mitä teen - naapurin koira irti taloyhtiön pihalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äiti

Vieras
Eli naapurillamme on rottweiler-pentu (itse sanoo sitä pennuksi, minun silmissäni se on jo iso1) ja hän pitää sitä irti taloyhtiön pihalla, itse on kyllä siinä välittömässä läheisyydessä karjumassa käskyjään koiralle. Laitoimme mieheni kanssa hänelle kirjallisen pyynnön, että koira pitäisi pitää kiinni. Ei vaikutusta.
Kerran sitten koira taas hölmöili irti parkkipaikalla eivätkä lapset uskaltaneet mennä autoon, joten sanoin miehelle räkyttävään sävyyn, että eikö se koira voi olla kiinni. Koiran isännän mielestä koira saa yksityisellä pihalla eli taloyhtiön pihalla olla irti.
Soitin isännöitsijälle ja sieltä luvattiin olelmaan yhteydessä koiran omistajaan, mutta edelleen rottweiler hölkkää irti mm. parkkipaikalla ja kulkuväylällä.
Mitä voin tehdä! Polisiiasiako tämä on? Meillä on kaksi kävelemään opettelevaa 1-vuotiasta ja yksi rasavilli 6-vuotias. En halua, että pihalla hölkkää koira, olkoonkin, että on kuulemma hyvin koulutettu ja vasta pentu. Sukulaispojalta koira haukkasi yhdelllä haukulla puoli päätä irti, kasvoja on operoitu kirurgisesti nyt 12 kertaa, vieläkin näkee, että kovasti on koira kohdellut.
Neuvoja kaipaan.

Minä soittaisin poliisit seuraavan kerran kun on irti. En ole koiravihaaja, itsellänikin on koira mutta taloyhtiön alue ei ole oikea eikä laillinen irtipitopaikka.

Taloyhtiön järjestyssäännöissä usein mainitaan että lemmikkieläimet on pidettävä kiinni, joka kyllä koskee taajama-aluetta muutenkin.
Jos isännöitsijälle soitto ei auta niin poliisin puoleenhan se on käännyttävä.

Mä en oikeasti ymmärrä näitä (mm.rotikoiden!!!) omistajia! Ihmetellään miksi rodun maine on huono ja silti suuri osa omistajista on just näitä idiootteja...!!! Kaunis ja hieno koirarotu, mutta valitettavasti mullakin on melkein poikkeuksetta huonoja kokemuksia juuri näiden omistajien takia :headwall:

Mä soittaisin vielä kerran isännöitsijälle ja sen jälkeen vaikka sitten poliisille jos on tarvis.

Voi kiitos teille. Minulla ei ole ollut enää muuta keinoa kuin olla sanomatta päivää... Eipä ne poliisit varmaan reagoi mitenkään, mutta onpahan yritetty.

Käy vielä kerran keskustelemassa sen omistajan kanssa. Oletko kertonut sukulaispojan tapauksesta? Vaikka kyseessä ei ole sama koira, varmaan koiranomistajakin ymmärtää paremmin huolenne. (tai sitten ei..)

Käy vielä kerran keskustelemassa sen omistajan kanssa. Oletko kertonut sukulaispojan tapauksesta? Vaikka kyseessä ei ole sama koira, varmaan koiranomistajakin ymmärtää paremmin huolenne. (tai sitten ei..)

Alkuperäinen kirjoittaja jojo:

Jos takana on jo isännöitsijän kehoitus ja ap:n kirjallinen huomautus ei taida puhuttelusta olla mitään hyötyä. Mä olen sitä mieltä että nyt täytyy vaan uhata kovemmalla keinolla eli soittaa poliisille.

no joo, kyllä mä kerroin tästä sukulaispojan tapauksesta, mutta menen ihan hysteeriseksi, kun puhun asiasta. Sekin li kiltti perhekoira, joka vain yllättäen kesken vierailun haukkasi kylässä ollutta lasta... ja ken on tän pojan kasvot nähnyt, suojelee omia poikasiaan. Onneksi on lääketiede ja kirurgia, muuten tän pojan elämä olisi aika tuskaa.
Soitan vielä ens viikolla isännöitsijälle ja sit sanon naapurille, et seuraava yhteydenotto on poliisiin. Harmittaa niin vietävästi, inhottava kyräillä naapuria.

Meillä päin kanssa yks rotikka-mies joka pitää aina sitä koiraansa irti.
Sit kävelee leveesti pitkin katuja ja ihmiset saa väistellä. Mä en ymmärrä tälläistä, miks sitä koiraa pidetään kadulla irti, jotain todistelua kuinka hyvin koulutettu koira on??

Jos nyt yksikään koira voi olla 100 % omistajansa hallinnassa, niin pentu/nuori koira sitä ei ainakaan ole. Intoa ja kokoa löytyy, muttei järkeä, joten hyväntahtoinenkin koira voi saada vahinkoa aikaiseksi. Ääliö omistaja jos ei tätä tajua.

