Mitä syöttää 5kk ikäiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkkiä kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinkkiä kaipaava

Vieras
Eli nyt syö:

Aamulla herättyään 300ml korviketta
Päivällä kasvis-sosetta purkillisen+hedelmäsosetta purkillisen
Iltapäivällä 200ml korviketta
Illalla 200ml korviketta
Iltapalaksi 200ml velliä+marjasosetta purkillinen

Jos aamulla alkaisin tarjoamaan puuroa, niin saako lapsi tarpeeksi silti maitoa? Ruuan yhteydessä juo siis vielä maitoa niin paljon kun vaan kelpaa yleensä n. 50-150ml päivästä riippuen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
500 ml riittää maitoa eli laita toinen ruoka, ja aamupala ja iltapala puuroksi ja lihapuolta jo miettisin myös jos syö ihan ok.

Lapsen ikä-------Äidinmaidonkorvikkeenmäärä ml/vrk
0 - 1 kk----------500 - 600 ml
1 - 2 kk----------600 - 800 ml
2 - 3 kk----------700 - 1000 ml
3 - 5 kk----------700 - 1200 ml
5 - 6 kk----------700 - 1000 ml
6 - 8 kk----------600 - 800 ml
8 - 10 kk--------600 ml
10 - 12 kk-------600 ml

Juo tosi paljon! Ja ehdottomasti vaihda maito ruokaan. Tuon ikäistä voi alkaa pian totuttelemaan nokkamukiin aterioilla, joten tuo maidon juonti vähentyy siinä samassa. Itse annan nyt 6kk vauvalle aamulla vellin (vaihdoin juuri maidosta pois) ja illalla vellin. Ei suostu syömään puuroja. Välipalalla juo sylissä maidon ja sitten ehkä lisäksi vielä vähän hedelmäsosetta. Muuten syö lounaan ja päivällisen, 1,5 purkkia jotain (enempää ei mahdu) ja maitoa 50ml. Sitten tarjoan vettä aina välillä päivän mittaan. Ja maitoa riittää hyvin tuon ikäiselle 5dl päivässä. Muuten voit antaa soseina ja puuroina. Ja anna jo lihaa/kanaa/kalaa! :)

Alkuperäinen kirjoittaja vinksu:
tee se puuro siihen korvikkeeseen, tietty

Eipä siihen puuroon saa kuitenkaan kovin paljoa sitä maitoa laitettua, eli määrällisesti maitoa tulee paljon vähemmän.

Ja pikku hiljaa tosiaan tarkoitus lihaakin alkaa syömään, miten muuten kalan kanssa? Koska sitä saa lapselle antaa? Ja voiko esim. savustettua kirjolohta antaa? Vaiko millaista kalaa?

Alkuperäinen kirjoittaja KarO:
500 ml riittää maitoa eli laita toinen ruoka, ja aamupala ja iltapala puuroksi ja lihapuolta jo miettisin myös jos syö ihan ok.

Lapsen ikä-------Äidinmaidonkorvikkeenmäärä ml/vrk
0 - 1 kk----------500 - 600 ml
1 - 2 kk----------600 - 800 ml
2 - 3 kk----------700 - 1000 ml
3 - 5 kk----------700 - 1200 ml
5 - 6 kk----------700 - 1000 ml
6 - 8 kk----------600 - 800 ml
8 - 10 kk--------600 ml
10 - 12 kk-------600 ml

Neuvolasta ohjasivat minua ainakin, että 5dl nestettä riittää 6kk vauvalle!!! Soseissakin on nestettä. Eikä tuon määrän lisäksi vauva jaksaisi välttämättä enää syödä kunnon ruokaa, mikä on kasvulle jo tärkeää.

Sanokaas nyt, mihin tuo korvikemäärä tietyn ikäiselle vauvalle perustuu? Onko siinä olennaista kalsiumin määrä vai jokin muu? Meidän 8kk:n ikäinen poika on jo jonkun aikaa saanut vain 360-400ml korviketta päivässä. Kalsiumia tulee kuitenkin riittävästi, koska puurossa sitä on paljon. Kasvaa (liiankin) hyvin. Pitäisikö sitä sitten väkisin juottaa, että tulee tuo 600 ml täyteen ja miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Eipä siihen puuroon saa kuitenkaan kovin paljoa sitä maitoa laitettua, eli määrällisesti maitoa tulee paljon vähemmän.

Ja pikku hiljaa tosiaan tarkoitus lihaakin alkaa syömään, miten muuten kalan kanssa? Koska sitä saa lapselle antaa? Ja voiko esim. savustettua kirjolohta antaa? Vaiko millaista kalaa?

Eikös kaikki lihat kalat ja muut vaan keitettynä anneta? (en oo ihan varma) Mutta saa kalaa jo antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja n:

Eikös kaikki lihat kalat ja muut vaan keitettynä anneta? (en oo ihan varma) Mutta saa kalaa jo antaa.

