Mitä syöttää 5v lapselle joka ei kertakaikkiaan halua syödä lihaa missään muodossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lissu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lissu

Vieras
Ja tämä ei ole mikään "pikkujuttu",tätä lihattomuutta on tytöllä jatkunut ainakin puoli vuotta jo,kaikkea muuta kyllä syö,mutta lihaan ei koske,ei vaikka se olis mitä ja missä muodossa,eli vaikka laitan aina lautaselle sitä lihaa perunan,riisin tms. lisukkeen kera, likka syö vain sen lisukkeen.
Ollaan kokeiltu kaikkea! Piilotusta,muussausta,pöydässä istumista,uhkailua,lahjontaa jne jne...nyt ajattelin että alanko vain tehdä kasvisruokia? Vitamiinia on syöty sen puoli vuotta myös,joten siitä ei "huolta".

Ideoita??

Syökö kanaa? Meillä oli tuollaista kanssa ja edelleen aika "nirso" lihalle. Mutta ollaan onnistuttu saamaan hänet syömään edes pienen palan.... ja ihmeiden ihme hän alkoi pitää lehtipihvistä kun sai uuniperunan sen kaveriksi.

Laitettiin vaan sinnikkäästi lihaa pieni pala lautaselle ja pyydettiin että ainakin masitaa, ei ollut pakko syödä ja se tepsi nyt jotenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja halipula:
Syökö kanaa? Meillä oli tuollaista kanssa ja edelleen aika "nirso" lihalle. Mutta ollaan onnistuttu saamaan hänet syömään edes pienen palan.... ja ihmeiden ihme hän alkoi pitää lehtipihvistä kun sai uuniperunan sen kaveriksi.

Laitettiin vaan sinnikkäästi lihaa pieni pala lautaselle ja pyydettiin että ainakin masitaa, ei ollut pakko syödä ja se tepsi nyt jotenkin.

ei, ei suostu edes maistamaan :/

Kuten edellä todettiin: Papuja, linssejä... Varsinkin soijapapua on kätevä syöttää kun sitä saa niin monessa eri muodossa.

Sitten voi myös lisätä mm pähkinöitä lapsen ruokavalioon. Välipalaksi vaikkapa omenalohkoja ja saksanpähkinöitä, jälkiruoaksi pistaaseja tai manteleita tms.

Ei saa, kun pitää mennä ekoviherhörhöhippiluomukauppaan, joita on vain Helsingissä ja ehkä Turussa ja Tampereella.

Sori, mutta miten joku voi vielä tähän maailmanaikaan olla näin tietämätön? Asutko Iijoella ja olet yli viisikymppinen?

Ja niin, kyllä niitä saa ihan lähikaupasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ei saa, kun pitää mennä ekoviherhörhöhippiluomukauppaan, joita on vain Helsingissä ja ehkä Turussa ja Tampereella.

Sori, mutta miten joku voi vielä tähän maailmanaikaan olla näin tietämätön? Asutko Iijoella ja olet yli viisikymppinen?

Ja niin, kyllä niitä saa ihan lähikaupasta.

Ei kun olen 26v ja Seinäjoelta,mutta eipä ole tullut tälläisiä ennemmin käytettyä!!!

No onneksi saa kaikkea muuta hyvää lihan tilalle. Eihän siitä ole pakko tykätäkkään =o). Tosin meillä ei mennyt soijakaan vaikka mitä ois tehnyt, pähkinät onneksi maistui.

meillä sama juttu pojan kanssa. mutta ei todellakaan soija uppoa sen paremmin... viimeksi neuvolassa sanoi että antaa olla jonkun aikaa ettei edes tyrkytä lihaa ja sitten kokeilee uudelleen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:
meillä sama juttu pojan kanssa. mutta ei todellakaan soija uppoa sen paremmin... viimeksi neuvolassa sanoi että antaa olla jonkun aikaa ettei edes tyrkytä lihaa ja sitten kokeilee uudelleen. :)

Mitä te ootte syöttäneet sit lihan tilalla?

