmiä ja pattereita), kännykkä + laturi
ne viikonloppuloman hygieniatarvikkeet =) eli pesuaineet, meikit, hiusjutut ym.
Tutti vauvalle jos haluaa ja joku pieni pehmonalle tms. vauvan sänkyyn koristeeksi jos haluaa. On ainakin suloisen näköinen =). Mulla oli lisäksi vauvalle pienet lapaset ja sukkia. Niitä tarvittiin sitte kun poika joutu olla pelkässä vaipassa vuorokauden valohoidossa. Pysy sormet ja varpaat lämpöisinä.

Ruokaa oli laitoksella tarjolla ihan riittämiin, joten naposteltavaa ei tarvi ku ajankuluksi jos tykkää. Hedelmiä (myös luumuja), jugurttia ja voileipää sai käydä itse hakemassa millon halusi.

Olen ehkä aika turhamainen, mutta minä kaipasin ensimmäisellä kerralla säärikarvojen ajuria. Tosin en saanut lasta viereeni vaan hän joutui tarkkailuun joten tekemisen pula yllätti ja oma rähjäinen olotila ällötti. Lähdin myös laitokselle kiireessä, joten toisella kerralla otan mukaan puhtaita t-paitoja ja imetysliivejä. Ja kotiin ostan jo hyvissä ajoin etukäteen pirteän värisiä oloasuja ja paitoja.

Korvatulppia ei varmaan kannata ottaa, koska sitä ei sitte kuule kun vauveli herää yöllä...

Ja mä en ainakaan ottanu sen kummempaa ku omat henkilökohtaset hyvieniatarvikkeet. Mies toi lisää tarvittaessa. Ja vauvelille kans ennen kotia lähtöä.

Itse huomasin (puolitoista viikkoa sairaalassa, koska vauva teholla), että liivisuojat oli tosi tarpeen, kun maito nousi rintoihin. Minulla "tulvi" rinnat, mutta kätilöt antoivat harsoja, kun liivisuojat ei riittäny.
Itse en ainakaan osannut tehdä "vapaa-ajalla" mitään silloin, kun en vauvan luona ollu. Joten se lehtien epämääräinen selailu onnistui sairaalan kolme vuotta vanhoilla annoillakin. :)
Itse myös kaipasin ihokarvojen poisto välineitä, kun niin kauan jouduttiin olemaan.
Mutta eikös miehesi kulje luonasi, joten tuohan hän mitä tarvii. Minulla ainakin mies vei/toi tavaraa kodin ja sairaalan välillä päivittäin.

niin, lomallehan otetaan mukaan puhtaat vaatteet, yleensä kamera, jotain ajankulua, terveyssiteitä ja liivinsuojukset - ihan tavallisia asioita. Joskus mietin, että lähteekö raskaana olevilta todella aivot narikkaan, kun kaikki asiat pitää kysyä muilta. Ei mun mielestä muutama päivä poissa kotoa merkitse kovin suurta. En minä kysele netistä, mitä ottaisin mukaan viikonloppumatkalle... Mutta ehkä jollekin on sekin vaikeaa... Eli sitä, mitä luulee kaipaavansa parin poissaolopäivän ajan. Jos pakkaa kaiken, mitä täällä ehdotetaan, niin parin matkalaukun kanssa saa lähteä.

Ehkäpä moni ensikertalainen kysyy näitä asioita (kuten minä) täällä sen vuoksi, että KOKENEEMMAT eli jo synnyttäneet voisivat antaa sellaisia vinkkejä, joita ensikertalaiselle ei muuten tulisi mieleenkään! Ei ensisynnyttäjä voi mitenkään tietää kaikkea, mitä sairaalassa tapahtuu tai mitä siellä saattaa tarvita ja kaivata.

Itselle ei tulisi kyllä mieleenkään verrata synnytyslaitokselle menoa viikonloppulomaan! Tähän mennessä ei muuten ole ikinä ollut tarvetta lomalla esim. liivinsuojuksille...hehe.. Toisille se sitten kai on niin rutiininomaista...

En verrannut synnytysosastolle menemistä lomaan. Vertasin sitä, mitä voisi pakata mukaan, kun on poissa kotoa pari päivää. Eli vähän samoja tavaroita kuin ottaa mukaan, kun on pari päivää kotoa pois eli vaikkapa lomalla tai työmatkalla. Ei synnytysosasto ole mikään eristysselli - jos jotain puuttuu, niin mielellään varmasti mies tai vierailija voi tuoda niitä mukanaan. Eli vähän arkijärkeä mukaan. Voisi vaikka miettiä, että lähdenpä muutamaksi päiväksi pois, mitähän ottaisin mukaan ja sitten lisätä siihen, että hetkinen, olen synnyttänyt, tarvisinkohan vielä sen lisäksi jotakin...Mutta tokihan näitä listoja saa tehdä, huvittaa vain, että jokainenhan kuitenkin ottaa sen, mitä itse tarvitsee. Luulen, etten tarvitse säärikarvanpoistajia tms. mikä jollekulle toiselle on välttämätöntä. Lehdet sen sijaan ottaisin mukaan, kun taas joku tuolla kirjoitti, että osaston vanhat kävivät hyvin. Common sensea siis!

