Mitä tapahtuu synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos kaikki on mennyt hyvin niin kuinka pian pääsee osastolle lepäämään?

Saako vauvan pitää heti vieressä?

Miten isä saa olla osastolla?

Koska pääsee kotiin jos kaikki on hyvin?

Millaisia osastoja siellä on, onko monta huonekaveria jne.. ?

Onko osastolla ollut todella tylsää, kannattaako sinne ottaa mukaan jotain tekemistä? mitä?

Voiko ottaa omia syötäviä mukaan?

Ja Tyksiin olen menossa synnyttämään, erityisesti kokemukset siitä sairaalasta olisi kivoja kuulla... :)

En synnyttänyt Tyksissä mutta..
lapsi syntyi 2:33, osastolla olimme 4:57..ja aikaahan meni eniten siihen kun kävin itse suihkussa ensin ja saimme hieman ruokaa synnytys salissa synnytyksen jälkeen..
Mulla oli vauva koko ajan vierellä osastolla (olisin kyllä kaivannut hieman hoitajien apua, esim. suihkussa käynnin ajaksi ja ekalle vessa reissulle)
Ja meillä isä lähti toki osastolle menomme jälkeen kotiin nukkumaan, tuli aamupäivällä takaisin ja lähti vierailuajan päätyttyä. Emme olleet perhehuoneessa (jonka ensi kerralla kyllä haluan).
Itselläni oli tuhottoman tylsää, oli kyllä kirja mukana, mutta koti ikäväkin vaivasi ja olisin halunnut jo aikasemmin kotiin.
Omia ruokia en ottanut..Ja suklaata ja muita herkkuja toi mies. :)

Jos vauvalla/äidillä kaikki hyvin niin saa pitää heti vieressä, ihan koko siellä olon ajan.
Osastolla viedään noin parin tunnin päästä synnytyksestä. Yleensä isät saa olla siellä ilman rajoituksia, perhehuoneissa myös yöpyä. Huoneista riippuu paljon niissä on väkeä, joskus on kolmekin huonekaveria, joskus monen hengen huone on tyhjä ja saa olla omassa rauhassa.
Omia syötäviä ja juomisia saa olla mukana, itse otin lukemistakin ettei aika käy pitkäksi.
Normaalisti kaksi vuorokautta ollaan sairaalassa, jos siis kaikki hyvin.

Osastolle siirretään melko pian, toki saa hetken vauvan ja isän kanssa olla sekä juoda kahvit pullakahvit :D Kotiin pääsee ensisynnyttäjä muistaakseni 5vrk:n kuluttua, ja miksei aiemminkin jos kaikki ok. Kyllä se isä kulki katsomassa ihan miten vaan töistään pääsi, ei tullut kukaan sanomaan ettei täällä sais olla :) Toki ei keskiyön vierailuja! Mulla oli mukana ristikkolehti ja laturi puhelimeen, niillä pärjäs melko pitkälle. Ja toki jos joku asia unohtuu, voit pyytää vaikka isää tuomaan jotain viihdykettä :) Mulla oli synnytyksessä mukana omia pillimehuja ja tais olla jotain suklaatakin, jäi vaan syömättä.

Tyksissä oon synnyttänyt kahdesti, viimeeksi 2006 (ja pian taas, jihuu :) ).

Osastolle siirrettiin kun vauva oli n. 2 tunnin ikäinen. Isä sai olla paikalla tiettyyn aikaan päivästä, en tarkalleen muista miten, mutta olisikohan tyyliin klo 10-20.

On 3 hengen huoneita, 2 hengen huoneitakin kai, ja 1 hengen huoneita. Perhehuone myös. Mä olin ekalla kerralla 3 hengen huoneessa, tokalla kerralla 1 hengen huoneessa. Jälkimmäisessä oli oma tv ja vessa :), siellä oli oikein kivaa (siis siinä huoneessa, miksei vessassakin :D ).

Kotiin päästävät yleensä päivänä nro 2-3, ja synnytyspäivä on päivä 0. Uudelleensynnyttäjät pääsee nopeamminkin jos kaikki on ok.

Mulla oli mukana mm. lehtiä ja karkkia. Makeanhimo oli kaamea, kun imetys alkoi...kävin mm. salaa juomassa mehutiivistettä :ashamed: :D

Vauva sai olla vieressä ihan koko ajan. Tietty jos vauva tarvitsee valohoitoa tai joutuu teholle hetkeksi sokeriarvojen takia niin silloin äiti ja vauva eivät ole vierekkäin koko ajan. Mun esikoinen oli sokerivauva & kellastui, häntä veivät välillä "tankkaukseen" (eli maidolle) mun nukkuessa, mutta ei pois osastolta kuitenkaan, vierihoidossa sai hänkin olla.

Viimeksi muokattu:
En ole synnyttänyt TYKSissä, mutta minä sain molemmissa synnytyksissä lapset heti napanuoran katkaisun jälkeen rinnalle (isä sai katkaista molemmat napanuorat, se kun ei kuulemma ole enää itsestäänselvyys...), siinä vauvat köllivät ja tissittelivät ensimmäistä kertaa puolesta tunnista tuntiin (ajan kulu hiukan hämärän peitossa ;) ) Ja kun minä menin suihkuun ja kokeileen onneani vessaan (yllättävän vaikea juttu tuo pissaaminen synnytyksen jälkeen) pesi, mittasi ja punnitsi isä vauvan kätilön kanssa. Lopuksi saatiin ruokaa saliin ennen osastolle siirtymistä. Osastolla ei todellakaan ollut tylsää; minä käytin kaiken mahdollisen ajan nukkumiseen :D Ja toisen lapsen kohdalla nimenomaan kielsin kätilöitä herättelemästä, mitä ne varsinkin esikoisen kohdalla tekivät koko ajan kun kävivät ihmettelemässä ja kyselemässä milloin mitäkin.... Esikoisesta olin 3vrk sairalassa, toisesta yhden. Meillä molemmat syntynyt yöllä, joten isä kävi vain saattamassa osastolle ja tuli sitten aamulla/päivällä takaisin. Omia ruokia saa ainakin TAYSiin ottaa, mutta mitään mieltä en sille näe, synnyttäneiden osastolla kun oli vallan kattavat ruoka/jääkaapit (sen kamalan sairaalapöperön lisäksi)

Jos kaikki on mennyt hyvin niin kuinka pian pääsee osastolle lepäämään?
Meillä likka syntyi 17:45 ja muistaakseni puol 9 päästiin osastolle, ja vauva oli koko ajan vieressä :) mua taas harmitti kun isä häädettiin samantien pois! Ei ehtinyt osastolle kun mun sairaalakassin kantaa ja näkemään missä se on ja häädettiin pois :/

kotiin päästiin kolmen vuorokauden kuluttua, tiistaina saavuttiin ja perjantaina lähdettiin. mulla ei ollut yhtäkään huonekaveria :) toisaalta ihan kivaa, saa yksityisyyttä uuden ihmisen kanssa mutta toisaalta kyllä olisi seura kelvannut..
Eli kannattaa ainakin Hml:n ottaa tekemistä mukaan, ja paljon.
Omia syötäviäkin saa tietääkseni ottaa sinne mukaan, ainakin mä mässäsin koko ajan :D

Yhteistyössä