Mitä teen 10-vuotiaan pojan kanssa jolla ilmeisesti syömishäiriö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen paska mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen paska mutsi

Vieras
Olen niin väsynyt taistelemaan pojan kanssa. Hän on aina ollut samanlainen, suorastaan pakonomainen tarve ylensyödä itsensä ihan millä tahansa. Aina, siis ihan aina joudutaan säännöstelemään ruokaa, sanomaan että nyt riittää ja makean kanssa on sitten ihan mahdotonta.

Ollaan koitettu pitää säännöllinen kerran viikossa herkkupäivä. Muina päivinä poika on kärttämässä pullaa pakkasesta, lettuja, pannaria...mitä tahansa. Jos ei muuta keksi, niin sitten kaakaota tai vaikkapa sokeripaloja. Ollaan koitettu myös pitkää karkkipaussia sekä myös päivittäistä pientä herkkua. Mikään ei auta, vimma makean perään on mieletöntä.

Poika on alusta asti myös valehdellut, varastanut ja syönyt varkain herkkuja. Hiljattain sain selville että hän on pyytänyt myös kavereitaan ostamaan herkkuja hänellekin. On ottanut rahaa varkain säästöpossustaan ja ostanut niillä karkkia. On myös vienyt varkain kotoa tyhjiä pulloja kauppaan jotta saisi karkkia. Niin ja meidän kaapeista on varkain syönyt herkkuja. Kerran on varastanut myös perhekerhon kaapista, jossa kävimme yhdessä.

Viikko sitten poika jäi jälleen kiinni valehtelusta ja sain todella pahat raivarit. Olen niin kiukkuinen valehtelemisesta ja luottamuksen pettämisestä. Huusin, raivosin ja haukuin. Lopulta tehtiin sovinto ja poika lupasi jälleen kerran lopettaa huijaamisen. Nyt jäi tänään kiinni taas varkain syömisestä. Oli varastanut kaapista keksejä ja taas yritti ensin valehdella määrää. Oli varastanut niitä jo muutama päivä edellisen välikohtauksen jälkeen. Sain jälleen raivarit ja sanoin tosi pahasti ja ilkeästi. Poika lähti itkien ulos.

En tiedä mitä tehdä. Tämä tilanne on suorastaan sietämätön ja jatkunut jo monta vuotta. Poika on pyöreä, mutta mahtuu vielä nipin napin normaalipainon rajoihin. Vatsa kuitenkin pömpöttää hyvinkin selvästi ja kaksoisleukakin löytyy. Jos höllennän kontrollia, niin paino räjähtää käsiin. Ja tästäkin on kokemusta. Höllääminen ei todellakaan auta. En kuitenkaan jaksaisi enää huutaa ja räyhätä, mutta alan olla niin totaalisen turhautunut tilanteeseen. En pysty hillitsemään suuttumustani. Valehtelu ja luottamuksen pettäminen kerta toisensa perään on ehkä se pahin juttu.

Neuvokaa ihmiset mitä voisin tehdä :(

Kannattaa varmastikin jo hakea ihan ammatti-apua! Ei kuulosta normilta! Meillä yksi lapsista, 13-v poika, myös kovasti makean perään, mutta tosi vähäistä tuo makeanhimo esimerkkiisi verraten! Parempi lie hakea ajoissa apua, kuin liian myöhään!

Oletteko pyytänyt apua kouluterkkarilta tai tk:sta? Olisiko pojalla joku fyysinen juttu mistä tuo voisi johtua, kun on noin voimakas tarve syödä makeaa? Mitään käytännön tietoa minulla ei vastaavasta ole, mutta sinuna menisin jonkun terveysammattilaisen puheille asian kanssa.

Oletteko pyytänyt apua kouluterkkarilta tai tk:sta? Olisiko pojalla joku fyysinen juttu mistä tuo voisi johtua, kun on noin voimakas tarve syödä makeaa? Mitään käytännön tietoa minulla ei vastaavasta ole, mutta sinuna menisin jonkun terveysammattilaisen puheille asian kanssa.

