Mitä sairaalakassiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja erittäin karvainen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja ...?:
Miksi ihmeessä partahöylä?

Mä ainakin ajelin jalkakarvat HETI kun siihen oli ilman mahaa mahdollisuus :)

Suo itsellesi "ylellinen" karvojen poisto kauneushoitolassa. Kokeile vaikka sokerointia, on tehokkaampi ja hellempi tapa poistaa karvat kuin vahaus. Olet mahasi kanssa sen varmasti ansainnut.

Suklaata ei kannata ottaa jos imetät, aiheuttaa vastasyntyneelle herkästi ilmavaivoja. Tuttia meillä sairaalaassa ei suositeltu alle 2 viikkoiselle, voi haitata oikean imuotteen kehittymistä, samoin kuin rintakumi. Bebanthen täytyy pestä/pyyhkiä pois enne imetystä, Lansinoh Lanolin merkkisen rasvan voi jättää imetyksen ajaksikin. Eli nämä kuuluisi mun sairaalakassiin jos lisää lapsia saisin: puhtaat kotiutumisvaatteet itselle, dödö,shampoo,hoitoaine,perusrasva,lapsenkotiutumisvaatteet(toki mieskin voi tuoda mut jos laukkuun mahtuu niin ihan sama), kantoliina, vauvan silkkimyssy (toki sairaalassakin myssyjä on mut oli ihana laittaa heti oma), korvatulpat, kamera, "silmälaput" (en osaa nukkua valoisassa), tohvelit/sandaalit.

sen kassin kerkiää pakkaan kyllä kun supistukset alkaa tai lapsivesi menee, ite ainakin tarvitsin niitä tavaroita jatkuvasti joten pakkasin kassin kun olimme lähdössä sairaalaan. Jos haluaa etukäten pakata niin hyvää puuhasteluahan se on esim. laskettuna päivänä :)

Mä pakkasin sillon ku olin lähdössä. Oletin joutuvani odotteleen sen 2 vko la:n jälkeen kuten sekä äitini että siskoni, mutta lähtö tulikin "jo" kaks päivää sen jälkeen. Mutta ei mikään äkkilähtö, ja useimmitenhan siinä on tosiaan hyvin aikaa. Mulla supisteli aamusta asti, ja vasta puolenyön jälkeen lähettiin sairaalaa kohti. Ja jos äkkilähtö tuleeki, ni kyllä se mies voi niitä kenties unohtuneita sinne tuoda. Kunhan se kamera on valmiina, ja tarvittavat numerot puhelimessa. Meillä ne oli delegoitu jo etukäteen isin vastuulle :) (Ja ero ois tullu jos ois unohtanu!!! ;)

riippuu tietysti miten itse kukin sairaalaansa matkustaa, mutta ajattelin sujauttaa taksirahan valmiiksi sinne kassiin. On sitten käteistä eikä tarvitse automaatin kautta kulkea jos vaikka lähtö tulee yöllä. Perheessä ei siis autoa/ajokorttia.

Mä pakkasin kassin kun vedet meni. En osannut etukäteen pakata, vaikka laskettu aikakin oli jo mennyt. Sitä paitsi tarvitsin kotona vielä niitä kamoja joita otin mukaan. Näitä tarvitsin: kamera, kännykkä ja laturi, lukemista (lehtiä), korvatulpat, hammasharja + tahna, dödö, shampoo ja hoitoaine, kasvojenpesuaine, kasvorasva, pinnejä ja hiuslenkkejä, hiusharja ja kampa, hiuslakka (käytin tosin vain kerran), puhtaat kotiutumisvaatteet, kotiinlähtövaatteet vauvalle. Meikitkin oli mukana, mutta en käyttänyt... Ja niin juu, mies toi mulle parit pitkikset käytettäväksi sairaalayöpaitojen kanssa. En tykännyt olla paljain säärin päiväsaikaan. Pitkikset oli tosi kiva juttu siksi. Imetysliivit ja suojatkin oli mukana, mutta käytin sairaalassa vain sellaista verkko-liina-viritelmää, kun halusin säästää liivit puhtaina kotiinlähtöä varten.