Tämän olen itsekkin kuullut että vain keitettynä, mutta muistelisin että siinä oli jokin juttu että miksi ei esim. saa paistaa jne.. Mä olen todella huono itse kalaa mitenkään valmistamaan ja ostan tiskiltä aina niitä savustettuja yms valmiiksi kypsennettyjä niin siksi kyselin? Ja sitten että mites tuo kalan keittäminen sitten loppupeleissä menee? :D

Tuo taulukko on pelkkä yleinen ohjeistus, jos neuvolassa neuvotaan antamaan noin x-määrä maitoa päivässä, niin he varmasti ovat ottaneet huomioon lapsen kasvun jne.
Joten soseita ja puuroa voi tarjota useammankin kerran päivässä jottei maitoa menisi enempää kuin on suositeltu.
Meillä annetaan lapselle sen puuroa (korvikkeeseen tehtyä ) kaksi kertaa päivässä ja hieman hedelmäsosetta samalla ja pelkkää hedelmäsosetta kerran ja kasvissosetta kaksi kertaa.
Lapsi ei jaksa syödä kerralla niin paljoa että riittäisi vain kaksi sosekertaa ja jos antaisin pelkästään kaksi kertaa päivässä sosetta niin maitoa menisi aivan liikaa.

Oletetaan että vauva syö 5-6 ateriaa päivässä,ja jokaisella aterialle n.1 dl maitoa ruuan päälle.+ jotku aamu/ilta/yö maidot.Niin kyllä riittää
Meille sanottiin neukassa että sellaset 7dl osi ihan hyvä määrä.

Aamu:puuro+ marjasosetta
välipalaksi hedelmäsosetta
Lounas:Lihasosetta
välipalaksi hedelmäsosetta
Päivällinen:Lihasosetta
Illalla puuro+ marjasosetta

Ruuan jälkeen menee siis n.1dl maitoa lisäksi tissittelyä.Joinakin öinä saattaa herätä tissille jos ilta syömiset on jääneet vähiin.

Alkuperäinen kirjoittaja n:

Tämän olen itsekkin kuullut että vain keitettynä, mutta muistelisin että siinä oli jokin juttu että miksi ei esim. saa paistaa jne.. Mä olen todella huono itse kalaa mitenkään valmistamaan ja ostan tiskiltä aina niitä savustettuja yms valmiiksi kypsennettyjä niin siksi kyselin? Ja sitten että mites tuo kalan keittäminen sitten loppupeleissä menee? :D

No koetappa ostaa ihan pakastealtaasta lohikuutioita ja seikuutioita, laita kattilaan vettä niin että kuutiot peittyy ja kiehuta 5 min että on varmasti kypsää, mausta tillillä ja ei muuta ku syömään. Kala pitää olla tuota rasvasta että vähemmän rasvasta kalaa, eri päivinä voi antaa eri kalaa ja 2 kertaa viikossa niin hyvä.

Sanokaas nyt, mihin tuo korvikemäärä tietyn ikäiselle vauvalle perustuu? Onko siinä olennaista kalsiumin määrä vai jokin muu? Meidän 8kk:n ikäinen poika on jo jonkun aikaa saanut vain 360-400ml korviketta päivässä. Kalsiumia tulee kuitenkin riittävästi, koska puurossa sitä on paljon. Kasvaa (liiankin) hyvin. Pitäisikö sitä sitten väkisin juottaa, että tulee tuo 600 ml täyteen ja miksi?

:attn:

Alkuperäinen kirjoittaja vinkkiä kaipaava:
Eli nyt syö:

Aamulla herättyään 300ml korviketta
Päivällä kasvis-sosetta purkillisen+hedelmäsosetta purkillisen
Iltapäivällä 200ml korviketta
Illalla 200ml korviketta
Iltapalaksi 200ml velliä+marjasosetta purkillinen

Jos aamulla alkaisin tarjoamaan puuroa, niin saako lapsi tarpeeksi silti maitoa? Ruuan yhteydessä juo siis vielä maitoa niin paljon kun vaan kelpaa yleensä n. 50-150ml päivästä riippuen.

Meillä vauva 5kk syö vasta puolipurkkia kasvisruokaa ja illalla velliä ja muut ateriat äidinmaidolla ja on kasvanut kuitenkin ihan hyvin. Aloitettiin vasta noita kiinteitä ja hyvin maistuu. Tuli vaan nyt sellainen olo että saako tuo mun vauveli ihan liian vähän sapuskaa kun on vielä pitkä ja iso ikäisekseen. Onneks pian on neuvola ja näkee että onko paino noussut samassa suhteessa kuin ennenkin.

Meillä syötiin tuossa iässä jo aamu- ja iltapuuro, liha- ja kasvissose (eli 2 soseateriaa päivässä). Annoin maidot aina ennen kiinteitä, silti söi soseitakin purkilliset.

Jänskää, me vasta annettiin viime perjantaina ekan kerran kiinteää ruokaa, kun heppuli täytti puolivuotta. Pottuporkkanaa sai, ja nyt perjantaina lisätään toinen kiinteä "ateria" (ensin makuannos) ohjelmaan. Meilläkin isokokoinen kaveri :heart:

Yhteistyössä