Mitä tarhareppuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tarhalaisetx2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tarhalaisetx2

Vieras
Yritin soittaa tarhaan,mutta ketään en puhelimen päähän saanut. Kysynpä siis täältä,eli mitä osaan varata tarhaan mukaan,kun meidän kolme ja yksi vuotiaat muksut aloittaa tarhan viikon päästä? esim.millaisia vaatteita käyttävät ulkona,jos on +20c lämmintä,ja pitääkö olla monetkin vaihtovaattet ja entä jarrusukat/tossut?Kummat olis paremmat?ja kaikkea muutakin,mitä tulee mieleen ni vinkatkaa:) Kiitos!

Itse olen pitänyt repussa yhden parin vaihtovaatteita; housut, paita (tai shortsit + t-paita), sukat. Sadevaatteet + kumpparit on repussa myös yleensä kaikenvaralta, niitä voisi kyllä säilyttää hoidossakin, mutta kotonakin aina välillä sadevaatteita tarvitsee, joten repussa kuljetan. Vaippapaketin voi viedä hoitoon, niin niitä ei tarvitse jatkuvasti roudata hoitoon. Pojalla on sisätossut hoidossa.

Vaihtovaatekerta, sadevaatteet ja sisävaatteet. Meillä ainakin näin kesällä on ulkoiluun eri vaatteet, ettei sitten sisällä olla samoilla pölyisillä housuilla kuin ulkona. Talvellahan sisävaatteiden päälle vedetään ne toppatamineet. Kesällä ollaan sisällä paljain varpain, muuton on sisätossut tai sisäkengät. Vaippapaketti, unilelu.

Ulkovaatteina meillä on kesällä puuvillaiset caprit tai pitkät housut, t-paita ja tarvittaessa päälle huppari/neuletakki Hame on ulkona hankala kun laskee liukumäkeä tms. Sisävaattena meidän tytöllä on melkein aina hame, kun on niin helppo pukea ja potalla käyminen on sujuvaa.
Talvella sukkiset ja mekko. Mekon saa helposti pois ja päälle vedettyä toppatamineet, sukkisten päälle saa helposti vedettyä villajousutkin. Pojalla pitäisin kesällä sisällä trikoosortseja ja talvella trikoisia/collegehousuja.

Ihan asian vierestä nyt kysymys, sori ap. Mutta tuli tässä mieleen kun nyt on ollut kunnon helteet ja tytölle on saanut laittaa aurinkorasvaa joka välissä, että mites päiväkodissa. Tuskin siellä aurinkorasvaa jokaiselle laitetaan, vai? Mietin vaan että en ainakaan itse laittaisi tyttöä ulos leikkimään t-paidassa ilman aurinkorasvaa kesällä... Mutta en kyllä myöskään pitkähihiasessa laittaisi leikkimään 25 asteen helteeseen. Ja kasvojahan ei kyllä suojaa mikään muu kuin rasva. siis toki tytöllä on kesähattu aina päässä mutta ei se tarpeeksi suojaa.

Tarhassahan on yleensä jokaiselle lapselle oma lokero. Itse pidän päiväkodissa kummallekin lapselle mukana ainakin seuraavaa:

- vaippoja (jos käyttää vielä)
- pikkuhousuja (paljon niitä, jos vaipattomuus on vielä hakusessa)
- nilkkasukat
- sukkahousut/pitkät kalsarit/legginssit
- farkut tai collegehousut
- t-paita
- pitkähihainen paita
- kumisaappaat
- kurahousut
- sadetakki

Jos lapselle saattaa tulla vahinko housuun, niin silloin tietysti esim. housuja pitää olla ehkä enemmänkin kuin ne yhdet varalla, sillä esim. kurasäällä tarhan omat vaihtovaatteet ei välttämättä riitä.