Jos koira on pentu, ei se voi olla hyvinkoulutettu... vasta yli 2-vuotiaasta koirasta voi sanoa näin. Sanot omistajalle, että koira kiinni, tai muussa tapauksessa soitat poliisille asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja hankey2:
Joissain kaupungeissa alle 8kk koiranpentuja saa pitää vapaana. Varmaan kannattaa lukea kaikki järjestysssäännöt niin tietää niiden koukerot, jos naapuri sääntöihin vetoaa.

Itse en uskaltanut antaa koiranpennun olla vapaana. Se oli niin honkkeli, että olisi jäänyt auton alle yms. Luulen, että tuo vapaanapitäminen on tarkoitettu vain pennuille, jotka pysyvät napakasti omistajan vieressä.

Missä kaupungissa on tuommoinen sääntö?
Kysytäänkö koiralta sitten papereita:D

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja hankey2:
Joissain kaupungeissa alle 8kk koiranpentuja saa pitää vapaana. Varmaan kannattaa lukea kaikki järjestysssäännöt niin tietää niiden koukerot, jos naapuri sääntöihin vetoaa.

Itse en uskaltanut antaa koiranpennun olla vapaana. Se oli niin honkkeli, että olisi jäänyt auton alle yms. Luulen, että tuo vapaanapitäminen on tarkoitettu vain pennuille, jotka pysyvät napakasti omistajan vieressä.

Missä kaupungissa on tuommoinen sääntö?
Kysytäänkö koiralta sitten papereita:D

höpöhöpö tietoa. ilmeisesti naapurilta ;)

Jos pihalla jolkottelee, kuten itse sanoit, hyvätapainen koira, joka ei auheuta mitään häiriötä, miksi ihmeessä siitä valitat? Koska koira on rodultaan rotweiler, sitäkö pelkäät? :
En itsekään suvaitsisi kakkoja pihalla, tai aggressiivista koiraa, tai koiraa joka "riehuu" kun kee ihmisiä,eli hyppii vasten tms, mutta mitä ihmettä häiritsee omissa oloissaan oleva rauhallinen koira?
Koira ei kirjoituksesi mukaan ole häirinnyt sinua eikä lapsiasi? Ei ole vihainen tai liian tuttavallinen? Missä siis vika? Kerrotko poliisille että pihalla liikkuu omistajan läsnäollessa kiltti, rauhallinen koira, joka ei ole kenellekään häiriöksi? Voi tulla poliiseilta vastauksesi syyvääää huokaus :D

[QUOTE="haha";23910561]Jos pihalla jolkottelee, kuten itse sanoit, hyvätapainen koira, joka ei auheuta mitään häiriötä, miksi ihmeessä siitä valitat? Koska koira on rodultaan rotweiler, sitäkö pelkäät? :
En itsekään suvaitsisi kakkoja pihalla, tai aggressiivista koiraa, tai koiraa joka "riehuu" kun kee ihmisiä,eli hyppii vasten tms, mutta mitä ihmettä häiritsee omissa oloissaan oleva rauhallinen koira?
Koira ei kirjoituksesi mukaan ole häirinnyt sinua eikä lapsiasi? Ei ole vihainen tai liian tuttavallinen? Missä siis vika? Kerrotko poliisille että pihalla liikkuu omistajan läsnäollessa kiltti, rauhallinen koira, joka ei ole kenellekään häiriöksi? Voi tulla poliiseilta vastauksesi syyvääää huokaus :D[/QUOTE]

Itse en tykkäis, jos pihalla olis irti koira, aivan sama mitää rotua. Yks syy tähän on mun koirapelko. Ei se auta vaikka sanotaan et on kiltti ja koulutettu... Onhan noita nähty miten se kilttikin koira muuttuu sekopääksi. Mikä siinä on niin vaikeaa, että niitä koiria ei pidetä kiinni??

Kyllä se nyt vain on niin kuitenkin, että pelkkä koira pelko ei riitä syyksi tottelevaisen/koulutetun tahi pennun kytkemiseen. Jos riittäisi, voisin minäkin sanoa pelkääväni aivan kuollakseni Sinua. Laitetaan sinutkin liekaan.
Jos omaat hallitsemattoman pelon, niin hoitoon vaan sitten hakeutumaan. Lapsesikin kasvavat muuten aivan kieroon.

Kyllä se nyt vain on niin kuitenkin, että pelkkä koira pelko ei riitä syyksi tottelevaisen/koulutetun tahi pennun kytkemiseen. Jos riittäisi, voisin minäkin sanoa pelkääväni aivan kuollakseni Sinua. Laitetaan sinutkin liekaan.
Jos omaat hallitsemattoman pelon, niin hoitoon vaan sitten hakeutumaan. Lapsesikin kasvavat muuten aivan kieroon.

Toivottavasti kaikki koiranomistajat eivät ole noin asennevammaisia asuinalueen terroristeja, kuin edellä kirjoittanut!

Itseänikin on purrut naapurin "kiltti" koira käteen, tapahtuman johdosta omistaja vei piskin piikille.
Kyllä, pelkään koiria vieläkin 50vuotta tapahtuneen jälkeen.

Eihän se riitäkään syyksi mutta järjestyslaki ja osittain rikoslaki riittää.
Järjestyslaki (27.6.2003/612)
Järjestyslaissa on oma pykälänsä koskien koirakuria (14 §).

Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)
3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.
Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.
Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.”

Yhteistyössä