Alkuperäinen kirjoittaja miMaa:
Suklaata ei kannata ottaa jos imetät, aiheuttaa vastasyntyneelle herkästi ilmavaivoja. Tuttia meillä sairaalaassa ei suositeltu alle 2 viikkoiselle, voi haitata oikean imuotteen kehittymistä, samoin kuin rintakumi. Bebanthen täytyy pestä/pyyhkiä pois enne imetystä, Lansinoh Lanolin merkkisen rasvan voi jättää imetyksen ajaksikin. Eli nämä kuuluisi mun sairaalakassiin jos lisää lapsia saisin: puhtaat kotiutumisvaatteet itselle, dödö,shampoo,hoitoaine,perusrasva,lapsenkotiutumisvaatteet(toki mieskin voi tuoda mut jos laukkuun mahtuu niin ihan sama), kantoliina, vauvan silkkimyssy (toki sairaalassakin myssyjä on mut oli ihana laittaa heti oma), korvatulpat, kamera, "silmälaput" (en osaa nukkua valoisassa), tohvelit/sandaalit.

Harvalla sitä maitoa ennättää niin paljon sairaalassa ollessa tulla, että suklaa jotain vaikuttaisi. Sitäpaitsi ei sitä suklaata tarvitse varuilta jättää pois, kyllä sen huomaa aika pian jos se vauvalle jotain aiheuttaa. Meillä ei sanottu, etä Bepanthen täytyisi pestä pois vaan kätilö sanoi että voi heti imettää. Lansinoh oli sellaista takkeloa, että se sotkee rintsikat ja yöpaidat.

Jos sairaala ei ole kaukana kotoa, ei tarvitse mukaan paljonkaan. Meillä ainakin mies olisi voinut tuoda myöhemminkin tarvitsemiani asioita, kun muutenkin oli yöt kotona ja päivisin sairaalassa. Itse koin tutin erittäin tärkeäksi. Naistenklinikalta ei saanut 'lainaksi' rintakumeja, kahvilasta niitä sai toki ostettua. Meillä olivat erittäin tarpeelliset ja harmitti etten ollut tajunnut varautua, vaan huulta purren imetin ja nännit olivat rakkuloilla.

Lähtiessäni synnyttämään (homma oli siis hyvin käynnissä) tarvitsin ainoastaan mukaan neuvolakortin, kännykän, laturin ja kameran. Kotiin lähtiessä mies toi minulle kotiutumisvaatteet itselleni ja vauvalle. Mitään muuta en tarvinnut. Imetysliivit, rintakumit, siteet, vaatteet, lukemiset, rasvat yms. sain sairaalasta. Ei kannata turhaan roudata tavaraa, koska suurin osa ajasta menee kuitenkin vauvan kanssa ollessa, telkkaria katsellessa ja puhelimeen höpöttäessä. Tietysti on varmaan sairaalakohtaistakin, mitä missäkin sairaalassa saa, mutta kannattaa kysellä ennakkoon ennen kuin pakkaa matkalaukullisen tavaraa... Minä olin siis synnyttämässä Oulaskankaalla.

Kannattaa varata sinne sairaalakassiin (tai vaikka autoon jo valmiiksi) kolikoita pysäköimistä varten. Aina kun ei ole ne oven vierustan paikat vapaana ja ainakin oysissa sieltä parkkihallista on todella pitkä matka synnytysosastolle. Tai vastaavasti taksirahaa jos tulee niin kiire lähtö ettei ehdi odottaa miestä kotiin töistä.

Minulla ei kyllä vielä ole kokemusta synnytyksestä, mutta en itse aio pakata kuin ihan välttämättömimmät. Kotiin lähtövaatteet itselle ja vauvalle, villasukat (en pärjää kotonakaan ilman niitä), rintasuojuksia, ehkä hieman lukemista, kännykkä ja kamera. Vaipat ja siteet saa sairaalasta ja kun siellä ei ensisynnyttäjätkään kahta vuorokautta pitempään loju kuin erikoistapauksissa niin eiköhän ne mene sairaalan tamineissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tunna:
Kannattaa varata sinne sairaalakassiin (tai vaikka autoon jo valmiiksi) kolikoita pysäköimistä varten. Aina kun ei ole ne oven vierustan paikat vapaana ja ainakin oysissa sieltä parkkihallista on todella pitkä matka synnytysosastolle. Tai vastaavasti taksirahaa jos tulee niin kiire lähtö ettei ehdi odottaa miestä kotiin töistä.

