Mitä te tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Tilanne on seuraavanlainen;

Tuttavapariskunnalleni syntyi vahinkokaksoset vuosi sitten. Isä ei halunnut pitää lapsia mutta äiti väkipakolla päätti saattaa lapset maailmaan vaikka tiesi niiden syntyvän riitojen keskelle. Sekä äiti että isä ovat nuoria, 20-vuotiaita. Isä asuu vielä vanhemmillaan.

Suureksi kummastuksekseni ja huolekseni on noussut se, että kaksoset ovat isän äidillä jokainen viikonloppu ja välillä arkenakin jotta äiti pääsee viihteelle. Isä ei kaksosten siellä ollessaan ole heidän kanssaan tai hoida heitä, päävastuu on mummilla lasten ollessa siellä. Näin on ollut melkein alkumetreiltä saakka. Isä ja äiti eivät ole olleet yhdessä virallisesti syntymän jälkeen, mutta "säätöä" on. Viikonloppuisin lasten ollessa mummilassa myös isä lähtee kaljoittelemaan. Tämä toistuu siis jokainen viikonloppu, sekä perjantaina että lauantaina.

Tuntuu lasten kannalta pahalta että molemmat vanhemmista ovat ikäänkuin "hylänneet" kaksoset. Äiti on ihan hyvä äiti silloin kun lapset ovat kotona, mutta monista yrityksistä huolimatta kumpikaan vanhemmista ei kuuntele eikä ymmärrä kun koittaa kertoa että kun lapsi on maailmassa niin ei enää voi juosta kulkemassa joka viikonloppu miten tahtoo.

Mitä mieltä te olette tilanteesta ja mitä tekisitte minun asemassani? Molemmat ovat ystäviäni, ja tuntuisi tavallaan pahalta puukottaa heitä selkään.

Eikö lasten paikka kuitenkin olisi äidin (tai isän) luona pääsääntöisesti? Onko oikein että vuoden ikäisiä raijataan hoitoon viikonloppuisin ja välillä arkenakin jotta päästään kännäämään?

[QUOTE="vieras";23395368]Ikävä tilanne, mutta ei minusta tuossa ole mitään sellaista mihin voisi puuttua. Toki mielipiteensä voi sanoa.[/QUOTE]
Ja osavastuu tuossa on kyllä isoäidilläkin, joka suostuu kyseiseen järjestelyyn, eikä pakota lastaan ja naista kasvamaan aikuisiksi.

Siis onhan tuo väärin. Mutta ehkä lasten kannalta kuitenkin hyvätilanne.

Sillä jos lapsia hoitaa vain heidän äitinsä ja mumminsa. Niin lastenkannalta se ei paljoa eroa äidistä ja isästä hoitajina.

Ja ainakin pikkuisilla on vakituinen ja toivonmukaan hyvä ja luotettava hoitaja. Eivät kierrä kaverilta kaverilta ilman ketään vakituista huolehtijaa.

Siis tottakai se olisi paras ja vanhemmat voisivat ottaa täysin vastuun. Mutta jos he ovat niin surkeita ettei heistä siihen ole. On tuo tilanne parempi vaihtoehto.

Mitä tuossa voisi tai pitäisi tehdä? Mitä tarkoitat selkään puukottamisella? Lastensuojeluilmoitustako? Lapsilla on tiettävästi hyvä hoito isovanhempien luona, joten ilmoitus olisi aiheeton ellei sitten ole jotain muuta, mitä et ole maininnut.

voi herranjestas, puoli maailmaa elää niin että lapsista ottavat osavastuun "nanat" ja "babushkat" eivätkä ne lapset ole yhtään sen sairaampia tai häiriintyneempiä kuin muutkaan. lapsen kannalta on aivan sama onko se äiti ryyppäämässä vai töissä poissaollessaan. kenellekään ei tee hyvää juopotella joka viikonloppu, mutta jos se auttaa äitiä jaksamaan viikot ja toimimaan hyvänä äitinä kuten ap sanoo, ei se liene ole ainakaan huonompi vaihtoehto kuin se että mummi kieltäytyy auttamasta ja äiti yrittää väkisin jaksaa ilman sitä vapaata ja väsähtää totaalisesti.
tuossa aloituksessa kuvatussa tilanteessahan asiat ovat kuitenkn hyvin, lapsilla on tuttu vaiktuinen hoitaja joihin lapsilla todennäköisesti on tunneside, ja äiti jaksaa viikot hoitaa lapsiaan koska saa välillä lepoa.

Kyllä, tuolla "selkäänpuukotuksella" tarkoitin lastensuojeluilmoitusta, koska olis se ehkä hieman tökeröä olla ensin ystävänä ja sitten mennä tekemään sellain.

Eikä tuossa lapset heitteillä ole, mä vain ihmettelen että mitä tässä vois tehdä et sais äidin tajuamaan että ne lapset tarvitsee myös hänen aikaansa eikä vain mummin, lapset kun lähestulkoon "asuvat" mummilassa kun siellä ovat jatkuvasti.

[QUOTE="aapee";23395479]Kyllä, tuolla "selkäänpuukotuksella" tarkoitin lastensuojeluilmoitusta, koska olis se ehkä hieman tökeröä olla ensin ystävänä ja sitten mennä tekemään sellain.

