Mitä SINÄ tekisit tällaisessa tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuorena äidiksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuorena äidiksi

Vieras
Olen 20-vuotias nuori nainen, seurustellut kumppanini kanssa 2,5 vuotta. Olen halunnut 14-vuotiaasta asti äidiksi, potenut ns. vauvakuumetta. Tiedän, millaista on oikea arki lasten kanssa, enkä ajattele asiaa ruusunpunaiset lasit silmillä. Tahdon kokea raskauden, synnytyksen, vauva-arjen ja elämän lapseni kanssa ja hänen isänsä kanssa.

Poikaystävälläni ja minulla on molemmilla hyvät ammatit ja hyvät työpaikat (ei vakinaiset, mutta aloilla riittää töitä). Meillä on kohtuupaljon rahaa säästössä, ja olemme ihan järkeviä ihmisiä, emme käytä päihteitä ja viihdymme kotona. Parisuhteemme on tasainen ja olemme onnellisia.

Asumme vuokrakaksiossa, mutta rauhallisella seudulla. Nyt poikaystäväni on alkanut lämmetä ajatukselle lapsen hankkimisesta. Olen todella onnellinen, mutta haluaisin kuitenkin vielä hetken jarrutella. Olen aina ajatellut, että oman asunnon (väh. kolmio) ostamisen jälkeen on hyvä hetki alkaa yrittämään lasta. Pelkään, että jos saamme lapsen kun asumme vielä vuokralla, jäämme jumiin tänne vuokrakaksioomme ikuisiksi ajoiksi. Ja olemme kuitenkin vielä niin nuoria, joidenkin mielestä olisi mukava nähdä maailmaa ja elää vapaata elämää.

no, jos haluaa ostaa sen oman asunnon niin ei muuta kuin pankkiin katsomaan mitä sieltä sais, etsimään kivaa 3h asuntoa ja yrittämään lasta (siis toki pitää laskea riittääkö rahat lainanlyhennyksiin ja vastikkeeseen myös äitiyslomalla, vanhempainvapaalla ja mahdollisesti hoitovapaalla)
jos haluaa että asunto on osittain jo maksettu niin siinä saattaa joku tovi mennä.
itse siis ostaisin sen asunnon ja alkaisin yrittämään lasta

nyt matkustelette ja nautitte elämästä. Lapset ehtii myöhemminkin, kun on noin nuori. Katselette rauhassa ja ostatte sen kolmion. Sitten vasta lapsia. Minua hiukan harmittaa kun olin opiskellut ahkerasti ja säästäväisesti, sitten olin pari vuotta töissä ja mies opiskeli ahkerasti ja sääsätäväisesti. Oltiin säästetty rahaa ja ostettu asunto ja syntyi lapsi ja heti perään toinen. Sitten vasta tuli mieleen, että olisihan sitä voinut hetken nautiskella vielä miehen kanssa kahdestaan, käydä matkustelemassa (kaupunkilomilla jne. ) Nyt lasten kanssa toki käydään rantalomilla, mutta on se niin erilaista :)

[QUOTE="vieras";23591266]No aika hyvin jos tossa iässä on jo hyvät säästöt ja ammatit; muuhun en vastaa, koska jokainen tekee ne elämänsä päätökset itse[/QUOTE]

No, laitetaan tässä elämäntilanteessa molemmat 1200-1800e kuussa säästöön, ja ollaan tehty muutama vuosi töitä. Kyllä siinä on jonkin verran säästöjä kertynyt, ja ammatit on molemmille mieluisat ja ihan ok-palkkaiset.

Kiitos muille vastauksista, tässä pohdiskelen elämän kulkua :)

Ai molemmat saavat 1200 -> säästöön kuussa? Aika hyvät tienesti teillä noin nuoreksi, jos ruokakulujen, vuokran ja muiden menojen jälkeen jää noin paljon säästöön. Eikö teidän tarvitse maksaa opintolainoja takaisin?

[QUOTE="aapee";23591328]No, laitetaan tässä elämäntilanteessa molemmat 1200-1800e kuussa säästöön, ja ollaan tehty muutama vuosi töitä. Kyllä siinä on jonkin verran säästöjä kertynyt, ja ammatit on molemmille mieluisat ja ihan ok-palkkaiset.

Kiitos muille vastauksista, tässä pohdiskelen elämän kulkua :)[/QUOTE]

Mikä koulutus ja ammatit? Muutama vuosi töitä ja olet 20v; hmmm missä välissä olette siis opiskelleet?

