Mitä te teette lastenne kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Omppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Omppu"

Vieras
Minä olen vähän hukassa. Olen muutaman vuoden ollut melkoisen väsynyt ja masentunut. Lapset olen miehen kanssa hoitanut, mutta valitettavasti en niin hyvin kuin olisi pitänyt. Nyt masennuksesta selvittyäni heräsin karuun totuuteen, että en osaa lasten kanssa tehdä mitään kivaa. Tuntuu, että kaikki vaan haahuillaan kotona, lapset ei keksi tekemistä ja minä teen vaan kotitöitä. Mitä te muut puuhastelette lasten kanssa (kotona tai muualla)? Ei olla oikein missään käytykään aikaisemmin, kun ei ole ollut voimia.

Käydään usein kirjastossa, ainaki kerran viikossa. Iskä vie heitä uimaan silloin tällöin. Kotona teemme palapelejä, askartelemme koruja ja ehkä kerran viikossa pelaamme jotain lautapeliä. Myös Singstar kuuluu ohjelmistoon :)

Jos tuntuu, ettei osaa tehdä lasten kanssa mitään, kannattaa mielestäni aloittaa siitä, että lähtee sieltä kotoa pois. Käytte uimassa, hiihtämässä, pulkkamäessä, hoplopissa (ja mukaan sinne riehumaan myös aikuinen), pyäräilemässä, keräämässä kukkia... jne. Vaikka mitä. :) Kotona voi pelata jotain pelejä, leikkiä piilosta, lukea kirjoja, piirtää yhdessä.. Itse en ole mikään leikkitäti, en oikein osaa noihin lasten poni- tms. leikkeihin lähteä mukaan, mutta kaikkea muutahan sitä voi touhuta yhdessä. :) Vielä askartelu, leipominen ym. tulee mieleen. Ota lapset mukaan kotitöihin! :) Tehkää ruokaa yhdessä, leipokaa, pyydä lapset piirtämään keittiöön kun touhutat siellä, lajitelkaa yhdessä pyykkiä, siivoatte yhdessä jne. Meille myös suunnattoman tärkeitä hetkiä ovat ne, kun me ihan vaan istutaan keittiön pöydän ääressä juttelemassa siitä miten päivä on mennyt.

Katselkaa valokuvia (lasten vauvakuvia tms ja kerrot tarinoita/muisteloita niistä...jos muistat :) , askarrelkaa pääsiäiskoristeita, etsi netistä askarteluohjeita lasten kanssa, leipokaa vaikka pullia, uimaan....

Me tehdään kotitöitä. Mulla on (vähän liiankin :D ) innokas 1,5 v. pikkuapulainen aina kun siivotaan, pyykätään tms. Mutta anna hänen auttaa halunsa ja taitojensa mukaan, onhan se kuitenkin sitä yhdessä tekemistä. Sitten pelataan pelejä, välillä on koetettu piirtämistäkin (menee siihen että suuttuu kun ei saa syödä värejään, tyhmä äiti :D ). Lapsi on arjessa mukana! Ja ehti hän leikkiäkin! Ja kun lapsi tuosta väistämättä kasvaa, hän pääsee halutessaan mukaan äidin koruharrastukseen. :rolleyes:

Kiitos vastauksista (lisää saa toki laittaa). Voi tuntua oudolta, että ei osaa olla omien lastensa kanssa, mutta näin se vaan on. En ole ollut "läsnä" kovinkaan hyvin, ja edelleenkin se on vaikeaa. Uppoudun omiin ajatuksiini, enkä osaa ottaa iloa irti hetkestä. Paljon on opittavaa siis vielä, mutta onneksi jo parempaan päin menossa.

Lapsen isä hoitaa lasta ollessani töissä, toukokuun alkuun asti kun jään toiselle hoitovapaalle. Käyvät leikkipuistossa laskemassa pulkkamäkeä ja touhamassa muuta kivaa, käyvät mummilla, papalla, kaupassa, kirjastossa ja asioilla, tekevät kotitöitä, poika tykkää varsinkin imuroimisesta.=) ( 1 v. 10 kk) Leikkivät parkkitalolla muilla leluilla. Iltaisin kun tulen kotiin, luetaan paljon pojan kanssa kirjoja ja leikitään kaikenlaista. Kun mulla on vapaata, käydään usein joko leikkipuistossa tai sitten yhdessä sisäleikkipuistossa leikkimässä, jos on kylmä tai muuten ikävä ilma. Lisäksi kyläillään.

Sellaista pääasiassa.

No me ollaan kovin liikkuvaisia eli kyläillään paljon, ulkoillaan (hiihdetään, pyöräillään, käydään puistossa/kaupoilla, kesällä "asutaan" uimarannalla..)
Paljon tekeminen riippuu kyllä lasten iästäkin: kohta seitsemänvuotiaan kanssa käydään leffassa, hiihtolenkillä jne., mut silloin tuo kolmevuotias jää kotiin.

Mut ei lasten kanssa tartte aina "tehdä" jotain. Kunhan touhuillaan ja ollaan läsnä; kuunnellaan mitä lapsella on asiaa :) Ja ihan parhaita on ne hetket, kun istutaan porukalla sohvalla ja höpötellään :heart:

päivät on päiväkodissa ja sen jälkeen on muskaria ja jumpaa kerta viikkoon. Käydään uimassa 1-3 x vko:ssa. Ulkoillaan, kaveri käy meillä leikkimässä useamman kerran viikossa. Käydään museoissa ehkä kerran kuussa, joskus harvemminja joskus useammin. Välillä teatteriin, elokuviin, sirkukseen tms. Joskus harvoin hoploppiin tai leikkiluolaan, mutta hyvin harvoin.

Kotona askarrellaan, maalataan, pelataan yhdessä. Välillä leikin, mutta siinä olen aika laiska.. vaan pakko on välillä sitäkin tehdä. Luetaan kirjoa ja n. kerran viikossa käydään kirjasto-autolla.

Eilen leivoimme laskiaipullia tai hän teki haikaloja taikinasta :)

Tehdä voi ihan mitä vain, omasta jaksamisesta riippuen.

Yhteistyössä