Meillä tuli sen verran paljon ongelmaa kuravaatteiden kanssa (minä vein tarhaan ja mies haki) ja kun tarpeeksi monta kertaa jouduin ajamaan uudestaan kotiin hakemaan kuravaatteita, niin ostin kummallekin lapselle omat kuravaatteet tarhaan. Meillä on siis tarhassa ne hyvät kurakamppeet ja kotona on sitten esim. vähän liian isot/pienet tai esim. kirppikseltä ostetut kamppeet. Kirpputoreilta onneksi löytää joskus hyväkuntoisia Rukan kuravaatteita ja Nokian kumisaappaita ihan kohtuullisella hinnalla, joten tämä kaksien kamojen kuskaaminen helpottui kummasti. Meillä siis tarhasta hakeva isä riisuu kurakamat aina pois lasta hakiessa. Hän huuhtelee kamat ja ripustaa kuivumaan, jotta ne jäävät tarhaan valmiiksi.

Aurinkovoiteesta sen verran, että aamulla kodista lähtiessä voi laittaa aurinkovoidetta lapselle. Puuvillaiset kevyet ja väljät vaatteet ovat tosi kivoja päällä (esim. etelässähän perinteisesti ovat pukeutuneet peittäviin asuihin, koska se suojaa ihoa enemmän kuin mitkään voiteet). Kunnon lippis tai muu hellehattu kannattaa myös aina muistaa. Pikkutytöillä näkee kivoja huiveja, mutta ne eivät estä häikäisyä sillä tavalla kuin lipallinen hattu.

- tutti
- unilelu (jos mahdollista, niin tarhaan oma unilelu kuin kotiin, niin ei tule sitten katastrofitilanteita esim. kotona, kun illalla huomaa, että se rakkain ainoa unilelu onkin tarhassa)

Alkuperäinen kirjoittaja tuli mieleen:
Ihan asian vierestä nyt kysymys, sori ap. Mutta tuli tässä mieleen kun nyt on ollut kunnon helteet ja tytölle on saanut laittaa aurinkorasvaa joka välissä, että mites päiväkodissa. Tuskin siellä aurinkorasvaa jokaiselle laitetaan, vai? Mietin vaan että en ainakaan itse laittaisi tyttöä ulos leikkimään t-paidassa ilman aurinkorasvaa kesällä... Mutta en kyllä myöskään pitkähihiasessa laittaisi leikkimään 25 asteen helteeseen. Ja kasvojahan ei kyllä suojaa mikään muu kuin rasva. siis toki tytöllä on kesähattu aina päässä mutta ei se tarpeeksi suojaa.

Valkoinen puuvillainen väljä pitkähihainen paita on ihan yhtä kuuma/viileä, kuin lyhythihainenkin. sama juttu housujen kera. Suojaa lisäksi paljon paremmin kuin rasvat.
Jos on lämmin ja sataa, niin lapset ulkoilee kumppareissa ja sadetakissa. Housuina sortsit, hame tms. Harvemmin silloin ovat puistossa, vaan lähtevät esim kävelyretkelle metsään.

Itse vien tytön suoraan ulos leikkimään ja olen rasvannut hänet lähtiessä. Iltapäivällä ei ole enää niin polttava aurinko, että tarvitsisi rasvata ja piha on aika varjoisa. Jos lähtevät uimaan tms. laitan rasvan mukaan. kanstii ehkä ostaa päiväkotiin oma pieni aurinkorasva jios on kovasti aurinkoinen piha. Aurinkolasit ovat myös suositeltavat

Meidän tarhassa eivät vaihda eri sisävaatteita.Hiekkaiset housut jalassa saa sisällä olevan lapsen hakea.Kesällä pitävät sisällä avojaloin.Yksi vaatekerta ei kyllä riitä.Ainakin kahdet housut ja kolme paitaa oltava päiväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ecox:
Meidän tarhassa eivät vaihda eri sisävaatteita.Hiekkaiset housut jalassa saa sisällä olevan lapsen hakea.Kesällä pitävät sisällä avojaloin.Yksi vaatekerta ei kyllä riitä.Ainakin kahdet housut ja kolme paitaa oltava päiväksi.

