Mitä sanoisit jos kuntatyöntekijänä saisit TEHYN korotukset?

Palstan KAUNOTAR

Aktiivinen jäsen
21.08.2007
2 531
1
36
Oulun naapurikunta
Tehyn havittelemat korotukset voidaan joutua maksamaan koko hoitoväelle

Julkaistu: 0:24

Jarmo Huhtanen

helsingin sanomat

Jos terveydenhoitoalan ammattijärjestö Tehy saa havittelemansa palkankorotukset, ne jouduttaneen maksamaan myös muille kuntien hoitoalan työntekijöille.

Esimerkiksi jo sopimuksen tehneet lähi- ja perushoitajaliitto Superin jäsenet saisivat tehyläisten mahdollisesti saaman ylimääräisen kuoppakorotuksen.

Syynä on se, että eri työntekijäjärjestöjen jäsenet tekevät kunta-alalla samoja töitä samoissa työpaikoissa. Tehyläisiä on myös lähi- ja perushoitajien tehtävissä.

"Tasa-arvolaissa edellytetään ihan selkeästi, että samasta tai samanarvoisesta työtä täytyy maksaa samaa peruspalkkaa", työoikeuden professori Kari-Pekka Tiitinen sanoo.

Kuntatyönantajalla on myös julkilausuttu periaate, että samasta työstä maksetaan työntekijöille samaa palkkaa.

Tehy neuvottelee paraikaa 24 prosentin palkankorotuksista noin 70 000:lle jäsenelleen. Super on jo allekirjoittanut noin 12 prosentin korotuksen.

Kaiken kaikkiaan kunnissa on hoitoalalla yli 100 000 työntekijää useissa eri ammattijärjestöissä.

Kunta-alan työmarkkinajohtaja Markku Jalonenei halua ottaa etukäteen kantaa korotuksiin. "Tämä ratkaistaan sovintoesityksessä", Jalonen sanoo.

"Viittaan kuitenkin hoitohenkilökunnan edelliseen työtaisteluun 1995, jolloin korotukset tulivat myös muille kuin Tehyn ja Superin jäsenille, vaikka ne eivät olleet edes työtaistelussa mukana."

Jalosen mukaan kuntien lähtökohtana on se, että samaa työtä tekevät, mutta eri liitoissa olevat hoitajat, eivät voi saada eri palkkaa.

Vuonna 1995 korotuksia maksettiin työtaistelussa olleiden superilaisten ja tehyläisten lisäksi esimerkiksi terveydenhoitajille sekä muiden järjestöjen, kuten Kunta-alan Unionin ja Akavan jäsenille.

Onko siis mahdollista, että jos Tehy saa keskimääräistä suuremmat korotukset, niin silloin myös jo sopineiden liittojen tilanne on siltä osin auki?

"Kyllä", Jalonen vahvistaa.

Tehyn puheenjohtaja Jaana Laitinen-Pesola sanoo, että tehyläiset tuntevat ongelman:

"Totta kai me ymmärrämme, että tämä ei ole yksinkertainen asia, mutta tavoitteemme on se, että ajamme tehyläisten etua."

Laitinen-Pesolan mukaan työnantaja on murtanut samanpalkkaisuuden periaatteen, koska se on tehnyt sopimuksen vain Superin kanssa eikä ole suostunut maksamaan Superin korotuksia tehyläisille.

"Me emme ymmärrettävistä syistä hirveästi viitsi itse spekuloida tällä asialla."

No eikös eilen jo ollu uutisissa, että Tehy yrittää samaan syssyyn ajaa lakia, jonka mukaan eri liitoille voidaan maksaa eri palkkaa? Toisaalta, kaikki varmaan liittyis sitte Tehyyn.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen, en kyllä vastaan panis tollasta korotusta, vaikka tyytyväinen olen jo siihen 12 %:iin.

Niin siinä käy, että jos Tehyn ajamat korotukset menee läpi, heti on muutkin kädet ojossa vonkumassa "mulle kans!" Yhtäkkiä se korotus ei olekaan liian suuri tai mahdoton.

On kyllä väärin, jos muutkin kuntatyöntekijät sitten hyötyvät Tehyn kustannuksella. Ensin eivät itse uskalla yrittää ja sitten kuorivat kermat päältä. Toivottavasti kaikki, jotka ovat hoitajia ahneiksi haukkuneet, sitten kieltäytyvät korotuksesta. Täälläkin moni on ollut sitä mieltä että hoitajien palkka on riittävä. Saapa nähdä kuinka käy, kun sama summa olisi tulossa itselle. Varsinkin kun Superin puheenjohtaja antaa lausuntoja, joissa ihmettelee Tehyn toimintaa. Hävytöntä!

No pulassahan siinä ollaan, jos kaikki vaativat ja saavat tuollaiset ylimitoitetut korotukset.

Mutta totuus on se, että samasta työstä on maksettava sama palkka. Vai onko joku sitä mieltä, että tehyläisen lähihoitajan työ on vaativampaa kuin superilaisen lähihoitajan? :D

Tessistähän se riippuu. Jos työsopimus on tehty kvtessin mukaan, niin siihen tulevat korotukset tulevat kaikille ko. sopimuksen mukaan työsopimuksensa tehneille. Mä esim. olen siinä joukossa, vaikka kuulun Pamiin.

Yhteistyössä