[QUOTE="aapee";23591328]No, laitetaan tässä elämäntilanteessa molemmat 1200-1800e kuussa säästöön, ja ollaan tehty muutama vuosi töitä. Kyllä siinä on jonkin verran säästöjä kertynyt, ja ammatit on molemmille mieluisat ja ihan ok-palkkaiset.

Jos noin paljon jää säästöön niin tää on provo, vuokrat ja muut maksettu jajää melkeen 4000 euroo kuussa säästöön, mitä helvettiä sitten asutte vuokralla, meillä on omakotitalo ja 3 lasta ja me ei saada edes käteen molemmat yhteensä neljäätuhatta kuussa, 2 autoa on 06 ja 02 vuosimallin tavisautoja ja lainaa pankista 70 000 euroo , talon arvo 200 000 , ikää 40 vuotta siis meillä. hyvin ollaan pärjätty vaikka eka lapsi synty jo 16 vuotta sitten

Ai molemmat saavat 1200 -> säästöön kuussa? Aika hyvät tienesti teillä noin nuoreksi, jos ruokakulujen, vuokran ja muiden menojen jälkeen jää noin paljon säästöön. Eikö teidän tarvitse maksaa opintolainoja takaisin?

Ei meillä ole opintolainoja, olemme tehneet töitä opiskelujen ohella. Teemme kumpikin kolmivuorotöitä, palkka kuussa ~3000e. Menojen ja tulojen mukaan laitamme vähintään sen 1200e kuussa kumpikin säästöön, vuokra ja laskut vievät yhteensä alle 1000e. Yleensä säästämme noin 3000 kuukaudessa.

ei kaikki ota opintolainaa. Minä ja mieheni ei otettu penniäkään opintolainaa. Toinen opiskeli DI:ksi ja minä sairaanhoitajaksi. Töitä tehtiin kaikki kesät ja sillä eleltiin oikein hyvin. Säästöön jäi enemmän kuin nyt perheellisenä ja töissä käyvänä!

tuo nyt ei ole mikään ongelma

Mä en kyllä ymmärrä mikä tossa säästöasiassa on niin ihmeellistä. Mun mielestä se tuntuu ihan luontevalta, mutta ollaankin molemmat tehty aina paljon töitä.

[QUOTE="aapee";23591384]Ei meillä ole opintolainoja, olemme tehneet töitä opiskelujen ohella. Teemme kumpikin kolmivuorotöitä, palkka kuussa ~3000e. Menojen ja tulojen mukaan laitamme vähintään sen 1200e kuussa kumpikin säästöön, vuokra ja laskut vievät yhteensä alle 1000e. Yleensä säästämme noin 3000 kuukaudessa.[/QUOTE]

En usko : ) Mutta sano nyt koulutukset ja ammatit vielä : )

Mä en ostais sitä asuntoa vielä.

Olen niin monet kerrat lukenut siitä, miten lapsiperhe on ahdingossa, kun on velat niskassa ja äiti joutuu palaamaan työelämään heti kun vauva on sen 9kk, tai vuoden. Jos asutte vuokralla, on teillä todennäköisemmin mahdollisuudet hoitaa lapsi 3 ikävuoteen saakka kotona (jos näin haluatte tehdä) kun kelalta saa asumistukea ja tiukassa paikassa sossusta toimeentulotukea.

[QUOTE="aapee";23591391]Mä en kyllä ymmärrä mikä tossa säästöasiassa on niin ihmeellistä. Mun mielestä se tuntuu ihan luontevalta, mutta ollaankin molemmat tehty aina paljon töitä.[/QUOTE]

Vastaa kysymykseen

Jaa, ei kuulosta kovin uskottavalta että 2kymppisillä ois koulut takana ja niin hyväpalkkaiset työt että siitä jää noin paljon säästöön. Mutta mitä lasten tekemiseen tulee niin jos tuntee olevansa valmis niin aivan hyvin voi hankkia lapsia vaikkei ois omistusasuntoa. Mun mielestä se ei oo mikään välttämättömyys. Omistusasunnon ehtii hankkia sittenkin kun on jo lapsia. Itse sain esikoisen vasta 28vuotiaana ja kuopuksen 35vuotiaana ja pakko myöntää että jos voisin valita niin mieluiten oisin tehny lapset 2kymppisenä jo. Nyt oisin jo teinien äiti tässä iässä sen sijaan että nyt vaihtelen vaippoja ja valvon öitä.

