Mitä sisäkautta tehdyssä ultrassa näkyy? Kokemuksia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avocado
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Avocado

Jäsen
01.07.2010
124
0
16
Moi!

Pohdin tässä, että mitä kaikkea vaginan kautta tehdyssä ultrassa näkyy? Siis "tähystyksessä" joka tehdään kohtua ja munasarjoja tutkittaessa. Minulle on tehty sellaisia rutiinisti eräistä syistä, mutta olisko siellä näkyneet esim. mahdolliset kystat, endrometrioosi tai se, jos munasarjoissa tai -johtimissa olisi jotain ongelmia?

Mitään oireita minulla ei ole, mutta yleisesti vain kiinnostaisi tietää, jos jollain on kokemuksia.

Munarakkulat eli follikkelit näkyy ja kohdun limakalvo. Olen ymmärtänyt, ettei endometrioosia näy, koska munanjohtimia ei näy ilman varjoainetta, joka ruiskutetaan. Mutta voi katsoa kypsyykö follikkelit ja kuinka monta niitä on ja mitata minkä kokoisia. Kohdun limakalvon paksuuden näkee ja kaikumuutokset näkyy, eli onko limakalvo sileä ja hyvä.

kystat näkyy myös, ainakin itsellä sentistä eteenpäin on näkynyt (paksuudeltaan, ts.ympärysmitta) sanottiin myös että endometrioosi voi näkyä jos on runsasta ja tietyssä vaiheessa kiertoa tutkitaan, ja jos on kohdussa esim, eikä esim. suolistossa endometrioosipesäkkeitä, yleisesti ottaen ei kuitenkaan endot näy.

Jeps, samaa toistelen kuin muutkin... Eli kystat ja follikkelit näkyvät, samoin limakalvon paksuus, mutta ei se ovatko munanjohtimet auki (sitä varten pitää tehdä erillinen aukiolotutkimus). Endometrioomat saattavat tosiaan näkyä, jos niitä on runsaasti, mutta läheskään aina endometrioosi ei näy ultrassa - varmin tapa sen toteamiseen on laparoskopia eli tähystys.

Yhteistyössä