Minä ajattelin samaa... Minä olen vähän samanlainen siinä mielessä, että minulla on voimakas tarve syödä makeaa. Olen joskus kokeillut jättää makeat pois tai minimiin, mutta sitten minulle tuli aivan hirveä väsymys. En jaksanut tehdä mitään. Olen käynyt lääkärissä, mutta mitään ei ole löydetty eikä lääkäri ole tätä tai muita oireitani ottanut kovin vakavasti, ehkä osittain sen vuoksi, että en makeansyönnistä huolimatta hoikka. Mutta ei tämä minusta normaalia ole, että en voi olla syömättä joka päivä suklaata ja jäätelöä ilman negatiivisia seurauksia. Onkohan kenelläkään muulla kokemusta tällaisesta?

Rajoitatko siis ihan ruoka-annostenkin määrää, etkä vain herkkuja? Pojalla on ihan selvästi nälkä! Älä rajoita ruoka-annoksia, vaan katso mitä siellä lautasella on, tai oikeastaan siellä tarjoiluastioilla. Kunnon ruoka ei lihota ja kasvavalta lapselta varsinkaan ei saisi rajoittaa syömistä. Jos lautasilta lytyy kuitenkin vain lisäainemoskaa, kannattaa muokata koko perheen ruokailutottumuksia. Toiseksi, miksi siellä kotona on kaapeissa herkkuja, jos niitä ei kerran lapsi saa syödä? 10 vuotias on jo sen verran iso, että hänellä täytyy olla oikeus mennä ruokakaapille oma-aloitteisesti jos on nälkä. Herkut pois kaapeista, ei niitä vanhemmatkaan tarvitse jatkuvasti.

Mietin itsekin avun hakemista ja sanoin siitä pojallekin jo. Tyhmästi tietysti kiukuspäin ja syyllistävästi. Mietin vain että mistä sitä apua haen? Koulusta on nyt kesälomalla, joten kouluterveydenhoitaja ei varmaankaan tähän hätään käy. Vai odotanko kuitenkin syksyyn?

Miten ihmeessä saisin omat hermoni kasattua. Ei minun jatkuva syyttely ja suuttuminen ainakaan auta asiaa. Tämä taistelu on kuitenkin jatkunut jo ainakin 5 vuotta ja alan olla todella väsynyt. Tekisi mieli luovuttaa ja antaa pojan mässätä omat rahansa ja tehdä mitä lystää.

[QUOTE="vieras";26539706]Minä ajattelin samaa... Minä olen vähän samanlainen siinä mielessä, että minulla on voimakas tarve syödä makeaa. Olen joskus kokeillut jättää makeat pois tai minimiin, mutta sitten minulle tuli aivan hirveä väsymys. En jaksanut tehdä mitään. Olen käynyt lääkärissä, mutta mitään ei ole löydetty eikä lääkäri ole tätä tai muita oireitani ottanut kovin vakavasti, ehkä osittain sen vuoksi, että en makeansyönnistä huolimatta hoikka. Mutta ei tämä minusta normaalia ole, että en voi olla syömättä joka päivä suklaata ja jäätelöä ilman negatiivisia seurauksia. Onkohan kenelläkään muulla kokemusta tällaisesta?[/QUOTE]

Lisäänpä vielä, että minä söin lapsena niin paljon makeaa kuin vain pystyin. Mitään rajaa ei ollut. Kaikki, mitä poikasi tekee kuulostaa ihan tutulta. Nyt aikuisena joku raja on, mutta kyllä sitä makeaa menee ihan liikaa, ja oma terveys vähän huolettaa...

[QUOTE="vieras";26539715]Rajoitatko siis ihan ruoka-annostenkin määrää, etkä vain herkkuja? Pojalla on ihan selvästi nälkä! Älä rajoita ruoka-annoksia, vaan katso mitä siellä lautasella on, tai oikeastaan siellä tarjoiluastioilla. Kunnon ruoka ei lihota ja kasvavalta lapselta varsinkaan ei saisi rajoittaa syömistä. Jos lautasilta lytyy kuitenkin vain lisäainemoskaa, kannattaa muokata koko perheen ruokailutottumuksia. Toiseksi, miksi siellä kotona on kaapeissa herkkuja, jos niitä ei kerran lapsi saa syödä? 10 vuotias on jo sen verran iso, että hänellä täytyy olla oikeus mennä ruokakaapille oma-aloitteisesti jos on nälkä. Herkut pois kaapeista, ei niitä vanhemmatkaan tarvitse jatkuvasti.[/QUOTE]

