Mitä tällaisessa tilanteessa kuuluisi tehdä? Pyytää hakemaan vauva lastenkotiin?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä oli tilanne että ensin minä (äiti) olin aivan järkyttävässä vatsataudissa: oksensin jatkuvasti, kuumetta lähemmäs 40 astetta, pyörrytti niin ettei pystynyt kävelemäänkään, saati hoitaa vauvaa, olin aivan muissa maailmoissa ja tärisin vaan horkassa ja oksensin. Nyt kun paranin niin sama tauti iski mieheen, joka on totaalisen poissa pelistä, ja vauvaan.
Tuli vaan mieleen että mitä jos tauti olisi ollut samaan aikaan koko porukassa. Tosiaan olin itse ja mies on nyt siinä kunnossa että ajoittain ei ole varma onko tajuissaankaan (vauva onneksi vain puklaa silloin tällöin ja ripuloi, muuten suht oma itsensä). Lapsenhoitokunnossa emme siis olisi olleet jos olisimme sairatuneet samaan aikaan, sellaisia sukulaisia tai ystäviä jotka vatsatautisen vauvan ottaisivat hoitoon ei ole, oisko ainoa mahdollisuus pyytää lastensuojeluihmisiä hakemaan vauva "huostaan" kunnes vanhemmat toipuneet?
 
[QUOTE="Neiti";27729533]Itse sain kunnalta kodinhoitajan vastaavassa tilanteessa. Apua saa, kun osaa pyytää.[/QUOTE]

Meidän kunnassa ei varsinaisia kodinhoitajia ole ja perhetyöntekijänkin saa vain lastensuojelun asiakkaat, kerran tuli neuvolassa puheeksi ihan muussa yhteydessä.
 
Ihan mutu-tuntumalta... jos vanhemmat on siinä kunnossa ettei pysty lasta hoitamaan, niin joko he hakeutuvat sairaalahoitoon (ja hoitajat huolehtivat myös vauvasta) tai sitten lastensuojelun kautta jokin hätäratkaisu.

Meillä on kerran miehen kanssa ollut tuo tilanne, tosin pienempikin lapsista oli silloin jo 2 v eli ei ihan vauva. Vuorotellen toinen yritti pysyä tolpillaan ja huolehtia lapset, kun toinen makasi suunnilleen taju kankaalla. Kun toinen ei enää kerta kaikkiaan pystynyt jatkamaan, niin oli toisen vuoro. Rankkaa oli joo, onneksi nuo rajut taudit ei yleensä montaa päivää kestä.

Itse ottaisin kenen tahansa sukulaisen tai ystävän vauvan hoitoon tuossa tilanteessa, tulisi tartunta tai ei.
 
Meillä oli tuo tilanne, kun vauvamme oli 3kk. Noh kävimme ukon kanssa vuorotellen ökäämässä vessassa ja sitten sänkyyn takaisin maate. Vauva oli vieressämme. Kyllä hän tuli kipeänäkin hoidetuksi.
 
Kyllä sairaalaankin voidaan tuossa tilanteessa ottaa sisään. Joskus on lastenosastolla ollut terveitäkin lapsia "täysihoidossa" jos on jokin kriisitilanne tullut kotona eikä sosiaalitoimi saa heti mitään paikkaa-
 
Vaihtoehtoja on monia. Joko teille tulee kotiin hoitaja (meille tuli MLL-hoitaja, lastensuojelu maksoi palkan), tai jos vanhemmat vaativat sairaalahoitoa, lapsi voidaan sijoittaa väliaikaisesti sairaalan lastenosastolle tai sitten juurikin vaikka sinne lastenkotiin.
 
Täälä ei ainakaan saa mitään apua. Meille tuli juuri kuvailemasi kaltainen vatsatauti kun esikoinen oli 2vk ikäinen ja iski meihin molempiin vanhempiin. Ei siinä auttanut muu kuin ottaa muutama vaippa sängyn viereen, vauva viekkuun, oksu ämpäri viereen ja makaamaan sänkyyn. Vauva söi siinä sitten rintaa kun oli nälkä ja itse olin välillä hereillä, välillä en, välillä oksensin vauvan yli ämpäriin...
Vessa oli onneksi lähellä ja vauvan sai silloin aina nostettua sitteriin...
Oli ihan hirveetä, 2 päivää sitä kesti (luulisin) kunnes helpotti.
 
nykyisin ollaan noin helposti ottamassa lapsia huostaan.

Muuten ollaan olevinaan niin huolissaan lapsista, mutta sitten äkillisissä sairastumisissa/leikkauksen jälkeen ratkaisuna onkin huostaanotto.
Omat lapseni ovat olleet todella vähän hoidossa ja silloinkin aina mummoilla, että voisi olla melkoinen shokki jos tädit yhtäkkiä veisivät jonnekin laitokseen ja todennäköisesti erottaisivat sisarukset.