Minulla ei kyllä vielä ole kokemusta synnytyksestä, mutta en itse aio pakata kuin ihan välttämättömimmät. Kotiin lähtövaatteet itselle ja vauvalle, villasukat (en pärjää kotonakaan ilman niitä), rintasuojuksia, ehkä hieman lukemista, kännykkä ja kamera. Vaipat ja siteet saa sairaalasta ja kun siellä ei ensisynnyttäjätkään kahta vuorokautta pitempään loju kuin erikoistapauksissa niin eiköhän ne mene sairaalan tamineissa.

Hmmmmm... liekö systeemi sitten muuttunut, mutta kun olin kuopusta tekemässä -04, niin kaikki kotiutettiin vasta sitten, kun lapsi oli 3vrk ikäinen. Eli jos oli syntynyt illalla, niin joutui tavallaan olemaan pidempään, koska lääkärikierrot olivat aamupäivällä. Eikä meilläkään ollut mitään ongelmaa vauvan kanssa, ei keltaisuutta tms. ja maitoa tuli jo esikoiselle aivan riittävästi (ja liikaakin ;o)).
Mutta onhan toki systeemi voinut muuttua. Kiva tietää, ettei tarvi tämän neljännen kanssa jäädä päiviksi sairaalaan, vaan pääsee omaan kotiin lepäämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Mirkku32:
Hmmmmm... liekö systeemi sitten muuttunut, mutta kun olin kuopusta tekemässä -04, niin kaikki kotiutettiin vasta sitten, kun lapsi oli 3vrk ikäinen. Eli jos oli syntynyt illalla, niin joutui tavallaan olemaan pidempään, koska lääkärikierrot olivat aamupäivällä. Eikä meilläkään ollut mitään ongelmaa vauvan kanssa, ei keltaisuutta tms. ja maitoa tuli jo esikoiselle aivan riittävästi (ja liikaakin ;o)).
Mutta onhan toki systeemi voinut muuttua. Kiva tietää, ettei tarvi tämän neljännen kanssa jäädä päiviksi sairaalaan, vaan pääsee omaan kotiin lepäämään.

Minä olen kotiutunut alle vuorokauden ikäisten kanssa -02 ja -04. Lastenlääkäri teki tarkistuksen pian synnytyksen jälkeen. Kolmen päivän tarkastuksessa käytiin erikseen synnärillä pikaisesti (ja maksettiin polikliniikkamaksu). Vaihtelee varmaan sairaalakohtaisesti. Ei meillekään sitä ehdoteltu, vaan itse otettiin puheeksi. En halua jäädä terveenä terveen lapsen kanssa sairaalaan leikkimään potilasta.

On se jännäää... meitä oli useampi mamma jotka oltaisiin haluttu kotiin mahdollisimman pien, vaan eivät päästäneet (?). Joukossa oli niin ensikertalaisia kuin meitä jo kokeneempiakin. Omituista.
Nytpä olen viisaampi, ja lähden taatusti heti kun olo on sellainen ;o)

Alkuperäinen kirjoittaja Tunna:
Ainakin oysissa on juuri muuttunut niin että kaikki äidit kotiutetaan 2 vrk:n kuluessa.

Kaikissa takseissa ei ymmärtääkseni pankkikortti käy.

Uskoisin, että nykyisin kyllä käy.. Mulle ei ole ainakaan kahdeksaan vuoteen tullut vastaan taksia johon kortti ei olisi käynyt.

Myöskään minä en jää mielellään sairaalaan vaan "lepäilemään", helpommin se onnistuu kotona. Joten täytyypi ottaa puheeksi jos kaikki menee hyvin.

