Mitä te annatte oksennustautiselle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yrjö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yrjö

Vieras
Tähän asti vältytty ykätaudilta, mut nyt se sitten iski meidänkin lapseen. Aiemmin hänellä on ollut vain ripulia muutamia kertoja, mut nyt ekan kerran oksennustauti. Onko mitään lääkettä mitä voisi antaa, että vatsa rauhoittuu? Osmosalia meillä on, mut se taitaa olla vain ripuliin. Maitohappobakteeria syö muutenkin säännöllisesti. Ruokaa ei varmaan uskalla antaa. Kiva vaan kun lapsi sanoo, että nälkä olis :( Mehua juotin äsken, että ainakin nestettä menee. Ite olen ollut ykätaudissa yli 10 vuotta sitten viimeksi ja lapsi ei koskaan ennen, joten nyt olen vähän sormi suussa, et mitä pitäis tehdä, että sais lapsen oloa helpotettua.

mä annoin sitä mitä tytön teki mieli,ei se halunnu muuta ku juoda mehua.. sitä sit pieniä määriä kerrallaan.. :) ei sitä oksentamista yleensä kovin kauaa kestä,meillä se oli yks ilta, n 5 tuntia ja sit rauhottu.

Osmosalia olen antanut ja meillä on auttanut myös oksutautiin. Sairaalassakin sitä pojalle juottivat. Sit oon antanut gefilus-tuotteita (jugurttia ja mehuja). ja sit mustikkakeittoa.

Mietin, et meillä ei oo mitään, mitä voisin antaa, esim banaania, mut mustikoita on pakkasessa :) Jos keitänkin ite sitä soppaa. Ekana tuli mieleen, et meillä ei taida just nyt olla Valion mustikkakeittoa :headwall: minäkö uusavuton :ashamed: Illalla pääsee kauppaan ostamaan lisää mehua ja banaaneja.

Meillä on käyty läpi useitakin oksennustauteja, ja paras tapa kokemuksella on ollut vähän aikaa paastota. Eli kun lapsi rupeaa oksentamaan, ei ihan heti oksentamisen perään anneta mitään. Neste tai juoma vain pyörii mahassa ja tulee sen jälkeen uudestaan ulos, eli tauti pitkittyy. Suu ollaan huuhdottu ja sitten vain odoteltu jokunen tunti, että alkaako olo helpottamaan. Jos ei enään oksenneta ja mahakipu helpottuu, niin parin tunnin kuluttua vähän nestettä, sitte taas odoteltu ja taas juotu vähän lisää, sitte varovasti pikkuannoksin marjasoppaa tai jugurttia tms. Ei ne lapset ihan heti kuivu..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
ihan sitä mikä on alas mennyt..

mut eikö se vaan pahenna tilannetta, jos syö ja vatsa on jo valmiiksi ärtynyt? sehän tulee kaikki ylös sitte :(

kun ei ne oikein syö.. annan sitä mitä tekee mieli jos tekee että jotain söisivät ja joisivat jotain. pillimehut on kummallekin kelvannut parhaiten oksennustaudissa.

mut eikö se vaan pahenna tilannetta, jos syö ja vatsa on jo valmiiksi ärtynyt? sehän tulee kaikki ylös sitte :(

kun ei ne oikein syö.. annan sitä mitä tekee mieli jos tekee että jotain söisivät ja joisivat jotain. pillimehut on kummallekin kelvannut parhaiten oksennustaudissa.

pillimehua mäkin annoin, mut lapsi ei ole syönyt koko päivänä mitään ja nyt olisi kuulemma nälkä. Valitti aamulla vatsakipuja 3 tuntia, sen jälkeen oksensi kerran. Siitä on nyt pari tuntia aikaa. Lapsi on aika väsynyt ja huilailee, mutta onneksi ei toistaiseksi ole oksennellut enempää. Toivottavasti tämä nyt jäis tähän, mutta vähän epäilen.

pillimehua mäkin annoin, mut lapsi ei ole syönyt koko päivänä mitään ja nyt olisi kuulemma nälkä. Valitti aamulla vatsakipuja 3 tuntia, sen jälkeen oksensi kerran. Siitä on nyt pari tuntia aikaa. Lapsi on aika väsynyt ja huilailee, mutta onneksi ei toistaiseksi ole oksennellut enempää. Toivottavasti tämä nyt jäis tähän, mutta vähän epäilen.

tuossa tilanteessa mä olen antanut syödä sitä mitä mieli tekee. tavan ruokaa eivät mahataudissa ole syöneet.. pieniä paloja leipää, muutaman sipsin jne. kiisselit ei meillä ainakaan ola alkuunkaan kelvanneet.

