mitä teen kun ei oikein mikään tuota mielihyvää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "appelsiini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"appelsiini"

Vieras
lähinnä itkettää ahdistaa ja tulevaisuus pelottaa ja tuntuu toivottomalta. Ainoa mielihyvä tulee ruuasta ja siksi onkin paino päässyt nousemaan liikaa. tiedän että olen varmaan lievästi masentunut. mutta eipä auta elmäntilanne on mikä on. En saa niitä muutettua nyt. eikä asiaa auta yhtään että olen malttamaton ja tunnen tulevani hulluksi tyhjänpanttina. tietysti ikäviä asioita löytyy vaikka kuinka mutta kuka jaksaa siivota, pyykätä ja rassata huushollia päivästä toiseen ilman mitään muuta sisältöä elämässä. mieskin vaan ehdottelee seksiä mitään muuta se ei osaa. ei osaa tukea, ei osaa osoittaa rakkautta. hellyyttäkin saa vasta kun suuttuu. ja siinä vaiheessa kun on jo pitänyt suuttua ei enää kiinnosta koko hellyys.

Mulla on täsmälleen samanlainen tilanne kuin sulla. Toki suunnitelmia on mutta ei oikein mikään niistä enää loppujen lopuksi kiinnosta. Pohjimmillaan syynä ehkä on, että opinnot ovat itsestä riippumattomista syistä venyneet ja elämäni on jo liian kauan ollut ikään kuin odotustilassa. Ei vain jaksa enää välittää mistään.

Minä hommasin harrastuksen. Se voi olla vaikka miten pientä ja vaikka kotona tehtävää, mulle pääpointti tuntuu olevan, että se on jollain tavalla "turhaa". Ei siis mitään, missä on suorituspaineita, eikä mitään, mikä hyödyttää perhettä jollain tavalla. Miksikö? No siksi, että ainakin 95% asioista joita teen, liittyy suoraan perheeseen ja muiden ihmisten tarpeiden täyttämiseen. Oma aikani ei saa olla sitä samaa, tai sekin alkaa tuntua työltä.

Mä taas koen kaikki harrastukset täysin turhan päiväisiksi tai no päivittäinen lenkki on tietysti hyödyllinen terveyttä ajatellen mutta kaikki muu ihan turhaa. Yritin tässä kutoa villasukkaa. No mitä hiton hyötyä siitäki on? ei mitään meillä on jo valmiiks kaapit täynnä villasukkia eikä nykyajan ihmiset arvosta kunnon villasukkia enää. Mä haluan tehä kovaa työtä ja saada palkkaa siitä nauttia siitä ku palkka tupsahtaa tilille.

toi on kauheaa tuo kun joutuu sellaiseen "odotustilaan" ettei periaatteessa pysty tekeen tän enempää juuri nyt heti asioitten eteen..

Välillä tekis mieli vaan antaa periksi ja lakata sinnittelemästä. Vajota pohjalle mitä väliä oon jo muutenkin varmaan aika syrjäytynyt, mieskin varmaan pitää ihan pöljänä.

Ihan ensimmäisenä, soita vaikka terveyskeskukseen ja pyydä saada aikaa esim psykiatriselle sairaanhoitajalle. Jos olet masentunut, kannattaa tehdä asialle jotain.
Tuo uuden harrastuksen hommaaminen voisi piristää. Soita ystäville, sovi treffit heidän kanssaan.
Osta uusia vaatteita, mene kampaajalle jne. Hoida itseäsi.

Ulkoile, urheile, hanki lemmikki, hae töitä, hae opiskelemaan, hanki harrastus, lue kirjoja, sisusta, kiertele kirppareita, tee pihahommia, tapaa ystäviä, leivo pullaa/sämpylöitä/muffinsseja/jotain ja pyydä ystävä kahville.

Kokeile jokaista em. kohtaa vaikka ei YHTÄÄN huvittaisi. Lupaan, että tulee hyvä mieli. Masentuneena ei huvita esim. tavata ystäviä, mutta sitten kun heitä kuitenkin tapaa, tuleekin hyvä mieli.
Masentunut tietyllä tapaa luovuttaa, lakkaa taistelemasta alakuloa vastaan (ja kyllä, tiedän että kunnolla masentunut on kunnolla masentunut eikä siihen pullan leipomiset auta). Älä sinä luovuta :)

Mä taas koen kaikki harrastukset täysin turhan päiväisiksi tai no päivittäinen lenkki on tietysti hyödyllinen terveyttä ajatellen mutta kaikki muu ihan turhaa. Yritin tässä kutoa villasukkaa. No mitä hiton hyötyä siitäki on? ei mitään meillä on jo valmiiks kaapit täynnä villasukkia eikä nykyajan ihmiset arvosta kunnon villasukkia enää. Mä haluan tehä kovaa työtä ja saada palkkaa siitä nauttia siitä ku palkka tupsahtaa tilille.

toi on kauheaa tuo kun joutuu sellaiseen "odotustilaan" ettei periaatteessa pysty tekeen tän enempää juuri nyt heti asioitten eteen..
Vapaaehtoistyö. Siitä on paljon sitä hiton hyötyä muille ihmisille, ja mielekästä ja palkitsevaa itselle.

Jos vaikka kutoa tykkään, niin kudo Nuttu-projektin kautta nuttuja vastasyntyneille. Ensi- ja turvakotien liiton vauvanpeittokeräykseen tai sytomyssyjä syöpäsairaaloihin. Varmasti vastaanottaja arvostaa paljon työtäsi.

Yhteistyössä