Niin, ymmärrän kyllä pointin, että pakkaa mukaan samaa kuin pakkaisi lyhyelle lomamatkalle. Ihan tavallista tavaraa siis, joita luulee tarvitsevansa parin päivän aikana. Loput voi tosiaan sitten tilata vaikkapa mieheltä. Ymmärrän kyllä senkin, että on vaikea pitää synnytysosastolla oloa samana kuin muutaman päivän poissaoloa kotoa. Tapahtuuhan siellä jotain maagista! Uusi elämä syntyy! Ehkä jotkut kuvittelee, että siellä sairaalakassissa pitäisi olla jotain yhtä vastaavan maagista eikä vain arkisesti alusvaatteita ja hygieniatarvikkeita...

Suosittelen todellakin korvatulppia, jotta saa edes vähän nukutuksi. Jos huoneessa useampi (itse olin 4 hengen huoneessa) on öisin aikamoista trafiikkia. Kyllä oman vauvan itkun kuulee tulppienkin läpi.

Korvatulpista.. olivat tarpeeseen, kun en nukkunut yhtenäkään yönä hormoni ym. mylläkän takia. Päivällä, kun isi katsoi pienokaisen kanssa telkkaa aulassa minä nukuin tulpat korvissa ne muutamat hetket, mitä sairaalassa tuli nukuttua.

Menin ja tulin samoissa vaatteissa, äitiyshousut olivat edelleen tarpeen. Tietty puhtaat alusvaatteet oli tarpeen. Liivinsuojat ok. Lukemista en todellakaan kaivannut, herkutkin taisi isä syödä.. (; Sairaalan vaatteet oli käyttökelpoiset.

Pakko minunkin asiaa kommentoida vaikken kassin sisaltoon kantaa otakaan. Kaikki eivat asu paakaupunkiseudulla, matkaa sairaalan ja kodin valilla voi olla 300 kilometria, tallaista seikkaa etela suomalaiset eivat osaa ajatella ja talloin kassin pakkausta kannattaa todellakin miettia etukateen. Todella hyvan kysymyksen olet siis esittanyt!

Sairaalakassi Huvitutin sivuilta:

Synnytykseen:

- Neuvolakortti
- Kamera (tarkista salaman patterit)
- Videokamera (Akku täyteen! Jalusta?)
- Filmiä!
- Videokasetti
- Pientä naposteltavaa (suklaata, hedelmiä, pastilleja, glugoositabletteja)
- Suihkepullo (olon helpottamiseen)
- Geelityyny tms. kylmennettävä/lämmitettävä rentouttaja
- Vesipullo / Juomamuki/Pillimehuja (pillillinen malli on kätevin, isä voi "juottaa")
- Nenäliinoja
- Huulirasvaa
- Hieromaväline (esim. "Masse") tai tennispallo (selän hierontaan) - käteen sopiva malli voi olla myös avuksi, jos synnyttäjällä on tarve "rutistaa" jotain kipujen keskellä
- Ristisanatehtäviä, käsitöitä
- Päiväkirja, muistiinpanovälineet
- Korvalappustereot
- CD:itä tai kasetteja

Lukemista sekä äidille että isälle (kirjoja, lehtiä, sarjakuvia)
- Pelikortit, matkapelejä
- Isälle mukava asu ja eväät
- Tärkeät puhelinnumerot (+puhelinkolikoita tai kännykkä)

Vuodeosastolle:
- Hammasharja ja -tahna
- Tarpeen mukaan hygienia- ja kauneusvälineitä (harja, shampoo, dödö, rasvat, meikit...)
- Imetysliivit
- Liivinsuojuksia

Halutessasi omat aamutossut ja kylpytakki tai verkkarit.
Sairaala tarjoaa synnyttäneelle kaikki vaatteet imetysliivejä lukuunottamatta sekä siteet jälkivuotoon. Moni kokee sairaalan varusteet ankeiksi ja epämukaviksi (verkkoalushousut ja löperöt sukat nyt ainakin) mutta sairaalan vaatteeissa on yksi hyvä puoli: joku muu pesee ne... Synntyksen jälkeen veri, hiki ja maito sotkevat nimittäin vaatteita tiuhaan tahtiin ja haluat ehkä vaihtaa vaatteistasi useasti. Omat sukat voivat olla kuitenkin mukavat, eivätkä suurimmassa vaarassa tahriintua. Omat aamutossut kannattaa pakata mukaan vain, jos ne ovat väljää mallia, useimmilla jalat ovat turvotuksen takia ensipäivinä tavallista suuremmat. Omia alushousuja ei luultavasti kannata mukaan ottaa, sen verran suuri ohivuotojen riski ensipäivinä on.

