Mitä se on se kotiäidin rento ja aikatauluton elämä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ammattivalittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ammattivalittaja

Vieras
Meillä herätään klo 6 sitten aamupala n klo 7 sitten tunniksi ulos, laittamaan ruokaa,lounas n klo 11-12, sitten taas ulos, välipala n. klo 14, sisälle,päivällinen n klo 16-17, lastenohjelmia ja iltapala ja pesut yms n klo 19.30.

No se on sellaisen kotiäidin elämää, joka ei laadi tuollaisia aikatauluja kuin sinä. Kun mä olin aikoinaan lasten kanssa kotona, niin aamu lähti läyntiin silloin, kun herättiin. Joskus se oli klo 6, joskus klo 10 ja monesti jotain siltä väliltä. Sitten syötiin jotain ja mietittiin, mitä tänään tehtäisiin. Jos oli kurja ilma, lähdettiin vaikka kaupungille tai askarreltiin kotona, jos oli kiva ilma, mentiin leikkipuistoon tai grillailtiin naapurin kanssa jomman kumman pihalla lasten leikkiessä lähistöllä. Päiväunet nukuttiin, kun alkoi väsyttämään. Jos ei väsyttänyt, ei nukuttu päiväunia. Jne jne.

Se on sitä, että nukutaan siihen asti, kun nukuttaa. Mennään kerhoon jos herätään ja jaksetaan. Jos on hyvä ilma niin ulkoillaan jos huono ilma, niin keksitään jotain muuta. Lounaaksi lämmitän edellisen päivän ruokaa klo 11-12. Sitten onkin täysin aikataulutonta klo 15 saakka. Silloin tullaan kotiin, laitetaan leivinuuniin tuli, tehdään päivällinen ja pyöritetään pyykit. Viideltä syödään, se on ainoa "kiveen kirjoitettu" aika. Illalla mennään fiiliksen ja sään mukaan. Iltapalaa ennen nukkumaanmenoa. Näin lomailin monta vuotta. Toki päiväuni-ikäinen vähän rytmitti päivää, mutta varsinkin pienenä nukkuivat kyllä mukana.

• Tykkää
Reactions: papero
No meillä lapsi herää aina klo 6 ei sitä herättää tarvitse ja haluaa kaksi kertaa päivässä vähintään ulkoilla plus aina pitää tuon rytmin yllä halusin tai en.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29645679:
No meillä taas minä olin se, joka päätti, mitä tehdään ja milloin. Lapset saivat toki esittää toiveita, mutta minä tein päätökset.

Niin päätän minäkin mutta en saa vaan tuota nukkumaan pidempään vaikka kuinka yrittäisin enkä voi oikein sillekkään mitään että se pitää ulkoilusta.

Herätys 5.45, äkkiä aamutoimet, vaattet päälle ja bussipysäkille.
7.00 työt alkavat ja kiirettä pitää.
n.11.20 - 11.45 safks
sitten töihin
13 -13.10 kahvitauko ja takas töihin
n.15 työt loppuu, kiireesti vaatteiden vaihtoon ja bussille
n.15.40 lapsi päiväkodista ja kaupan kautta koiin
ruuan laittoa, päivällinen n.klo 18
tiskit ja siivousta
19.30 iltapalaa ja iltatoimet
21 lapsi sänkyyn, nukahtaa n.21.30
n.22 itse nukkumaan...

Rentoa oli kun oli vielä kotiäitinä.

Kyllä meillä aika pitkälti eskari, kerhot ja muut sovitut jutut, esim. vierailut ystäväperheiden kanssa, rytmittävät ja aikatauluttavat päivää, eli ei tässä nyt ihan kiireetöntä ja aikataulutonta elämää vietetä. Ja ihan päivän jouhevan sujumisen vuoksi yritetään heräillä aamuisin tiettyyn aikaan, ettei käy niin että lapsilla on rytmit ihan sekaisin. Toki päiviin jää paljon vapaata aikaa, jolloin voidaan tehdä ihan mitä tykätään ja se on kiva juttu. Voidaan lähteä vaikka museoon, retkelle, kahvilaan tms., ihan mihin vaan. Tai sitten ollaan vaan kotona. Sitten kun palaan kotiin, niin aika vähiin jää ainakin arkisin nuo hupimenot.