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Ja tämä ei ole mikään "pikkujuttu",tätä lihattomuutta on tytöllä jatkunut ainakin puoli vuotta jo,kaikkea muuta kyllä syö,mutta lihaan ei koske,ei vaikka se olis mitä ja missä muodossa,eli vaikka laitan aina lautaselle sitä lihaa perunan,riisin tms. lisukkeen kera, likka syö vain sen lisukkeen.
Ollaan kokeiltu kaikkea! Piilotusta,muussausta,pöydässä istumista,uhkailua,lahjontaa jne jne...nyt ajattelin että alanko vain tehdä kasvisruokia? Vitamiinia on syöty sen puoli vuotta myös,joten siitä ei "huolta".

Ideoita??

No mikä pakko sen lapsen on lihaa syödä jossei halua? jos lapsen ruokavalioon kuuluu päivittäin maitotuotteita ja kananmunaa niin se saa kaiken tarvitsemansa ravinnon niistä.

Itse olin lapsena samanlainen kuin sinun lapsesi. Inhosin kaikkea lihaa yli kaiken. Jauheliha oli ainoa jota söin jonkin verran. Nykyään olenkin kasvissyöjä ihan makusyistä - liha maistuu mun mielestä edelleen ihan p:lle. Lapsemme syövät lihaa, mutta jos jonain päivänä ilmoittavat että eivät enää halua niin mikään pakko ei ole syödä sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:

Mitä te ootte syöttäneet sit lihan tilalla?

Maitotuotteiden ja kananmunan proteiinit korvaavat lihan proteiinit, joten jos lapsi syö kyseisiä tuotteita niin ravitsemus on kunnossa ilman lihaakin.

Olen jo aikuinen nainen mutta muistelen edelleenkin lapsuuden kauhukokemuksia, siitä kun piti väkisin maistaa jotain. Minäkään en pitänyt lihasta (enkä pidä edelleenkään) enkä monesta muustakaan ruoka-aineesta ja minulle yritettiin vain väkisin syöttää niitä, niin koulussa kuin päivähoitopaikassa. Se oli niin kauheaa pienelle lapselle (olin vielä todella herkkä ja ujo lapsi) että menen vieläkin ihan lukkoon sellaisissa tilanteissa, joissa minun olisi pakko syödä jotain josta en pidä. Ja vasta nyt aikuisena olen oppinut syömään kananlihaa ja esim. salaattia ja suurena apuna on ollut se, että seurassani ei ole ollut ketään, joka olisi tiennyt ongelmistani, olen saanut olla "anonyymi". Olisi paljon parempi, jos lapsi saisi opetella maistamaan ruokia omaan tahtiin, niin ettei siihen kiinnitetä sen kummempaa huomiota. Ei laitettaisi lihaa lautaselle nenän eteen ja katsottaisi vierestä, että koskas se sitä suuhun laittaa. Se voi olla lapselle ihan oikeasti tosi stressaava kokemus, josta jää jäljet koko elämään!

Seinäjoen Citymarketissa parhaat valikoimat Seinäjoen osalta. Pakastealtaasta (tai itseasiassa pakastekaapeista) saa soijaleikkeitä, -pullia, -nakkeja, -pihvejä, -suikaleita sekä -paloja. Nämä ei tarvitse kuin vain lämmittää mikrossa, uunissa tai pannulla. Lisäksi on kuivat soijarouheet ja -suikaleet, jotka valmistetaan ensin keittämällä hetki vedessä ja sen jälkeen paistetaan, maustetaan ja lisätään ruokaan. Nämä löytyvät jauhohyllyjen läheltä. Ja näiden lisäksi on monenlaisia kasvispihvejä ja -pullia esim. porkkanasta, punajuuresta tai sekakasviksista tehtyjä sekä muita kasviseineksiä. Monenlaista kasvisvaihtoehtoa löytyy lihatiskiä lukuunottamatta melkeinpä joka osastolta.

Nyt kipin kapin Citymarkettiin! :)

Yhteistyössä