- Vauvakirja täytettäväksi

Vuodeosastolla iloa on samoista viihdykevälineistä ja eväistä kuin synnytyksessäkin. Lukemiseksi kannattaa valita mahdollisimmat kevyttä ja helppolukuista (esim. naistenlehtiä), synnytyksen jälkeen on vaikea keskittyä muuhun kuin vauvaan...)
Lakua ja luumuja (luumuja saattaa olla tarjolla sairaalankin puolesta) vatsan toimintaa edistämään

PAKKAA MYÖS:
Kotiinpaluuvaatteet äidille (isä voi tuoda, mutta kannattaa valita valmiiksi löysät, mukavat ja IMETYKSEEN SOPIVAT vaatteet...)

Kotiutumisvaatteet vauvalle (kannattaa pakata esim. turvakaukaloon, josta isä ne löytää lähtiessään noutamaan äitiä ja vauvaa kotiin, muista arvioida sääolosuhteet!)
Sairaalasta saa yleensä mukaan vaipan, mutta joissain sairaaloissa (esim. Jorvissa) käytetään pääasiassa sideharsovaippoja, joten oma vaippa saattaa olla hyvä ottaa mukaan kotiutumista varten.
Turvakaukalo, mikäli kotimatka tehdään autolla (suosittelemme lämpimästi äidin kannalta automatkaa, ellei koti sijaitse aivan sairaalan pihapiirissä)

No joo... toi synnytyslista oli kyllä melkoinen... Itse en tarvinnut mitään, sillä ehdin olla sairaalassa 0,5 tuntia kun esikko syntyi...

Sinulle: ...

Onko sinulle tullut mieleen, että näitä asioita on vain kiva miettiä ja jakaa muiden kanssa ilman sen syvempää tarkoitusta? Varsinkin me, jotka menemme synnyttämään esikoistamme, asia on vaan niin uusi ja kutkuttava. Joten löysäile pipoa, ei tarvitse tulla lukemaan näitä kirjoituksia.

Minä en turhia synnytykseen raahannut, mielestäni on ihan turha raahata puoli omaisuutta mukanaan,kun kyse ei sen suuremmasta ole..
Mulla siis riitti:
-deodorantti,meikit, yms.
-kotiinlähtövaatteet
-kamera,kännykkä,laturit

isä toi kotiinlähtöpäivänä vauvalle vaatteet ja turvakaukalon. Sairaalasta saa ihan tarpeeksi syötävää,luettavaa, ja vauvalle kaiken tarpeellisen. Omia shampoitakaan turha raahata mukana,sairaalastahan ne löytyy.

Meistä jokainen on erilainen, ja se mikä toiselle on turhaa, on toiselle mukavaa piristystä. Sairaalan vaatteissa on loistavaa se, että niitä voi vaihtaa ilman pyykkivuoren kasvua. Omat suihkutuotteet yms. voi saada olon mukavaksi, mutta toki sairaalankin saippualla puhdistuu.

Itselle oli tarpeen:
Neuvolakortti, kamera, känny & laturi, rahaa, muistikirja, lukemista (joku hömppäpokkari on sängyssä helpompi pideltävä kuin lehti), korvatulpat, puuteri/ripsari/huulipuna, kiharrin tällä hiuslaadulla oli tarpeen, kosteusvoide, liivit & suojat.

Ja kotiinlähtöön mulle kävi tulovaatteet, paitsi tietysti piti olla puhtaat alusvaatteet. Sairaalan siteen on hurjia, mutta oksiihen vuotoon. Jos vuoto on jo vähentynyt, ohut yöside tms. voi olla paljon mukavampikotimatkalle.

Joskushan nuo menovaatteet voi likaantua jolloin tarvii poistumisvatteet, mutta ei sit kannata kaikkien niitä farkkuja yms. sinne pyydellä. Harvalla menee normaalivaatteet, ja jos meneekin, niin voivat olla tuskalliset, jos alapää tai leikkaushaava kipeänä.

Ja jos joku oma naposteltava maistuu sairaalan juttuja paremmin, niin siitä vaan. Ja omia eväitä on helppo napsia vaavi kainalossa, ei tarvi aina joka mielitekoon kammeta itseään keittiöön.

Yhteistyössä