Rajoitan usein ruokaakin, sillä määrät on sen verran suuria. Hän saattaa syödä kaksi täyttä lautasellista ruokaa ja pyytää sen jälkeen vielä jotain jälkkäriä. Ja vatsa on ihan oikeasti aivan pohjaton. Rajoitan ruokaa siten, että laitan joko itse reilun satsin lautaselle tai sitten totean jos itse ottaa, että lisää ei tarvitse. Ihan kunnon ruokaa syödään, ei lisäainemoskaa.

Perheessämme on muitakin ja on epäreilua jos ei voisi joskus herkutella. Meillä herkkupäivä on perjantai, mutta nyt jäi vieraita varten ostettuja keksejä, jotka oli kaapissa. Ylimmällä hyllyllä ja piilossa. Sieltä poika ne sitten löysi.

Harrastaako poika jotain raskasta lajia, kuten jääkiekkoa? Liikkuuko muuten paljon? Urheilevat nuoret voivat syödä ihan silmittömiä määriä ruokaa ihan oikeaan nälkään kun kulutus on niin kovaa.

Oletteko kokeilleet jotakin terveellisiä naposteltavia, kuten porkkanapaloja ja kirsikkatomaatteja? Niillä olen itse saanut pidettyä valtavan makeanhimoni kurissa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26539768:
Rajoitan usein ruokaakin, sillä määrät on sen verran suuria. Hän saattaa syödä kaksi täyttä lautasellista ruokaa ja pyytää sen jälkeen vielä jotain jälkkäriä. Ja vatsa on ihan oikeasti aivan pohjaton. Rajoitan ruokaa siten, että laitan joko itse reilun satsin lautaselle tai sitten totean jos itse ottaa, että lisää ei tarvitse. Ihan kunnon ruokaa syödään, ei lisäainemoskaa.

Perheessämme on muitakin ja on epäreilua jos ei voisi joskus herkutella. Meillä herkkupäivä on perjantai, mutta nyt jäi vieraita varten ostettuja keksejä, jotka oli kaapissa. Ylimmällä hyllyllä ja piilossa. Sieltä poika ne sitten löysi.

Olet jo viisi vuotta rajoittanut syömisiä? Entä jos lapsesi on nälässä? Ei ihme, että ahmii jos koko ajan rajoitetaan syömistä. Kasvava lapsi voi syödä ihan hyvin jopa kaksinkertaisen määrän verrattuna normaalipainoisen naisen ruokiin, eikä silti liho. Onko sittenkin niin, että sinulla on syömishäiriö ja olet siirtänyt sen lapseesi?

Jos lapsi on normaalipainoinen herkkujen ahmimisesta huolimatta, älä rajoita normaalia ruokaa. Mitkä ovat lapsen ruokailuvälit, jos ovat kovin pitkät saattaa verensokeri laskea liikaa ja laukaista ahmimishimon. Minä en kyllä ostaisi herkkuja kaappiin, enkä edes sokeriakaan, jos jollakulla perheessä olisi noin paha sokerinhimo. Pai viikkoa ilman sokeria voi kuitenkin lopettaa koko makean syömisen himon. Se ei ole muulle perheelle pitkä aika ilman herkkuja.

Prader-Willin oireyhtym

Tollanenkin sairaus on olemassa, että voi syödä itsensä hengiltä, kun ei ikinä ole kylläinen.
Mutta kyllä nyt vois olla vähän sitäkin, että pidät lasta nälässä. Hirvittää se toinenkin ketju, jossa jonkun mielestä poika syö paljon, kun syö yhden makkaran ja nakin, tai mitä se nyt söi :O
Oletko muistanut vihannekset? Niitä saa syödä kilottain, porkkanasta, parsa- ja kukkakaalista muuten ei paljon kaloreita tule.

Yhteistyössä