Uskoisin, että kun jotain tekee mieli, se voisi jo jopa pysyä sisällä.
Mutta siis nestehukkaa oksentaminenkin aiheuttaa, joten jotain nestemäistä. Tuskin oksentaa kovin kauaa, yleensä menee päivässä pahin ohi. Ei kyllä aina...

Nälkähän on hyvä merkki! Paranemassa, voisin luulla!

Mehujäätelöä ja sipsejä usein haluaa meillä mahatautiset. Sitä annan mitä tekee mieli. VAnhin yleensä ei halua mitään ja nuorin yleensä haluaa mitä vaan tyyliin grillimakkaraa ;) ja yhtä nopeasti taudista ovat yleensä toipuneet

Meillä oli just oksennus- ja ripulitauti 7 kk vauvalla. Sairaalasta saatiin ohje et ruokaa&juomaa normaalisti, jos suostuu syömään mut vaan pienemmissä erissä ku normaalisti. Ja Osmosalia, jos kestää yli 1 vrk tai oksentaa/ripuloi paljon lyhyen ajan sisään. Alle 2-v. 0,5 dl/ripuli tai oksu ja yli 2-v. enemmän, en nyt muista kuinka paljon (lappunen ei nyt ole tässä). Ja maitohappobakteereja suosittelivat.
Jos mikään ei maistu, niin juominen tärkeintä ja sitä annetaan, mikä menee alas. Vauvalle sitten väkisin, isommalle ei varmaan onnistu.

Meillä oli just oksennus- ja ripulitauti 7 kk vauvalla. Sairaalasta saatiin ohje et ruokaa&juomaa normaalisti, jos suostuu syömään mut vaan pienemmissä erissä ku normaalisti. Ja Osmosalia, jos kestää yli 1 vrk tai oksentaa/ripuloi paljon lyhyen ajan sisään. Alle 2-v. 0,5 dl/ripuli tai oksu ja yli 2-v. enemmän, en nyt muista kuinka paljon (lappunen ei nyt ole tässä). Ja maitohappobakteereja suosittelivat.
Jos mikään ei maistu, niin juominen tärkeintä ja sitä annetaan, mikä menee alas. Vauvalle sitten väkisin, isommalle ei varmaan onnistu.

mä olin tos ite joku aika sit oksennustaudis ja jaffaa tuli juotua ja sit itse tehtyä mustikkakeittoa ja löysää kaurapuuroa terveyden hoitaja sano mulle et yrittää syödä ja sit jos oksettaa ni antaa tulla vaan ettei mitää paastoa tai se sairaus pitkittyy et se tauti lähtee vaan oksentamal ja lihalientä ne kans suositteli

Alkuperäinen kirjoittaja röppö:
Mä annoin viimeksi kun neiti oli okustaudissa sille teetä,suurustettua kanakeittoa,jaffaa,mustikkakiisseliä ym...
nestemäisellä linjalla ollaan menty:)

Meidän 3-v ei ole koskaan ennen juonut teetä tai jaffaa, joten niitä en nyt ainakaan ala kokeilla, jos vatsa on muutenkin sekaisin.

Sehän on hyvä, että lapsi valittaa nälkää. Ei oikein pahoinvoiva suostu syömään mitään. Yleensä. Mää pidän pikku tauon ruuan tarjoilemisen suhteen aina ja sitten annan vaikka poppareita ja sipsejä alkuun. Juotavaa pitää tarjoilla useammin.

Yhteistyössä