Omituista. Onneksi meillä vaihtavat. Joka paikkahan likaantuu, kun ulkovaatteissa leikitään sisällä. Voihan olla että sitten panostavat joka päivä lattioiden luutuamiseen ja tekstiilien pesemiseen..
Meillä 2-vuotiaalla likaantuu sisävaattet tosi harvoin. Joskus on vesivärivedet kaatuneet syliin, jolloin on paita tai hame vaihdettu, mutta muuten varavaatteita tarvitaan ehkä kerran kahdessa viikossa, ilmeisesti suojaavat vaattet tosi hyvin esim syömisen ajaksi, mutta suosittelen laittamaan mukaan useamman vaatekerran. Varavaatteita voi säilyttää päiväkodissa, eikä niitä tarvitse edes takaisin raahata, kun muistaa vaan täydentää välillä.

Miten teillä oikein mahtuu kaikki reppuun, vai onko sellainen iso reppu tarhareppuna?

Jos sinne pitää laittaa saappaat, kuravaatteet ja lisäksi varavaatteet!?

Minä en ikinä laita sadevaatteita mukaan..onneksi meidän perhepäivähoitaja ei ulkoile sadeilmalla!

Alkuperäinen kirjoittaja Miten?:
Miten teillä oikein mahtuu kaikki reppuun, vai onko sellainen iso reppu tarhareppuna?

Eihän sen ole mikään pakko olla REPPU... (Muunkinlaisia kasseja on olemassa.) Maalaisjärkeä, kiitos. Vai pitääkö sen taaperon itse kantaa se kassi selässään? ;)

Minä en ikinä laita sadevaatteita mukaan..onneksi meidän perhepäivähoitaja ei ulkoile sadeilmalla!

Kaikissa paikoissa ei tosiaan ulkoilla sateella, jolloin sadekamppeita ei tarvita. Itse tykkään että ulkoillaan säällä kuin säällä. Olen investoinut sadevaatteisiin ja kunnon toppatamineisiin, sillä lapset nauttivat ulkoilusta usein myös ääriolosuhteissa jos vaan varusteet sallivat ja hoitotäti viitsii pukea. Maksan päivähoidosta monta sataa kuussa, niin oletan että lapset viitisitään pukea ulos myös sateella. Kaikki eivät pidä sitä välttämättömänä, mutta minä pidän. Pienikin happihyppely on minusta lapselle tärkeää.
Jos usean päivän sataa, niin meillä tyttö kyllä kiipeilee verhoissa jos ei pääse ulos. Meillä vanhemmillakin on kunnon sadevaatteet, että pääsemme viikonloppuisinkin ulkoilemaan. Esim metsäretket on sateella kivoja ja miksei pyöräilykin. Lapset nauttivat rapakoissa hyppimisestä ja ennen kaikkea sateella ilma on niin raikas ja happipitoinen ettei parempaa säätä ulkoiluun voisi ollakaan.
Pointti siis, että jos hoitopaikassa sateella ulkoilevat, niin kannattaa panostaa kunnon varusteisiin. Sellaisiin jotka on helppo pukea ja joissa on lapsen helppo ja hyvä liikkua ja jotka hiostavat mahdollisimman vähän. Kysy vaikka hoitajalta vinkkejä. Usein näkee että lapsella on liian pienet kurahousut, jolloin esim keinuessa lahkeet ovat polvissa tai lapsi ei pysty kyykistymään kunnolla.
Meillä mahtuu sellaiseen pieneen koulureppuun 2-vuotiaan kumpparit, kurahousut, sadetakki, unilelu ja yhdet vaihtovaattet. Vaippapaketti viedään erikseen. Aika pieneksi menee sadevaattetkin kun ne laittaa rullalle.

Kannattaa pitää lokerossa perusvarustusta, niin ei tarvitse joka päivä raahata täyttä repullista kamoja. Esimerkiksi kuravaatteet voi säilyttää päiväkodissakin, jos tietää, ettei kotona ole niille käyttöä.

Meillä päiväkodissa lapset syövät xylitol-purkkaa ruokailun jälkeen, joten kannattaa kysyä siitä myös. Itse ostin lapsille kummallekin oman pyöreän muumi-purkkarasian, jota sitten täytin tarvittaessa.