• Tykkää
Reactions: papero
[QUOTE="Nora";29645703]Kyllä meillä aika pitkälti eskari, kerhot ja muut sovitut jutut, esim. vierailut ystäväperheiden kanssa, rytmittävät ja aikatauluttavat päivää, eli ei tässä nyt ihan kiireetöntä ja aikataulutonta elämää vietetä. Ja ihan päivän jouhevan sujumisen vuoksi yritetään heräillä aamuisin tiettyyn aikaan, ettei käy niin että lapsilla on rytmit ihan sekaisin. Toki päiviin jää paljon vapaata aikaa, jolloin voidaan tehdä ihan mitä tykätään ja se on kiva juttu. Voidaan lähteä vaikka museoon, retkelle, kahvilaan tms., ihan mihin vaan. Tai sitten ollaan vaan kotona. Sitten kun palaan kotiin, niin aika vähiin jää ainakin arkisin nuo hupimenot.[/QUOTE]

Korjaus tuohon viimeiseen...eli tietysti sitten kun palaan TÖIHIN, niin aika vähiin jää arkisin hupimenot.

aamulla: herätys, aamupala, hampaiden pesu, kledjut päälle
jossain välissä: ulkona käymään tai leikitään jotain.
sen jälkeen: ruokaa
ja sitte: päikkärit
sillä aikaa: palstailu :D
lapsi herää: ruokaa
isä tulee: ruokaa
ilta: käydään kaupassa, tai kahtellana sitä iskää. käydään jossain
19.30: salkkarit. äidin omaa aikaa
sit ku kerkee: nukkumaa

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29645679:
No meillä taas minä olin se, joka päätti, mitä tehdään ja milloin. Lapset saivat toki esittää toiveita, mutta minä tein päätökset.

Niin sinä päätit, olet aikuinen. Halusit mennä sinun rytmillä. Totuus nyt vaan on se, että lapselle paras on SÄÄNNÖLLINEN rytmi.

Alkuperäinen kirjoittaja työssä käyvä;29645698:
Herätys 5.45, äkkiä aamutoimet, vaattet päälle ja bussipysäkille.
7.00 työt alkavat ja kiirettä pitää.
n.11.20 - 11.45 safks
sitten töihin
13 -13.10 kahvitauko ja takas töihin
n.15 työt loppuu, kiireesti vaatteiden vaihtoon ja bussille
n.15.40 lapsi päiväkodista ja kaupan kautta koiin
ruuan laittoa, päivällinen n.klo 18
tiskit ja siivousta
19.30 iltapalaa ja iltatoimet
21 lapsi sänkyyn, nukahtaa n.21.30
n.22 itse nukkumaan...

Rentoa oli kun oli vielä kotiäitinä.

Töissä ollessa paljon helpompaa.

Kyllä mulla ainakin on välillä pinna kireellä ja aikatauluja tuntuu olevan vähän liikaa, kun kuitenkin miettii että PITÄIS vaan olla joku aikatauluton kotiäiti :D

Saiskin aamulla nukkuu niin pitkään kuin nukuttaa....

No jaa, jotkut lapset kun vain ovat tyytyväisempiä kun on suht tarkka päivärytmi. Varsinkin mitä pienemmästä lapsesta on kyse. Joku leikki-ikäinen sitten osaakin jo paremmin joustaa.

Jos joku vauva tai taaperoikäinen herää joka aamu klo 6-7, niin sit se herää. Meillä molempien lasten aamu-unet alkoivat pidentyä vasta noin 5 vuoden korvilla. Ja kyllä meidän mukulat aika pian herätessään ovat halunneet aamupalaa, siitä 3-4 tuntia ja taas on oltava syötävää ettei tuu kiukku. Kun olivat päiväuni-iässä, niin unille mentiin puolen päivän aikoihin jos haluttiin seuraavasta kiukusta selvitä. Sitten olikin välipalan nälkä ja sitten 3 tuntia ja uusi nälkä.

Kyllä sellaisen vauva- ja taaperoikäisen päivärytmiä paljon säätelevät ruokailut ja unet. Tiedän vanhempia, jotka elävät hyvin "boheemisti" mutta sitten niiden mukulat kiukkuavatkin väsymystään kun mamma haluaakin mennä ja tulla ja äiti ei itse edes tajua, että lapsi on väsynyt. Se on minusta surullista, että omat menot ja halut ovat paljon tärkeämpiä kuin lapsen hyvinvointi. Toki on niitä lapsia, jotka ovat tyytyväisiä ihan missä vaan ja millon vaan ja nukkuvat vaikka tikun nokassa. Mutta uskallan väittää, että suurin osa lapsista vaatii pienenä olleessaan aika säännöllistä elämän rytmiä. Se voi olla tylsää mutta meidän perheessä se aikoinaan tarkoitti tyytyväisiä lapsia ja sitä kautta tyytyväisempää äitiä.