Eikö olisi järkevämpi vaikka järjestää lapsille väliaikainen hoitopaikka vaikka ylimääräisille paikoille päiväkotiin, kuin viedä lapset vanhemmiltaan?
Tällöin varmaan voisivat läheisetkin auttaa hoidossa, kun lapset voisivat olla osan ajasta päivähoidossa.
 
[QUOTE="vieras ap";27729576]Tuleeko oikeasti muka MLL-hoitaja vatsatautisen perheen kotiin???
Siinähän olisi ratkaisu vaikka maksaisi ihan itsekin.[/QUOTE]

Kyllä ainakin meille tuli. Mä olin lepäämässä makuuhuonessa, kun MLL-hoitaja hoisi lapsen. Olisikohan 5 tuntia meillä ollut, sen jälkeen jaksoin taas itse hoitaa lapsen.
 
[QUOTE="Miksi";27729586]nykyisin ollaan noin helposti ottamassa lapsia huostaan.

Muuten ollaan olevinaan niin huolissaan lapsista, mutta sitten äkillisissä sairastumisissa/leikkauksen jälkeen ratkaisuna onkin huostaanotto.
Omat lapseni ovat olleet todella vähän hoidossa ja silloinkin aina mummoilla, että voisi olla melkoinen shokki jos tädit yhtäkkiä veisivät jonnekin laitokseen ja todennäköisesti erottaisivat sisarukset.

Eikö olisi järkevämpi vaikka järjestää lapsille väliaikainen hoitopaikka vaikka ylimääräisille paikoille päiväkotiin, kuin viedä lapset vanhemmiltaan?
Tällöin varmaan voisivat läheisetkin auttaa hoidossa, kun lapset voisivat olla osan ajasta päivähoidossa.[/QUOTE]

Ei mahatautista lasta voi päiväkotiin viedä. Jos lapsi on terve niin sitten tuo olisi vaihtoehto.
 
[QUOTE="Miksi";27729586]nykyisin ollaan noin helposti ottamassa lapsia huostaan.

Muuten ollaan olevinaan niin huolissaan lapsista, mutta sitten äkillisissä sairastumisissa/leikkauksen jälkeen ratkaisuna onkin huostaanotto.
Omat lapseni ovat olleet todella vähän hoidossa ja silloinkin aina mummoilla, että voisi olla melkoinen shokki jos tädit yhtäkkiä veisivät jonnekin laitokseen ja todennäköisesti erottaisivat sisarukset.

Eikö olisi järkevämpi vaikka järjestää lapsille väliaikainen hoitopaikka vaikka ylimääräisille paikoille päiväkotiin, kuin viedä lapset vanhemmiltaan?
Tällöin varmaan voisivat läheisetkin auttaa hoidossa, kun lapset voisivat olla osan ajasta päivähoidossa.[/QUOTE]

Kuka ketään on nyt huostaan ottamassa?

Olen ollut itse lastenkodissa, kun äiti oli leikkauksessa, enkä ole huostassa koskaan ollut.

Eikä ole omatkaan lapseni, vaikka ovat olleet lastensuojelun kautta hoidossa, kun olen ollut leikkauksissa. Ei hoito lastenkodissa, sairaalassa tai ensikodissa äidin leikkauksen vuoksi tarkoita huostaanottoa, vaan tilapäistä tukitoimenpidettä.
 
[QUOTE="Lissu";27729603]Ei mahatautista lasta voi päiväkotiin viedä. Jos lapsi on terve niin sitten tuo olisi vaihtoehto.[/QUOTE]

Kunhan lapsella on ikää riittävästi, niin tämä onnistuu. Alle 9kk ikäistä eivät ottaneet.
 
Nyt on taas termit vähän hukassa osalla. Lapsi voidaan vanhempien pyynnöstä SIJOITTAA tilapäisesti lastenkotiin tai sijaisperheeseen mutta kyseessä ei tällöin ole HUOSTAANOTTO. Jos lapsi otetaan huostaan niin määräysvalta hänen asioistaan siirtyy tilapäisesti sosiaalitoimelle mutta sijoituksessa ei.
 
[QUOTE="Lissu";27729548]Ihan mutu-tuntumalta... jos vanhemmat on siinä kunnossa ettei pysty lasta hoitamaan, niin joko he hakeutuvat sairaalahoitoon (ja hoitajat huolehtivat myös vauvasta) tai sitten lastensuojelun kautta jokin hätäratkaisu.

