mitä te tekisitte tässä tilanteessa (työpaikasta kyse)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
olen ollut tuuraamassa yhtä työntekijää. nyt tää työntekijä on tulossa takaisin töihin, mutta mulla olis ehkä mahdollisuus jäädä tähän työpaikkaan. ainut ongelma tässä on että veisin sillon työpaikan ystävältäni, jonka kanssa olen tehnyt töitä sen aikaa kun tää työntekijä on ollut poissa... mulla on hirveän huono omatunto siitä että veisin ystäväni työpaikan, mutta toisaalta pakko olis rahaa saada jostain.. mitä te tekisitte tässä tilanteessa? :( ja tosiaan ei pelkästä työkaverista kyse vaan ystävä jonka kanssa muutenkin tekemisissä...

Eli siis sinä ja ystäväsi olette molemmat määräaikaisina ja sinulle on tarjottu töitä jatkossa, mutta ystävällesi ei. Jos sinä et ota työtä vastaan, niin ystäväsi saa sen paikan. Vai ymmärsinkö väärin? Jos noin on kuten yllä arvelin, niin mielestäni olet vapaa ottamaan työn vastaan ja jos taasen et ota, niin niin päinkö ystävyys kestäisi, mutta toisinpäin ei :/

Työasioissa ja toimeentulossa on raaka peli, jos kuvio on tuollainen kuin piina arvelee, ehdottomasti ota työpaikka vastaan. Voihan se olla, että eivät ole ystävääsi tyytyväisiä, eivätkä antaisi hänen jäädä, vaikka kieltäytyisitkin paikasta, vaan palkkaisivat jonkun kolmannen. Ymmärrän kyllä, että on vaikea tilanne, mutta ei se ystäväsi teidän ruokalaskua maksa, vaikka jättäisit paikan ottamattakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta eivät voi irtisanoa häntä ja palkata sitten sinua.

Kyllä voivat irtisanoa vakituisenkin työntekijän ja palkata tilalle toisen, jos on vahvat perusteet irtisanomiseen. Pitää siis todella olla todisteita siitä, että ei ole hoitanut työtehtäviään tai on tapahtunut väärinkäytöksiä tms. Kyllä työntekijöistä eroon pääsee, mutta ei ilman painavia syitä.

Tottakai otat työpaikan vastaan. Se että ystäväsi saatetaan irtisanoa ei mitenkään ole sinusta riippuvaista. Todennäköisesti irtisanovat jokatapauksessa jos kerran on kyse työpanoksesta.

Yhteistyössä