Minustakin on hassua, jos ei ulkoilla sateella. Ehkä perhepäivähoitaja ei jaksa pukea kaikkia kuravaatteita, mutta minusta lapselle on terveellisempää saada purettua energiaansa ulkona kuin sisällä riehumalla. Sitä paitsi on ihan hyvä opettaa lapselle, että ulos pääsee huonommallakin säällä ja liikkumaan pääsee muullakin kuin autolla jne. Uusavuttomuutta ei tarvitse tarkoituksella opetella.

Meilläkin myös aikuiset on ostaneet sadevarusteet. Sitäpaitsi niistä on hyötyä myöhemminkin esim. vastikään olin esikoisen jalkapallomatsia katsomassa aikamoisessa vesisateessa. Kumisaappaille ja sadetakille oli taas käyttöä.

Mielestäni on kyllä ihan vain ja ainoastaan hoitotädin omaa mukavuudenhalua ja hienostelua, ettei ulkoilla sadesäällä!!!! Uskomatonta, että tuollaistakin on...! Huhhuh. =( Lapset todellakin nauttivat kura- ja vesileikeistä. Eikä heitä haittaa jos vähän kastuukin, sitä vartenhan sisällä odottaa kuivat vaihtovaatteet! Toki hyvät (ehjät ja oikean kokoiset) sadevaatteet tekevät ulkoilusta vielä mukavamman.

Anteeksi, tämä ei nyt sinänsä kuulunut tähän ketjuun, mutta oli pakko kommentoida!

Oudolta kuulosti myös tuo ecoxin päiväkodin systeemi, että sisällä ja pihalla ollaan samoissa vaatteissa! Kokemuksesta tiedän, että vaikka ulkona oltaisiin eri vaatteissa ja lattiat pyyhittäisiin päivittäin, niin pölyn ym. roskan määrä on melkoinen...

Monissa päiväkodeissa on kyllä varavaatteita talon puolestakin, mutta niitä ei moni lapsi mielellään haluaisi pukea päälleen. Ne kun ovat usein yhden tai useamman vuosikymmenen muotia... Mutta siis katastrofia ei yleensä synny, vaikka vara- tai sadevaatteet jonakin päivänä loppuisivat kesken tai olisivat jääneet kotiin.

Vinkkinä vielä sellainen juttu ap:lle, että ei kannata pakata/pukea päiväkotiin niitä lapsen kaikkein ihanimpia ja kalleimpia vaatteita. Päivän aikana puuhataan monenlaista ja tapahtuu kaikenlaista, joten vaatteiden on hyvä olla mukavat päällä ja sellaiset, ettei sitten harmita jos vaikkapa jokin ruoka- tai maalitahra ei lähdekään täydellisesti pesussa pois, tai lapsi esim. leikkaa vahingossa paitaan reiän tms.... En kuitenkaan lähtisi missään "remppakuteissa" lastani tarhaan kiikuttamaan, lapset nimittäin osaavat olla ilkeitä halutessaan ja jo melko pienet huomioivat toistensa vaatteiden kuvat & värit & kunnon.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhhoooo:

Eihän sen ole mikään pakko olla REPPU... (Muunkinlaisia kasseja on olemassa.) Maalaisjärkeä, kiitos. Vai pitääkö sen taaperon itse kantaa se kassi selässään? ;)

No ei tietenkään ole pakko olla reppu, mutta tarkoitinkin että millaista säkkiä te raahaatte mukana joka päivä? Itse en viitsi jättä pph: lle kaikkia varusteita. Heilläkin on monta lasta ja tilanpuutetta siis..

Onhan se varmaan kiva ulkoilla sateellakin, mutta itse olen kyllä kokenut sen helpompana varusteiden suhteen, että hoidossa ei ulkoilla sadeilmalla. Tekemistä on heillä riittänyt ihan hyvin muutenkin. Ehkä syynä on myös se, että kaikki lapset ovat alle 3v (3 lapsista alle 2v), joten aika hankala sellaisten kanssa on ulkona ollakin, kun kaksi lapsista istuisi sitten vesisateessa rattaissa.. Metsiä ei ihan lähellä ole, jossa voisi kävellä kun kaupungissa asutaan.