Meillä on kerran miehen kanssa ollut tuo tilanne, tosin pienempikin lapsista oli silloin jo 2 v eli ei ihan vauva. Vuorotellen toinen yritti pysyä tolpillaan ja huolehtia lapset, kun toinen makasi suunnilleen taju kankaalla. Kun toinen ei enää kerta kaikkiaan pystynyt jatkamaan, niin oli toisen vuoro. Rankkaa oli joo, onneksi nuo rajut taudit ei yleensä montaa päivää kestä.

Itse ottaisin kenen tahansa sukulaisen tai ystävän vauvan hoitoon tuossa tilanteessa, tulisi tartunta tai ei.[/QUOTE]
Ei aikuistenosastoilla ole resursseja hoitaa potilaiden lapsia. Lastenkoti olisi todennäköisin paikka, väliaikainen hoito ilman huostaanottoa.
 
Meilläkin on ollut sellainen tilanne, että minä, mies ja vanhempi lapsemme olimme kaikki yhtä aikaa vatsataudissa. Vain vauva oli terve. Yritin jaksaa sillä ajatuksella, että vatsatauti yleensä menee aika nopeasti ohi. Pari päivää oli kauheaa, mutta aina oksentamisen jälkeen oli pienen hetken parempi olo, jolloin hoidettiin pakolliset vaipanvaihdot ym. Onneksi meillä oli vauva, eikä parivuotias, jonka perässä olisi pitänyt olla koko ajan.
 
Meil oli kerran tilanne että minä+mies kamalassa mahataudissa ja ketään ei saatu hoitamaan sillon 1v3kk ikästä sähikäistä. Yks makas olkkarissa ja toinen makkarissa. Vuorotellen hoiputtiin vaihtamaan vaippa ja antamaan ruokaa. Tenava oli aikalailla pellossa ja huusholli ylösalasin mut siitä selvittiin. Oli kyl yks kamalimpia tilanteita lapsiperheenä.
 
[QUOTE="vieras";27729625]Ainakaan ei kannata kysyä mistääs sossusta, koska takuuvarmasti ottavat lapsen huostaan ja sen jälkeen ei äiti enää pienokaistaan näe.[/QUOTE]

Eläpä ala pelottelemaan. Akuutti sijaishoito ei oo tosiaan sama kun huostaanotto.
 
Kun vielä olin yksinhuoltaja, me sairastettiin kaikki kolme yhtä aikaa aivan järjettömän kova mahatauti päällekäin flunssan kanssa. Olimme käytännössä lähes viikon vuoteenomia, ei saatu syötyä muuta kuin hedelmiä ja nekin oksennettiin pois saman tien. Minä tein meille 'siskonpedin' olohuoneeseen ja siinä sitten oksennettiin, nukuttiin, tuijotettiin dvd:tä jos pystyttiin, ja vapistiin kuumeemme pois.
 
[QUOTE="vieras";27729625]Ainakaan ei kannata kysyä mistääs sossusta, koska takuuvarmasti ottavat lapsen huostaan ja sen jälkeen ei äiti enää pienokaistaan näe.[/QUOTE]

Höpö höpö! Huostaanottoja ei tehdä noin helposti! Lastensuojelun ja kunnan on lain perusteella tarjottava kodinhoitaja kotiin, jossa lasta ei voi hoitaa. Ap ei siis voi hoitaa, joten kunnalla on lakisääteinen velvollisuus tarjota kodinhoitaja! Monet kunnat eivät tarjoa muuta kun lastensuojelun kautta, mutta heidän kuitenkin kuluu jotain kautta tarjota koska laki velvoittaa niin! Ei se ole huostaanoton paikka vaan väliaikainen tuki eli kodinhoitaja tai sissin maksama muu hoitaja esim. mml hoitaja kotiin! Kunnat välttelevät lakisääteistä vastuuta ja tekevät kodinhoitoavusta lapsiperheille niin vaikean ja pelottavan tavan hakea ettei kukaan hae juuri tämmöisen älyttömien huostaanottopelkojen takia kun mukaan sekoitetaan lastensuojelu! Kyllä se in niin että tavallinen perhekin tarvitsee kotihoitiapua, mutta kukaan ei uskalla hakea ja se on kuntien tarkoitus että kunnan RAHAT SÄÄSTYY eikä lapsiperheet tajua pitää huolta oikeuksistaan, jotka on laissa säädetty!!!
 
Jos ihminen on puolitajuton eikä paikalla edes ole ketään joka tilanteesta ja esim. voinnin tarkkailusta voisi huolehtia, oikea paikka henkilölle lienee sairaala. Vatsatautinen lapsikin todennäköisesti hoidetaan mieluummin sairaalassa infektio-osatolla kuin lastenkodissa.
 

Yhteistyössä