mitä tarkoittaa uusavuton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asiak
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Semmosta joka ei esimerkiksi tiedä, millä voi korvata reseptissä perunajauhon. Ei tajua kokeilla mitään, vaan kysyy neuvoa kaikkeen ihan naurettavaan pikkujuttuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;25061171:
Semmosta joka ei esimerkiksi tiedä, millä voi korvata reseptissä perunajauhon. Ei tajua kokeilla mitään, vaan kysyy neuvoa kaikkeen ihan naurettavaan pikkujuttuun.

No ei tuo mitään uusavuttomuutta ole. Itse en todellakaan tietäisi millä korvaisin sen, koska en a) tee ikinä ruokaa reseptistä b) edes omista perunajauhoja. Enkä todellakaan ole uusavuton tai huono ruuanlaittaja.

Aloittajan kaltainen ihminen. Tätä olisi voinut parissa sekunnnissa kysyä mm. googlelta.

Nyt ei kiinnosta mitä google vastaa.. vaan se et mikä on teidän mielipide!! uusavuttomuus ku tarkoittaa eri ihmisille eriasiaa

mulle se tarkoittaa esim. sitä että ei osata keittää perunoita tai pestä pyykkiä, ei tiedetä miten pestään ikkunat tai sytytetään saunanpesä

Mutta jos ei ikinä käytä sitä tärkkelystä mihinkään, niin miksi sen käytön osaaminen on muka niin perustietoa? Ruuanlaittajia on erilaisia, toiselle perus arkiraaka-aine on toiselle turha tai ihmeellinen.

mul jää sushit tekemättä.. mut kiisseliä meil syödään lähes päivittäin :)

Mutta ymmärsit varmasti pointtini :) Se että ei osaa tehdä joillekin normaaleja kotiruokia tai vastaavia asioita, ei mielestäni tarkoita uusavuttomuutta. Sitä tarkoittaa tänä päivänä enemmän esim. kyvyttömyys tiedonhakuun, asioiden kokeilemiseen ja oppimiseen. Kukaan ei ole seppä syntyessään, vaan kaikki asiat pitää ensin opetella :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;25061248:
No olet sinä sitten vähän avuton, jos tarvitset reseptin kiisseliin. :D

Perustele. En syö kiisseliä koskaan, en edes pidä siitä. Osaatko sinä tehdä ilman reseptiä kaikki ruuat, jota en koskaan valmista/syö?

Mutta ymmärsit varmasti pointtini :) Se että ei osaa tehdä joillekin normaaleja kotiruokia tai vastaavia asioita, ei mielestäni tarkoita uusavuttomuutta. Sitä tarkoittaa tänä päivänä enemmän esim. kyvyttömyys tiedonhakuun, asioiden kokeilemiseen ja oppimiseen. Kukaan ei ole seppä syntyessään, vaan kaikki asiat pitää ensin opetella :)

Niin no nämä on miten sen haluaa ajatella.. minusta taas ettei osaa tehdä kotiruokia on uusavuttomuutta :D Ja taas se ettei osaa käyttää tietokonetta ei minusta ole ongelma

No mun mielestä ihminen, joka ei osaa tehdä itsenäisesti tavanomaisia elämään kuuluvia perusasioita, kuten esim. yhtään mitään ruokaa, pestä pyykkiä, hoitaa asoitaan jne. jne. tai edes etsiä itsenäisesti askarruttaviin kysymyksiinsä vastauksia tai ongelmiinsa ratkaisuja.

Sellanen ihminen on mun mielestä uusavuton joka hommaa kaiken sellaisen valmiinan, jonka vanhemmat sukupolvet olisivat osanneet tehdä itsekkin. Uusavuton on saanut kaikean aina valmiina eikä osaa tehdä perus kotitöitä itse. Ei osaa ehkä kokata, vaihtaa autonrenkaita, tahdä kodin pieniä remontteja esimerkiksi. uusavuton on sormi suussa sellasten perus kotiaskareisen kanssa mitkä on vanhemmille sukupolville ollut ihan arkipäiväisiä kosin kunnossapidollisia hommia.

Yhteistyössä