Eikä tuossa lapset heitteillä ole, mä vain ihmettelen että mitä tässä vois tehdä et sais äidin tajuamaan että ne lapset tarvitsee myös hänen aikaansa eikä vain mummin, lapset kun lähestulkoon "asuvat" mummilassa kun siellä ovat jatkuvasti.[/QUOTE]

se, että sinä olet sitä mieltä että mummi ei voi hoitaa lapsia koska se olisi vanhempien homma ja että sinä olet sitä mieltä että lapset tarvitsevat äidin aikaa, ei ole mikään syy lastensuojeluilmoitukselle.
lapsilla on tuttu, turvallinen hoitaja (se mummi) ja ilmeisesti myös äiti joka huolehtii lapsistaan asianmukaisesti ollessaan paikalla. lapsilla ei siis ole mitään hätää eikä lastensuojeluilmaoitukselle ole mitään perusteita. oikeastaan asia ei edes kuulu sinulle, koska lapsilla ei ole mitään hätää. se, että sinun MIELIPITEESI on se että lasten äidin pitäisi olla enemmän lastensa kanssa, ei oikeuta tekemään lastensuojeluilmoitusta ja aiheuttamaan perheelle turhaa mielipahaa tai muutenkin ylityöllistetyille sosiaaliviranomaisille lisää työtä. lastensuojeluilmoitus tehdään kun lapset ovat vaarassa ja perheissä asiat oikeasti huonosti, ei silloin kun "kaveria" ei miellytä jonkun lastenhoitojärjestelyt.

[QUOTE="aapee";23395479]Kyllä, tuolla "selkäänpuukotuksella" tarkoitin lastensuojeluilmoitusta, koska olis se ehkä hieman tökeröä olla ensin ystävänä ja sitten mennä tekemään sellain.

Eikä tuossa lapset heitteillä ole, mä vain ihmettelen että mitä tässä vois tehdä et sais äidin tajuamaan että ne lapset tarvitsee myös hänen aikaansa eikä vain mummin, lapset kun lähestulkoon "asuvat" mummilassa kun siellä ovat jatkuvasti.[/QUOTE]

Ei ole mitään syytä tehdä ilmoitusta. Ihan oikeasti, on PALJON lapsia TODELLA HEITTEILLÄ, joista olisi syytä tehdä ilmoituksia, mutta tässä asiassa ei ole mitään ongelmaa. Jos kyseinen suku/perhe hoitaa lapset/lastenlapset noin niin se on heidän asiansa.

#12, mä en missään vaiheessa sanonut etteikö lapset voisi olla hoidossa, tai että olisin tekemässä ls-ilmoitusta, vaan että lasten kannalta olis varmaan parempi että olisivat enemmän äidin kanssa. Aivan turhaa hyökätä. Tuntuu, että osui ja upposi. :P

[QUOTE="aapee";23395573]#12, mä en missään vaiheessa sanonut etteikö lapset voisi olla hoidossa, tai että olisin tekemässä ls-ilmoitusta, vaan että lasten kannalta olis varmaan parempi että olisivat enemmän äidin kanssa. Aivan turhaa hyökätä. Tuntuu, että osui ja upposi. :P[/QUOTE]

itsehän sinä puhut selkäänpuukottamisesta ja tarkennat toisessa vastauksessasi vielä tarkoittavasi lastensuojeluilmoitusta sillä selkäänpuukottamisella...

[QUOTE="aapee";23395479]
Eikä tuossa lapset heitteillä ole, mä vain ihmettelen että mitä tässä vois tehdä et sais äidin tajuamaan että ne lapset tarvitsee myös hänen aikaansa eikä vain mummin, [/QUOTE]

Korjaus Ap, lapset tarvitsevat äidin sekä I S Ä N aikaa. Ei sillä isällä ole mitään erikoisoikeutta mennä ja tulla ja olla olematta lastensa kanssa.
Ja itsellä tuttavapiirissä on on n.21v kahden lapsen äiti joka on nyt viidettä vkonloppua peräkkäin ryyppäämässä ja lapset(2v ja 5kk) ovat mummonsa luona koko viikonlopun. Tosin näillä asuu isä äidin ja lasten kanssa. Ja kolmas lapsi suunnitteilla.
Häiritseekö asia minua? Kyllä. Kuuluuko asia minulle? Ei. Minulle kuuluu ainoastaan se miten itse kasvatan oman lapseni.

[QUOTE="aapee";23395573]#12, mä en missään vaiheessa sanonut etteikö lapset voisi olla hoidossa, tai että olisin tekemässä ls-ilmoitusta, vaan että lasten kannalta olis varmaan parempi että olisivat enemmän äidin kanssa. Aivan turhaa hyökätä. Tuntuu, että osui ja upposi. :P[/QUOTE]

Tuota.. justhan kirjotit että kyllä, ajattelit ls-ilmotusta!!

Voisit miettiä, mikä auttaisi eniten äitiä. Lastensuojeluilmoitus ei sitä tee ainakaan paitsi, jos sovit ilmoituksen tekemisestä yhdessä äidin kanssa ja olette sitä mieltä, että äiti voisi sitä kautta saada jotain tukea helpommin. Olisiko jotain perheleirejä tai tuettuja lomia, jonne ystäväsi voi mennä lasten kanssa?

Pääasiahan tuossa on että lapset on hyvässä hoidossa. Ei niillä ole mikään hätä, ei ole ainut autuaaksi tekevä asia että äiti hoitaisi aina tai että lapset saisi äidiltä aikaa ympäri vuorokautisesti. Lapset kiintyy siihen mummoon varmasti ja kokevat mummon läheiseksi. Eikä siinä ole mielestäni mitään pahaa jos mummo on kiintynyt yhtä lailla lapsiin.

Yhteistyössä