Kaverini sai esikoisensa 17 vuotiaana. Siitä huolimatta kävi lukion loppuun, hankki ammatin ja nyt heillä on jo usean vuoden ajan ollu omakotitalo (oma siis). Ei ne asiat aina tarvii samassa järjestyksessä mennä. Ja jos kaikki hankkis lapset vasta ku on koulutus, vakityö ja oma kämppä nii sukupuuttoon tää maa kuolis.

Monesti äitiysloman loppuessa vauva tuntuukin kovin pieneltä hoitoon ja sitähän hän onkin. Mitä pienemmät asumismenot, sen enemmän on vaihtoehtoja lastenhoitojärjestelyjen suhteen. Moni menee töihin asuntolaian vuoksi ja jättää pitkin hampain lapsen päivähoitoon. Isompaa asuntoa ei tarvitse pienen lapsen kanssa, lapsi on silelä missä vanhemmatkin. Leikki-ikäisen ja viimeistään koulukäisen kanssa tilanne on jo toinen.

[QUOTE="aapee";23591391]Mä en kyllä ymmärrä mikä tossa säästöasiassa on niin ihmeellistä. Mun mielestä se tuntuu ihan luontevalta, mutta ollaankin molemmat tehty aina paljon töitä.[/QUOTE]

Tottakai töitä tekemällä tienaa, ihmetyttää vaan että tohon ikään oot saanut vuosia tehdä hyväpalkkasta työtä ja vielä opiskelun ohella niin ihmeellistä

No miksi sitten asutte vuokralla? Ja mikä oli oikeastaan ongelman nimi? Et halua lasta koska asutte vuokralla? Noh, teillä luulisi olevan vähintään 30 000 euroa säästössä, joten eiköhän se vaikuta lainan saantiin vaikka ei vakituinen työpaikka olekaan? Hyvin harvassa on niin vakituiset työpaikat että voisi varmaksi sanoa että on vielä kahden vuoden päästä töissä samassa paikassa.

Aika hyvät palkat saa olla, jos noin paljon saatte kuussa säästöön? Millä aloilla tienaa noin hyvin ja töitä riittää? Ja koulut sitä varten on käyty kaksikymppisenä? Kysyn ihan mielenkiinnosta, itsellekin raha kelpaisi. :D Ja teillä on tosi hyvin kyllä asiat, en tiedä mikä tässä ongelma oli kun sinulla tuntu olevan jo selvät suunnitelmat. :D Ihana kuulla, että jonkun elämä on noin tasaista ja onnellistakin välillä. Täällä palstalla etenkin kuulee yleensä päinvastaista..

Tää on kyllä ihmeellinen palsta. Mitään ei uskota, vaan kaikki on muka provoa, provoa, provoa. Minkä ihmeen takia kuluttaisin aikaani täällä satuja keksien? No, tiedänpähän ainakin, että tullaan harvinaisen hyvin toimeen, kerta sitä on niin vaikea uskoa. Heippa! Ja kiitos asiallisesti vastanneille.

Onko se nyt niin ihmeellistä jos nuoret ihmiset pystyvät säästämään? Te olette kyllä ihan uskomattomia! Pitäisi elää nuorena kädestä suuhun vai? Ei me ainakaan eletty mieheni kanssa.

Hienoa ap, että olette harkitsevia ja säästäväisiä nuoria. Noissa palkoissa ei ole mitään ihmeellistä. Ihan normaalit palkat 3-vuorotyötä tekevälle.

Et kuitenkaan suostunut paljastamaan alaasi ja koulutustasi? Muutama vuosi..eli 16v olet päässyt hyväpalkkaiselle alalle ja opiskellut samalla hyvään ammattiin. Kumppanillasi sama onni. Miksi et jaa kokemuksia että muutkin tietävät kuinka toi on mahdollista?

persaukiset täällä taas kateellisena huutelee. Eivät usko, että jollakin nuorella voi mennä hyvin.

Ap älä välitä. Miettikää rauhassa ja nauttikaa elämästä. Kiirettä ei missään tapauksessa ole. Ehditte etsiä kivaa asuntoa, mahdollisesti vielä opiskella ja matkustella :) sitten vasta lapsia :)

Onnea teille!

Yhteistyössä