Mitä stressi voi tehdä sikiölle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelko persiissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23586691]Sille kasvaa häntä ja sarvet päähän. Sitten voit viedä sen sirkukseen kun syntyy.[/QUOTE]

ja tiiät tän varmaan omasta kokemuksesta?

Mä elin ihan hirveessä stressaavas elämäntilantees odotusajan. Tuli kans mieleen et miten se vaikuttaa syntyvään lapseen, mut laps on mitä aurinkoisin ja hyväntuulisin.
Ikää nyt reilu 1v

[QUOTE="jotain";23586776]Kyllä se vaikuttaa ja voi käsittääkseni vaikuttaa monellakin tavalla, fyysisesti ja psyykkisesti.[/QUOTE]

huutelet siellä vastausta mut et kerro mitään konkreettista.

Sillä stressaamisella nyt ei sinällään voi hirveesti mitään vahinkoa aiheuttaa. Ystäväni oli todella todella stressaantunut raskausajan, pelkäsi koko ajan ettei hänen kehonsa voi tuottaa mitään tervettä, ja tällä hetkellä hänellä on puolivuotinen, kehityksessä vieläpä etuajassa menevä ihana pikku mies.

Sillä stressaamisella nyt ei sinällään voi hirveesti mitään vahinkoa aiheuttaa. Ystäväni oli todella todella stressaantunut raskausajan, pelkäsi koko ajan ettei hänen kehonsa voi tuottaa mitään tervettä, ja tällä hetkellä hänellä on puolivuotinen, kehityksessä vieläpä etuajassa menevä ihana pikku mies.

Ei ne vaikutukset näin nopeasti näykään. Stressivauvat voivat olla (vasta aikuisiässä) muita herkempiä, pelokkaampia ja reagoivat stressitilanteisiin voimakkaammin kuin muut. Onhan näitä dokumentteja ja tutkimuksia ollut pilvin pimein.

Toisaalta kuitenkin äidin tupakanpoltto raskausaikana on pahempi asia kuin äidin stressi tupakanpolton lopettamisen takia. Stressi on siis vain tekosyy olla lopettamatta tupakointia.

Alkuperäinen kirjoittaja pelko persiiissä;23586807:
huutelet siellä vastausta mut et kerro mitään konkreettista.

No kuule anteeksi että en muista. Olen nähnyt dokumentin ja lukenut aiheesta mutta en nyt vain saa päähäni niitä seurauksia. Googlesta löytyy aivan varmasti mutta minulla ei nyt ole aikaa hakea.

Mä vähän luulen että tätä stressaamista on turhaan suurenneltu. Uskon että luonto on hoitanut asian niin että stressistä huolimatta sikiöllä on kaikki hyvin. Ihan varmaan kivikaudella on ollut stressiä ihan yhtä lailla ja terveitä lapsia on tullut.
Itse olen stressannut joka ainoan raskauteni aikana niin hirveästi ettei ole tosikaan, mutta on tullut mitä aurinkoisimpia ja hyväntuulisia lapsia, ja terveitä.

Ei ne vaikutukset näin nopeasti näykään. Stressivauvat voivat olla (vasta aikuisiässä) muita herkempiä, pelokkaampia ja reagoivat stressitilanteisiin voimakkaammin kuin muut. Onhan näitä dokumentteja ja tutkimuksia ollut pilvin pimein.

Toisaalta kuitenkin äidin tupakanpoltto raskausaikana on pahempi asia kuin äidin stressi tupakanpolton lopettamisen takia. Stressi on siis vain tekosyy olla lopettamatta tupakointia.

meidän poika on muuten tosi herkkä jo nyt! johtuisko sit siitä ressistä mitä oli raskausaikana? :confused: mä en oo dokkaria nähnyt,mut ois kyllä mielenkiintosta nähdä se niin vois etsiä noita "stressivauvan" piirteitä tuosta pojasta :o

Äidin raskaudenaikainen stressi on liitetty muun muassa lapsen haasteelliseen temperamenttiin, alhaisempaan stressinsietokykyyn, korkeaan emotionaalisuuteen, ylivilkkauteen sekä viivästyneeseen kognitiiviseen kehitykseen.
Mutta enemmän siis käsittääkseni tutkittu yhden voimakkaan stressikokemuksen (esim. 9/11) vaikutuksia, ei niinkään lievemmän pidemmän stressin.

[QUOTE="heh";23586869]Mä vähän luulen että tätä stressaamista on turhaan suurenneltu. Uskon että luonto on hoitanut asian niin että stressistä huolimatta sikiöllä on kaikki hyvin. Ihan varmaan kivikaudella on ollut stressiä ihan yhtä lailla ja terveitä lapsia on tullut.
Itse olen stressannut joka ainoan raskauteni aikana niin hirveästi ettei ole tosikaan, mutta on tullut mitä aurinkoisimpia ja hyväntuulisia lapsia, ja terveitä.[/QUOTE]

Tota joo... On olemassa stressiä ja sitten sitä todellista stressiä, jälkimmäinen on sitä vahingollista. Kyllähän stressi vaikuttaa aikuiseenkin ja stressihormonit pääsevät sikiöön, joten mitä liioittelua tässä on? Eihän se lapsi siihen stressiin tietenkään kuole, mutta ongelmia voi kuitenkin tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja pelko persiissä;23586683:
jos stressaa koko ajan niin mitä siitä voi seurata? Jos koko raskaus menee niin...

No, ei mitään. Jos siis stressaat siitä tupakan poltosta yms. Ainoa millä on ollut tutkitusti vaikutusta, niin on ollut esim. aviomiehen kuolema tai joku muu suunnaton tragedia.

Kova stressi voi johtaa pienikokoisuuteen (eikä ole edes päästä temmattu). Meille syntyi sga vauva ja sairaalassa kysyttiin olenko ollut kovan stressin alaisena raskauden aikana.

[QUOTE="Tiina";23586958]No, ei mitään. Jos siis stressaat siitä tupakan poltosta yms. Ainoa millä on ollut tutkitusti vaikutusta, niin on ollut esim. aviomiehen kuolema tai joku muu suunnaton tragedia.[/QUOTE]

no minä en polta joten siitä ei kysymys.Ihan muista syistä.

Ensinnäkin, mitä käsitetään "stressillä". Normi huolehtiminen, arkikielessä stressaaminen, tuskin tekee sikiölle mitään. Sitten on voimakkaampi stressi, kuten kuormittava elämäntilanne, muista traumoista puhumattakaan, joka aiheuttaa stressin kokijalle ns.stressihormoonin (korsitolin) kohoamisen elimistössä, joka puolestaan mm.nostaa verenpainetta, nopeuttaa sykettä, aiheuttaa unihäiriöitä, keskittymiskyvyttömyyttä. Myös kohdussa oleva sikiö saa osansa tästä stressihormoonista, mm.ennenaikainen syntymän riski kasvaa.

Yhteistyössä