Mitä tarkoittaa: hormonivaikutus ei vastaa ikää ja esitietoja, matalat indeksit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nytkö jo?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nytkö jo?

Vieras
Kävin vasta papakokeessa ja kaikki muu oli normaalia / kunnossa, mutta tuloksissa luki teksti:

"Hormonivaikutus: ei vastaa ikää ja esitietoja, matalat indeksit"!

Mitä tämä oikein tarkoittaa? (Yleis)lääkäri ei tulkinnut tätä minulle mitenkään, sanoi vain kaiken olevan kunnossa, mutta huomasin kotona tämän tekstin.

Ei kai minulla ole jo vaihdevuodet?! Olen 37-vuotias ja nuorempi lapsistani on alle 3-vuotias....

Voisko tuo viimeisin raskaus/synnytys/imetys vielä vaikuttaa?? Mulla oli hormonitasot aika pitkään matalalla imetyksen takia. En tosin tiedä oletko imettänyt ja kuinka pitkään.
Onhan se tietty mahdollista että ikäkin jo vaikuttaa tuossa. Esim oma äitini sai vaihdevuodet jo 39-vuotiaana. Ehkä voisi kysyä asiaa joltain lääkäriltä joka on perehtynyt asiaan esim gynekologi?

Oletteko te saaneet papa-koe vastauksen vain tekstinä eli siinä ei ole mitään kirjain/mumero yhdistelmiä.
Eli onko näin kirjoitettu?

VASTAUS KOHDUNKAULAN SEULONTATUTKIMUKSESTA

Seulontanäytteeen tulos on normaali. Seulonnassa teillä ei ole todettu mitää syöpään- tai esiasteeseen viittaavaa solumuutosta.

Missä teillä seulonta on tutkittu?

Näyte otettiin perusterveydenhuollossa (julkinen) ja minulta kysyttiin viimeisten kuukautisten alkupäivä ja kierron kesto (vaihtelee 4-5vk välillä). Papakoe otettiin kierron 13.pv (kuukautisten ensimmäinen päivä on siis kierron päivä). Yleislääkäri vain sanoi vastaanotolla, että kaikki on kunnossa ja sitten kotona huomasin tuon lauseen siellä seassa.

Lapsia minulla on siis kaksi ja molempia olen imettänyt, nuorimmaista hieman reilun vuoden. Mutta imetyksen lopettamisestakin on siis jo 1,5vuotta.

Itse menisin vaikka yksityisen gynekologin puheille. En ole asiaan perehtynyt, mutta jos se tarkoittaa että vaihdevuodet on pikkuhiljaa alkamassa niin siinähän ei lääketieteellisesti ole mitään huolestuttavaa. Se on täysin mahdollista jo tuon ikäisenä. Joten siinä mielessä kaikki todellakin on kunnossa. Mutta ehkä gynekologi osaa paremmin auttaa.

Voi apua, en mä halua vielä alle 40v vaihdevuosia! Kuukautiset tulee normaalisti ja ne alkoikin jo 11-vuotiaana. Eikö vaihdevuodet yleensä tule sitä myöhemmin, mitä aiemmin kuukautiset on alkaneet?!
Olin juuri suunnitellut kierukan laittoa, mutta mihin tässä mitään kierukkaa tarvitsee, jos vaihdevuodet jo alkaa. :/

Pakko kai se on varata se gynekologi, kun olin muutenkin sitä kierukkaa aikeissa laitatuttaa.
Miten muuten, onko hormonitasot raskaana ollessa matalat vai korkeat? (tosi tietävä minäkin....)

Yhteistyössä