Olet ap tehnyt tosi paljon, ja tosi paljon oikein. Adhd-lapsiin ei vaan aina kaikki tehoa, vaikka ulkoilisi kuinka, rutiinit olisi selkeät jne.
Mä olen elänyt aikalailla supernannyn ohjeilla mutta yhtä en jaksa, eli sitä että lapsi pitää palauttaa se 70-100 kertaa illalla nukkumaan. Mieluummin käyn itse nukkumaan viereen ja lapsi rauhoittuu sillä, hipsin lapsen nukahdettua pois. Joo, riippuvuus tulee lapselle siitä että vanhempi jää viereeen mutta jos
se lasta rauhoittaa niin onko se niin vaarallista?
Se minkä olen villien ja adhd-lasten kanssa vähän huomannut että ei kannata päästää tilannetta herpaantumaan ja lasta kauaksi itsestä. Mä pakotan villin lapsen pysähtymään, pidän semmoista tilannepuhetta enkä päästä tilanteita herpaantumaan (no niin kohta mennään sinnejasinne ja siellä ei sit karata) ja pidän paljon, todella paljon sylissä.
Mulla on jotenkin semmoinen oma teoria että adhd-lapsi kun saa sen vauhdin päälle niin se kärsii siitä itse, on ihan holtiton ja on rajaton kun painelee niitä maita ja mantuja pitkin YKSIN. Se oman mielen valtaan (siis sen oman hyörinän valtaan) joutuminen, irrallaan toisesta ihmisestä ei ole hyvä juttu. Äh, en osaa sitä selittää mutta se liittyy jotenkin oman kehon ja oman mielen rajoihin.
Semmoinen lapsi tarvitsee konkreettista rauhoittamista. Lapsi lähelle, kannat vaikka sylissä huoneesta toiseen päivisin jutellen, pidät kontaktissa. Vaikka miljoona satukirjaa sohvalla.
Ja isompana add-tutkimuksiin, kuten vähän kirjoititkin. Mutta älä pelkää aikanaan lääkkeitä. Jotkut adhd:t pärjäävät ilman lääkkeitä mutta villimpien kohdalla sitä sisällä olevaa hyörinää ja tärinää ei paraskaan kasvatus tai terapia kaikilla paranna koska se on jatkuvaa ja sisäsyntyistä, vaan lääke rauhoittaa. Muistan aina yhden 6-vuotiaan adhd-pojan ilon siitä kun lääke aloitettiin ja poika sen jälkeen aloitti koulun:hän sanoi äidilleen iloitsevansa siitä että jaksaa kuunnella tunneilla, lääkkeen ansiosta.