Päiväkodissa, jossa meidän tyttö on, on pieneten puolella kaikki alle 3-vuotiaita ja ulkoilevat joka päivä. Päiväkodilla ei ole omaa pihaa, vaan menevät läheiseen puistoon (keskellä kaupunkia), jossa ei kukaan istu rattaissa, vaan leikkii hiekkalaatikolla, kiikkuu, kiipeilee tai mitä puistossa yleensä voi tehdä. Mitä se haittaa vaikka istuisikin vesisateessa, eikös sadevaatteet ole sitä varten.
Ja kuten sanoin meillä mahtuu ihan tavalliseen lasten reppuun sekä kurakamppeet, että vaihtovaatteet ja vielä unilelukin. Pyöränsarvessa sen kuljetan päivittäin.

Ihmetyttää tuo sateella ei ulkoilla juttu, jäin miettimään että mites jos aamupäivällä on satanut ja paikat on vielä iltapäivällä märkiä ja kuraisia ollaanko silloinkin sisällä jos kerran kuravaatteita ei pueta. Näin varttuneempien lasten äitinä olen nähnyt monta syksyä lasten kanssa ja tiedän että joskus sataa koko viikon silkkaa vettä ja/tai räntää niin ei kai nyt lapsia voi koko viikkoa pitää sisällä. Ei ymmärrä ei!

Niin ja sitten vastaan ap:n kysymykseen. Meillä oli aikoinaan tarhan WC:ssä jokaiselle lapselle lokerikko johon sai tuoda vaipat ja rasvan. Tuulikaappi oli iso ja se toimi kuraeteisenä (oli suihku ja lattiakaivo) sinne jätin kurapuvun ja kumisaappaat (niitä oli kahdet), sekä sitten varsinainen eteinen naulakoineen ja lokeroineen. Naulakkoon ulkovaatteet ja lokeroon vaihtovaatteet (= 1 sisävaatekerta alusvaatteita ja sukkia myöten). Repussa kuljetettiin likaiset pois ja puhtaat tilalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kurarukkanen:
Ihmetyttää tuo sateella ei ulkoilla juttu, jäin miettimään että mites jos aamupäivällä on satanut ja paikat on vielä iltapäivällä märkiä ja kuraisia ollaanko silloinkin sisällä jos kerran kuravaatteita ei pueta. Näin varttuneempien lasten äitinä olen nähnyt monta syksyä lasten kanssa ja tiedän että joskus sataa koko viikon silkkaa vettä ja/tai räntää niin ei kai nyt lapsia voi koko viikkoa pitää sisällä. Ei ymmärrä ei!

Ei voi kyllä pitää lapsia sisällä viikko tolkulla.. Tuolla meidän pph:lla kaikilla lapsilla on vedenkestävät tamineet päällä yleensä, joten ei se kosteus haittaa. Silkassa vesisateessa he eivät kuitenkaan ulkoile.. Itsekään en, joten ymmärrän hyvin ja se tyyli sopii hyvin meidän perheelle!

Ja nämä pienet, 10-11 kk eivät paljon ulkoilusta välitä, kun eivät oikeastaan osaa muuta kun istua ja nousta seisomaan.. Rattaissa usein istuvat ja vesisateessa se ei ole kivaa eikä minun mielestä järkevääkään (vaunut kastuvat).

Meillä on hoitopaikassa kuravaatteet,kumikengät ym perusvaatetus,niitä ei toki raahata joka päivä.Pesuun viedään vain välillä.Päiväkoti on iso,hoitajia on paljon varsinkin nyt kesäloma aikaan,paljon riippuu hoitajista miten paljon menee vaatteita ja vaihtavatko ulkoilu housut erikseen.Lapsi on 2,5v.

Yhteistyössä