Mulla oli näin aikoinaan:

mä heräsin 5.00
herätin pojan 5.30
poika hoitoon 6.00
mä töihin 7.00
pääsin töistä 16.00
hain pojan 17.00

Mulla ei ole autoa. Olen töissä toisella paikkakunnalla.
Kun olin hoitovapaalla niin ai ai kun oli stressitöntä ja kiiretöntä aikaa. Lapsen ei tarvinnut herätä niin aikaisin.

Nro.lle 18 meidän poika nyt 5,5v ja tykkää vaan tuosta rytmistä. Vaikka laittaisin klo 23 nukkumaan niin herää klo 6 menee siis nukkumaan klo 21 mutta pitkittämisellä ei ole vaikutusta. Ja tykkää ulkoilla plus muutenkin säännöllisestä rytmistä.

[QUOTE="Jenis";29645842]Kai kohta 6-vuotias voi itsekseenkin ulkoilla? Enpä oo meidän eskari-ikäistä ulkoiluttanut yli vuoteen enää...[/QUOTE]

No on se joskus yksin tuossa pihalla.

myönnän, kolmen kanssa töissä olisi helpompaa. nyt kun aamut on aikataulutettu koululaisen, eskarilaisen ja kerholaisen vuoksi. ja puoliltapäivin hakuja, koululainen nyt tulee itse.
ja sitten iltaisin ne harrastukset.. :D
kahden pienen lapsen kanssa oli aika helppoa, senkun iski ne rattaisiin vierekkäin istumaan ja lähti jonnekin. ne nukkui rattaissa ja helpolla vaikka koko päivä oltiin jossain. välillä oikein ikävöi sitä vapautta :)

No jaa, jotkut lapset kun vain ovat tyytyväisempiä kun on suht tarkka päivärytmi. Varsinkin mitä pienemmästä lapsesta on kyse. Joku leikki-ikäinen sitten osaakin jo paremmin joustaa.

Jos joku vauva tai taaperoikäinen herää joka aamu klo 6-7, niin sit se herää. Meillä molempien lasten aamu-unet alkoivat pidentyä vasta noin 5 vuoden korvilla. Ja kyllä meidän mukulat aika pian herätessään ovat halunneet aamupalaa, siitä 3-4 tuntia ja taas on oltava syötävää ettei tuu kiukku. Kun olivat päiväuni-iässä, niin unille mentiin puolen päivän aikoihin jos haluttiin seuraavasta kiukusta selvitä. Sitten olikin välipalan nälkä ja sitten 3 tuntia ja uusi nälkä.

Kyllä sellaisen vauva- ja taaperoikäisen päivärytmiä paljon säätelevät ruokailut ja unet. Tiedän vanhempia, jotka elävät hyvin "boheemisti" mutta sitten niiden mukulat kiukkuavatkin väsymystään kun mamma haluaakin mennä ja tulla ja äiti ei itse edes tajua, että lapsi on väsynyt. Se on minusta surullista, että omat menot ja halut ovat paljon tärkeämpiä kuin lapsen hyvinvointi. Toki on niitä lapsia, jotka ovat tyytyväisiä ihan missä vaan ja millon vaan ja nukkuvat vaikka tikun nokassa. Mutta uskallan väittää, että suurin osa lapsista vaatii pienenä olleessaan aika säännöllistä elämän rytmiä. Se voi olla tylsää mutta meidän perheessä se aikoinaan tarkoitti tyytyväisiä lapsia ja sitä kautta tyytyväisempää äitiä.
Mä taas tiedän niitä rutiineista kiinni pitäviä äitejä, joiden kanssa oli täysin mahdotonta sopia yhtään mitään ilman, että kaikki meni minuutilleen heidän aikataulujensa mukaan. Muussa tapauksessa heidän lapsensa kiukkusivat. Ei kovin usein tullut heidän kanssaan oltuakaan, kun heille esim. niinkin yksinkertainen asia kuin picnic lasten kanssa Seurasaareen oli käsittämättömän vaikea ja hankala järjestää.

• Tykkää
Reactions: Salla07

Yhteistyössä