Taksistakin voi saada laskun jos ei ole rahaa mukana. Ainakin täällä savossa saa. Olen sen kysynyt ihan taksi mieheltä kerran kun tulin toiseksi nuorimman kanssa kotiin taksilla sairaalasta. oli kyllä sillä kertaa rahaa mukana, mutta aina sitä ei pysty varaamaan etukäteen ja visa elektronik ei käy taksissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ohva:
Taksistakin voi saada laskun jos ei ole rahaa mukana. Ainakin täällä savossa saa. Olen sen kysynyt ihan taksi mieheltä kerran kun tulin toiseksi nuorimman kanssa kotiin taksilla sairaalasta. oli kyllä sillä kertaa rahaa mukana, mutta aina sitä ei pysty varaamaan etukäteen ja visa elektronik ei käy taksissa.

Visa electronic on kyllä käynyt joka kerta taxissa kun olen pk-seudulla taxilla kulkenut. Välillä noi kortit vireheilee taxeissa kuten kaupoissakin (n.4 krt/vuosi), niin siltä varalta kannata ehkä olla käteistä jos on tosi huono tuuri. Silloinkin ainakin pk-seudulla voi hyvin löytää matkan varrelta oton.

Lakua ja kuivattuja luumuja, joita voi synnytyksen jälkeen nautiskella :-)

Synnytyksessä pillituoremehut tosi hyviä ja kätsyjä. Niitä pystyy makuultaankin helposti juomaan.

Mutta yleensäkin näissä asioissa jokainen taplaa tyylillään. Itse olen pärjännyt omilla hygieniavälineillä, hiustenkuivaajalla, kännyllä(+laturi) ja kameralla (+laturi). Ja nuo eväät :-) Tietysti se neuvolakortti myös.
Kotiutumishommelit sitten erikseen pakattuna vauvan turvaistuimeen ja iskä tuo.

^Visa Electron, ellei ole "oikea" Visa, ei käy kaikkialla. Sen varmentamiseen tarvitaan kuulemma myyjältä suora yhteys pankkiin (katsoo saldon heti, ei mene luotolta). Monilla yksityisillä ei ole siihen varaa. Näin kertoili minulle pienen liikkeen pitäjä kun kysyin miksei heillä käy Electron.

Alkuperäinen kirjoittaja Potaskaa:lle:
^Visa Electron, ellei ole "oikea" Visa, ei käy kaikkialla. Sen varmentamiseen tarvitaan kuulemma myyjältä suora yhteys pankkiin (katsoo saldon heti, ei mene luotolta). Monilla yksityisillä ei ole siihen varaa. Näin kertoili minulle pienen liikkeen pitäjä kun kysyin miksei heillä käy Electron.

Oletkos vasta oivaltanut tuon. Asia on ainakin ollut minun tiedossani usean vuoden. Ei tosiaan käy kaikkialla, mutta pointtina oli, että jokaikisessä taksissa jossa olen matkustanut pk-seudulla ainakin parin viime vuoden, on kortti käynyt. Keskimäärin pari taksimatkaa / kk.

Mulla oli vaikka mitä sairaalassa mukana ja vaikka viikon siellä vietinkin, niin en sitten tarvinutkaan niistä juuri mitään :). Eli en lukenut kirjoja tai kuunnellut musiikkia vaikka kirja ja cd-soitin oli mukana. Omia vaatteita en kaivannut, sairaalan "ihanissa" alkkareissa kuljin. Mutta juomista mies toi mukanaan, kun sairaalan mehu ei ollut mulle mieleen. Eli jos nyt pakkaisin kassin ottaisin mukaan omat pesuaineet ja hygieniatarvikkeet, meikit, imetysliivit, kotiutumisvaatteet itselle, (vauvalle laittaisin turvakaukaloon valmiiksi, minkä mies toisi mukanaan), kännylaturi ja känny, kamera, juotavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sama tyyppi:
Oletkos vasta oivaltanut tuon. Asia on ainakin ollut minun tiedossani usean vuoden. Ei tosiaan käy kaikkialla, mutta pointtina oli, että jokaikisessä taksissa jossa olen matkustanut pk-seudulla ainakin parin viime vuoden, on kortti käynyt. Keskimäärin pari taksimatkaa / kk.

Pitäis aina muistaa, että helsinkiläinen ei välttämättä osaa ajatella omaa napaansa pidemmälle ja esim. savolaisia takseja .. siitähän tämä electron poikkihaara sikisi. Luetunymmärtämistä pääkaupunkiseutulaiselle ..

Yhteistyössä